Energieprijzen omhoog? EnergieMaffia alert :)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Energieprijzen omhoog? EnergieMaffia alert :)

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2008, 16:34

Energieprijzen omhoog?

Nu de olieprijs in een paar maanden bijna 100 dollar is gekelderd verwacht je toch wel een fikse prijsverlaging in de energieprijzen (hoi hoi), maar dat gebeurt voorlopig niet. Ik vind de uitleg hoe die energieprijzen worden berekend wel uitermater VAAG. Maffia praktijken van een stel ex-monopolisten?
En de gemeenten/provincies als aandeelhouders van de energiemaatschappijen dekken zo hun Icesave verliezen weer in. De consument kan maar schuiven. Maar wat als de consument straks niet meer kán schuiven? Kranen dicht, mensen in de kou? Ik heb me hier een paar jaar terug druk over gemaakt met mijn toenmalige bedrijf, maar goed, men vond 't toen allemaal niet zo spannend dat de energieprijzen steeds verder stegen. Nu lijkt 't me toch wel een mooi moment om met z'n allen op de bres te springen.
Energieprijs weer omhoog
Uitgegeven: 24 oktober 2008 10:23
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2008 10:29

AMSTERDAM - De energietarieven gaan volgens Nuon per 1 januari fors omhoog. Voor een gemiddeld huishouden valt de energierekening hierdoor 160 euro per jaar hoger uit. Dat zegt het energiebedrijf vrijdag tegenover persdienst GPD.

De jaarlijkse energienota van een doorsnee gezin zal boven de 2000 euro uitkomen. De tariefstijging hangt samen met de hoge olieprijzen van de afgelopen tijd.

Gas wordt 11 procent duurder en elektriciteit 21 procent. In juli werd energie al 8 procent duurder. De recente dalingen van de olieprijs kan, mits blijvend, wel leiden tot lagere tarieven vanaf juni volgend jaar, aldus Nuon.

Gemiddelde
De januaritarieven zijn volgens commercieel directeur Erik Roddenhof van Nuon gebaseerd op het gemiddelde van de energieprijzen tussen mei en november. En dat gemiddelde ligt hoog, aldus Roddenhof. Volgens hem ontkomen ook andere energiebedrijven niet aan een verhoging.

Dit jaar betaalde Nederlandse gezinnen gemiddeld 1869 euro voor gas en licht. Sinds 2000, toen de gemiddelde jaarnota 867 euro bedroeg, is de energierekening meer dan verdubbeld. Klanten met een meerjarig vaste prijscontract, inmiddels 450.000 van de 2,2 miljoen Nuon-klanten, krijgen geen hogere voorschotnota.

Vervelend
Roddenhof noemt de hogere tarieven ‘vervelend’, maar het is volgens hem misschien “goed dat mensen weer eens schrikken van hun rekening”. “Energie is schaars, en wordt steeds schaarser”, aldus de directeur.

Casper

Re: Energieprijzen omhoog? EnergieMaffia alert :)

Bericht door Casper » 27 okt 2008, 17:11

Dit is gewoon zakkenvullen voor die graaiers! Als het dan ook nog eens een lange warme zomer wordt zoals vorig jaar zitten ze helemaal gebakken....Over een paar jaar betaal je je blauw....

HSR

Bericht door HSR » 27 okt 2008, 17:30

Ordinair mondiaal het volk naaien. Opec is daar ook heer en meester in. Ethiek wordt niet meer aan gedaan. Fuck het volk en er vooral zelf beter van worden. Want zeg nou zelf. Je hebt toch liever de mogelijkheid 10 599's per jaar te kopen ipv maar 6 !

Joy

Bericht door Joy » 27 okt 2008, 17:32

Ik ben benieuwd of de nieuwe golf van alternatieve energiebronnen dit gaan verhelpen of dat straks dezelfde lui daar weer aan het roer staan.

Dexter

Bericht door Dexter » 27 okt 2008, 18:02

Allemaal aan de kolenkachel!! :mrgreen:

Ik heb de mijne al lekker warm staan.......
Afbeelding

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 28 okt 2008, 11:01

Ik ben Supervisior bij een Callcentre waar wij nauw samenwerken met RWE, een van de grootste energieleveranciers van Europa. Wij raden mensen aan om hun tarieven vast te zetten voor de komende 3 jaar. Dan heb je dit gedonder niet en de besparingen die kunnen oplopen tot wel honderden euro's . Je hebt dan gewoon de zekerheid dat je elke maand hetzelfde betaald en niet mee gaat met de prijsstijgingen.

Een leverancier mag 2x per jaar een prijsstijging doorvoeren. afgelopen juli is de factuur voor een gemiddeld nederlands gezin met gemiddeld 144eu gestegen en nu in januari komt daar nog is 160 eu bij. dat is ruim 300 euro extra aan gas en electra. Iedereen loopt te roepen dat de leveranciers zulke graaiers zijn maar de echte graaiers zitten in Den Haag. van een Kuub (M3) gas gaat 50% naar de staat de overige opbrengsten zijn voor de leverancier en de netbeheerder. Het schofterige is dat je over het totaal bedrag van een kuub gas ook nog is 19% belasting betaald. Dus we betalen gezellig belasting over belasting.

Mijn advies; zet de prijzen vast want het de prijzen gaan echt niet naar beneden!

Dexter

Bericht door Dexter » 28 okt 2008, 12:22

volvoc30 schreef: Ik ben Supervisior bij een Callcentre waar wij nauw samenwerken met RWE, een van de grootste energieleveranciers van Europa. Wij raden mensen aan om hun tarieven vast te zetten voor de komende 3 jaar. Dan heb je dit gedonder niet en de besparingen die kunnen oplopen tot wel honderden euro's . Je hebt dan gewoon de zekerheid dat je elke maand hetzelfde betaald en niet mee gaat met de prijsstijgingen.

Een leverancier mag 2x per jaar een prijsstijging doorvoeren. afgelopen juli is de factuur voor een gemiddeld nederlands gezin met gemiddeld 144eu gestegen en nu in januari komt daar nog is 160 eu bij. dat is ruim 300 euro extra aan gas en electra. Iedereen loopt te roepen dat de leveranciers zulke graaiers zijn maar de echte graaiers zitten in Den Haag. van een Kuub (M3) gas gaat 50% naar de staat de overige opbrengsten zijn voor de leverancier en de netbeheerder. Het schofterige is dat je over het totaal bedrag van een kuub gas ook nog is 19% belasting betaald. Dus we betalen gezellig belasting over belasting.

Mijn advies; zet de prijzen vast want het de prijzen gaan echt niet naar beneden!
Is het toch niet beter om te wachten totdat de huidige daling van de olieprijs zich ook doorzet in de daaraan gekoppelde gasprijs?
Oftewel pas vastzetten per 1-04-2009?
Het lijkt me dat de stijging van Juli jongstleden en Januari aanstaande is veroorzaakt door de stijgende olieprijs.
En juist die gaat nu weer naar beneden..... :thumbup:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2008, 13:45

Precies, leuk callcenterverkoopverhaal van die vaste energieprijzen, maar niet als je op de top zit. Je hebt nu net even het tij tegen. Iedereen had verwacht dat de olieprijs door de 200 doller per barrel zou knallen, maar dat is gelukkig nog niet gebeurd.

Overigens komt ook in een stijgende energiemarkt de klap wel hard aan als je na 3 jaar opeens je lasten moet vermenigvuldigen. Dus dat was voor mij persoonlijk reden om niets vast te zetten. Nu de prijzen gaan dalen (Veels te laat, dus even 1 winter onnodig veel betalen imho) ben ik daar wel blij mee.

Op NG en Discovery Channel zijn goede docu's over de leveranciers van zonne energie die nu zeer betaalbare en dus rendabele systemen hebben, maar aan alle kanten worden tegengewerkt door de bestaande markt, overheden etc. die allemaal nog in olie denken (ondanks Kyoto, EU richtlijnen etc.).

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 30 okt 2008, 13:00

heb niet voor niets ene open haard :mrgreen:

HSR

Bericht door HSR » 30 okt 2008, 13:09

Ik vraag mij dan ook af of de prijzen gaan dalen. Het zal mij enorm verbazen. Zie de brandstofprijzen. Deze zijn gedaald, maar de daling is ronduit triviaal te noemen met de stijgingen die we afgelopen jaar hebben mogen meemaken. Dit terwijl de olie op een , nagenoeg, all-time low staat.

Dus, wat wil je? Het zekere voor het onzekere en nu je kosten fixeren of de gok nemen door straks mogelijk een 10tje per maand minder te betalen maar ook de daarbij gepaarde onzekerheid van een nieuwe luikende stijging te incasseren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2008, 13:13

Even wachten totdat de huidige olieprijs verrekend is in de energieprijs en dan pas vastzetten als je dat toch wilt doen.

Dexter

Bericht door Dexter » 30 okt 2008, 16:52

Dennis Cavallino schreef:Even wachten totdat de huidige olieprijs verrekend is in de energieprijs en dan pas vastzetten als je dat toch wilt doen.
Ja, dat is dus precies wat ik bedoel! :thumbup:
In Februari vastzetten per het 2e kwartaal 2009 bijvoorbeeld.

Dexter

Bericht door Dexter » 30 okt 2008, 16:55

Jelmer850i schreef:heb niet voor niets ene open haard :mrgreen:
Ja, die hadden wij ook.
Heel sfeervol allemaal alleen gaat 90% van je warmte zo de schoorsteen uit..... :roll:
Een rendement van 10% zagen we niet zo zitten dus hebben we er nu de kolenkachel met 65% rendement voor staan. :mrgreen:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 30 okt 2008, 17:23

of je moet een spekkachel nemen, die hebben ook een hoog rendement

Dexter

Bericht door Dexter » 30 okt 2008, 17:56

Jelmer850i schreef:of je moet een spekkachel nemen, die hebben ook een hoog rendement
Ja, dat klopt maar een speksteenkachel paste niet zo mooi in ons huis.
Of we konden gewoon geen mooie vinden..... :angel:
Buiten dat weegt zo'n ding een halve ton......letterlijk! :mrgreen:
De kachel die we nu hebben weegt trouwens ook al rond de 200 kilo.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 30 okt 2008, 19:13

i know, een vriend van me hadden zo'n kachel in hun zelfgebouwde (volledig houten) huis.
Gekocht als een bouwpakket, ze dachten dat zelf zo wel even inelkaar te zetten.
Wat hebben we gelachen daar, staat de hele familie om het bouwpakket heen :mrgreen:

Het mooie was dat ze nog wat delen over hadden toen ze klaar waren...

Plaats reactie