Vraag over K&N 57i

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Vraag over K&N 57i

Bericht door Roman » 16 okt 2008, 14:56

Een vriendin van mij wil zo'n 57i inductie kit op haar Puma 1.7 zetten voor een lekker geluidje en betere gasrespons. Dat is tenminste wel de bedoeling, een paar pk meer zal je er denk ik op zo'n kleine motor niet echt uit halen? Of wel?

Maar nu is m'n echte vraag, wat voor ervaringen hebben mensen hier met deze kits? Gaat je benzine verbruik er van omhoog (dat je dankzij het geluid etc meer bent gaan gassen bedoel ik niet :mrgreen: )

Hoe zit het met de aanzuigen van warme lucht daar zo open en bloot in de motorkap, gaat dat wel goed?

Ik heb even een slecht fotootje gemaakt van een youtube filmpje, ziet er dus ongeveer zo uit onder de kap.

Afbeelding

Ik heb er ooit wel eens aan getwijfeld om zo'n 57i kit op de Golf 1.6 te zetten, ik had toen in m'n hoofd dat het wat soepeler zou lopen. Daar misschien ook nog iemand z'n iedeen over?

Bedankt heren :beer:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door RVV » 16 okt 2008, 15:01

Ooit een keer een Green luchtfilter zelfde model gemonteerd.. nooit weer.. MAF sensor ging helemaal naar de kloten.

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door BrianV » 16 okt 2008, 15:04

Heb deze kit wel bij me vader op ze oude Fiat Bravo 1.4 ingebouwd maar niet eerder op een golf.

Je gasrespons wordt iets beter, maar kwa vermogen kan ik je niet vertellen.
Daarvoor met je de rollebank op gaan.
Bezine verbruik: geen idee let ik niet op :whistle:
Weet niet hoe het in elkaar staat met een ford puma maar als het goed is wordt er op dat punt verse lucht naar binnen geloodst.


Brian,

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Mathieu » 16 okt 2008, 15:13

FWD, geen geld aan spenderen :goodnight:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Eric H » 16 okt 2008, 15:16

Vermogenswinst....ja......voornamelijk in je hoofd :lol:

Alle gekheid op een stokkie :
Betere gasresponse is afhankelijk van de plaats van het filter, en of er een goede koudlucht toevoer is.

Verder hoor ik via via inderdaad ook verhalen over MAF / LMM sensoren die het begeven.
Dit komt doordat dit soort filters een oliefilm hebben die neerslaat op de sensor.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk dit soort verhalen niet ken.
( en wij zijn importeur en distributeur van deze filters )

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2008, 15:22

EHA schreef: Ik moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk dit soort verhalen niet ken.
( en wij zijn importeur en distributeur van deze filters )
Ken je de film The Insider? :hmmm: :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door allen » 16 okt 2008, 15:34

Heb zelf een itg airbox. Klinkt lekker maar sneller is de auto echt niet! :turtle:
Dacht dat Tommy twee keer een nieuwe maf heeft gekocht destijds. Die is er helemaal klaar mee. :nah:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2008, 15:47

Waste of time imho. Je krijgt wel een wat lekkerder geluidje maar verder doet het weinig. Plus de oliefilm op die filters is idd meestal niet zo goed voor je MAF.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Eric H » 16 okt 2008, 15:48

Hangt volgens mij ook af van het type auto...

En als ik wel verhalen zou weten uit eerste hand zou ik het ook zeggen......eerlijk duurt het langst zullen we maar zeggen...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Erik K. » 16 okt 2008, 18:29

Als er vermogenswinst is, is dat minimaal en alleen inde hogere toeren, qua koppel heb ik juist het idee dat je onderin verliest.
En dat MAF/LMM/olie verhaal, bij mijn vorige auto enkele keren het filter gereinigd en dusdanig in de olie gezet dat het eraf droop, nooit problemen gehad.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door frank de jonge » 16 okt 2008, 20:49

Wat ik bij mn polo toen had (jaja 1.4 16V) die trok in de hogere toeren wat makkelijker door.
Ook heb ik zo'n kelk op mn 328 zitten en rij er al jaren mee en heb nog nooit gehad dat de LMM of wat dan ook er aan ging.
Echt vermogen zal je er ook niet mee winnen ( heel misschien als je echt een mooie setup kan maken dat je 2PK kan pakken ) maar tis puur voor het vrijer ademenen en beter door de toerenband klimmen. (eigen ervaring)

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Eric H » 16 okt 2008, 21:00

Ach let's face it....

Het geluid wat het produceert is gewoon gaaf.
Ik had het zelfs op m'n V40 1.8 16v, moest je die koppies zien als ik een keer vol gas doortrok.......gnegnegne....
( en er ondertussen een 15 seconden over doen om op de 100 te komen :bag: )

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door HSR » 16 okt 2008, 21:11

Koop een Tenzo-R filter. Heb je voor een 20 euro en is dus identiek aan en K57i set. Zo'n K&N set is stervens duur en een montagebeugeltje kan je zelf ook nog wel fabrieken.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door frank de jonge » 17 okt 2008, 08:19

En die tenzo rommel laat 80x zoveel rommel door :S

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door HSR » 17 okt 2008, 12:35

frank de jonge schreef:En die tenzo rommel laat 80x zoveel rommel door :S
Had er een op mijn alfa, op de V70R en Coen op de Sierra en 0 problemen mee. Daarnaast zit er echt weinig verschil in die filters. Of dat stukje fliter stof nu van K&N is of van Tenzo, ik zie het verschil niet. In beide gevallen houdt het zand, bladeren en kinderen tegen dus bende in de motor zal wel meevallen.

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 399
Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
Locatie: Achterhoek

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Pim » 17 okt 2008, 12:46

hugo schreef:
frank de jonge schreef:En die tenzo rommel laat 80x zoveel rommel door :S
Had er een op mijn alfa, op de V70R en Coen op de Sierra en 0 problemen mee. Daarnaast zit er echt weinig verschil in die filters. Of dat stukje fliter stof nu van K&N is of van Tenzo, ik zie het verschil niet. In beide gevallen houdt het zand, bladeren en kinderen tegen dus bende in de motor zal wel meevallen.
Het zit hem in de lagen katoen die gebruikt zijn..

Meende ooit is een test gelezen te hebben waarin het conisch filter van Apexi er als beste uitkwam. hier waren meerdere katoenen lagen gebruikt tegenover de b filters zoals tenzo en autostyle..

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door frank de jonge » 17 okt 2008, 12:49

Stimmt

K&N gebruiken 3 lagen en die Trenzo en autostyle dingen gewoon een enkele.
Kheb nog wel een verrot exemplaar TENZO autostyle achtig ding liggen waar de gaten inzitten.
Dingen zijn ook niet schoon te maken trouwens

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door HSR » 17 okt 2008, 13:25

frank de jonge schreef:Stimmt

K&N gebruiken 3 lagen en die Trenzo en autostyle dingen gewoon een enkele.
Kheb nog wel een verrot exemplaar TENZO autostyle achtig ding liggen waar de gaten inzitten.
Dingen zijn ook niet schoon te maken trouwens

Hmmz, toch in de gaten houden dus. :hmmm:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Xave30 » 17 okt 2008, 13:32

Was eigenlijk nooit zo'n fan van open lucht filters. Maar heb momenteel wél een in mijn 325i voor de lol. Binnenkort monteer ik mijn OEM filter .
hugo schreef: . In beide gevallen houdt het zand, bladeren en kinderen tegen dus bende in de motor zal wel meevallen.

Geheheheh Hugo

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door indobesar » 17 okt 2008, 13:40

Green is wellicht ook een alternatief, of Pipercross.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Bert ///M3 » 17 okt 2008, 13:41

Ik zie dat eigenlijk heel simpel. Bijvoorbeeld BMW, die bouwen motoren met een gewoon papier filter in een normale filterbox, die over de 100 PK/L gaan en evengoed supersnel aan het gas hangen. Zal wel over na gedacht zijn zeg maar. Nu ga je dat op vrijdagmiddag zelf even beter verzinnen, hoppa ander filtertje er op en voila PK's er bij. Yeah right :)

Alleen voor het geluid dat is wat anders maar qua performance is het volgens mij gewoon 0.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door frank de jonge » 17 okt 2008, 14:02

Je kan ook een K&N inlegfilter gebruiken he Bert

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Xave30 » 17 okt 2008, 14:06

Heb ik ook in mijn filterbox.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door Bert ///M3 » 17 okt 2008, 14:10

frank de jonge schreef:Je kan ook een K&N inlegfilter gebruiken he Bert
Wat voor nut heeft dat dan, als een gewone van BMW 5 euro kost lol. Kan ik 10 jaar filtertjes vervangen voordat je zo'n inleg filter er uit hebt :)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Vraag over K&N 57i

Bericht door frank de jonge » 17 okt 2008, 14:21

K&N heeft veeeeeel minder weerstand dan zo'n papier geval

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten