Plaats knipperlichtbediening rechtsgestuurde auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Manfred

Plaats knipperlichtbediening rechtsgestuurde auto

Bericht door Manfred » 24 okt 2008, 13:54

Misschien een gekke vraag hoor maar zit in een rechtsgestuurde auto de bediening van de knipperlichten en ruitenwissers ook andersom? Ik heb totaal geen ervaring met rechtsgestuurde auto's dus ik zou het echt niet weten. Ik wil dit echter wel graag weten ivm de verlamming van mijn linkerarm. Als de bediening andersom is zou ik die handels kunnen bestellen zodat de knipperlichtbediening rechts komt. Die gebruik je tenslotte veel meer. De ruitenwissers kan ik wel bedienen door het stuur heen, of je neemt een regensensor als die niet al in de auto zit. Je schijnt die dingen tegenwoordig ook achteraf te kunnen inbouwen. Ik zou zoiets een mooiere oplossing vinden als de oplossingen die ik tot nu toe gevonden heb:

Afbeelding
Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Re: Plaats knipperlichtbediening rechtsgestuurde auto

Bericht door Niels » 24 okt 2008, 14:09

Tijden terug heb ik eens een rechtsgestuurde Ford Focus gereden en zo ver ik me kan herinneren is de bediening hetzelfde als een linksgestuurde. Dus pedalen en bediening rondom het stuur. Misschien nog merk afhankelijk maar dat lijkt me niet.

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 24 okt 2008, 14:12

Soms, niet altijd. Vaak zit wel de richtingaangever aan de kant van het raam.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 24 okt 2008, 14:15

Over het algemeen zitten de hendels voor de ruitenwissers en knipperlichten andersom.
Na een tijdje rechts gestuurd te hebben, maak je in het begin vaak eventjes de fout om bv op een mooie zonnige dag, je ruitenwissers even aan te zetten ipv richting aangeven.

Er zijn wel uitzonderingen, zo zijn vaak Europese auto's in het Verre Oosten wel voorzien van "links knipperlicht & rechts ruitenwissers"

Bij enkele merken kan je het zelfs in de optielijst aanvinken, wat je voorkeur geniet
Laatst gewijzigd door M@rcel op 24 okt 2008, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 okt 2008, 14:25

Dat wordt op ebay Japan/China surfen dus :wink:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 24 okt 2008, 17:58

Ik heb alleen maar ervaring met RHD Toyota's, maar daarbij is de boel inderdaad andersom (raw rechts), is dus wat je zoekt.
Denk trouwens ook aan eventuele elektrische raambediening in het portier, mogelijk ook handiger om te verplaatsen naar middenconsole?

Mijn vrouw heeft ook een zeer beperkt gebruik van haar linker arm, dus wat ervarings opmerkingen/adviezen:
-bezoek eventueel een professioneel aanpassingsbedrijf, er zijn aanpassingen mogelijk/nuttig waar je misschien nu helemaal niet aan denkt
-houd er rekening mee dat je herkeurd zal moeten worden voor het rijbewijs, dit MOET!!
Als je dat niet doet, bij een ongeluk betrokken zou raken en je beperking wordt opgemerkt, dan heb je zeker met de verzekering maar mogelijk ook strafrechtelijk een GROOT probleem
-indien je voor je werk officieel (deels) afgekeurd wordt, dan kan je in aanmerking komen voor diverse vergoedingen tbv allerlei aanpassingen (ook aan de auto)
-als je voor een afkeuringstraject bij het UWV belandt, neem dan ALTIJD een getuige/morele ondersteuning mee bij de gesprekken, niet alleen voor emotionele ondersteuning, maar ook als geheugensteun en als getuige

Heb het hele verhaal over je ongeval gelezen, heel veel sterkte, en als je nog vragen hebt....

steve smith

Bericht door steve smith » 24 okt 2008, 18:09

Meestal niet. Stuurkolom is vaak hetzelfde onderdeel.

Bij bevriende garage is al jaren iemand klant die een prothese heeft ipv een linker hand. Er wordt in zijn auto's (nwe elke 2 of 3 jaar) altijd een tweede (universele) richtingaanwijzerhendel gemonteerd op de stuurkolom aan de rechterzijde van het stuur. De originele met lichtbediening etc blijft gewoon zitten, en de auto wordt geprogrameerd op automatisch dagrijlicht. Die ene keer per tig maanden dat je mistlicht nodig hebt is het alleen ff friemelen met je andere hand.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 24 okt 2008, 21:11

Hangt van het merk af. Europese RHD auto's hebben over het algemeen de knippers links en de wissers rechts, de Aziatische RHD's andersom.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 26 okt 2008, 23:25

Sjoerd schreef:Hangt van het merk af. Europese RHD auto's hebben over het algemeen de knippers links en de wissers rechts, de Aziatische RHD's andersom.
Wat Sjoerd zegt.

Mijn vriendin rijd een JDM Integra en daar zit alles andersom. Dus knippers recht en de ruitenwisserbediening links. Een Engelse Integra heeft het echter net als de Nederlandse uitvoering.

Plaats reactie