standaard motor vanaf 2010?
-
standaard motor vanaf 2010?
Wat vinden we van dat idee? Dat ieder team vanaf 2010 misschien wel dezelfde motor moet rijden? Ik krijg steeds meer het gevoel dat de formule 1 ook een of andere standaard klasse moet gaan worden. Jagen ze zo niet de mooie fabrieksteams weg?
-
Re: standaard motor vanaf 2010?
Mij hebben ze met het beleid al weggejaagd. Ze doen maar lekker 

- Knot
Van mij mogen ze ook doen wat ze willen, ben jaren terug al afgehaakt.
- Niels
- Auto: Prius+
F1 volg ik ook al jaren niet meer. Een standaard motor is niet de oplossing imho. Ze moeten budgetten begrenzen per team imho. Gewoon een grens trekken voor hoeveel geld je een auto mag bouwen of een team mag runnen en laat dan ieder team binnen ruimere grenzen dan maar lekker creatief zijn.
- Bert ///M3
Daar heb je niet zo veel aan. Qua kale productie kosten verschillen de auto's namelijk niet zo veel, het is de R&D van te voren die het zo duur maakt.
- Niels
- Auto: Prius+
En des te meer geld beschikbaar is des te meer R&D en testwerk er plaats kan vinden. "Speed is only een question of money" kwam ik eens tegen...verdomd als het niet waar is 

- bartje325i
Gewoon "bijna" alles weer vrijgeven en laat ons weer genieten
Regeltje hier, regeltje daar

Regeltje hier, regeltje daar

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Moet zeggen dat ik optie 3 nog niet zo gek vind. Feit is dat er een serieuze kostenreductie plaats moet vinden. Met de huidige economische tijden zijn er steeds minder partijen die de astronomische bedragen kunnen en willen ophoesten voor een klinisch evenement als de hedendaagse F1. Budgetten van een half miljard euro, dat gaat nergens meer over. Maximaal 100 miljoen per jaar, liefst nog minder. Ik heb liever 26 marginaal langzamere auto's op de grid staan dan 14 absolute hightech en dus onbetaalbare auto's.FIA-president Max Mosley heeft de constructeursbond FOTA de pas afgesneden door ze een brief te sturen met de voorstellen van de FIA. Zijn standpunt: er is ruimte voor onderhandeling over de standaardmotor.
De tien teams, verenigd in de FOTA, zijn vandaag in overleg met Max Mosley. Die deed in China flink wat stof opwaaien met zijn plannen voor de invoering van een standaardmotor vanaf 2010. Dit plan is slecht ontvangen en de teams wilden vandaag dan ook hun eigen ideeën voorleggen aan de FIA-president.
Mosley is de FOTA echter een stap voor, want gisteren publiceerde hij zijn eigen lijst met plannen. Nu duidelijk is dat de FIA, en niet de FOTA bepaalt wat er met de motoren gaat gebeuren, rest de teams slechts nog overeenstemming te bereiken over welk van de drie voorstellen die Mosley lanceerde, het gaat worden.
Dat lijkt geen moeilijke keuze. Mosley geeft de teams drie opties.
1 – De FIA stelt een motorleverancier aan die alle teams van motoren voorziet
2- De teams zorgen zelf voor een motorleverancier, die alle teams van motoren voorziet
3 – De FOTA komt met een gedetailleerd plan voor een motor die elk team zelf mag bouwen, mits het aan strenge eisen voldoet. Bovendien moeten de fabrieksteams die motoren voor maximaal 5 miljoen dollar per jaar aan privéteams leveren.
Het valt te verwachten dat de fabrieksteams voor de laatste optie kiezen, die hen in elk geval in staat stelt hun eigen technologie te gebruiken. Ook voor de constructie van de auto zelf wil Mosley een aantal onderdelen standaardiseren, zoals de wielen en de ophanging. Vanmiddag worden de voorstellen besproken.
- wjn
Je kunt ook met restricties gaan werken zoals in zoveel raceklasses, om evenwicht te krijgen.
Edit: PS, Check de A1-GP, die gaan allemaal met het 2004 Ferrari chassis rijden.
Edit: PS, Check de A1-GP, die gaan allemaal met het 2004 Ferrari chassis rijden.
- Dennis Cavallino
Ik krijg altijd zo'n wrang gevoel bij iedere maatregel die de FIA bedenkt.
- Joop
Nu.nl schreef: Ferrari dreigt met vertrek uit Formule 1
Uitgegeven: 27 oktober 2008 18:35
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2008 20:41
MILAAN - Ferrari overweegt een vertrek uit de Formule 1 als alle deelnemende auto's vanaf 2010 een standaardmotor krijgen. Dat heeft de Italiaans renstal maandag in een verklaring laten weten.
Zowel formule 1-baas Bernie Ecclestone als Max Mosley, president van de internationale autofederatie FIA, maakte eerder deze maand bekend dat ze voorstander zijn van standaardmotoren in de koningsklasse van de autorace.
Ze denken op die manier de kosten te drukken. Ze overwegen hun plannen in 2010 in te voeren. De bedoeling is dat de maatregel minimaal drie jaar van kracht blijft.
Toyota
Ferrari is niet de enige renstal die tegen de hervormingsplannen ageert. Ook Toyota heeft al aangekondigd dat het serieus over de toekomst gaat nadenken als alle auto's met standaardmotoren worden uitgerust.
BMW, Mercedes, Renault, Honda juichen de nieuwe plannen ook niet toe. Ze hebben echter nog niet met een vertrek uit de Formule 1 gedreigd.
De wereldautosportbond maakte maandag bekend dat een aantal partijen interesse heeft getoond om alle motoren en versnellingsbakken vanaf 2010 te gaan leveren.
Uiterlijk 7 november moeten geïnteresseerde partijen hun bod inleveren op de burelen van de FIA.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Had het ook al bij het F1 draadje gepost.
Ik denk zelf dat deze maatregel het falliet van de F1 is.......................
Ik hoop dat meerdere merken dreigen er uit te stappen, en dat ook waarmaken als deze IMHO absurde regel er door zou komen. Vervolgens een alternatief voor de F1 gaan oprichten...........
Ik denk zelf dat deze maatregel het falliet van de F1 is.......................
Ik hoop dat meerdere merken dreigen er uit te stappen, en dat ook waarmaken als deze IMHO absurde regel er door zou komen. Vervolgens een alternatief voor de F1 gaan oprichten...........