Haha, die heb ik de afgelopen maanden nog een paar keer gelezen inderdaad!
Voor de liefhebbers:
Samen met Geert heb ik een paar uur kunnen rijden met een BMW M3 SMG II en een Subaru Impreza WRX STI.
Kun je deze auto's vergelijken? Qua prijs niet, maar als je tot FL.200.000,= echt een super sportieve auto wil hebben blijft er weinig anders over. De Lancer EVO 7 is alleen via het grijze importcircuit te verkrijgen met alle gevolgen vandien.
Begonnen werd er met de M3. Hij was uitgevoerd met het SMG II systeem. Een zéér ingieus systeem dat zowel automatisch ( 2 mogelijkheden normaal en sportief) en manueel ( dmv twee flapjes aan het stuur rechts voor opschakelen en links voor terug schakelen) schakelen mogelijk maakt. Daarnaast is er in elke stand nog een variatie mogelijk van stand 1 tot en met 6. Stand 6 gaat alleen als je de tractie contole uit hebt staan. Dan is er nog een extra schakelaar waar je de sportstand mee kunt aanschakelen en waarmee hij nog directer reageert op het gaspedaal.
Van buiten is er weinig nieuws te melden over deze auto. Dit is gewoon TOP! Zéker in deze carbonschwarze uitvoering met 19"velgen. Van binnen was de auto uitgevoerd met zwart leer. De stoelen vielen eigenlijk een beetje tegen. Wel comfortabel maar niet het echte kuipgeveoel van bijvoorbeeld een Subaru of een Recaro Pole Position Stoel. Op de lange afstand zal het na een paar uur wel comfortabeler zijn. Deze was als extra ook nog eens uitgevoerd met de opblaasbare lendesteunen. De bediening van het SMG systeem is erg eenvoudig nadat je het even hebt bestudeerd. Keuze tussen automaat of hand is eenvoudig in te stellen . Op de console kun je ook dmv een schakelaar programma 1 tot en met 6 instellen. Als de stand in automaat staat en je komt aan een van de flapjes aan het stuur dan gaat ie vanzelf over op manueel. De stand van de bak kun je zien op het dashboard. Bedienen gaat ook via het korte pookje.
Rustig wegrijden in de manuale stand gaat goed, zonder veel schokken. Als je overschakelt bij weinig toeren voel je wel iets maar het is niet noemenswaardig te noemen. Later bleek dat als je met het gaspedaal speelt het nog vloeiender kan. Ook de instelling 1-6 heeft hier invloed op.
Na een korte gewenningperiode ben ik er iets meer gaan spelen. De motor trekt ongelooflijk makkelijk door tot 8000 toeren. Dan komen er achtereenvolgens eerst gele en dan rode lampjes.Net daarvoor overschakelen dus. Overschakelen manueel brengt dan wel een schok teweeg, maar, zoals ik al eerder zei kun je dit aanzienlijk verminderen door met het gas te spelen. Tot 4000 toeren is hij snel maar boven de 4000 toeren tot en met 8000 toeren begint het pas echt! Zeker in 1 tot en met 4 moet je blijven opschakelen want hij zit zo aan die 8000 toeren. DE motor is niet echt stil maar maakt maakt een mooi hees geluid. Een genot om naar te luisteren! De bak overbrengingen van de 6 bak zijn zo gekozen dat in elke versnelling trekkracht is. ZElfs bij 220 op de teller heeft de auto nog power bij het gasgeven. Wat wel opviel waren de bijgeluiden van bak een aandrijving. Vooral bij lagere snelheden hoorde je nogal wat gezaag en gekloenk, zowel voor als achter uit de auto. Of dat incidenteel is moet blijken als ik met een ander exemplaar heb gereden. Wél bleek het een journalistenauto te zijn, maar ja zoals die met een auto rijden rijden we zelf toch ook met onze auto's niet waar? Althans ik wel.
In het begin stond ik een beetje pessimistich en tweespaltig tov de handling en rijeigenschappen. Aan de ene kant stond mijn beleving nog vers in het geheugen gegrifd met de MST Wiesmann M3 CS op de Nürburgring. Maar ja die was (iets) lichter en had een Nordschleiffe onderstel. Aan de andere kant staan een 330d met M onderstel en 18"velgen. Deze was echt zwaar en lomp/ Qua comfort goed maar voor het betere gooi en smijtwerk absoluut niet geschikt. Te zwaar, te veel hangen, te indirecte besuring. Ook de gemodificeerde 318i deed het niet echt veel beter. Een 325TI Compact daarintegen weer wel!
Dat BMW het wel kán bewijst deze M3! De auto stuurt zó direct, is zó neutraal, hangt zó weinig over, het lijkt wel een Sony Playstation! Let wel ik heb er nog niet mee op het circuit gereden met deze M3 maar op de openbare weg is ie subliem! Hij doet echt alles wat je zegt. Over de gigantisch mooie bijna bergweggetjes achtige streek van Noord Limburg is deze auto een droom. Mede door het SMG systeem dat keer op keer bewees hoe mooi en goed het is. Terugschakelen gebeurd steeds met tussengas, niet altijd even schkvrij maar met een zéér mooi geluid en geroffel. Je kunt de auto helemaal zetten zoals je wilt en hij doet ook wat je wilt, hij is makkelijk te beheersen. Bij een stoplicht moesten we naar rechts. Alle hulpsystemen werden uitgezet. stand in 6,en sportief...Gasgeven insturen nog meer gas en de auto breekt uit. Hij is echte zeer makkelijk weer op de vangen zonder te schommelen of in een contra slip te raken. Omdat het zo snel en makkelijk ging raakt de motor in zij toerentalbegrenzer tewijl hij weer terug kwam. Ik was vergeten te schakelen. Maar dat is nu juist het mooie aan dit systeem want na enige speluurtjes en gewenning kun je dan in zo'n situattie dus opschakelen of nog beter hem razndsnel van te voren al in 2 zetten.
Met hoge snelheden op de Autobahn blijft de auto stabiel. Geen vage besturing of gedein. Enig punt van kritiek zijn wél de remmen. Deze waren gewoon niet echt goed. Niet het bijterijge en enorme vertraging van bijvoorbeeld een 968CS CS of een 996 GT3. Bij controle van de blokken bleken deze goed te zijn, maar de BMW dealer gaf te kennen dat het waarschijnlijk kwam door dat het een pers auto was, maar ja zoals ik al zei, daar zou ie toch tegen moeten kunnen. Enfin Ook hier zal een ander exemplaar uitkomst moeten bieden. Lange flauwe bochten doet ie erg neutraal en nogmaals het mooie is dat je het precies kunt zetten zoals je wilt.
Kortom een geweldige auto! Tot deze prijsklasse en waarschijnlijk nog ver daarboven zijner weinig auto's die beter zijn dan deze M3 als je tenminste iets zoekt in deze klasse. Nogmaals ik heb nog niet met een standaard M3 op het circuit gerereden. Op het circuit wodt alles in een andere dimentie. Een strakke snelle auto kan dan loom en slap overkomen, maar deze auto heeft zoveel potentieen dat ik hem alle voordeel van de twijfel wil geven! Wordt zeker vervolgd!
Voordelen: - Enorme prestatie's
- SMG bak
- Handling
- Rijeigenschappen in het algemeen
- Met klinische precisie te berijden.
Nadelen: - De stoelen ( helaas geen andere vanaf fabriek te verkrijgen)
- De remmen zijn goed maar niet meer dan dat en zullen voor circuitgebruik onvoldoende zijn)
Goed, toen de overtap naar de Subaru Impreza WRX STI. Kun je de auto's met elkaar vergelijken? Dat hangt er vanaf. Zoals ik al eerder aangaf als je tot 200.000 gulden de ultieme sportauto zoekt met ook nog mogelijkheden tot het gewone woon werkverkeer kom je in princiepe op 3 auto's uit. WRX-STI, EVO 7 en de M3. Natuurlijk zijn er meer maar het gaat om de meest extreme in hun soort. Als je het budget hebt voor de BMW hoef je het niet in zijn geheel uit te geven, als je voor de helft net zoveel of een klein beetje minder plezier hebr waarom niet?
Het is natuurlijk fantatisch om nu al met zo'n auto te kunne hebben gereden. Ze zijn er nog bijna niet maar de meest enthoiusiaste Suibaru dealer van Nederland ( bedankt Frank Vreede!) haalt ze uit Duitsland.
Het eerst wat me opviel, maar dat had ik al eerder opgemerkt met het rijden met een "gewone"WRX was de enorme verbetering qua auto t.o.v een GTT. Het is in zijn geheel gewoon veel meer auto geworden. Nadeel hiervan is zoals bij zoveel nieuwe modellen dat het allemaal weer groter en zwaarder is zodat de sportiviteit daar ook weer onder te lijden heeft. Maar goed gelukkig is Subaru een van die merken waar je juist dáár veel aan kunt doen!
Nadat ik enige tijd met de M3 had gereden stapte ik in de IMpreza WRX-STI. Wat me gelijk opviel is dat de stoelnen véél beter zijn dan de M3! De zitpostie is verder gewoon heel anders. Het stuur is wat groter uitgevallen maar de algehele zitpostie is goed. Ik was erg benieuwd naar het rijden. Heb in behoorlijk wat Subaru's gereden varierend van een standaard GTT via verschillnde gechiptunde exemplaren enkele xtreemgetunde auto's met 300pk en de nieuwe WRX. Was dus écht benieuwd! Opvallend was hoe stil de motor was, die hoor je nauwelijks. Zowel staionair niet als in elk snelheidsbereik. De met short shift uitgeruste 6 bak schakelt goed maar wat tegenviel was de overbrenging van de 6. Deze is erg lang. Op de heenweg in uitsland kwam de auto "maar"tot 232 op de teller. Hij kwam gewoon niet over zijn toeren heen, waarschijnlijk vanwegen de wind en i.q.m zijn hoge luchtweerstand. Op de terugweg kwam ie tot 250 op de teller en ik denk dat met uitlopen nog wel meer mogelijk was omdat ik het gevoel had dat oer zijn punt heenzat qua toeren.
Wat me gelijk opviel bij het wegrijden was zijn indirecte en wat wollige besturing. Nu kwam ik wel direct uit de M3 die weer extreem direct stuurde maar goed, ik moest hier weer een beetje aan wennen. De stabiliteit op hoge snelheden en het gvoel dat blijft is echter top, dit heeft geen negantieve consequenties. DE Brembo remmen van deze STI zijn echt ENORM. Ongekend hoe deze auto tot stilstand komt. Echt wel een verschil met de althans door ons gereden M3. Toen kwam natuurlijk een van de leukste dingen om uit te proberen!
Wat is sneller en in zo ja in welk bereik? We hebben verschillnde dingen geprobeerd. vanaf 80 van 100 vanaf 140 160 180 etc. Dit op snel mogelijke manieren maar om omdat het in dit geval goed uitkwam dat het allebei 6 bakken zijn in de gelijke hogere versnellingen. Hier zie je de mooi veschillen in concepten! Dus het verschil atmospherisch en Turbo. Steeds kwam naar voren dat de Subaru in het begin bijbleef maar zodar de BMW boven de 4000 toeren kwam reede de BMW los. In hoe verre dit écht losrijden is kon door verkeersdrukte niet echt worden bepaald maar de BMW was wél sneller.
Lange snelle bochten zijn met de Subaru een totaal nadere beleving dan met de BMW. De een noemt het veiliger, de andere beter. Veilig is het zeker door zijn 4 wielaandrijving en zij in principe onderstuurd karakter. Maar je kunt absoluut zéér hard door een bocht met deze auto. Je zult in het begin denken dat je sneller met deze auto bent door zijn concept, althans in het bochtenwerk.
De afrolgeluiden en het windgeruis overheersen de mororgeluiden helemaal. Zoals ik al eerder zei is de motor erg stil en vibratie vrij en dan vallen juist dit soort dingen op. Of dit van belang is voor dit soort auto's? Ik denk het niet!
Pluspunten:
- op dit ogenblik de meest extreme auto voor het geld in deze klasse
- sportautoprestatie's
-erg save weggedrag
- súper remmen
- uitstekende stoelen.
Nadelen:
- Indirecte wollige besturing
- bakoverberingen van vooral de 6 te lang
- Niet het absoluut klinische en speelse van de M3
Goed er is dan ook een prijsverschil van 100.000 gulden en van dat oogpunt is de Subaru natuurlijk een zéér mooie auto maar ja .het zelfde kun je zeggen over de M3....probeer daar maar weer eens een gelijk voor te vinden en wat kost dat dan wel weer niet! Minimaal ook weer 100.000 gulden meer.
Welke auto geeft nou het meest sportieve gevoel? Welke auto heeft nu de beste handling, wegligging enz? Is die Subaru nou echt zo onderstuurt als iedereen zegt? Kan je met de BMW nou echt lekker gummen? Welke licht strakker op de weg? Allemaal vragen die je in de liefhebberskringen vaak hoort stellen.! En...hoe verhoudt de WRX-STI zich t.ov ven een extreem getunde GTT?
Antwoord: BMW heeft de beste handling, veel precieser. Hij doet echt wat je wilt. De Subaru door zijn onderstuurkarakter heeft dit veel minder. Inderdaad is hij voorzover ik heb kunnen beoordelen nogal onderstuurd. Met de BMW kun je veel meer streken uithalen, zeker als je de stab controle uitzet. Driften kan erg goed zeker als je er een tijdje mee gaat oefenen. BMW licht ook strakker op de weg.
Met een budget van de M3 zou ik inderdaad de M3 nemen en niet de STI en een ton laten staan.
De enorme FUN die je met een getunde GTT hebt zoals die van Geert en Ricard bijvoorbeeld heb je met de WRX STI niet. Qua sturen niet en zeker niet qua snelheid. Maar met de STI is ook een tuning mogelijk tot ongeveer 340 pk en een ander onderstel helpt ook. Ik ben er echter van overtuigd dat ie nooit het niveau van de M3 zal kunnen benaderen. Ligt ook aan het concept. Atmosfherische motor met achterwielaandrijving is en blijft top! Niet waar?
Smullen! Dit zijn toch de verhalen waar je voor op een forum komt?