Spirra en Spirra-E

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Spirra en Spirra-E

Bericht door GTRene » 17 okt 2008, 14:39

tja, whats in a name...no fame in the name maar tjonge wat een mooi kar zeg...en die electro kar damn wat interessant...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verhaal autoscout>>

Nieuws: Spirra
16.10.2008
Tekst:
Opmerkelijke comebackHet merk Spirra heeft geen gemakkelijke weg bewandeld. Na een flitsende start werd het lange tijd stil rond het Koreaanse merk. Met het presenteren van een productiemodel was er weer even hoop, maar dankzij financiële problemen ebde dit ook weer weg. Gelukkig maakt Spirra nu een ware comeback!
Het verhaal van de Spirra begon in 1997 met de start van het bedrijf Proto Motors. Het bedrijf wat zich bezig hield met het assisteren van grote autofabrikanten begon aan een project voor een eigen sportwagen. Vijf jaar later op de Seoul Motor Show werden de eerste resultaten zichtbaar. De Spirra was geboren.
Aflopende zaak
De eerste Koreaanse sportwagen werd met open armen ontvangen. Het prototype werd direct tweede in de wedstrijd 'best of show' en kreeg veel publiciteit. In de jaren na zijn debuut volgden er nog enkele prototypes. De Spirra was volop in ontwikkeling en in 2005 kwam er een productiemodel. Het leek bij Proto Motors allemaal vrij voorspoedig te gaan, maar niets was minder waar. Het bedrijf had namelijk al zijn geld verspeeld met de ontwikkeling en was niet meer in staat om de serieproductie van het model op te starten.

Comeback
Gelukkig was het merk geen slecht einde beschoren. De Oullim Groep zorgde hier namelijk voor. Het bedrijf nam Proto Motors in juli 2007 over en bracht het onder bij Oullim Motors. De overname zorgde voor het benodigde extra kapitaal en kennis. Dat zette de ontwikkeling in een stroomversnelling. Oud Proto Motors directeur Han-Chul Kim bleef hoofd van de ontwikkelingsafdeling en kwam met de ene onthulling na de andere. Hierbij moet u denken aan zaken als het nieuwe logo en de opening van de fabriek. Maar ook auto gerelateerde onthullingen zoals het volledig uit carbon bestaande chassis en de bijzondere velgen.

Supercharger of turbo
In maart van dit jaar werd de nieuwe 'line up' van het model bekend. Er zullen voorlopig twee modelvarianten van de Spirra beschikbaar worden. Het gaat hier allereerste om de Spirra S die wordt aangedreven door een 2.7 liter V6 met supercharger. De zescilinder is goed voor een vermogen van 400 pk. Het tweede model betreft de Spirra Turbo met dezelfde V6 alleen met turbo in plaats van een supercharger. Het zorgt ervoor dat het vermogen met 100 pk stijgt naar een totaal van 500 pk. Met deze middenmotor is de Koreaan tot verbluffende prestaties in staat. Nul naar honderd is in 3,8 seconden geklaard en pas bij 332 km/h wint de luchtweerstand het van de Spirra Turbo.

Honderdnegen miljoen Won
Met een vanafprijs van 109.000.000 Won is de Spirra vele malen goedkoper dan zijn Italiaanse soortgenoten. Honderdnegen miljoen Won, ongeveer zestigduizend euro, is weinig geld voor een sportwagen met dergelijke spierballen. Geen wonder dan ook dat het merk op de eerste dag dat het haar orderboekje opende maar liefst 23 namen mocht noteren. In september wist het merk de eerste auto ook daadwerkelijk bij de klant af te leveren. Een maand verder stond de teller al op twintig stuks.

Goed nieuws voor de Benelux
Vooralsnog konden alleen de Koreanen genieten van de Spirra, maar dankzij Miles Benelux All Green Vehicles BV wordt de sportwagen binnenkort ook leverbaar in de Benelux. Het bedrijf uit Zuid-Holland haalt beide modellen nog dit jaar naar Nederland. Maar naast het importeren van de bestaande modellen heeft het bedrijf eerder dit jaar ook nog een andere overeenkomst getekend met de fabrikant.

Spirra E
AllGreen Vehicles BV mocht naast het importeren namelijk ook een gloednieuwe elektrische variant ontwikkelen voor Spirra. Dit model die op het moment van schrijven in Korea is voor nadere testen zal in april 2009 geïntroduceerd worden. Dat de Spirra E elektrische aangedreven is betekent nog niet dat hij zich ook 'groen' gedraagt. Natuurlijk is de uitstoot nul, maar de prestaties zijn ook optimaal gebleven. Zo accelereert de Spirra E van 0 naar 100km/h in minder dan 4 seconden, en kan een topsnelheid bereiken van 305 km/h. De actieradius op 1 volle lading batterijen is 320 km en kan in 4 uur tijd weer opgeladen worden met ieder willekeurig 220 Volt stopcontact.

Moment van de waarheid
Na een moeilijk begin heeft Spirra het eindelijk voor mekaar. Europese verkooppunten zijn in aankomst en ook een 'groen' model staat te trappelen om op de markt gezet te worden. Mits de kwaliteit en de prijs van het product goed is, lijkt niets een succes meer in de weg te staan. Het moment van de waarheid is dan ook aangebroken als de verkopen aan het einde van dit jaar starten.


:df: niet verkeerd..mooi model, oke lijkt wat op...maar kan mij niet schelen :mrgreen:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Spirra en Spirra-E

Bericht door HSR » 17 okt 2008, 15:40

Koreanen associeren sportiviteit met onderstuur aan die 2de foto te zien. :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Spirra en Spirra-E

Bericht door GTRene » 23 jun 2010, 18:06

lol, ik zie dat het al langer bestaat dan ik dacht...dacht al die naam komt me bekent voor :mrgreen:

anyway update van de Spirra....rap ding en weegt niet veel.
Koreanischer Karbon-Renner mit 500 PS
Oullim Spirra? Noch nie gehört? Dann vergessen Sie alles, was sie über koreanische Autos wissen! Im Sommer kommt der 500 PS-Supersportler aus dem Fernen Osten. Der Mittelmotor-Renner soll dank Leichtbau Top-Speeds von 310 km/h möglich machen.

Afbeelding

Afbeelding
Wer an koreanische Autos denkt, hat in den meisten Fällen eine praktische Familienkutsche oder einen günstigen Stadtflitzer vor dem geistigen Auge. Das Bild könnte sich in Zukunft ändern. Mit dem Spirra will der koreanische Autobauer Oullim Motors nun den Angriff auf die europäische Sportwagenelite wagen.

Schon vor neun Jahren stellte die Firma Proto Motors der Presse eine Studie zum ersten Supersportler Koreas vor. Doch die Umsetzung eines PS-starken Renn-Exoten in Kleinserie war nicht einfach. Die Autoindustrie in Korea ist mehr auf Massenproduktion spezialisiert. Und so dauerte es fast ein Jahrzehnt, bis der Traum unter dem neuen Eigentümer, der Oullim Group, endlich wahr wurde. Noch in diesem Sommer wollen die Asiaten den Spirra von der Leine lassen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Über den verstärkten Rohrrahmen spannten die Entwickler ein leichtes Karbon-Kleid. Nur 1.200 Kilo soll der Korea-Kracher damit auf die Waage bringen.
Spirra-Konzept: Leichtbau, Mittelmotor, Bi-Turbo
Als Gegner von Porsche Turbo, Nissan GTR oder der Chevrolet Corvette soll dann ein neuer Konkurrent auf das Feld der Supersportler geschickt werden. Dabei hat der Spirra auf dem Papier alle Zutaten, die es zu einem erfolgreichen Straßenrenner braucht. Über den verstärkten Rohrrahmen spannten die Entwickler ein leichtes Karbon-Kleid. Nur 1.200 Kilo soll der Korea-Kracher damit auf die Waage bringen. Der Motor sitzt vor der Hinterachse, was für eine ideale Gewichtsverteilung sorgen soll. Mit viel Handarbeit und Komponenten aus dem Rennsport will Oullim Motors hohe Qualitätsansprüche erfüllen.

Doch werden sich auch verwöhnte europäische Kunden an den Asia-Bomber gewöhnen können? Der Blick unter die Haube sorgt für etwas Ernüchterung. Als Antrieb wählte Oullim Motors einen 2,7-Liter Hyundai-V6. Wenig Hubraum bedeutet wenig Gewicht, aber in der Theorie auch wenig Leistung.

Spirra: Fünf Motorenvarianten von 175 PS bis 500 PS
In der Basisversion soll der Spirra mit nur 175 PS und einem Drehmoment von 245 Nm auf den Markt kommen. Dank Turbo-Unterstützung soll dem V6 aber in verschiedenen Ausbaustufen Beine gemacht werden. Ein kleiner Turbo sorgt für die 330 PS-Variante (471 Nm), ein größerer Turbo bringt das Hyundai-Triebwerk auf 420 PS und 490 Nm.

Richtig interessant soll es aber erst werden, wenn der Mittelmotor mit zwei Turbos beatmet wird. Als Spitzenmodelle sollen die Bi-Turbo-Varianten mit beachtlichen 450 PS bzw. 500 PS auf die Straße kommen. Als maximales Drehmoment geben die Koreaner von Oullim Motors 539 Nm an. In der Spirra-Top-Version soll der Hundertersprint bereits in 3,5 Sekunden erledigt sein.

Während die kleinste Motorisierung die Tachonadel schon bei 212 km/h stoppen lässt, ist beim 500 PS-Powerhouse erst bei 310 km/h Schluss. Bei einem Leistungsgewicht von nur 2,4 Kilogramm pro PS sind diese Fahrleistungen des Oullim Spira durchaus vorstellbar.

Spirra legt Fokus auf Qualität und Funktionalität
19-Zoll-Räder mit 225/40er Bereifung vorne und breite 275/40er Schlappen auf der Antriebsachse sorgen für den nötigen Grip. Im Innenraum des Spirra soll eine Voll-Leder-Ausstattung für Wohlfühlatmosphäre sorgen. Wie Oullim Motors betont, liegt der Fokus dabei nicht auf Luxus, sondern auf Funktionalität.

Qualität und Präzision sollen beim ersten Sportwagen-Anlauf von Spirra im Mittelpunkt stehen. Die große Frage ist nur, was der vielversprechende Karbon-Renner kosten wird. Das wollten die Koreaner noch nicht verraten.

Afbeelding

Afbeelding

mooi hoor, en de kosten zullen waarschijnlijk inverhouding redelijk zijn...die topversie lijkt me top :df: :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Forza en 10 gasten