Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?
124 Teletekst vr 24 okt
Britse economie op rand recessie
` De Britse economie is in het derde
kwartaal gekrompen.De teruggang was een
half procent ten opzichte van het
voorgaande kwartaal.Toen was de groei
al teruggelopen tot nul procent. De
krimp van een half procent is groter
dan de analisten hadden verwacht.
De cijfers wijzen erop dat de Britse
economie op een recessie afkoerst.
Daarvan is sprake als de economie in
twee kwartalen op rij krimpt.De beurs
in Londen zakte vanochtend rond de 7%.
Premier Brown en president King van de
centrale bank zeiden deze week voor het
eerst in het openbaar dat het land
waarschijnlijk in een recessie belandt.
Britse economie op rand recessie
` De Britse economie is in het derde
kwartaal gekrompen.De teruggang was een
half procent ten opzichte van het
voorgaande kwartaal.Toen was de groei
al teruggelopen tot nul procent. De
krimp van een half procent is groter
dan de analisten hadden verwacht.
De cijfers wijzen erop dat de Britse
economie op een recessie afkoerst.
Daarvan is sprake als de economie in
twee kwartalen op rij krimpt.De beurs
in Londen zakte vanochtend rond de 7%.
Premier Brown en president King van de
centrale bank zeiden deze week voor het
eerst in het openbaar dat het land
waarschijnlijk in een recessie belandt.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
127 Teletekst vr 24 okt
OPEC gaat olieproductie verlagen
` De olieproducerende landen verlagen
vanaf 1 november de productie van ruwe
olie met anderhalf miljoen vaten per
dag.De OPEC was in Wenen met spoed
bijeen om te beraadslagen over de sterk
gedaalde olieprijs.
Sinds juli is de prijs met meer dan de
helft gedaald.De OPEC ziet een gevaar
voor de toekomstige productie,omdat het
zoeken naar nieuwe olie-en gasvelden
daardoor stil kan komen te liggen.
De oliehandel was niet onder de indruk
van de productieverlaging.Nadat de OPEC
het nieuws bekend had gemaakt,daalde de
prijs voor een vat naar 63 dollar,6,5%
lager dan de slotprijs van gisteren.
gedaalde olieprijs.
-
Uit het draadje over de benzineprijzen:romo schreef:127 Teletekst vr 24 okt
gedaalde olieprijs.
Olie op de makkelijke manier oppompen zoals in het Midden Oosten is binnen een aantal jaren passé als er geen nieuwe velden bijkomen. Er is ook daar nu eenmaal maar zoveel olie als er is.Dexter schreef:Buiten dat worden 'moeilijke' manieren van oliewinning weer op stop gezet, omdat het te duur is om op die wijze olie te winnen met deze verkoopprijzen.
Het is voor de OPEC dus nu belangrijk dat ook de dieper gelegen en moeilijk bereikbare/winbare voorraden op andere plaatsen in de wereld worden aangeboord, om de voorraden van de OPEC landen zo lang mogelijk intact te laten zodat ze hun olievoorraden/pressiemiddel zo lang mogelijk kunnen benutten.
Die hele handel draait alleen maar op manipulatie en macht.....niet voor niets dat er al zoveel oorlogen om gevochten zijn.
En er gaan er nog meer komen als er door veel landen niet snel gekeken gaat worden naar manieren om hun energievoorziening onafhankelijk te maken van de import van olie.
-
En alsof een economische crisis alleen niet genoeg is krijgen we natuurlijk ook weer de dreiging van oorlog......

Bron:Nuzakelijk.nlAmerikaanse econoom schetst zeer somber beeld
Uitgegeven: 23 oktober 2008 17:57
LONDEN - De financiële crisis kan honderden investeringsfondsen de kop kosten. Dat zou leiden tot een massale uitverkoop van aandelen en blinde paniek, die mogelijk alleen kan worden bezworen door de effectenbeurzen langdurig te sluiten.
Dat sombere beeld schetste de vooraanstaande Amerikaanse econoom Nouriel Roubini donderdag, aldus de Britse krant The Daily Telegraph. Roubini, een professor aan de universiteit van New York die al in 2006 de huidige financiële crisis zag aankomen, voorziet een langdurige en diepe recessie.
Die zal volgens hem “het begin van het einde” markeren van de Amerikaanse economische hegemonie. Hij sluit niet uit dat dit gepaard zal gaan met een “grootscheepse, akelige oorlog”.
“Wij betalen nu de prijs voor de grootste beleggings- en kredietzeepbel uit de geschiedenis”, zei Roubini tijdens een bijeenkomst van hedgefondsen in Londen. De econoom gelooft niet dat de redingsplannen van overheden nog veel zullen uithalen. De financiële markten reageren er volgens hem nauwelijks meer op. “En de beleidsmakers zijn door hun opties heen”, aldus Roubini.
- Iceman
Nuzakelijk,nl is een flut-site op dit gebied. Sensatie-zoekend. Hetzelfde als RTL4. Ik vind deze voorspellingen, dat er een oorlog zal komen tezeer doorslaan. Jammer dat veel mensen alles klakkeloos herhalen zonder zelf na te denken. Ik heb in ieder geval een goede portefeulle voor komend jaar en heb goede hoop dat deze "crisis"zal meevallen. Laten we hopen dat de consumenten vooral niet in paniek raken en zich het hoofd niet laten gek maken door dit soort propoganda.
- Joy
+1Iceman schreef:Nuzakelijk,nl is een flut-site op dit gebied. Sensatie-zoekend. Hetzelfde als RTL4. Ik vind deze voorspellingen, dat er een oorlog zal komen tezeer doorslaan. Jammer dat veel mensen alles klakkeloos herhalen zonder zelf na te denken. Ik heb in ieder geval een goede portefeulle voor komend jaar en heb goede hoop dat deze "crisis"zal meevallen. Laten we hopen dat de consumenten vooral niet in paniek raken en zich het hoofd niet laten gek maken door dit soort propoganda.
Nu.nl is een dochteronderneming van de Telegraaf, en je kan ze idd vaak betrappen op onnodig sensatie zoeken. Als er van de 100 peilingen 1 peiling is waar Obama minder kiezers krijgt als een week ervoor dan pakken ze die en zeggen ze, 'voorsprong Obama slinkt'. Een beetje van dat soort stemmingmakerij.
Wat betreft die crisis heeft de media er ook behoorlijk aan bijgedragen dat banken kapot zijn gegaan. Als je maar vaak genoeg blijft herhalen dat het slecht gaat dan gaat het op den duur ook slecht.
- Iceman
Inderdaad Joy, en zo zie je maar weer dat een internetforum een goede weerspiegeling is. Je hebt mensen die sensatie's in de wereld helpen en mensen die relativeren. Ik vind het jammer dat velen diverse berichten kopieeren zonder na te denken. Gewoon nuchter blijven denken. Of is dit het verschil tussen een ondernemer en een werknemer? Ik kijk vol vertrouwen uit naar 2009.
-
Dat je de kwaliteit van Nuzakelijk (en vooral ook RTL4) in twijfel trekt kan ik inkomen.Iceman schreef:Nuzakelijk,nl is een flut-site op dit gebied. Sensatie-zoekend. Hetzelfde als RTL4. Ik vind deze voorspellingen, dat er een oorlog zal komen tezeer doorslaan. Jammer dat veel mensen alles klakkeloos herhalen zonder zelf na te denken. Ik heb in ieder geval een goede portefeulle voor komend jaar en heb goede hoop dat deze "crisis"zal meevallen. Laten we hopen dat de consumenten vooral niet in paniek raken en zich het hoofd niet laten gek maken door dit soort propaganda.
Maar zij brengen niet meer dan een kort verslagje van een verhaal wat wordt geschetst door een vooraanstaand econoom.
En om eerlijk te zijn heb ik dit verhaal al door andere mensen die in hun vakgebied hogelijk worden gerespecteerd horen vertellen.
Duidelijk is dat in ons land de crisis een onnodig grote impact heeft gehad ( en nog heeft) door de geruchten- en speculatiemachines.
In ieder geval groter dan nodig was geweest zeg maar.
De geschiedenis leert dat er wel oorlogen zijn begonnen om minder dan wat er nu aan de hand is, dus in zoverre is er al wel een verschil met het verleden.
Maar aan de andere kant is het ook zo dat er niets zo veranderlijk is als de mens en voor je het weet is een oorlog ineens werkelijkheid.
Indien Barack Obama president wordt acht ik de kans op oorlog bijvoorbeeld kleiner dan wanneer John Mccain aan de macht komt.
Amerika staat er voor het eerst niet best voor (understatement) en krijgt nu de rekening gepresenteerd voor het jarenlange 'op te grote voet met geleend geld leven' gedrag.
Het is zelfs zo erg dat ze voor het eerst moeten toegeven dat ze niet langer meer in staat zijn om hun eigen broek op te houden.
Hun rol als leider van de wereldeconomie zijn ze kwijt maar er is geen ander land wat die rol nu kan vervullen met als gevolg dat er makkelijker instabiliteit op zal treden.
Want een groep zonder leider ruziet heel wat af en vecht onderling ook indien nodig....
Ik hoop met jou dat het zover niet zal komen en dat we over een jaar van nu met een glimlach terug kunnen kijken op deze crisisperiode die met het irrationele en onnadenkende gedrag van nu door veel mensen als heel onzeker wordt ervaren.

- Iceman
"horen vertellen" , daar schuilt het gevaar. Deze hele thread is gebasseerd op "horen vertellen". En het lijkt een sport ,wie het meest trieste bericht kan kopieeren. Ik vind het jammer voor diegene die wel hun stinkende best doen om dit land draaiende te houden. Ik ben een self-made man, en heb mijn middelbare school niet eens afgemaakt. Maar ik draai wel al enkele jaren een jaaromzet van rond de 5 miljoen. En voor alle duidelijkheid, dit heb ik niet bereikt door "zwart-kijken" maar juist door positief te denken en positief te handelen. Dat zouden meer mensen moeten doen.
- romo
Even wat psychologisch wetenschappelijk onderbouwde feiten;
Je hebt de pessimisten en de optimisten...........................er tussen in mischien de realisten.
Nu komt het;
Pessimisten scoren beter op het inschatten van situaties dan optmisten; het te rooskleurig inschatten van situaties blijkt schadelijker te zijn dan het net te zwaar in schatten van die zelfde situaties.................................de pessimisten komen beter uit de strijd...........................
Einde van dit college, indien vragen even PB
Je hebt de pessimisten en de optimisten...........................er tussen in mischien de realisten.
Nu komt het;
Pessimisten scoren beter op het inschatten van situaties dan optmisten; het te rooskleurig inschatten van situaties blijkt schadelijker te zijn dan het net te zwaar in schatten van die zelfde situaties.................................de pessimisten komen beter uit de strijd...........................
Einde van dit college, indien vragen even PB

- Joy
Crisis op occasionmarkt
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=8526" onclick="window.open(this.href);return false;
Elk nadeel hep een voordeel
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=8526" onclick="window.open(this.href);return false;

- InjectTheVenom
Inderdaad, deste eerder heb ik met mijn relatief beperkte budget een nieuwe auto :banaan: Nu maar hopen dat bovenstaand bericht ook geldt voor de Duitse occasionmarkt en ik kan dalijk flink veel eerder gaan shoppen.Joy Jolliffe schreef:Crisis op occasionmarkt
- Maus335i
In tegenstelling tot jou ben ik juist blij dat de media en consument vol zit met dit soort berichten. Uit vele verhalen van vorige crisis blijkt dat zodra media moord en brand schreeuwen het ergste leed al geleden is. Op de NYSE zie je ook veel beleggers op CNBC aangeven dat de recente koersdalingen juist mooie koopmomenten zijn. Iemand als Warren Buffet is niet rijk geworden van foute keuzes, hij stapt ook met enorm veel vermogen inmiddels in de aandelen.Iceman schreef:Inderdaad Joy, en zo zie je maar weer dat een internetforum een goede weerspiegeling is. Je hebt mensen die sensatie's in de wereld helpen en mensen die relativeren. Ik vind het jammer dat velen diverse berichten kopieeren zonder na te denken. Gewoon nuchter blijven denken. Of is dit het verschil tussen een ondernemer en een werknemer? Ik kijk vol vertrouwen uit naar 2009.
En die "vooraanstaande" economen zijn van hetzelfde hout gesneden als "vooraanstaande" wetenschappers die zeggen dat de aarde over x jaar niet meer bestaat. In elk vak heb je doemdenkers, ook in de economie. Dit soort mensen laat je gewoon links liggen.
- RVV
Iceman schreef:"horen vertellen" , daar schuilt het gevaar. Deze hele thread is gebasseerd op "horen vertellen". En het lijkt een sport ,wie het meest trieste bericht kan kopieeren. Ik vind het jammer voor diegene die wel hun stinkende best doen om dit land draaiende te houden. Ik ben een self-made man, en heb mijn middelbare school niet eens afgemaakt. Maar ik draai wel al enkele jaren een jaaromzet van rond de 5 miljoen. En voor alle duidelijkheid, dit heb ik niet bereikt door "zwart-kijken" maar juist door positief te denken en positief te handelen. Dat zouden meer mensen moeten doen.

- Maus335i
Klinkt allemaal leuk, maar je post heeft natuurlijk weinig inhoud behalve trots laten zien dat je 5 miljoen per jaar omzet. Een autohandelaar (ik gok maar even, want zo weinig zegt dat cijfer dat je net zo goed had kunnen weglaten) heeft een torenhoge omzet maar een winstmarge van wat.. amper 3%? Ze vallen dan ook niet voor niets bij bosjes zodra het economisch even wat slechter gaat. En een buffer voor slechte tijden hou je blijkbaar niet achter de hand, want dan zou je direct "realistisch" denken ipv "positief denken" zoals Romo netjes het onderscheid maakte. Een positief ingestelde belegger is 2 weken terug van een koude kermis thuisgekomen toen hij zijn vermogen in Fortis met 80% zag dalenIceman schreef:"horen vertellen" , daar schuilt het gevaar. Deze hele thread is gebasseerd op "horen vertellen". En het lijkt een sport ,wie het meest trieste bericht kan kopieeren. Ik vind het jammer voor diegene die wel hun stinkende best doen om dit land draaiende te houden. Ik ben een self-made man, en heb mijn middelbare school niet eens afgemaakt. Maar ik draai wel al enkele jaren een jaaromzet van rond de 5 miljoen. En voor alle duidelijkheid, dit heb ik niet bereikt door "zwart-kijken" maar juist door positief te denken en positief te handelen. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Zwartkijken is wat anders, maar je defensief opstellen in een slechte economische periode is een must om te overleven en dat zou je als ondernemer dondersgoed moeten weten. Als je nu roept dat er helemaal niks aan de hand is steek je je kop in het zand. Op dit forum zijn een aantal mensen in de vastgoedwereld en die melden hier en daar al problemen. Daar begon alle ellende in Amerika ook mee.
Conclusie: mijn geld staat veiliger bij Dennis, die een serieuze kijk op de economie lijkt te hebben dan iemand als jij, die zelfs nu nog durft te beweren dat iedereen zich aanstelt. Als wij als Nederlander blijven consumeren is dat nog steeds een druppel op de gloeiende plaat. De meeste Nederlandse multinationals doen veel zaken in het buitenland/Amerika. Als die kapot gaan staan er ook hier mensen op straat en wij kunnen daar geen zak aan doen.
- Iceman
Maurice, ik heb een aantal threads gelezen en me verdiept in de persoon achter de berichten. Jij bent toch degene die zijn A8-W12 inruilt voor een A5? En dezelfde Maurice die een appartement in Miami ging kopen en op de foto staat met een korte pyama-broek voor een gehuurde Aston Martin? Ik kan me voorstellen dat jij als belegger geheel anders tegen deze "crisis"aankijkt in tegenstelling tot de gemiddelde ondernemer. Ik ben geen autohandelaar maar zit in de modebranche. Ik denk dat Rico als mede-ondernemer een beetje begrijpt wat ik bedoel met de "stemmingmakerij" van de media. De gezonde ondernemingen zullen ook in 2009 waarschijnlijk weer een prima jaar draaien. Het feit dat DAF (vanwege totaal andere redenen) nu iets minder in hun orderportefeuille heeft en onder het mom van de recessie het personeel opruimt wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk overal zo slecht gaat. Zelfs met een goede economie had DAF gereorganiseerd. Ze hebben te lang achterovergeleund en niet vooruit gekeken. Dit weet ik toevallig van een insider bij DAF. Ik herhaal het nogmaals, ik zie 2009 met goed vertrouwen tegemoet, en hoop dat de nederlanders zich niet gek laten maken door allerlij berichten als hierboven.
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Rusland of China kunnen de leider worden van de wereldeconomie, zij wachten daarom ook rustig af.Dexter schreef:Dat je de kwaliteit van Nuzakelijk (en vooral ook RTL4) in twijfel trekt kan ik inkomen.Iceman schreef:Nuzakelijk,nl is een flut-site op dit gebied. Sensatie-zoekend. Hetzelfde als RTL4. Ik vind deze voorspellingen, dat er een oorlog zal komen tezeer doorslaan. Jammer dat veel mensen alles klakkeloos herhalen zonder zelf na te denken. Ik heb in ieder geval een goede portefeulle voor komend jaar en heb goede hoop dat deze "crisis"zal meevallen. Laten we hopen dat de consumenten vooral niet in paniek raken en zich het hoofd niet laten gek maken door dit soort propaganda.
Maar zij brengen niet meer dan een kort verslagje van een verhaal wat wordt geschetst door een vooraanstaand econoom.
En om eerlijk te zijn heb ik dit verhaal al door andere mensen die in hun vakgebied hogelijk worden gerespecteerd horen vertellen.
Duidelijk is dat in ons land de crisis een onnodig grote impact heeft gehad ( en nog heeft) door de geruchten- en speculatiemachines.
In ieder geval groter dan nodig was geweest zeg maar.
De geschiedenis leert dat er wel oorlogen zijn begonnen om minder dan wat er nu aan de hand is, dus in zoverre is er al wel een verschil met het verleden.
Maar aan de andere kant is het ook zo dat er niets zo veranderlijk is als de mens en voor je het weet is een oorlog ineens werkelijkheid.
Indien Barack Obama president wordt acht ik de kans op oorlog bijvoorbeeld kleiner dan wanneer John Mccain aan de macht komt.
Amerika staat er voor het eerst niet best voor (understatement) en krijgt nu de rekening gepresenteerd voor het jarenlange 'op te grote voet met geleend geld leven' gedrag.
Het is zelfs zo erg dat ze voor het eerst moeten toegeven dat ze niet langer meer in staat zijn om hun eigen broek op te houden.
Hun rol als leider van de wereldeconomie zijn ze kwijt maar er is geen ander land wat die rol nu kan vervullen met als gevolg dat er makkelijker instabiliteit op zal treden.
Want een groep zonder leider ruziet heel wat af en vecht onderling ook indien nodig....
Ik hoop met jou dat het zover niet zal komen en dat we over een jaar van nu met een glimlach terug kunnen kijken op deze crisisperiode die met het irrationele en onnadenkende gedrag van nu door veel mensen als heel onzeker wordt ervaren.
- Maus335i
edit: laat maar, dat soort kinderachtige reacties reageer ik niet eens op 

-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Hoezo kinderachtig?Maurice Graber schreef:edit: laat maar, dat soort kinderachtige reacties reageer ik niet eens op
- RVV
Mike, laat het maar rusten. Beter..
- Maus335i
Dat zogenaamde "verdiepen" in mijn persoon en vervolgens volledig de plank misslaan. Ik ben net zo goed ondernemer. Maar anoniem uithalen is makkelijker dan dit onder je eigen naam te doen (een verplichting overigens bij het aanmelden van dit forum, voor- en achternaam). Ik verlaag me niet tot dat niveau.Mike R32 schreef:Hoezo kinderachtig?Maurice Graber schreef:edit: laat maar, dat soort kinderachtige reacties reageer ik niet eens op
Die opmerking over "het land draaiende houden" hebben wij als werkgever helemaal niets over te zeggen. Het is de consument die het moet doen, en als er ontslagen vallen bij grote internationale bedrijven (Phillips, ING, Fortis, Rabobank, KPN, verzin het maar!) stijgt ook hier de werkeloosheid. Waar deze mensen het geld vandaan moeten halen om te blijven consumeren mag joost weten. En er is helemaal niks mis met het waarschuwen van consumenten om voorlopig even wat uit te kijken met enorme uitgaven. In Amerika hebben ze dat niet gedaan en moet je eens kijken wat een rotzooi daar van komt. Door juist behouden te blijven kunnen we de crisis hier misschien goed doorkomen. Das een zure appel voor menig ondernemer, maar op termijn altijd de beste oplossing.
En DAF alleen is natuurlijk geen 100% weerspiegeling van onze economie. Of wil je beweren dat AL die mensen op de beurs gewoon gek zijn en daarom hun aandelen dumpen terwijl zoveel bedrijven nog steeds onwijs veel winst maken? Vast niet..
- romo
Dit zet alles op scherp..............................
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... veals.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... veals.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Iceman
Maurice Graber schreef:
Dat zogenaamde "verdiepen" in mijn persoon en vervolgens volledig de plank misslaan. Ik ben net zo goed ondernemer. Maar anoniem uithalen is makkelijker dan dit onder je eigen naam te doen (een verplichting overigens bij het aanmelden van dit forum, voor- en achternaam). Ik verlaag me niet tot dat niveau.
Die opmerking over "het land draaiende houden" hebben wij als werkgever helemaal niets over te zeggen. Het is de consument die het moet doen, en als er ontslagen vallen bij grote internationale bedrijven (Phillips, ING, Fortis, Rabobank, KPN, verzin het maar!) stijgt ook hier de werkeloosheid. Waar deze mensen het geld vandaan moeten halen om te blijven consumeren mag joost weten. En er is helemaal niks mis met het waarschuwen van consumenten om voorlopig even wat uit te kijken met enorme uitgaven. In Amerika hebben ze dat niet gedaan en moet je eens kijken wat een rotzooi daar van komt. Door juist behouden te blijven kunnen we de crisis hier misschien goed doorkomen. Das een zure appel voor menig ondernemer, maar op termijn altijd de beste oplossing.
En DAF alleen is natuurlijk geen 100% weerspiegeling van onze economie. Of wil je beweren dat AL die mensen op de beurs gewoon gek zijn en daarom hun aandelen dumpen terwijl zoveel bedrijven nog steeds onwijs veel winst maken? Vast niet..
Maurice ik ben aangemeld met mijn naam, ik heb ook uitgelegd in de "voorstel"-thread dat iceman niet mijn echte naam is. Verder vind ik dat je vreemd reageert in deze discussie. Eerst niet reageren omdat het kinderachtig is en dan weer wel vervolgens? Make up your mind. Ik heb hierboven in jouw tekst even een belangrijk stukje uitgepikt. Het is de consument die het moet doen, zeg je. Dat zei ik 5 berichten geleden ook. Maar hoe verwacht je nog dat de consument helder kan denken als "geroutineerde" beleggers en economen zoals jij iedere dag van deze "bangmakerij" posten? Ik vraag me af wat jou opzet is van al die berichten? Je wilt dat de economie instort? En daarom post je iedere dag dat soort berichten? Er zijn ook mensen die een andere mening hebben en misschien mogen die ook hun visie posten zonder dat ze ondergesneewt worden door jou kennis in deze materie.
- SteV6
Romo, onze "gerespecteerde" heer N. Wellink was toch ook al lang van te voren op de hoogte van de mogelijke risico's en problemen bij de IJslandse banken. De belangrijkste vraag achteraf is: Hoe had je op een nette manier het k(n)uddevolk kunnen adviseren om niet naar Icesave te gaan, zonder een run op die banken te veroorzaken?romo schreef:Dit zet alles op scherp..............................
Het wrange is dat het is mis gegaan. Als je maanden geleden op de verkeerde manier berichten naar buiten zou hebben gebracht dan had je op dat moment al het bankroet van IJsland afgeroepen. Nu krijg je het verwijt dat ze het al wisten. Dan had je het verwijt gehad dat ze willens en wetens het IJslandse systeem omver hadden getrokken ... Linksom of rechtsom de toezichthouders zijn achteraf gezien altijd de l*l bij dit soort dilemma's ...
SteV6
- Fernando
volgens mij is er eentje boos..... :twisted: