Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Eric H » 28 okt 2008, 12:23

leonard schreef:
EHA schreef:
leonard schreef: Ook ik ben ondernemer.( met zelfs meer omnzet dan jij :P :P )
Bluffert :lol:

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Ik mag toch wel 1 keertje snoeven
Man dat heb jij niet nodig....echt niet !! 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2008, 17:40

Echte klap moet nog komen
28 oktober 2008, 6:52 uur | FD.nl
Door: Ivo Bökkerink en Bendert Zevenbergen
De 25 bedrijven in de AEX-index staat volgend jaar een winstdaling te wachten die veel groter is dan analisten momenteel voorzien. Analisten die bedrijven individueel waarderen, rekenen op een val van de bedrijfswinsten van slechts 3,7%. Aandelenstrategen en fondsbeheerders, die meer van afstand naar de zaken kijken, vrezen veel zwaardere klappen.

‘Dit wordt de week van de waarheid voor de AEX-index’, zegt Han van Lamoen van SNS Securities. Volgens Van Lamoen is geen bedrijf immuun en volgen er meer onheilsberichten. ‘Je ziet aan de waarschuwing van DSM dat de vraag eind september is weggevallen. Dan sta je al op de stoep van het vierde kwartaal.’

Snel duidelijkheid

Met onder meer cijfers van Shell, Unilever en Akzo Nobel in het verschiet geven de zwaargewichten van het Nederlandse bedrijfsleven beleggers de komende dagen inzicht in de resultaten. Tot nu toe hebben buiten de financiële waarden vijf AEX-fondsen in de tweede helft van het jaar een winstalarm afgegeven.

Ondanks sombere geluiden van onder meer ASML, Philips en DSM blijken bedrijfsanalisten voor volgend jaar echter slechts een kleine terugval van de bedrijfswinsten te verwachten. Vooral van de zwaar getroffen financials Aegon en ING en SBM Offshore, dat eerder dit jaar waarschuwde, wordt in 2009 een flink herstel verwacht.

Het optimisme van analisten verbaast senior analist Reginald Melchers van Van Lanschot niet. ‘Het is klassiek: we zitten midden in een meltdown en analisten zien alles nog veel te zonnig in.’

Onder de kostprijs

Melchers gaat voor de oliebedrijven uit van een winstdaling van een kwart, tegen een huidige consensus van 10%. ‘Veel investeringen zijn gedaan bij een olieprijs uitgaande van $ 80 tot $ 90 per vat. Bij de huidige prijs wordt er onder de kostprijs geproduceerd.’

Van Lamoen van SNS denkt dat de echte klap voor de AEX-fondsen nog komt. ‘Ik denk eerder aan een winstdaling rond de 20% en dan valt het nog mee. Het enige lichtpuntje dat ik voor de AEX-fondsen zie, is de gestegen dollar.’

Een ander pluspunt is dat de beurzen al met stevige winstdalingen rekenen. Volgens beleggingsstrateeg Ad van Tiggelen van ING Investment Management prijzen beleggers ‘winstdalingen in die zich na de Tweede Wereldoorlog niet meer hebben voorgedaan en die mogelijk overdreven zijn’.

De ING-strateeg rekent voor dat beleggers een winstdaling van 40 tot 50% verwachten. De koersen van bedrijfsobligaties vertellen zelfs dat de helft van de bedrijven in de komende vier jaar failliet gaat. ‘Het zijn ongeloofwaardige verwachtingen die rekenen met een zware depressie’, stelt Van Tiggelen. ‘De grootste daling van na de oorlog is een winstafname van 35 tot 40% en het maximum aan faillissementen over een korte periode was nooit groter dan 25%.’
----

Niets nieuws onder de zon, maar wel een bevestiging van wat sommigen hier al riepen, zonder dat ze dat konden copy-pasten. Maar ik laat 't volgende stukje uit de tekst nog even op me inwerken:
De koersen van bedrijfsobligaties vertellen zelfs dat de helft van de bedrijven in de komende vier jaar failliet gaat.
:hmmm: :shock:
Vandaag zat er iemand aan tafel van één van bovengenoemde bedrijven en je zag gewoon de angst in zijn ogen. Het wachten is op hun officiele persbericht, die ik dus al heb gehoord. :|

Joy

Bericht door Joy » 28 okt 2008, 20:23

Zo, beurs in Amerika heeft er zin in ?

Joy

Bericht door Joy » 28 okt 2008, 21:03

Dow + 10.90%
Nasdaq + 9.53%

Hmm dat geeft morgen iig weer wat hoop.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 okt 2008, 07:50

Nu hopen dat de Amerikaanse futures ook de hele dag rond dit niveau blijven schommelen, dan kunnen we een klein feestje krijgen misschien. En als het hek helemaal van de dam gaat, krijgen we ook nog een "shortsqueeze". Dat is wat in Volkswagen afgelopen dagen is gebeurd:

Een shortsqueeze betekent feitelijk dat partijen die "short" zitten (als je short zit speculeer je op een daling, vaak met aandelen die je niet hebt) in de problemen komen omdat het aandeel onverwacht hard ineens stijgt.

Porsche heeft (ik meende) 42% van de aandelen van Volkswagen in handen en nog eens 31% aan opties om aandelen Volkswagen tegen 100 euro te kopen. De VERkopers van die opties, moeten zodra Porsche de opties uitoefent, die aandelen ook daadwerkelijk gaan leveren en kopen uit de "vrije markt". En daar zit het probleem: want Porsche heeft hiermee al bijna 75% van de aandelen in handen en zijn er nog slechts 25% van de aandelen in de vrije markt beschikbaar. Het gevolg is duidelijk: er is direct een ENORME vraag naar aandelen, maar uiteraard weinig aanbod wat de prijs hard opdrijft. Shorters zijn verplicht om die aandelen te leveren, dus moeten als een gek -tegen elke prijs- die aandelen kopen. En dat noemen ze een shortsqueeze.

Morgan Stanley en Goldman Sucks hebben al behoorlijke verliezen geleden als doorgewinterde shorters van het aandeel Volkswagen. En daar ben ik eerlijk gezegd dan ook blij om. Vooral GS zijn een partij ratten in deze kredietcrisis. Zij zitten behoorlijk short in erg veel aandelen en hebben op deze manier aardig wat bedrijven inmiddels professioneel kapotgemaakt. Het zou me niks verbazen als zij ook de boosdoeners in ING zijn. Om nog even een schepje er bovenop te doen waarderen ze concurrerende banken alsmaar af en geven veel "sell" adviezen om maar zoveel mogelijk cash binnen te halen. Dat is ze waarschijnlijk ook gelukt, want GS is een van de weinige banken die tot op heden nog "redelijk ongeschonden" uit de crisis lijkt te komen.

Als de AEX flink stijgt vandaag krijgen we vanzelf een shortsqueeze die de beweging nog eens leuk versterkt. Mocht ook wel weer eens, na alle ellende :)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 okt 2008, 09:12

Dennis Cavallino schreef: heel verhaal
Dennis, +100 voor je post. Helemaal mee eens. Beter een Niva die van jezelf is dan een geleasede witte R8.

En Maurice, interessante info weer, as usual. 8)

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2008, 09:40

Dennis, +100 voor je post. Helemaal mee eens. Beter een Niva die van jezelf is dan een geleasede witte R8.
Snap het punt, maar ik rij toch echt liever in een geleasede R8.

Bij wijze van dan.

Moet natuurlijk niet zo zijn dat je die R8 willens en wetens uit je privezak moet leasen. Maar zakelijk gezien, mits de maandelijkse bedragen zonder problemen kunnen worden opgehoest door het bedrijf lijkt me dit niet echt bepaald een probleem.

We moeten ook niet al te spastisch doen over die autokosten hé. Een auto als een R8 kost pak em beet 40000 euro per jaar, veel geld, maar in een beetje bedrijf op een totale begroting sigarettengeld.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 okt 2008, 12:22

+1 @ verhaal Dennis, volledig mee eens. En ook +1 voor Leonard, hij maakt exact mijn punt in wat duidelijkere woorden :)

HSR

Bericht door HSR » 29 okt 2008, 13:14

Maurice Graber schreef:Nu hopen dat de Amerikaanse futures ook de hele dag rond dit niveau blijven schommelen, dan kunnen we een klein feestje krijgen misschien. En als het hek helemaal van de dam gaat, krijgen we ook nog een "shortsqueeze". Dat is wat in Volkswagen afgelopen dagen is gebeurd:

Een shortsqueeze betekent feitelijk dat partijen die "short" zitten (als je short zit speculeer je op een daling, vaak met aandelen die je niet hebt) in de problemen komen omdat het aandeel onverwacht hard ineens stijgt.

Porsche heeft (ik meende) 42% van de aandelen van Volkswagen in handen en nog eens 31% aan opties om aandelen Volkswagen tegen 100 euro te kopen. De VERkopers van die opties, moeten zodra Porsche de opties uitoefent, die aandelen ook daadwerkelijk gaan leveren en kopen uit de "vrije markt". En daar zit het probleem: want Porsche heeft hiermee al bijna 75% van de aandelen in handen en zijn er nog slechts 25% van de aandelen in de vrije markt beschikbaar. Het gevolg is duidelijk: er is direct een ENORME vraag naar aandelen, maar uiteraard weinig aanbod wat de prijs hard opdrijft. Shorters zijn verplicht om die aandelen te leveren, dus moeten als een gek -tegen elke prijs- die aandelen kopen. En dat noemen ze een shortsqueeze.

Morgan Stanley en Goldman Sucks hebben al behoorlijke verliezen geleden als doorgewinterde shorters van het aandeel Volkswagen. En daar ben ik eerlijk gezegd dan ook blij om. Vooral GS zijn een partij ratten in deze kredietcrisis. Zij zitten behoorlijk short in erg veel aandelen en hebben op deze manier aardig wat bedrijven inmiddels professioneel kapotgemaakt. Het zou me niks verbazen als zij ook de boosdoeners in ING zijn. Om nog even een schepje er bovenop te doen waarderen ze concurrerende banken alsmaar af en geven veel "sell" adviezen om maar zoveel mogelijk cash binnen te halen. Dat is ze waarschijnlijk ook gelukt, want GS is een van de weinige banken die tot op heden nog "redelijk ongeschonden" uit de crisis lijkt te komen.

Als de AEX flink stijgt vandaag krijgen we vanzelf een shortsqueeze die de beweging nog eens leuk versterkt. Mocht ook wel weer eens, na alle ellende :)
Die shortsqueeze was inderdaad enorm spectaculair. Dit was te wijten aan de inkoop van VW aandelen door Porsche in een markt met weinig aanbod. Dat weinige aanbod is dan weer te wijten aan locale overheden die de aandelen vasthouden.

Gerucht gaat dat Porsche binnen afzienbare tijd eenzelfde trucje gaat uitvoeren met Audi. Dit is echter een gerucht, maar houdt het in de gaten.

HSR

Bericht door HSR » 29 okt 2008, 13:18

Wouter81 schreef:
Dennis Cavallino schreef: heel verhaal

En Maurice, interessante info weer, as usual. 8)

Les 1 die ik van mijn pa geleerd heb. Gewoon kopen als je de mogelijk hebt ipv leasen. Als het dan slecht gaat met de economie heb je de kopzorgen niet van een leasecontract.

Peric

Bericht door Peric » 29 okt 2008, 19:30

Vandaag even snel cijfers gezien van de multinational waar ik werk (Nalco - waterbehandeling) en die hebben zelfs het beste kwartaal ever gedraaid(Q3 -2008).. Schiet mij maar lek....

Iceman

Bericht door Iceman » 29 okt 2008, 23:16

Hilarisch Wouter. Maar voor mij ten alle tijden liever een Lada Niva in de Lease dan een R8 (prive) bezitten. Maar de R8 is niet ge-leased, dit terzijde. Ik denk dat december een lichte omslag zal brengen ten aanzien van het negatieve-consumenten vertrouwen. Dit zal positief doorwerken en het negatieve klimaat dat nu gekweekt wordt iets doen wegebben. 2009 zal rustig beginnen maar halverwege volgend jaar zullen een aantal proleten in dit draadje zich op de achtergrond houden. Ik meende ergens gelezen te hebben, dat iemand zei dat china nu nog meer invloed en macht zou krijgen op de westerse wereld. Maar uitgerekend een exportland als China heeft het nu ook lastiger. Dus ook die voorspellingen blijken niet geheel uit te komen. Er lopen een hoop waarzeggers met glazen bollen rond in deze tijd. Gewoon vertrouwen op gezond verstand en inzicht. Want zelfs deze tijd heeft zijn voordelen in de zakenwereld. Tot zover mijn visie, de beleggingsadviezen laat ik over aan Maurice en Cavalino :wink:

JohanH

Bericht door JohanH » 29 okt 2008, 23:28

"Iceman", zou je eens op willen houden om continu denigrerende en op de man spelende opmerkingen te maken in je reacties? Het is hier geen schoolplein waar degene met de grootste bek zijn gelijk moet halen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 okt 2008, 00:28

Iemand Befke Halsema nog gezien bij Pauw&Witteman?

Onvervalst Nederlands calvinistisch communisme zit op het vinkentouw ... Ik vraag me werkelijk af wat erger is; Een op bonussen beluste bankier of de als balkenendenorm verpakte vorm van communistische inkomenspolitiek

:goodnight:

SteV6

@ iceman, liever een werkende proleet, dan een werkeloze proletariër, want die laatste rijdt altijd ongevraagd mee naar mijn werk op de achterbank.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2008, 09:12

In de US schijnt er wat meer consumentenvertrouwen te zijn, er wordt weer geld uitgegeven. Rente verlaagd naar 1%. Het sturingselement is er nu wel af, de economie moet zich daar nu zelf gaan redden. Laten we hopen dat Iceman gelijk heeft en we vanaf December weer positieve verhalen horen.
Overigens heb ik juist telkens gezegd dat 't in China één grote luchtbel is en dat is nu weer gebleken. Zo'n correctie is alleen maar goed, maar heeft nu wellicht verregaande gevolgen, waar we +- 5 tot 10 jaar geleden totaal geen last van zouden hebben in de Westerse wereld. Ik weet nog wel dat iemand 2 a 3 jaar geleden bang was dat de Chinezen westerse bedrijven gingen opkopen, hetgeen ook is gebeurd. Ik zag dat zelf ook, maar nu hoor je daar niets van, terwijl er bedrijven genoeg klaar liggen om overgenomen te worden.

@Iceman: ik denk hier gewoon hardop en je bent vrij om me tegen te spreken. Daarbij hoef je jezelf niet te verlagen, want ik krijg steeds sterker de indruk dat je een mannetje bent van 16 jaar met grote fantasieën.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 30 okt 2008, 09:21

Rico schreef::mrgreen:

Aan de andere kant omzetten vergelijken slaat natuurlijk nergens op.. beetje middelgrote supermarkt zet 100000 euro per week om. En dat is slechts1 supermarkt.. bedenk gelijk erbij dat op frisdrank bv geen stuiver word verdiend.

????

Das in de horeca wel anders...niets zo goedkoop om iemand een colaatje aan te bieden...

Maargoed, 5 miljoen winst....dan maak je pas indruk :wink:

Dexter

Bericht door Dexter » 30 okt 2008, 09:52

Mag ik dan nu in zijn algemeenheid vragen om wat minder persoonlijk te zijn?
Iceman heeft inmiddels toegegeven dat hij een vreemde vorm van humor bezit en wij weten dat die humor niet overkomt, zeker niet zonder smilies.
Verdere opmerkingen over omzetten, winstmarges en Audi R8 'lease of not lease' versus Lada Niva 'gekocht en betaald' zijn ongewenst en vervuilen dit topic.

On-topic dus maar weer:
Ik hoop uiteraard ook dat deze opleving een begin zal zijn naar verder herstel in 2009.
Want ook al speelt dit allemaal in een wereld waar de gewone man in de straat geen weet van heeft, het vele negatieve nieuws erover maakt dat diezelfde man in de straat uit aangeprate angst steeds minder gaat consumeren.
En zo raakt het uiteindelijk toch ook de echte economie.
Ik las ook nog dat er in September veel meer spaargeld is opgenomen dan normaal (dezelfde hoeveelheid als in de feestmaand December) maar dat dat geld vervolgens niet is uitgegeven. Het is 'verdwenen' zegt men.
Mensen stoppen hun geld dus weer in een ouwe sok omdat ze de banken niet meer vertrouwen, terwijl ze eigenlijk hun geld uit zouden moeten geven.
Maar goed, het blijft in de aandelen en opties allemaal koffiedik kijken of in een glazen bol, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
Ik citeer gemakshalve even meneer Ghosn van Renault die de spijker op de kop slaat:
“Niemand die bij zijn verstand is, zal zeggen dat we volgend jaar uit deze crisis zullen zijn.”
En speciaal voor Iceman heb ik het volgende citaat:
Maar ook succesvolle beleggers uit het verleden kunnen de plank goed misslaan. Zo trekt de Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian zich met grote verliezen terug uit het Amerikaanse autoconcern Ford. En Wall Street is het niet echt goed vergaan sinds superbelegger Warren Buffett anderhalve week geleden aankondigde dat het een goed moment is om in Amerikaanse aandelen te stappen. “Het wordt tijd voor een nieuwe glazen bol voor het Orakel”, stelde een commentator van zakenkrant The Wall Street Journal begin deze week fijntjes vast.
Hieruit blijkt dus dat niemand eigenlijk goed weet wat ze hier mee aanmoeten, waarschijnlijk omdat het nog nooit eerder gebeurd is op deze schaal.
Dus iedereen doet, net als jij, wat hij/zij denkt dat goed is.
Of dat dan de juiste manier is leert alleen de tijd....... :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2008, 10:18

Warren Buffet kan wel eens gelijk krijgen, aangezien de aandelenmarkt in de VS nog iets voor loopt op die van ons denk ik. Maar ik heb zelf 't idee, dat ie vooral spreekt als Orakel inderdaad, net als dat hij dat in 't verleden al meerdere keren heeft gedaan om er zelf heeeeel veel geld aan te verdienen. Dat is 't verschil tussen hem en mij, naar hem luistert iedereen. :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 okt 2008, 10:27

Dexter schreef: On-topic dus maar weer:
Ik hoop uiteraard ook dat deze opleving een begin zal zijn naar verder herstel in 2009.
Want ook al speelt dit allemaal in een wereld waar de gewone man in de straat geen weet van heeft, het vele negatieve nieuws erover maakt dat diezelfde man in de straat uit aangeprate angst steeds minder gaat consumeren.
En zo raakt het uiteindelijk toch ook de echte economie.
Ik las ook nog dat er in September veel meer spaargeld is opgenomen dan normaal (dezelfde hoeveelheid als in de feestmaand December) maar dat dat geld vervolgens niet is uitgegeven. Het is 'verdwenen' zegt men.
Mensen stoppen hun geld dus weer in een ouwe sok omdat ze de banken niet meer vertrouwen, terwijl ze eigenlijk hun geld uit zouden moeten geven.
Maar goed, het blijft in de aandelen en opties allemaal koffiedik kijken of in een glazen bol, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
En daar zit nu nét het probleem volgens mij. Geef die mensen eens ongelijk? Je zou je geld maar bij Icesave gezet hebben.. het is dan wel (gedeeltelijk) gegarandeerd, maar toch ben je het een paar maanden kwijt. Vooral banken zijn niet immuun voor een kredietcrsis als deze en je past als het goed is goed op je centjes (beter dat dan een R8 binnen 2 jaar privé afschrijven :mrgreen: ). Maar dat versterkt meteen de problemen bij grote internationale banken. ING komt niet zozeer in de problemen door Nederlandse spaarders, maar door hun activiteiten in het buitenland en dan met name in Amerika. Uiteindelijk zitten wij daardoor ook hier in de rotzooi.

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2008, 10:34

M@rcel schreef:
Rico schreef::mrgreen:

Aan de andere kant omzetten vergelijken slaat natuurlijk nergens op.. beetje middelgrote supermarkt zet 100000 euro per week om. En dat is slechts1 supermarkt.. bedenk gelijk erbij dat op frisdrank bv geen stuiver word verdiend.

????

Das in de horeca wel anders...niets zo goedkoop om iemand een colaatje aan te bieden...

Maargoed, 5 miljoen winst....dan maak je pas indruk :wink:
Dexter toch nog even een off topic antwoord op Marcel :wink:

Marcel op die frisdrank word dan niks verdient, maar op verswaren, zoals groente, vlees(waren) maar ook de bake off (luxe broodjes ed) word des te meer verdient.

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2008, 10:53

Worden bepaalde zaken en situaties ook niet veel te veel uitvergroot ?

Wat is nu het werkelijke probleem ? We maken ons druk om een dalende AEX.. de wereld gaat naar de kloten..

:blabla:

Nee dan dit, pas echt een probleem. Maar te ver van ons bed, niet boeiend.. liever moord en en brand roepen over niet bestaande verdampende miljarden.. Net als Rwanda indertijd.. we stonden er bij en keken ernaar.. haalde de schouders op en klikte nog een keer op de laatste beurskoersen.... of niet soms :twisted: :twisted: :twisted:

Zonder persoonlijk te worden, maar hypcrisie heerst wel in onze luxe westerse wereld.. Zelf in het nieuws is het een achtergrond artikeltje geworden.. dooie Afrikaantjes verkopen ook niet meer zo :|

Afbeelding

Afbeelding

29 oktober 2008 novum Rebellen staan aan rand van Goma
Rebellen staan aan rand van Goma

(Novum/AP) - Congolese rebellen hebben de rand van de stad Goma bereikt en een staakt-het-vuren afgekondigd. Soldaten zijn de stad ontvlucht met in beslag genomen auto's.

De gouverneur van Goma, Julien Mpaluku, vertelde dat er paniek was uitgebroken in de stad, maar zei ook dat VN-troepen er nog altijd de dienst uitmaakten. Niettemin riep de Amerikaanse ambassade alle Amerikanen op te vluchten.

Rebellenleider Laurent Nkunda, een afvallige generaal en Tutsi, kondigde een staakt-het-vuren af, naar eigen zeggen om chaos in de stad te voorkomen. Maar een chaos was het toch: overal in de stad waren geweerschoten te horen van terugtrekkende soldaten die volgens ooggetuigen hun zelfbeheersing volkomen kwijt waren.

De rebellen rukten al verscheidene dagen op in de richting van Goma, een stad van zeshonderdduizend inwoners. Vluchtelingen meldden eerder op de dag dat de rebellen het dorp Kibati, ongeveer twaalf kilometer ten noorden van Goma, hadden ingenomen. In Kibati waren duizenden vluchtelingen verzameld, zodat het dorp was uitgegroeid tot een vluchtelingenkamp. In enkele uren tijd vertrokken er 45 duizend vluchtelingen.

Het Congolese leger zei dat militairen uit Rwanda de grens waren overgetrokken om het leger aan te vallen en de Tutsi-rebellen te helpen. De regering van Rwanda ontkende onmiddellijk, maar Congo wendde zich tot het buurland Angola met een verzoek om hulp.

De Angolese staatsradio meldde dat Congo voornamelijk politieke en diplomatieke steun verzocht. De Congolese minister van internationale samenwerking Raymond Tshibanda vroeg evenwel dinsdagavond de Angolese president uitdrukkelijk om steun ter verdediging van de Congolese territoriale integriteit. De situatie riep herinneringen op aan 1997, toen een zes jaar durend conflict uitbrak waarbij acht Afrikaanse landen betrokken raakten.

Congo zegt dat Rwanda de rebellen van Nkunda steunt, maar dit wordt door VN-medewerkers ontkend. VN-woordvoerders erkennen dat er incidenteel contacten kunnen zijn, maar benadrukken dat geen sprake is van formele samenwerking.

Uruguayaanse VN-troepen trokken zich de afgelopen dagen terug van het front ten oosten van Goma, tot woede van gevluchte burgers die op hun bescherming rekenden. Verscheidene VN-bases werden maandag al door vluchtelingen belaagd. Bij één basis zouden drie doden zijn gevallen toen bewakers het vuur openden op stenengooiers.

De commandant van de VN-troepen in Congo legde maandag zijn functie na amper een maand neer. De zeventienduizend leden tellende vredesmacht moet vlug worden uitgebreid nu de strijd in het oosten van het land steeds heviger wordt, zei VN-gezant Alan Doss dinsdag.

Nkunda stapte uit het leger omdat de regering in Kinshasa in zijn ogen naliet de Tutsi's voldoende te beschermen tegen Rwandese Hutu-milities die na de genocide van 1994 in Rwanda naar Congo vluchtten. Inmiddels zou Nkunda zich hebben voorgenomen heel Congo te 'bevrijden'.

Secretaris-generaal van de VN Ban Ki-moon riep woensdag de presidenten van Congo en Rwanda op de crisis op te lossen. Hij zei dat de Europese Unie en de Verenigde Staten diplomaten sturen om te helpen bij een vreedzame oplossing. De EU stuurde Eurocommissaris van ontwikkelingshulp Louis Michel naar Kinshasa. Het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken zei dat onderminister voor Afrikaanse zaken Jendayi Frazer op weg was.

EU-medewerkers in Brussel zeiden dat niet wordt overwogen militairen naar de in het nauw gebrachte VN-macht in Congo te sturen. Zij wezen er op dat in de VN-Veiligheidsraad wordt gesproken over versterkingen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 okt 2008, 11:03

Die crisis is nieuw, oorlog in Afrika is van alle tijden...

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2008, 11:11

Klopt Wouter, maar het geeft wel zo mooi aan dat we ons handelen laten regeren door de waan van de dag. We hebben het ineens allemaal slecht. en ondertussen zetten de thermostaat gewoon nog een graadje hoger en geven extra gas omdat de benzine dankzij de crissis zo lekker goedkoop is geworden.

Tom

Bericht door Tom » 30 okt 2008, 11:12

Hier waren er een aantal die zich zorgen maken over het pensioen.
De meeste hadden toen een combinatiefonds gekozen maar dat is ook hard naar beneden gegaan.
Binnenkort komt die pensioendude langs om nog wat dingen duidelijk te maken en bij te praten.

Ik maakte me er niet druk over eigenlijk. Je praat over zo'n lange perioden en de economie trekt ook wel weer bij (gaat altijd met ups en downs..). Over een periode van 30-40 jaar gezien zal de economie gewoon een stijgende lijn hebben. Zolang er geen hele rare dingen gebeuren (oorlogen etc.) trekt het wel weer bij.
Of moet ik me wel zorgen maken?

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2008, 11:15

Tom ik geef je 15000 euro voor die Z4 :mrgreen:

Plaats reactie