Eibach schroefset

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Eibach schroefset

Bericht door Mike R32 » 24 okt 2008, 11:44

Ik heb een mooie aanbieding gekregen voor een Eibach schroefset.
Is de kwaliteit te vergelijken met KW en H&R?

Groet Mike

Aernoudt

Re: Eibach schroefset

Bericht door Aernoudt » 24 okt 2008, 11:47

Mike R32 schreef:Ik heb een mooie aanbieding gekregen voor een Eibach schroefset.
Is de kwaliteit te vergelijken met KW en H&R?

Groet Mike
Beter; de H&R is voor de meeste auto's ook niet instelbaar, de Eibach wel.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2008, 17:08

Eibach ook niet, tenminste niet de Pro-Street S.

Je schijnt ook nog de Multi Pro Street-S te hebben die qua demping wel instelbaar is, maarde meesten zitten op de gewone Pro-Street-S.

An sich zijn het geen slechte spullen, ik heb zo'n Pro-Street-S kit onder mijn rode M3 zitten en dat rijd gewoon prima, zit er al 50K onder en de dempers vertonen nagenoeg geen slijtage plus alles is gewoon nog verstelbaar (RVS uitvoering) Hoewel ik me er wel eens aan erger bij dagelijks gebruik, de dempers zelf komen bij KW vandaan en hebben een vrij forse demping. Op gewoon asfalt en bijvoorbeeld op de Ring of een circuit rijd het wel lekker maar in dorpjes over klinkerstraatjes is het wel eens drama.

Tommy

Bericht door Tommy » 24 okt 2008, 17:41

Je moet ook niet naar h'hoef gaan bert :)
Dorpjes heb je bij jou idd wel zat, maar daar is altijd fietsafstand, tiet vur neie rieden

ontopic, lijkt me gewoon goed en kosten vaak zo rond 800 euro voor iets dat vergelijkbaar is aan h&r en bilstein pss.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 24 okt 2008, 17:45

Is de Pro-Street-S te vergelijken met de KW var. 2?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 24 okt 2008, 18:05

Steven Nauta schreef:Is de Pro-Street-S te vergelijken met de KW var. 2?
Persoonlijk vind ik 'm iets beter omdat V2 op basis van Koni geel is, en dus de (te) zachte ingaande slag heeft

steve smith

Bericht door steve smith » 24 okt 2008, 18:12

Aernoudt schreef:
Steven Nauta schreef:Is de Pro-Street-S te vergelijken met de KW var. 2?
Persoonlijk vind ik 'm iets beter omdat V2 op basis van Koni geel is, en dus de (te) zachte ingaande slag heeft
Gelukkig heb je die destijds wel onder de 156 gezet, en liggen die koni's nu uit elkaar om een andere ingaande valving te krijgen! :popcorn:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 24 okt 2008, 18:14

Ingaand is Koni geel ook minder hard als B8? Oftewel welke set zou beter zijn (ook ivm hoogte verstelling) B8 of var. 2?

steve smith

Bericht door steve smith » 24 okt 2008, 18:15

Steven Nauta schreef:Ingaand is Koni geel ook minder hard als B8? Oftewel welke set zou beter zijn (ook ivm hoogte verstelling) B8 of var. 2?
Dan zou ik altijd var2 nemen, simpelweg omdat je daar de uitgaande van kunt verstellen en van de B8 niet.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 24 okt 2008, 18:50

Steven Nauta schreef:Ingaand is Koni geel ook minder hard als B8? Oftewel welke set zou beter zijn (ook ivm hoogte verstelling) B8 of var. 2?
B8 omdat die veel steviger ingaand is; ingaand steviger vind ik veel prettiger dan uitgaand verstelbaar ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2008, 21:14

Tommy schreef:Je moet ook niet naar h'hoef gaan bert :)
Dorpjes heb je bij jou idd wel zat, maar daar is altijd fietsafstand, tiet vur neie rieden

ontopic, lijkt me gewoon goed en kosten vaak zo rond 800 euro voor iets dat vergelijkbaar is aan h&r en bilstein pss.
Ja klote is dat. Ik woonde in een dorp verderop zowat direct aan de afslag naar de A7 dus dan heb ik er niet zo'n last van. Maar nu woon ik in het midden van drempel city waar de rest van de straten hetzelfde relief heeft als die dijk verderop :roll:

Wat Aernoudt verder zegt idd. Ik vind die Eibach set ook iets beter als KW var 2 alleen het is maar net waar je het voor gebruikt. Als je veel over wat slechtere wegen rijd dan is KW var 2 misschien lekkerder omdat je wat meer comfort over houd door de wat mindere ingaande slag.

Bouwkwaliteit vind ik in elk geval prima van die Eibach spullen. Bij mij geeft het na 50K nog geen krimp, is na 3 jaar nog gewoon verstelbaar enz. De montagepunten zijn ook behoorlijk degelijk uitgevoerd, ziet er allemaal veel sterker uit als wat je bijvoorbeeld op PSS9 ziet. Vergelijkbaar met het Intrax systeem wat ik op mijn andere auto heb. In de UK is het ook heel populair en ook daar hoor je er eigenlijk weinig slechte berichten over wbt kwaliteit.

Alleen heb ik er wel eens over zitten denken om het toch uit te wisselen voor PSS9 omdat je dan een verstelbare in en uitgaande slag hebt plus een up side down veerpoot. Je kan dan gewoon de demping omlaag draaien en die up side down poten zijn iets sterker, hoewel ik denk dat je daar op de weg in de praktijk niks van merkt. Zal alleen wel niet gebeuren omdat ik ondertussen een beetje klaar ben met tuning van straatauto's, vind het eigenlijk weggegooid geld. Plus, waar ik ook wel achter ben is als je voor 1000-1500e aan het shoppen bent oid dan kan je gewoon niet alles hebben wat je wilt, je moet ergens een compromis trekken. Of je mist een bepaalde verstelling. Of je hebt geen keuze uit RVS. Of je hebt geen up side down poot. Of het heeft het allemaal wel maar het zijn dempers van micky mouse kwaliteit.

Over Bilstein vs Koni geel. Belangrijkste verchil tussen die 2 naast de verstelling op de Koni is dat Bilstein een monutube gasdemper is en Koni geel een twintube demper met alleen olievulling. Doordat die Bilstein onder druk staat willen ze altijd een opwaardse kracht geven, je ziet ook wel eens dat een auto met dezelfde veren toch hoger op zijn poten staat op Bilstein als Koni. Meestal geven die gasdempers een wat stabielere wegligging als een demper met alleen olie. Je demping is dan namelijk niet alleen afhankelijk van de snelheid van je zuiger maar die gasdruk helpt ook mee bij demping op de ingaande slag. Is ook 1 van de redenen dat die van Bilstein wat harder zijn op de ingaande slag. Bij die B8 is de gasdruk nog niet zo heel hoog, 2-3 bar, maar als je bijvoorbeeld de dempers Moton pakt (qua prijs geen vergelijk dat weet ik) die gebruiken dat echt als verstelling, daar kan je de stikstofdruk varieren van 6 tot 20 bar oid. Die werken meestal met vrij slappe veren en vangen dat verschil in body roll op met de extra stifstofdruk.

Of Bilstein uiteindelijk beter is. Het ontwerp is op papier wel beter maar niet iedereen houd van die setting en daarom gaan sommigen zoals Steve liever met Koni geel. Het zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn en ook waar je er mee rijd imho.

Tristan

Bericht door Tristan » 25 okt 2008, 09:52

Ik heb KW Var.2 onder mijn E36 zitten en de mate comfort viel me nog alles mee. Oke, is nog steeds keihard maar je voelt dat de auto best wel wat wil inveren. Dus voor op de openbare weg vind ik het wel goed. Op Zolder zal ik achterkomen of het nog steeds zo goed is. :wink:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 25 okt 2008, 10:11

Als ik het allemaal goed begrijp is Eibach vergelijkbaar met KW variant 1 en H&R.
Mijn voorkeur gaat uit naar een sportief onderstel, gebruik de R32 toch niet voor woon werk verkeer. KW variant 2 is misschien ook nog wel een optie omdat deze set ook in hardheid te verstellen is, de vraag is alleen gebruik je deze optie ook voor op de openbare weg. Het prijsverschil tussen variant 1 en 2 is toch gauw 300 Euro. In Duitsland kan ik het Pro Street onderstel van Eibach nieuw kopen voor 756,51 Euro.

Plaats reactie