Extreme Evo IX ook als Wagon

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Rein

Extreme Evo IX ook als Wagon

Bericht door Rein » 30 aug 2006, 12:00

Op basis van de Lancer Evo IX presenteert Mitsubishi een speciale MR-versie. Het goede nieuws: hij is er ook als Wagon. Het slechte nieuws: de MR is alleen voor Japan.

Sinds een klein jaar kunnen de Japanners de Evo IX ook als Wagon bestellen. De MR-versie die zowel in sedan als wagon variant beschikbaar komt maakt de al niet kinderachtige Evo nog extremer. De motor levert nog steeds een maximum vermogen van 280 pk en een koppel van 400 Nm. De in Japan eveneens beschikbare 5-traps automaat moet het doen met respectievelijk 272 pk en 343 Nm. Door aanpassingen aan de variabele kleptiming (MIVEC*2) en turbocompressor is de motorresponse volgens Mitsubishi verbeterd.
Rondom worden sportievere Eibach veren en Bilstein schokdempers gemonteerd. Tevens is de MR nog met eens 10 mm verlaagd. Het ’Active Yaw Control’ systeem dat de het vermogen optimaal over alle vier wielen moeten verdelen heeft een iets meer op de sportieve automobilist gericht karakter gekregen. Aan de buitenzijde is de MR herkenbaar aan de aerodynamischer gevormde voorbumper. Het interieur beschikt over extra accenten uitgevoerd in ’piano black’ en aluminium.
Mitsubishi heeft 1.500 exemplaren beschikbaar van de Evo IX MR voor de Japanse markt. De fabrikant meldt tevens dat dit de laatste keer is dat de motor met codenaam 4G63 die vele Evo-versies heeft aangedreven een modificatie heeft ondergaan. Met andere woorden, de volgende Evo krijgt een volledig nieuwe motor.

[IMG:800:533]http://i114.photobucket.com/albums/n275 ... 00f10e.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://i114.photobucket.com/albums/n275 ... 561c39.jpg[/img]

Bron: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5212&cache=no

Michel P

Bericht door Michel P » 30 aug 2006, 22:40

Die station zou naar europa moeten komen, mooie opvolger van mijn SpecB!

Michel

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 30 aug 2006, 22:47

Nog steeds AYC, wachten op de EVO IX MR RS dus. :(
(hoewel ik het op zich best een mooi systeem vind, ongeveer 1000x beter dan een gemiddeld ESP of VDC, maar als het kan toch liever zonder graag :))

Tom

Bericht door Tom » 30 aug 2006, 22:53

Heb je er al eens mee gereden Peter?
Er is altijd een groep die zegt dat het hardcore moet, maar als ik naar de Evo kijk dan zie ik wel apparaten die helemaal kloppen, in elkaar gezet door mensen die d'r wel ff een flinke portie verstand van hebben en weten wat die klantengroep wil. Een beetje hetzelfde met BMW SMG en Ferrari F1 flipperbakken... krijgen nog wel eens kritiek dat het niet meer echt rijden is, maar die systemen zijn ondertussen wel echt goed geworden.
Laatst gewijzigd door Tom op 30 aug 2006, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 30 aug 2006, 22:56

EVO IX? Nee, nog niet; wel met andere generaties met en zonder hulpjes. :)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 02 sep 2006, 18:02

Michel Pol schreef:Die station zou naar europa moeten komen, mooie opvolger van mijn SpecB!
Michel
Michel,
Als je de ruimte in die Subaru van jouw gewend bent gaat dit ding m.b.t. gebruiksgemak alleen maar tegenvallen. En ik heb de specs nog niet bekeken, maar koppel bij een laag toerental is erg belangrijk voor een zware station. Het is een stoer alternatief en ik begrijp dat je toch weer op zoek bent naar die turbo-kick? :wink:

Ruud.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 sep 2006, 18:54

Ruud Hulsegge schreef:
Michel Pol schreef:Die station zou naar europa moeten komen, mooie opvolger van mijn SpecB!
Michel
Michel,
Als je de ruimte in die Subaru van jouw gewend bent gaat dit ding m.b.t. gebruiksgemak alleen maar tegenvallen. En ik heb de specs nog niet bekeken, maar koppel bij een laag toerental is erg belangrijk voor een zware station. Het is een stoer alternatief en ik begrijp dat je toch weer op zoek bent naar die turbo-kick? :wink:

Ruud.
Denk dat deze auto lichter zal zijn dan de specB en qua koppel genoeg te bieden heeft, zeker met een ecutec kuur. Ben niet opzoek, maar mag graag dromen.

Michel

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 02 sep 2006, 19:19

Stiekem droom je nog steeds van een turbootje he? Geef het maar toe. :wink:
Ik denk wel dat je gelijk hebt met gewicht/pk verhouding. Aankooptechnisch zal het ook wel meevallen in vergelijking tot subaru.
En je hebt wel vaker nagedacht over een rechtsgestuurde auto. Dus wat houd je tegen? En anders bouw je hem met een Nederlandse lancer om :oops: .

Hoe was de vakantie?

Plaats reactie