BMW 320si
- Knot
- Berichten: 40174
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW 320si
Heb ook een keer in zo'n ding meegereden, alleen toen heb ik er niet zo op gelet hoe het ging, zat achterin vlak nadat ik op de motor met 160 aan het asfalthappen was geweest. Best krap zo'n hok trouwens!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW 320si
Nee totaal anders. Als je even op pagina 4 van deze draad had gekeken luierd !indobesar schreef:De nieuwe x20i leveren ca. 170pk. Zijn dat dezelfde motoren als geleverd in de 320Si?
Kortom, héél anders: uitlaat, radiator, cilinderkop, boring/slag, VANOS, remsysteem etcMacboy schreef:Der Motor wurde überarbeitet und die Zylinderbohrung um 1,0 mm (85 mm) vergrößert und gleichzeitig der Hub um 2,0 mm (88 mm) verkleinert. Die Kolben laufen anstatt in eingegossenen Graugussbuchsen in gefügten Buchsen aus einer speziellen Aluminiumlegierung. Um der gesteigerten Motorleistung Rechnung zu tragen, ist der BMW 320si mit einer größeren Bremsanlage ausgerüstet. Vorne und hinten sorgen innenbelüftete Scheibenbremsen mit 16 Zoll Durchmesser für Verzögerung.
...
Zo is onder meer de boring verkleind en de slag vergroot. Tevens werd afscheid genomen van het VANOS systeem om zo hogere toerentallen mogelijk te maken. De gewijzigde cylinderkop wordt gemaakt in de gieterij in Landshut, waar ook onderdelen voor de Formule1-auto van BMW worden gemaakt.
...
Om voor voldoende koeling te zorgen werd de radiator uit de zescilinder 3-serie gemonteerd. De uitlaatstroom is geoptimaliseerd dankzij een speciaal uitlaatsysteem. De cilinderkop is gemaakt van carbon fiber en daarmee 10 kg lichter dan bij de standaard 320i. Volgens BMW wordt hierdoor het zwaartepunt verlaagd en zorgt dit voor een beter weggedrag.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: BMW 320si
Ha, die Macboy;
"die Zylinderbohrung um 1,0 mm (85 mm) vergrößert und gleichzeitig der Hub um 2,0 mm (88 mm) verkleinert".
"Zo is onder meer de boring verkleind en de slag vergroot."
Welke van de twee klopt er nou?
"die Zylinderbohrung um 1,0 mm (85 mm) vergrößert und gleichzeitig der Hub um 2,0 mm (88 mm) verkleinert".
"Zo is onder meer de boring verkleind en de slag vergroot."
Welke van de twee klopt er nou?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW 320si
Hans ik ben een interieurman, geen technicus, dus geen idee
maar zal wel tikfoutje zijn natuurlijk.

- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: BMW 320si
Ga er van uit dat de slag verkleind is en boring vergroot, zou anders een beetje raar klinken, een sportieve lange slag motor 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW 320si
hahaha afgelopen zondag kwam eentje mij een beetje opdrukken.. ik met het hele gezin in de touring... .
Vrij agresief.. een zwarte auto.. sportpaket xenon ik liet hem even voorgaan.. rode licht kwam er aan.. wilde toch even weten wat het was.. sprintje trekken tegen een 335i is ook een beetje kansloos natuurlijk.. 320si zag ik staan.. eigelijk best een speciaal ding met die motor.. maar NO FUCKING way.. dat ie ook maar een 330i kan bijhouden... al al dacht ie dat blijkbaar wel, gezien zijn rijstijl :twisted: Soms is het wel eens leuk om geen typeplaatje te hebben.
Vrij agresief.. een zwarte auto.. sportpaket xenon ik liet hem even voorgaan.. rode licht kwam er aan.. wilde toch even weten wat het was.. sprintje trekken tegen een 335i is ook een beetje kansloos natuurlijk.. 320si zag ik staan.. eigelijk best een speciaal ding met die motor.. maar NO FUCKING way.. dat ie ook maar een 330i kan bijhouden... al al dacht ie dat blijkbaar wel, gezien zijn rijstijl :twisted: Soms is het wel eens leuk om geen typeplaatje te hebben.

-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: BMW 320si
Jij had gedacht dat hij je in ging halen?
Tuurlijk is een 320si niet snel, maar het is nog altijd beter qua rij eigenschappen
Tuurlijk is een 320si niet snel, maar het is nog altijd beter qua rij eigenschappen

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW 320si
Ik ga nog maar heeeeel zelden in op dit soort akevietjes.. alleen deze gast verdiende het gewoon om even op zijn plaats gezet te worden.. het zijn de dingtjes die je niet goed kunt omschrijven, maar waar je wel direct aan herkent dat je leterlijk en figuurlijk de handschoen word toegeworpen..
Die gast zag natuurlijk aan mijn uitlaatpijpen dat ik een 6 cylinder reed.. 325d 325i 330d of 330i ? Dat was even voor hem de vraag natuurlijk..
Niets is zo leuk om dan zo'n dikke 6 cylinder te kakken te zetten met je "vlotte" sport 4 cylinder..
bochtjes en sportief.. allemaal dikke prima maar dat was nu toch niet aan de orde... voor dat werk heb ik de 130i wel.. en daar kan een 320si qua rijeigenschappen toch niet bij in de buurt komen... typje achter het stuur, leek me gezien zijn zithouding, half scheef op de stoel, standje half 7 en losse pols boven op het stuur ook niet bepaald een Michel Schumacher figuur.
Die gast zag natuurlijk aan mijn uitlaatpijpen dat ik een 6 cylinder reed.. 325d 325i 330d of 330i ? Dat was even voor hem de vraag natuurlijk..
Niets is zo leuk om dan zo'n dikke 6 cylinder te kakken te zetten met je "vlotte" sport 4 cylinder..
bochtjes en sportief.. allemaal dikke prima maar dat was nu toch niet aan de orde... voor dat werk heb ik de 130i wel.. en daar kan een 320si qua rijeigenschappen toch niet bij in de buurt komen... typje achter het stuur, leek me gezien zijn zithouding, half scheef op de stoel, standje half 7 en losse pols boven op het stuur ook niet bepaald een Michel Schumacher figuur.
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW 320si
Zo'n 320SI staat echt wel hoog op mijn potentiele zakenauto lijst. Wie weet over een jaar of 2 a 3 goedkoop oppakken ergens? Er zijn er een aantal geleverd in Belgie en die schrijven ook lekker enthousiast af.
Ik zie het wel voor mij. Werkelijk sublieme wegligging, zuinige 4cyl met een fiscaal aantrekkelijke 170pk wat in realiteit meer naar de 200PK neigt.
Ik zie het wel voor mij. Werkelijk sublieme wegligging, zuinige 4cyl met een fiscaal aantrekkelijke 170pk wat in realiteit meer naar de 200PK neigt.

-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: BMW 320si
Ik zat er ook al naar te kijken, kwam er net 1 tegen hier in Amsterdam en toch wel erg mooi. Vooral de motorsport velgen, en het was een hele mooie blauwe kleur.
Lijkt me een prima stuurauto
Lijkt me een prima stuurauto

-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW 320si
In Duitsland zijn ze niet duur meer. tussen de 22 en de 26K moet je een prima wagen kunnen vinden met rond de 30 tot 50K op de teller.
Dit icm 2 jaar huisgarantie. Nou, ik wist het wel. Mss de C30 maar verkopen
Dit icm 2 jaar huisgarantie. Nou, ik wist het wel. Mss de C30 maar verkopen

-
- Berichten: 22260
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW 320si
Rico je doet wel wat minachtend over de 320Si.. onterecht denk ik(heb er nooit mee gereden).
'op z'n plaats gezet te worden'.... tja.. zet iemand met een oude amerikaan met dikke V8 en een slechte wegligging jou met je 130i op z'n plaats? natuurlijk niet
'op z'n plaats gezet te worden'.... tja.. zet iemand met een oude amerikaan met dikke V8 en een slechte wegligging jou met je 130i op z'n plaats? natuurlijk niet

-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: BMW 320si
Ja zag het net ook, ga straks even proberen een foto'tje van het hok te maken als hij er nog staat. Is echt mooi hok! En veel mooier dan zo'n stationhugo schreef:In Duitsland zijn ze niet duur meer. tussen de 22 en de 26K moet je een prima wagen kunnen vinden met rond de 30 tot 50K op de teller.
Dit icm 2 jaar huisgarantie. Nou, ik wist het wel. Mss de C30 maar verkopen

Dahaag 330i

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 320si
Lijkt me wel wat, 320si als (semi) trackday auto. Scherpe nokken, airbox, beter uitlaatsysteem en ander management. 200+pk en dan gewicht eruit, kooi erin, goed onderstel en je hebt bijna een WTCC auto.
Maar dan ga je prijzen optellen.....
Maar vind het ook wat hebben zo'n 320si.
Maar dan ga je prijzen optellen.....

Maar vind het ook wat hebben zo'n 320si.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 320si
Zal zeker mooi sturen zo'n ding, wat dat betreft verbaast me de 320D echt! Ook de ex-318iS van een vriend van me stuurde toch wel erg goed vond ik. Dat blok ligt ook lekker ver naar achteren als je onder de motorkap kijkt. Een opgeboorde E30 318iS met scherpe nokken en een ITB set lijkt me ook wel wat 8) Een viercilinder BMW heeft wat dat betreft zeker bestaansrecht ik begrijp Allen ook steeds meer
De 130i stuurt mooi maar zou die beter sturen dan een 320SI
: Vraag ik me af Rico 

De 130i stuurt mooi maar zou die beter sturen dan een 320SI


- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 320si
Merkte al verschil tussen mijn 123d en 120i 3-drs M-sport. De 4-cil benzine stuurt net iets scherper door het niet hebben van turbo's, IC, slangen en etc. En een 123d is in de neus al een stuk lichter dan een 130i.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW 320si
Hahaha stelletje toch.. zoo ingepakt door de BMW motorsport
marketing.. knap toch gewoon een standaard 320i met sportpaket en iets andere (getunde) motor met maar liefst 170 echte paarden onder de motorkap.. nu al een 130i killer... het is gewoon een giller..
Die Si is er alleen maar voorde homologatie gekomen, maar heeft echt 0,0 te maken met een WTCC auto.
En neem nou maar aan dat een 1 serie OOK met 6 cylinder altijd strakker stuurt dan een 3 serie. Na 8 verschillende 3 series te hebben gereden, diesels, benzine's 4 cylinders en 6 cylinders weet ik het ondertussen wel een beetje, elke 3 serie is qua sturen een NO GO vergeleken met welke 1 serie dan ook (M3 even uitgezonderd want die ken ik niet) ik heb een keertje een standaard M paket 320i gereden.. echt een prima auto hoor.. maar gewoon dik ondergemotoriseerd met een 4 cylinder in een dreier. Die extra 20pk in de Si maakt hem echt geen Rambo ofzo.
Ik schrijf de 320si trouwens helemaal niet af hoor.. komt alleen 50 pk tekort...

Die Si is er alleen maar voorde homologatie gekomen, maar heeft echt 0,0 te maken met een WTCC auto.
En neem nou maar aan dat een 1 serie OOK met 6 cylinder altijd strakker stuurt dan een 3 serie. Na 8 verschillende 3 series te hebben gereden, diesels, benzine's 4 cylinders en 6 cylinders weet ik het ondertussen wel een beetje, elke 3 serie is qua sturen een NO GO vergeleken met welke 1 serie dan ook (M3 even uitgezonderd want die ken ik niet) ik heb een keertje een standaard M paket 320i gereden.. echt een prima auto hoor.. maar gewoon dik ondergemotoriseerd met een 4 cylinder in een dreier. Die extra 20pk in de Si maakt hem echt geen Rambo ofzo.
Ik schrijf de 320si trouwens helemaal niet af hoor.. komt alleen 50 pk tekort...
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW 320si
Rico, van jou, als rasechte bmw freak tot aan het misselijke toe, had ik wat meer kennis verwacht...

Niels, wanneer kom je je fles wijn ophalen? :shakeit:



Niels, wanneer kom je je fles wijn ophalen? :shakeit:
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 320si
De enige die nog altijd geheel ingepakt wordt door BMW marketing ben jij Rico 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW 320si
Uh.. een 320Si weegt 1325 kilo RDW gewicht... een 130i weegt 1350 kilo..
25 kilo verschil.. LOL
Geometrie van een 1 serie is altijd sportiever afgesteld dan van een Dreier..mannen neem nou maar aan het verschil is echt groot.
Jullie hangen nog teveel met jullie hoofd in de e30 318iS periode LOL.
25 kilo verschil.. LOL
Geometrie van een 1 serie is altijd sportiever afgesteld dan van een Dreier..mannen neem nou maar aan het verschil is echt groot.
Jullie hangen nog teveel met jullie hoofd in de e30 318iS periode LOL.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 320si
Het gaat toch niet om het totaal gewicht maar om de balans....daar gaat het toch om met RWD 

-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW 320si
Rico schreef:Uh.. een 320Si weegt 1325 kilo RDW gewicht... een 130i weegt 1350 kilo..
25 kilo verschil.. LOL
Geometrie van een 1 serie is altijd sportiever afgesteld dan van een Dreier..mannen neem nou maar aan het verschil is echt groot.
Jullie hangen nog teveel met jullie hoofd in de e30 318iS periode LOL.
Ja, die 25kg + nog een keer ruim 30 kg door het gemis van een kofferbak zit bij de 130i allemaal in de neus. Even 55kg extra voor de neus, nee dat stuurt lekker in.

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW 320si
Ik roep toch de hele tijd dat de balans van een 1 serie far beyond beter dan van een 3 serie.. 

-
- Berichten: 22260
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW 320si
Rico je oude Cooper S had 163pk op 1140kg.. dat was toch ook een leuk/vlot wagentje. pk/gewicht scheelt dan niet zoveel.
Zo'n 320Si is atmosferisch en heeft een modern achterwielaangedreven onderstel. En het is een aparte uitvoering... weinig van gemaakt en zien er gewoon gaaf uit, mooi interieur ook. Zou em nieuw nooit kopen maar gebruikt kan het best leuk zijn.
Zo'n 320Si is atmosferisch en heeft een modern achterwielaangedreven onderstel. En het is een aparte uitvoering... weinig van gemaakt en zien er gewoon gaaf uit, mooi interieur ook. Zou em nieuw nooit kopen maar gebruikt kan het best leuk zijn.
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool