Tegenlicht; zonnepanelen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
SteV6

Tegenlicht; zonnepanelen

Bericht door SteV6 » 21 okt 2008, 21:12

Wie heeft gisteren Tegenlicht gezien?

Tegenlicht; Here comes the sun (directe link naar uitzending gemist)

Ik vraag mij al tijden af waarom zo weinig geld, opgebracht door milieu- en CO2-heffingen, door de politiek geïnvesteerd wordt in onderzoek naar alternatieve energiebronnen.

Afgelopen week ergerde ik me kapot aan de uitspraken van Willem Vermeent. Hij beweert dat een windmolen al na 6 maanden rendabel zou zijn ... Als ondernemer versta ik onder rendabel dat alle kosten voor financiering, aflossing en onderhoud afgedekt zijn en dat er nog geld overblijft, de opbrengst/winst. Voor een windmolen een knap resultaat. De andere tafelgenoot bij Pauw&Witteman had het over een periode van 7-8 jaar. We hebben het dan over bedragen voor het plan van Vermeent van meer dan 15 miljard euro voor 1800 (!) windmolens in zee. Een windmolen op zee is vele malen duurder dan op het land qua bouwkosten en onderhoudskosten. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke cijfermatige trucjes Willem toepast en welke belangen hij heeft in de windmolenindustrie.

Als de feiten in deze reportage kloppen dan snap ik werkelijk niet waarom er nog ingezet wordt op windmolens en dat er zo weinig aandacht is voor zonnepanelen. Daken genoeg zou ik zeggen. Scheelt meteen een hoop horizonvervuiling en geluidsoverlast. Begin dit jaar heb ik al met een scheef oog gekeken naar zonnepanelen voor stroom en een zonneboiler voor verwarming van m'n bedrijfspand. Het wordt echt interessant als het overschot aan stroom verkocht kan worden aan de energiemaatschappij. Deze reportage heeft met weer aan het denken gezet.

Zijn er DF'ers die zich wel eens in deze materie zijn gedoken of er een mening over hebben?

SteV6

Stéphane

Re: Tegenlicht; zonnepanelen

Bericht door Stéphane » 21 okt 2008, 21:39

Ik heb de reportage ook gezien en ik denk dat Koning Abdullah van Jordanië het al het beste verwoord heeft. Als het de zonne- en windenergie zoals in de reportage voorgesteld tot stand gebracht wordt zal dat een gigantische machtsverschuiving geven. Alle energie die nu geproduceerd wordt met olie, kolen en uranium wordt dan waardeloos en daarmee de grondstoffen ook. Zoals met alles is het een kwestie van macht waar het om draait. De mensheid als volk is te veel gefocused op macht, politiek, geld en eigen-volk-eerst. De verkeerde dingen dus als je het mij vraagt.

Ik bedoel: we hebben het nu over energie en waarom we dat niet slimmer aanpakken. Maar wat denk je nu van hongersnood in Afrika? Alsof dat niet op te lossen zou zijn met verbeterde allocatie van middelen. Ook dat is een kwestie van macht en politiek, als gevolg ook van grondstoffen en bepaalde niet geheel zuivere machtshebbers in die regio.

Casper

Bericht door Casper » 21 okt 2008, 21:41

Windmolens zijn de meest kansloze objecten van de afgelopen jaren. 0,0 rendement, niks milieuvriendelijks aan....

Zal zo eens die reportage kijken....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 okt 2008, 21:43

Ik heb in mijn appartement een zonnegascombi boiler; zonnepanelen verwarmen het water tot zo`n 90 graden, deze warmte wordt middels een warmte wisselaar aan de boiler ( een 200 L vat) afgegeven. Andere warmte wisselaars zorgen er desgewenst voor dat de vloer/wandverwarming participeert en eventueel ook het warme tap water. Het is dus een gesloten systeem.
Het gaat om een Atag systeem met daaraan gekoppeld een zgn "blauwe engel" . Ik kan niet anders concluderen dat het een briljant systeem is. Op jaarbasis verstook ik gemiddeld over de 5 jaar dat ik er nu woon ( nieuw gekocht) 350 M3 gas per jaar :banaan: :shocking: :thumbup: ................gaat werkelijk nergens over :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 21 okt 2008, 22:31

Een oppervlakte van 600km bij 600km (ongeveer Frankrijk) met zonnepanelen staat gelijk aan de totale energie behoefte van de wereld. Dat zou toch mooi zijn als ze dat eens voor elkaar wisten te krijgen. Ben je meteen van die franse stinkkaas af. :P

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 okt 2008, 22:48

Het grootste probleem lijkt me dus nog steeds opslag van de opgewekte stroom op momenten dat het niet verbruikt wordt.

Omzetten in waterstof door electrolyse, warmte opslag in water of toch doorzoeken naar betere accusystemen :roll:

SteV6

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 okt 2008, 23:26

SteV6 schreef:Het grootste probleem lijkt me dus nog steeds opslag van de opgewekte stroom op momenten dat het niet verbruikt wordt.

Omzetten in waterstof door electrolyse, warmte opslag in water of toch doorzoeken naar betere accusystemen :roll:

SteV6
Daar haal je inderdaad een heel goed punt aan. Ik heb laatst iemand van Eneco gesproken hierover. De opslag van electriciteit is exact het probleem. En daar heb je bij zonne-energie precies ook een probleem, want 's nachts wordt er te weinig of niets geproduceerd. En aangezien je de dag-energie niet kunt opslaan om het 's nachts te gebruiken. Althans niet in grote hoeveelheden.

Dat is ook precies de reden van het nachttarief. Om de energie die dan geproduceerd wordt ook nuttig te gebruiken in plaats van nutteloos geproduceerd te laten worden.

Casper

Bericht door Casper » 21 okt 2008, 23:37

Dan doe je dus de helft in Frankrijk en de helft in Australië ofzo :) Altijd zon :)

RVV

Bericht door RVV » 21 okt 2008, 23:51

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar wat ik er van heb begrepen is het produceren van zoveel zonnepanelen te duur..schaarste in grondstoffen ofzo..

Laatst een keer een documentaire op TV, gezin zag hun hele zonnepanelen voordeel in rook opgaan, omdat ze TEVEEL stroom genereerde :shock: overtollige stroom werd aan het net afgestaan, (kan niet opgeslagen worden) en ipv van kleine stroomproducent, werden ze beschouwd als grootproducent.. allerlei subsidies liepen ze mis en per saldo betaalde ze MEER dan iemand (gezien de inversteringen) die gewoon stroom afnam bij het energie bedrijf. Typisch Nederlands natuurijk.. netzo veel geven als een minimaal voordeel.. en iets meer voordeel keihard terugpakken..

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik die panelen op het dak echt oerlelijk vind :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 okt 2008, 07:39

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik die panelen op het dak echt oerlelijk vind
Toch werkt het goed, althans als het gaat om warmte te produceren, wordt er electriciteit mee opgewekt dan ligt het een stuk lastiger.

Al die lelijke die zonnepanelen op het dak staat gelijk aan de 1 ers op de weg.................. :bag: :wink: ( die zonnepanelen hebben nog nut tenminste :wink: )

Michel P

Bericht door Michel P » 22 okt 2008, 08:32

Een bekende van mij werkt bij een bedrijf dat zonnecollectoren monteerd en verkoopt. Zit weken lang in Duitsland waar die hele daken van schuren bij boerenbedrijven vol legt met colletoren. Dit door de gunstige subsidieregels in Duitsland.

Hij gaf aan dat het rendement voor een NL consument gezien de hoge kosten 0 zijn. Return of investment bereik je na 25 a 30 jaar, waarna je de collectoren dient te vervangen doordat het rendement dramtisch is terug gelopen.

Afgelopen zondag op de radio over de kleine windmolen voor op het dak van je huis gehoord, en de site http://www.donqi.nl" onclick="window.open(this.href);return false; even bekeken, dat ziet er economisch een heel stuk beter uit.

Zal de docu straks eens bekijken.

Michel

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 okt 2008, 08:45

SteV6 schreef:De andere tafelgenoot bij Pauw&Witteman had het over een periode van 7-8 jaar.
Dat was een PVV'ster die ook beweerde dat de mens helemaal niets van doen heeft met de atmosferische CO2 concentratie stijging.
Niet serieus te nemen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 22 okt 2008, 08:58

Ik heb mij bij nieuwbouwprojecten verbaasd dat er niets met alternatieven energie wordt gedaan. Ik heb optielijsten die vooraf zijn besproken met allerlei instanties. Uitbouwen, koppelingen, isolaties, dakkappellen, dakterrassen, kleuren van deuren enz alles vooraf goedgekeurd en het scheelt individuele procedures om toestemming te vragen bij de gemeente.

Wat ik nog mooier had gevonden is als er opties bij stonden voor zonnecollectoren/zonnecellen op het dak/garage. Zou toch mooi zijn om die investering in je hypotheek mee te nemen.

romo

Bericht door romo » 22 okt 2008, 09:12

RutgerK schreef:Ik heb mij bij nieuwbouwprojecten verbaasd dat er niets met alternatieven energie wordt gedaan. Ik heb optielijsten die vooraf zijn besproken met allerlei instanties. Uitbouwen, koppelingen, isolaties, dakkappellen, dakterrassen, kleuren van deuren enz alles vooraf goedgekeurd en het scheelt individuele procedures om toestemming te vragen bij de gemeente.

Wat ik nog mooier had gevonden is als er opties bij stonden voor zonnecollectoren/zonnecellen op het dak/garage. Zou toch mooi zijn om die investering in je hypotheek mee te nemen.
Dat was bij mij dus wel zo( nieuwbouw 2003, met juist al deze alternatieve voorzieningen)

Ik lees nog niets over warm water uit de bodem, dat wordt ook steeds meer toegepast ( legaal danwel illegaal; lees Jorritsma :mrgreen: ) Is ook een mooie methode............................

Mathieu

Bericht door Mathieu » 22 okt 2008, 10:25

Als je een heel land vol gaat leggen met zonnecollectoren dan creeer je een ander groot probleem.
En dat zijn onze trouwe ruimtevaarders, die zien dan helemaal niet meer als ze in een ruimtevaartuig in een baan om de aarde vliegen.
Dat is één grote spiegel, dan is het dus echt te hopen dat ze van de meekleurende brilglazen in hun bril hebben zitten :mrgreen:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 okt 2008, 11:44

Ik heb ook al zonnepanelen laten monteren op mijn nieuwe Elise. Echt waar, hoor :D
Afbeelding

allen

Bericht door allen » 22 okt 2008, 13:10

Lijkt me eigenlijk wel een leuk project Stéphane. Hardtop in de winter met zonnepanelen. Gezien de erbarmelijke werking van de kachel is het ideaal om die 24/7 te laten draaien. :mrgreen:

Femme

Bericht door Femme » 22 okt 2008, 14:29

SteV6 schreef:Wie heeft gisteren Tegenlicht gezien?

Tegenlicht; Here comes the sun (directe link naar uitzending gemist)

Ik vraag mij al tijden af waarom zo weinig geld, opgebracht door milieu- en CO2-heffingen, door de politiek geïnvesteerd wordt in onderzoek naar alternatieve energiebronnen.

Afgelopen week ergerde ik me kapot aan de uitspraken van Willem Vermeent. Hij beweert dat een windmolen al na 6 maanden rendabel zou zijn
Hangt af van de context waarin Vermeend deze uitspraak gedaan heeft. De energetische terugverdientijd van een windmolen is erg kort, kan al minder dan vier maanden zijn. Voor het terugverdienen van de financiële investering zal die zeven tot acht jaar nodig zijn.

Windenergie is met de huidige stand van de technologie veel goedkoper dan zonne-energie en kan veel makkelijker op een grote schaal toegepast worden. Op zee is er veel ruimte voor windturbines, hebben we er weinig last van en is de opbrengst hoog en relatief constant. Acht jaar om rendement te halen op een investering lijkt me een periode die goed is te overzien.

De terugverdientijd van PV (zonnepanelen) is op dit moment erg hoog (20-25 jaar) als je niet rekening houdt met een toekomstige stijging van de energiekosten. Het is onwaarschijnlijk dat energie in de toekomst niet fors duurder zal worden. Daarmee wordt ook de terugverdientijd een stuk korter. In theorie is zonne-energie natuurlijk prachtig. Er is een enorme hoeveelheid dakoppervlak beschikbaar die ingezet kan worden voor de productie van energie.

Kleine windmolens voor gebruik op woningen leveren weinig energie maar wel veel horizonvervuiling. Je moet eigenlijk minimaal een apparaat van vijftien meter hoog en een rotors met een doorsnee van zes meter gaan plaatsen om er wat mee op te schieten. Er zijn niet veel huishoudens die daar ruimte voor hebben.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 okt 2008, 14:43

Wat we hier vergeten is dat het niet om puur economische motieven gaat. De hele zaak draait juist om het milieuvriendelijker produceren van energie, naar mijn idee.

romo

Bericht door romo » 22 okt 2008, 15:05

Stéphane schreef:Wat we hier vergeten is dat het niet om puur economische motieven gaat. De hele zaak draait juist om het milieuvriendelijker produceren van energie, naar mijn idee.

Zal best; maar waar het om gaat is het rendement.........................de kostenkant weegt zwaarder dan al het miljö geneuzel.........................

Gisteren in de krant; vanwege de krediet crisis proberen heel veel landen ( lees; allemaal) onder eerdere afspraken uit te komen om te komen tot een verminderde productie van CO2 ( dat kost schrikbarend veel geld, en dat is even niet beschikbaar, goh wat raar nou)
Nog even en we krijgen weer andere "wetenschappelijk" onderbouwde rapporten die aangeven dat het met de opwarming allemaal wel meevalt.............................( ergo; er is geen geld meer aan het groene geleuter te verdienen, dus dan maar weer een ander slachtoffer).......................

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 okt 2008, 15:23

@romo: Ja, welkom in deze wereld. Hoe hypocrieter de uitleg en acties, hoe normaler het is. Zou mij inderdaad ook niets verbazen wat je zegt over die rapporten.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 okt 2008, 16:27

Stéphane schreef:Wat we hier vergeten is dat het niet om puur economische motieven gaat. De hele zaak draait juist om het milieuvriendelijker produceren van energie, naar mijn idee.
Ik kan me goed herinneren dat er geen windmolenpark in zee mocht komen omdat de milieuhippies protesteerden tegen het lelijke uitzicht wat je er van krijgt.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 okt 2008, 22:49

@Maurice: Ja, welkom in deze wereld. Hoe hypocrieter de uitleg en acties, hoe normaler het is.

Ik ben geen milieuhippie, voor alle duidelijkheid. Maar er is altijd wel een of andere dwaas die aandacht nodig heeft en daardoor probeert een wederom volstrekt onlogisch standpunt duidelijk te maken.

RVV

Bericht door RVV » 22 okt 2008, 23:21

Toevallig NU op NG een docu over dit onderwerp..

Dexter

Bericht door Dexter » 22 okt 2008, 23:27

Misschien wel niet geheel on topic, maar ik kan het hier net zo goed kwijt denk ik.....energie uit steenkool.
Ik heb een paar weken terug een 16 KW hout/kolenkachel gekocht en heb die netjes in mijn woonkamer geïnstalleerd.
Wij hebben hier namelijk Stadsverwarming (je weet wel, erg heet koelwater uit een steenkoolcentrale wat via een leidingstelsel wordt rondgepompt) en dat is schrikbarend duur. :shocking:
Omdat we hier in de wijk dus geen gas hebben, bleef ons geen ander alternatief dan zonnewarmte of gezellig een fossiele brandstof stoken.
Zonnepanelen zijn inderdaad duur en moeilijk terug te verdienen en je moet er je CV-installatie voor aanpassen.
Bij een hout/kolenkachel is dat allemaal niet nodig en omdat het voornamelijk erom ging om het huis te verwarmen was de gemakkelijkste oplossing het beste. :mrgreen:
En dus hebben we voor het laatste gekozen.....onder het motto 'fuck het milieu want in India rijden 6 miljoen Tuk-tuks die net zoveel Co2 produceren als 50 miljoen auto's'. :shithappens:
Uiteraard moest ik dus wel kolen hebben om te stoken, dus ging ik naar de (enige) kolenboer van Tilburg en verre omstreken.
Ik betaalde daar argeloos € 48,- voor een mud antraciet kolen (75 kg) en keerde tevreden huiswaarts.
Thermostaat van de CV uit, kacheltje opgestookt en het was binnen een uurtje of wat een heerlijke 24 graden in huis. So far so good...... 8)
Tot ik afgelopen weekend wat zat te lezen over het hernieuwd opleven van het stoken van kolen in huishoudelijk gebruik en erachter kwam dat de kolen in Duitsland en België stukken goedkoper zijn.
Een telefoontje op maandagmorgen naar de eerste de beste kolenboer in België leerde mij dat ik daar precies de helft moest betalen voor dezelfde mud antraciet kolen.
Dus heb ik daar direct maar even een 500 kg gehaald met de Caddy...... :mrgreen:
Bij een (geschat) jaarverbruik van 1.5 ton kolen scheelt me dat dus € 360,-
En nu maar stoken en over een jaar geld terug vangen van mijn voorschot van € 354,- per maand. :angel:

Plaats reactie