Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd
- PeerH
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Pugsport systeempje, word veel mee gereden. Heb die er zelf ook onder hangen 

- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Heb een bestelling staan bij Team Oreca racing in Frankrijk. Misschien wel bekend hier, anders ff googlen. Die maken dus ook RVS Group N uitlaten voor saxo's (en andere auto's, ik denk dat dat een bijverdienste is ofzo) en deze zijn nog eens 100 euro goedkoper (inclusief verzendkosten etc.) als OMP uitlaten. Aangezien het ook gewoon Group N uitlaten zijn zal het geluidsniveau wel ongeveer het zelfde zijn. Ik heb nog een paar filmpjes gevonden op Youtube en eigenlijk vind ik het allemaal wat te luid. Maarja 100 euro korting is mooi, dan ben ik meteen op 33% van mijn HJS sportkat (€308) die het kabaal wat kan gaan drukken. 8)

http://www.youtube.com/watch?v=GGJxo9NFiJo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=eX9Rp1Yur94" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=sIC22yuNrSs" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel een zeer gaaf geluidje moet ik zeggen.
http://www.youtube.com/watch?v=GGJxo9NFiJo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=eX9Rp1Yur94" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=sIC22yuNrSs" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel een zeer gaaf geluidje moet ik zeggen.

- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Omdat met betrekking tot de betaling alles nog wat vertraging heeft opgelopen (Frankrijk - Nederlands communiceert niet zo heel lekker) duurt het nog eventjes... Ik heb dus maar even zelf een pijpje onder de Saxo gebakken
foto's volgen nog... 

- Youp
Bijna niemand weet het dan...Weide1 schreef:Echt wel. Die kleine franse autootjes rijden heerlijk. Naast deze Saxo heb ik ook meerdere malen in een 106 Rallye; zowel de 1,3 als de 1,6; als ook in de 106 GTi gereden. Heerlijke gooi- en smijt auto's. Voor de pure driving fun. Zelfs de 306 GTi en de XSi sturen heerlijk, zij het wat minder puur dan de eerder genoemden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Clio. Zowel de RS 2.0 16v als de RS V6 sturen heerlijk. Dat kunnen ze in Frankrijk wel, hot hatches maken.Youp schreef: Het mooie is, niemand weet dat.... Altijd leukDit komt mede doordat de meeste VTSjes gewoon 1.4 en 1.6 8vtjes zijn met respectievelijk 75 en 90pk. En de gewone saxo's zijn er in 1.1 en 1.4 en 1.5D, niet echt snel spul dus...
16kleppers zijn in verhouding vrij schaars en de 16v badges op de c stijl zien er uit alsof ze gewoon bij de automaterialenhandel vandaan komen... Des te groter de verwarring als ik aan de horizon verdwijn 8)
Ik had graag een 106 Rallye naast mijn BMW gehad. Maar moeder de vrouw besliste anders. En koos voor een Suzuki Alto.

- Youp
En de tijdelijke uitlaat:

Hobby, hobby, beun, beun en dat alles inclusief bumperbescherming in 45 minuten. Ook leuk om te vermelden was dat het CO2 van het lasapparaat op was toen ik ongeveer half klaar was
leuk, leuk, interessant. Gewoon door bakken dus want ik had geen tijd om wat anders te ritselen. Het hoeft toch maar 'n week of 2 te houden... 
Hobby, hobby, beun, beun en dat alles inclusief bumperbescherming in 45 minuten. Ook leuk om te vermelden was dat het CO2 van het lasapparaat op was toen ik ongeveer half klaar was

- Youp
Omdat bij mijn VTSje de carterontluchting telkens los raakte heb ik dit maar eens gemaakt. De carterontluchting van deze auto is aangesloten op het klepdeksel doormiddel van een pijpje. Op dit pijpje steekt een slangetje wat naar het inlaattraject gaat. Het probleem is dat het pijpje van staal is en dit is in het aluminium klepdeksel gemonteerd doormiddel van een perspassing. Op de een of andere manier heeft dit ding zich los weten te friemelen. Ik heb het al meerdere malen terug er in gestopt maar het blijft er uit komen, dus vandaag daar maar eens wat aan geprobeerd te doen.

Ik ben naar de automaterialenboer gegaan en ben gaan zoeken naar Loctite "lijm" voor vlakken enzo. Dus niet voor schroefdraad, etc. Daar vond ik Loctite 648, deze is speciaal voor cilindrische verbindingen gemaakt. Bestand tegen -55 tot +175 graden C.

Nou, het handeltje los gehaald, goed gereinigd met wat wasbenzine en in elkaar geplakt. Ik ben benieuwd of het houdt, nog een paar uurtjes wachten voordat het op volledige sterkte is.
Ik heb nog geen verdere info over de Oreca motorsport uitlaat, ze zullen hem nu onderhand wel aan het verzenden zijn.... Mag ik hopen...
Ik ben naar de automaterialenboer gegaan en ben gaan zoeken naar Loctite "lijm" voor vlakken enzo. Dus niet voor schroefdraad, etc. Daar vond ik Loctite 648, deze is speciaal voor cilindrische verbindingen gemaakt. Bestand tegen -55 tot +175 graden C.
Nou, het handeltje los gehaald, goed gereinigd met wat wasbenzine en in elkaar geplakt. Ik ben benieuwd of het houdt, nog een paar uurtjes wachten voordat het op volledige sterkte is.

Ik heb nog geen verdere info over de Oreca motorsport uitlaat, ze zullen hem nu onderhand wel aan het verzenden zijn.... Mag ik hopen...
- Youp
Vanmorgen kwam m'n moeder mn kamer ineens op wandelen: "Youp, er ligt een uitlaat in de hal".
5 seconden later stond ik beneden en ja hoor, daar was hij dan... Mijn Oreca Motorsport uitlaat! Het leek wel pakjesavond.

Ik heb me meteen aangekleed en ben naar m'n werk gegaan om hem te monteren.

Zo hoort een uitlaat te zijn. Simpel en doeltreffend. 8)

Hij maakt een zeer mooi geluid, lekker rasperig en fel wanneer je gas geeft en boven de 4000 toeren komt. Hij pruttelt ook lekker na wanneer je het gas los laat en als je het heel bont maakt dan geeft hij heel sporadisch ook een klapper alsof er iemand een strijker afsteekt. (Ik denk dat dan de vlammen er ook wel uit komen, als ik youtube moet geloven). Het enige minpuntje is dat hij tussen de 3000 en 3500 toeren (continu) enorm dreunt, maar wanneer ik op de teller 130 rijd op de snelweg zit ik aan 4000 toeren en is al het lawaai geweken en klinkt hij mooi stil.
5 seconden later stond ik beneden en ja hoor, daar was hij dan... Mijn Oreca Motorsport uitlaat! Het leek wel pakjesavond.

Ik heb me meteen aangekleed en ben naar m'n werk gegaan om hem te monteren.
Zo hoort een uitlaat te zijn. Simpel en doeltreffend. 8)

Hij maakt een zeer mooi geluid, lekker rasperig en fel wanneer je gas geeft en boven de 4000 toeren komt. Hij pruttelt ook lekker na wanneer je het gas los laat en als je het heel bont maakt dan geeft hij heel sporadisch ook een klapper alsof er iemand een strijker afsteekt. (Ik denk dat dan de vlammen er ook wel uit komen, als ik youtube moet geloven). Het enige minpuntje is dat hij tussen de 3000 en 3500 toeren (continu) enorm dreunt, maar wanneer ik op de teller 130 rijd op de snelweg zit ik aan 4000 toeren en is al het lawaai geweken en klinkt hij mooi stil.

- Youp
Ik zit met een dilemma.
Ik ben wat geld aan de kant aan het leggen voor een HJS sportkat om op de originele plaats in de uitlaat te lassen. Nu bedacht ik me alleen dat de auto de CO test nog wel eens kon halen in deze staat. (daar ga ik dit weekend achter komen) Als dat het geval is kan ik natuurlijk ook gewoon een open demper op de plaats van de kat hangen. Nu is het zo dat mijn uitlaat nu een beetje te veel lawaai maakt (FIA Group-N 98 +/- 2 dB, dus 100dB zeg maar en dat is volgensmij dan nog statisch ook...) om aan de meeste circuitdagjes mee te doen. Ik ben dit ik de toekomst zeker wel van plan.
Wanneer ik de CO meting niet haal is het duidelijk. Dan komt er een sportkat tussen en dan zal het geluid ook aardig minder worden. Haal ik de meting wel, dan zal ik naar 1 of 2 open dempers gaan. Wat ik me nu afvraag is het volgende. Zou ik dan de geluidseisen wel gaan halen? Haal ik ze dan niet, dan moet ik alsnog naar een sportkat en het wordt een stuk lastiger om er weer een demper tussenuit te slijpen, weer een nieuw stuk er tussen te lassen en daar de sportkat in te lassen. Dat plus dat het grondig kapitaalvernietiging is, want een goed open dempertje kost toch ook alweer gauw meer dan 140 euro.

Ik ben wat geld aan de kant aan het leggen voor een HJS sportkat om op de originele plaats in de uitlaat te lassen. Nu bedacht ik me alleen dat de auto de CO test nog wel eens kon halen in deze staat. (daar ga ik dit weekend achter komen) Als dat het geval is kan ik natuurlijk ook gewoon een open demper op de plaats van de kat hangen. Nu is het zo dat mijn uitlaat nu een beetje te veel lawaai maakt (FIA Group-N 98 +/- 2 dB, dus 100dB zeg maar en dat is volgensmij dan nog statisch ook...) om aan de meeste circuitdagjes mee te doen. Ik ben dit ik de toekomst zeker wel van plan.
Wanneer ik de CO meting niet haal is het duidelijk. Dan komt er een sportkat tussen en dan zal het geluid ook aardig minder worden. Haal ik de meting wel, dan zal ik naar 1 of 2 open dempers gaan. Wat ik me nu afvraag is het volgende. Zou ik dan de geluidseisen wel gaan halen? Haal ik ze dan niet, dan moet ik alsnog naar een sportkat en het wordt een stuk lastiger om er weer een demper tussenuit te slijpen, weer een nieuw stuk er tussen te lassen en daar de sportkat in te lassen. Dat plus dat het grondig kapitaalvernietiging is, want een goed open dempertje kost toch ook alweer gauw meer dan 140 euro.

-
- Auto: M3P, 130i
Wat ik kan zien op de foto's, heb je geen kat. en middendemper meer. De CO waarde voor de APK ga je dan absoluut NIET halen.
Mijn keus, was een Peugeot sport Gr. N systeem MET racekat, zie http://106parts.co.uk/s2/page1.php" onclick="window.open(this.href);return false;.
Verder lijkt het me een mooi systeem. Uit Frankrijk gehaald?

Mijn keus, was een Peugeot sport Gr. N systeem MET racekat, zie http://106parts.co.uk/s2/page1.php" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Youp
99% van de tijd halen de auto's de CO waarde nog makkelijk zonder katalysator.indobesar schreef:Wat ik kan zien op de foto's, heb je geen kat. en middendemper meer. De CO waarde voor de APK ga je dan absoluut NIET halen.![]()

Het uitlaatsysteem heb ik inderdaad uit Frankrijk laten komen, was een beetje lastig met de taal, maar alles is goed gekomen.
Haal jij de geluidsnormen wel trouwens met de racekat?
-
- Auto: M3P, 130i
Met de racecat wel, maar uit ervaring haal je dat echt niet zonder....
- Youp
Ook niet met 3 open dempers? In plaats van 1 dus.indobesar schreef:Met de racecat wel, maar uit ervaring haal je dat echt niet zonder....
Ik zat een beetje te denken aan Powersprint construct, zoals deze (de enkele, niet die met inwendige Y-pijp):
en daar dan 2 van achter elkaar, één op de plaats van de kat en één op de plaats van de normale middendemper
-
GijsH van het rakkyeforum heeft een pugsport met sportcat en die is luidruchtiger dan andere OPEN pugsports!
Niet doen voor het geluid dus!
Niet doen voor het geluid dus!
- Youp
Dit weekend bij mijn lokale beun de distributieriem en de fuseekogel links laten vervangen. Puur omdat ik zelf wat te weinig tijd en vooral te weinig zin had om het te doen.
Ook heb ik van een maat van me een JBL LV-A504 4x 50watt RMS versterker gekregen. Hij had hem maar in de weg liggen. Deze heb ik vrijdag eens aangesloten op mijn Infinity Kappa composetje. Het resultaat is fantastisch! Ik kan nu de muziek eens een keer flink hard zetten zonder dat alles vervormt of de radio begint te kuren omdat hij het niet trekt.

Het is wel een beetje tegen mijn principes om kabels door de auto te trekken en er gewicht aan toe te voegen enzo, maar ik rij nu eenmaal veel kilometers en ook veel lange stukken, daarbij houd ik wel van een goed stukje muziek dus tsjah, het moest er toch ooit eens van komen.
Ik heb het zo veel mogelijk via de originele bekabeling laten lopen zodat ik niet ook nog kabels de deuren in moet trekken.

Ook heb ik van een maat van me een JBL LV-A504 4x 50watt RMS versterker gekregen. Hij had hem maar in de weg liggen. Deze heb ik vrijdag eens aangesloten op mijn Infinity Kappa composetje. Het resultaat is fantastisch! Ik kan nu de muziek eens een keer flink hard zetten zonder dat alles vervormt of de radio begint te kuren omdat hij het niet trekt.
Het is wel een beetje tegen mijn principes om kabels door de auto te trekken en er gewicht aan toe te voegen enzo, maar ik rij nu eenmaal veel kilometers en ook veel lange stukken, daarbij houd ik wel van een goed stukje muziek dus tsjah, het moest er toch ooit eens van komen.

- frank de jonge
Hoe klinkt het nu met die pijp?
- Youp
Zeer mooi! Hij raspt ontzettend boven de 3500 toeren en hij pruttelt lekker bij gas loslaten. Ik zal nog een keer een filmpje maken binnenkort. Het enige nadeel is dat hij tussen de 3000 en 4000 toeren continu erg dreunt, maar dit wordt nog wel verholpen in mijn poging tot het halen van de geluids- en emissienormen met een open pijp.
Helaas heb ik dit weekend mijn CO niet kunnen meten aangezien de meter stuk was....

Helaas heb ik dit weekend mijn CO niet kunnen meten aangezien de meter stuk was....

-
Mooie Saxo Youp, lekker enthousiast bezig.
Dat ze snel zijn weet ik wel...moest met de 323ti flink doorrijden om op de autobahn Chris met zijn 106 GTI op afstand te kunnen zetten, op hogere snelheden kon ik pas echt loskomen..
Vind persoonlijk een Saxo VTS ook mooier dan de 106 GTI.
Dat ze snel zijn weet ik wel...moest met de 323ti flink doorrijden om op de autobahn Chris met zijn 106 GTI op afstand te kunnen zetten, op hogere snelheden kon ik pas echt loskomen..

- Youp
Vind ik persoonlijk ook, maar smaken verschillen he!M@rcel schreef:Mooie Saxo Youp, lekker enthousiast bezig.
Dat ze snel zijn weet ik wel...moest met de 323ti flink doorrijden om op de autobahn Chris met zijn 106 GTI op afstand te kunnen zetten, op hogere snelheden kon ik pas echt loskomen..![]()

Een maat van me heeft een nette E36 325 uit 1992, maar die kwam me niet weg tot de 190, toen vonden we het allebij wel weer goed geweest.
Dat had er deels misschien wel mee te maken dat ik in zn slipstream reed, maar toch... 192pk vs. 120pk

-
Youp schreef:Vind ik persoonlijk ook, maar smaken verschillen he!M@rcel schreef:Mooie Saxo Youp, lekker enthousiast bezig.
Dat ze snel zijn weet ik wel...moest met de 323ti flink doorrijden om op de autobahn Chris met zijn 106 GTI op afstand te kunnen zetten, op hogere snelheden kon ik pas echt loskomen..![]()
Vind persoonlijk een Saxo VTS ook mooier dan de 106 GTI.Technisch zijn ze toch het zelfde.
Een maat van me heeft een nette E36 325 uit 1992, maar die kwam me niet weg tot de 190, toen vonden we het allebij wel weer goed geweest.
Dat had er deels misschien wel mee te maken dat ik in zn slipstream reed, maar toch... 192pk vs. 120pk
Kan goed kloppen hoor, met de 323ti zit ik ongeveer tussen 325i en 328i qua prestaties, de M52 323ti pakt beter op bij lagere toeren en heeft enig gewichtsvoordeel tov 325i sedan/coupe.
- frank de jonge
En 1250kg vs 890kg 
Gewicht scheelt echt veel qua acceleratie

- Youp
De mijne weegt origineel 910kgfrank de jonge schreef:En 1250kg vs 890kg

En gewicht speelt vanaf 150km/h eigenlijk helemaal niet meer mee, waarschijnlijk eerder al niet meer.

- frank de jonge
Een 325i doet het ergens in de 8sec 0-100
Gewicht maakt wel degelijk uit
ook boven de 100
Gewicht maakt wel degelijk uit

- Youp
7,9 seconden normaal gesprokenfrank de jonge schreef:Een 325i doet het ergens in de 8sec 0-100
Gewicht maakt wel degelijk uitook boven de 100

De formule voor luchtweerstand is de volgende: Fw = 1/2*Rho*Cw*A*v^2
Ik ben voor m'n studie wel eens vaker aan het worstelen geweest met rolweerstanden, luchtweerstanden, hellingsweerstanden, etc. Als je daar mee bezig bent vallen meteen wat dingen op.. Vooral die v^2 is interessant, dat is de relatieve luchtsnelheid in het kwadraad. Hoe harder je gaat, hoe meer invloed de luchtweerstand heeft. Even een klein weetje : om 10% harder te gaan heb je ongeveer 30% meer vermogen nodig. Op een gegeven moment bereik je snelheden waarbij het gewicht van de auto absoluut nergens staat in verhouding tot de luchtweerstand.

- frank de jonge
Het zijn wel de kleine dingen die het doen 

- Youp
Dat ben ik met je eens, maar de auto 100kg lichter maken heeft op de sprint van 150-200km/h geen merkbare invloed. Onder ideale meetomstandigheden zal het je misschien 0,01 seconden schelen.frank de jonge schreef:Het zijn wel de kleine dingen die het doen