M sperdiff in E9X M3
-
- Berichten: 55211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
M sperdiff in E9X M3
Tja, is dit nou 'exact' hetzelfde sperdiff als in de E46 M3 en wie heeft er meer links en info betr de werking bij koud?
Hij werkt dan pas na een seconde ofzo door de koude olie.
Graag wat meer info aub.
Hij werkt dan pas na een seconde ofzo door de koude olie.
Graag wat meer info aub.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M sperdiff in E9X M3
Denk het wel.
Het is in feite gewoon een platensper. Alleen in plaats van preload door veerringen en sperwerking door drukringen zit er nu gewoon een hyraulische cylinder tussen die de platen aandrukt. Tussen de 2 assen in zit een roterende plunjerpomp of hoe zo'n ding ook heet, het huis zit aan de ene as en de plunjers aan de andere. Krijg je nu dus een snelheidsverschil, wielslip enz dan gaat de pomp dus draaien, bouwt druk op en dat drukt de platen aan.
Omdat hydraulische olie wat dikker is als het koud is kan het dus wat langer duren voor je druk hebt met koude olie, het systeem heeft dan veel meer tegendruk.
Wat jij in het driftdag draadje schrijft is ook exact waarom die diff's in de racerij niet gebruikt worden. Doordat ze even tijd nodig hebben om sperwerking op te bouwen zijn ze onvoorspelbaar. De meesten blijven daarom bij een ouderwets platensper.
Het is in feite gewoon een platensper. Alleen in plaats van preload door veerringen en sperwerking door drukringen zit er nu gewoon een hyraulische cylinder tussen die de platen aandrukt. Tussen de 2 assen in zit een roterende plunjerpomp of hoe zo'n ding ook heet, het huis zit aan de ene as en de plunjers aan de andere. Krijg je nu dus een snelheidsverschil, wielslip enz dan gaat de pomp dus draaien, bouwt druk op en dat drukt de platen aan.
Omdat hydraulische olie wat dikker is als het koud is kan het dus wat langer duren voor je druk hebt met koude olie, het systeem heeft dan veel meer tegendruk.
Wat jij in het driftdag draadje schrijft is ook exact waarom die diff's in de racerij niet gebruikt worden. Doordat ze even tijd nodig hebben om sperwerking op te bouwen zijn ze onvoorspelbaar. De meesten blijven daarom bij een ouderwets platensper.
-
- Berichten: 55211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: M sperdiff in E9X M3
inderdaad, meer op comfort en normale tractie en eventuele hooliganerij van gisteren gericht:)
- romo
- Berichten: 27065
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: M sperdiff in E9X M3
Voor zo ver mijn info gaat; het zelfde sper als de E46 behoudens dat op de E9X M3 groter koelvinnen zitten.
De mijne staat momenteel bij de dealer;
..........................................vanwege..........................juist een krakend diff.
Het zelfde had ik met de E46 M3, toen ik het hoorde wist ik gelijk hoe laat het was
Nou ze zijn met BMW in conclaaf hoe ze het moeten oplossen.............................ik wacht met smart op witte rook................
De mijne staat momenteel bij de dealer;


Het zelfde had ik met de E46 M3, toen ik het hoorde wist ik gelijk hoe laat het was




Nou ze zijn met BMW in conclaaf hoe ze het moeten oplossen.............................ik wacht met smart op witte rook................
-
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: M sperdiff in E9X M3
Dat eeuwige gedrift van jou is natuurlijk ook funest romo.



- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: M sperdiff in E9X M3
Het is dus eigenlijk een soort visco-sper op basis van een platensper als ik het goed begrijp? Een platensper met de vertraging van een visco...
Waarom gebruiken ze niet een ouderwest platensper? Zijn die minder duurzaam?
Waarom gebruiken ze niet een ouderwest platensper? Zijn die minder duurzaam?
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: M sperdiff in E9X M3
Mooi verhaal maar IK merk er in de praktijk helemaal geen klote van.
Als ik ga driften spert dat ding prima. Beter, harder en sneller (voor mijn gevoel) dan een fonkelvers 40% pre-load platensper van een e30 M3 en zeker heel, heel,heel veel beter dan een visco middendiff dat ik ken van een Subaru Impreza GTT.
Nog nooit heb ik het gevoel gehad dat ik met een open-diff reed en moest wachten op de sperrende werking. Nog nooit, en dat had ik bij het visco middendiff van de Impreza wel.
Kortom, ik vind het een wereld sper en merkbaar beter dan een tradioneel 25 of 40% platendiff van de e30 M3 / e34 M5. Je merkt echt dat ie meer sperwerking (tot 100%) heeft.
Mark.
Als ik ga driften spert dat ding prima. Beter, harder en sneller (voor mijn gevoel) dan een fonkelvers 40% pre-load platensper van een e30 M3 en zeker heel, heel,heel veel beter dan een visco middendiff dat ik ken van een Subaru Impreza GTT.
Nog nooit heb ik het gevoel gehad dat ik met een open-diff reed en moest wachten op de sperrende werking. Nog nooit, en dat had ik bij het visco middendiff van de Impreza wel.
Kortom, ik vind het een wereld sper en merkbaar beter dan een tradioneel 25 of 40% platendiff van de e30 M3 / e34 M5. Je merkt echt dat ie meer sperwerking (tot 100%) heeft.
Mark.
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: M sperdiff in E9X M3
Mark, volgens mij had Robin er vooral last van, als alles weer koud was. Tussen de rondjes driften, sta je soms al snel 5-10 minuten stil, eenmaal rijdend waren er volgens mij geen problemen
.

-
- Berichten: 55211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: M sperdiff in E9X M3
Inderdaad Kasteel, precies wat jij zegt. Topdiff, maar als ie koud is komt ie er ff bruut in op nat resulterend in een bijna 180 graden door in z'n 2 al naar 't gas te kijken en dat gold ook voor Sjoerd en de driftsport jongen die ff m'n auto probeerden
daarna:top.

daarna:top.
-
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: M sperdiff in E9X M3
Maar Robin, jij weet toch ook wel dat je zo'n ding eerst goed warm moet rijden! Je bent toch niet danny blind voor dat soort zaken?!Robin schreef:Inderdaad Kasteel, precies wat jij zegt. Topdiff, maar als ie koud is komt ie er ff bruut in op nat resulterend in een bijna 180 graden door in z'n 2 al naar 't gas te kijken en dat gold ook voor Sjoerd en de driftsport jongen die ff m'n auto probeerden![]()
daarna:top.

-
- Berichten: 55211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: M sperdiff in E9X M3

Hier nog wat info:
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=180748" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit, technische info betr producent M diff op de E46 M3, beetje oud:)
343HP put safely onto the road
Type: Archived news, 17/07/2001
With its new M3, BMW is again setting the standard for high-performance coupés. Equally new is the variable M differential lock, developed in collaboration with GKN Viscodrive.
With its new M3, BMW is again setting the standard for high-performance coupés. Equally new is the variable M differential lock, developed in collaboration with GKN Viscodrive.
With the new M3, BMW is again defining the parameters for a high-performance coupé: 3.3-litre, six-cylinder engine with 252 kW/343 HP, 365 Nm maximum torque - and ac-celeration to 100 km/h from a standing start in just 5.2 seconds!
The new BMW also takes the latest approach when it comes to driveline technology. The impressive engine power is transmitted to the rear wheels via a six-speed gearbox. The new M3 comes up with no less than two systems to prevent wheel spin - which can occasionally be a problem in low gear on wet roads when driving a particularly power-ful vehicle with one driven axle. It has Dynamic Stability Control (DSC, referred to as ESP by other manufacturers) and, above all, it has the new, variable M differential lock. The latter is making its debut in the new BMW and was jointly developed with GKN Viscodrive.
The new differential significantly improves traction, even in very demanding driving situations, such as when there are extreme differences in the coefficients of friction on the driven wheels. At the same time, it improves the vehicle's handling and driving sta-bility, thus also having a positive influence on safety and driving pleasure.
The heart of the new differential is a unique self-contained shear pump that actuates a wet friction clutch pack. The pump is filled with silicone fluid and generates a pressure proportional to the speed difference across the wheels. The pump pressure actuates the clutch pack there-by transmitting the torque to the appropriate wheel. The pump system requires no extra hydraulic fluid and is self-controlling. The result is exactly the char-acteristic that car designers want: the locking effect increases with the speed difference across the driven wheels. In contrast to the conventional design, it is not dependent on the torque that is available at the wheels with the lowest tractive potential.
In torque-dependent designs (torque-sensing), the effect is limited when one wheel has very poor ground contact, such as on ice. In this case, the second wheel receives only little power, despite the available torque bias of the limited-slip differential. The new, speed differential-dependent (speed sensing) M lock has no such drawback. In extreme circumstances, it transmits the entire drive torque to the wheel with the traction poten-tial.
The result: the car starts off far better on a surface with widely different coefficients of friction for the two driven wheels. The tractive power is also retained when slalom driving at high speed, when the driven wheel on the inside of the bend becomes un-loaded. The new M differential lock brings a noticeable improvement in handling and driving stability. In conjunction with the specifically tuned DSC system and the bal-anced axle-load distribution, it lends the M3 winter driving characteristics that were previously considered unattainable in sports cars with rear-wheel drive.
The new system, named Visco-Lok by GKN Viscodrive, is making its debut in the new M3 from BMW. The manufacturer firmly believes that it represents a major advance in the specialist field of limited-slip differentials - compact, simple in design, and yet with a spontaneous and convincing effect, quite apart from being maintenance-free and dura-ble. In order to suit various requirements, the characteristic can be adjusted within a wide range by using different clutch and pump designs, as well as different springs and preloads. It would come as no surprise if the Visco-Lok were soon to appear in other vehicles - in high-power saloon cars, just as much as in sport utility vehicles or off-roaders.
Address for enquiries:
GKN Automotive Driveline Division
Peter Richter
Tel.: +49 (0)2246/122263
Email: Peter.Richter@GKNAUTO.com
http://www.gknplc.com/news/NewsItem.asp?NewsID=60" onclick="window.open(this.href);return false;
- romo
- Berichten: 27065
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: M sperdiff in E9X M3
Net de M3 dus weer terug; de oplossing voor het sperdiff ( dat kraakte alsof er droog hout geknakt werd) was niet op voorhand duidelijk. Overleg met BMW heeft opgeleverd dat er een nieuwe speciale olie is gebruikt, die eerst 1000km moet inwerken, voordat het resultaat duidelijk is.
Net nog even wat korte onbelaste bochten gemaakt.........................idd ik hoor wel een beetje, maar het ergste is eraf lijkt het zo.............................wordt vervolgd........................
Net nog even wat korte onbelaste bochten gemaakt.........................idd ik hoor wel een beetje, maar het ergste is eraf lijkt het zo.............................wordt vervolgd........................
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten