Vraagje over bijtelling (trouwautos)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom van H.

Vraagje over bijtelling (trouwautos)

Bericht door Tom van H. » 14 okt 2008, 18:15

Zoals sommigen van jullie weten beun ik een beetje bij in het trouwvervoer (http://www.bruidsautos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).
Tot nu toe altijd hobbymatig gedaan (fiscaal opgevoerd als overige inkomsten), maar met de aankoop van de Jaguar mk2 erbij begint de hobby wat te veel op een bedrijf te lijken en heb ik besloten me in te schrijven bij de kvk als eenmanszaak.

Nu wil ik de mk2 en de 356 speedster onderbrengen in de eenmanszaak (overige autos op de site zijn niet van mij). Prive zal ik niet veel in deze autos rijden.
De vraag is:
Heb ik in dit geval iets te maken met bijtelling voor privegebruik van deze auto's, moet ik dus een kilometerregistratie bijhouden om het tegendeel te bewijzen? Of vallen klassiekers überhaupt niet onder de bijtelling, of is het bijvoorbeeld genoeg dat ik er een prive auto (of 2) naast heb?
Wie weet hier meer over?

HSR

Re: Vraagje over bijtelling (trouwautos)

Bericht door HSR » 14 okt 2008, 18:20

Tom van H. schreef:Zoals sommigen van jullie weten beun ik een beetje bij in het trouwvervoer (http://www.bruidsautos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).
Tot nu toe altijd hobbymatig gedaan (fiscaal opgevoerd als overige inkomsten), maar met de aankoop van de Jaguar mk2 erbij begint de hobby wat te veel op een bedrijf te lijken en heb ik besloten me in te schrijven bij de kvk als eenmanszaak.

Nu wil ik de mk2 en de 356 speedster onderbrengen in de eenmanszaak (overige autos op de site zijn niet van mij). Prive zal ik niet veel in deze autos rijden.
De vraag is:
Heb ik in dit geval iets te maken met bijtelling voor privegebruik van deze auto's, moet ik dus een kilometerregistratie bijhouden om het tegendeel te bewijzen? Of vallen klassiekers überhaupt niet onder de bijtelling, of is het bijvoorbeeld genoeg dat ik er een prive auto (of 2) naast heb?
Wie weet hier meer over?

Weet je wat jij moet doen?!....

.....met een goede fiscalist gaan praten. :thumbup:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 okt 2008, 18:26

hugo schreef:
Weet je wat jij moet doen?!....

.....met een goede fiscalist gaan praten. :thumbup:
Tom komt bij fiscalist en doet zijn verhaal
Fiscalist: hmm ik zal het voor je uitzoeken
Fiscalist komt met verhaaltje wat hier op neerkomt: http://www.belastingdienst.nl/particuli ... .html#P0_0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tom is nog geen steek wijzer
Fiscalist stuurt rekening van 200 euro voor zogenaamde tijd voor onderzoek en rapport maken (lees standaardverhaal uitprinten)
Tom is niet blij

[/nijntjemodus]

Dit is een beetje mijn ervaring met adviespraktijken, opzoeken kan ik zelf ook wel, hier ff checken of de kennis al aanwezig is kan natuurlijk nooit kwaad :D
Zo niet dan bel ik liever even met de belastingdienst, da's tenminste gratis ;)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 14 okt 2008, 19:17

Denk dat je bijtelling moet betalen over de dagwaarde van de auto's.
Gewoon kmregistratie bijhouden dus, je kunt daarin makkelijk sjoemelen omdat de auto's toch worden verhuurd en daar kun je wel iets bij optellen volgens mij..

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 okt 2008, 20:00

Neluhz schreef:Denk dat je bijtelling moet betalen over de dagwaarde van de auto's.
Gewoon kmregistratie bijhouden dus, je kunt daarin makkelijk sjoemelen omdat de auto's toch worden verhuurd en daar kun je wel iets bij optellen volgens mij..
Dit is wat ik zelf ook denk tot nu toe. Sjoemelen zal waarschijnlijk niet eens nodig zijn, maar het is zo'n gedoe om een km-registratie bij te houden....

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 14 okt 2008, 20:14

Tom,

als je geen bijtelling wil betalen zal je moeten aantonen dat je niet prive in de auto's rijdt. In principe is een kilometerregistratie voldoende, echter heb daarnaast ook een agenda of overzicht van het verhuren van de auto's erbij want als de belastingdienst daar om vraagt moet je dat ook opleveren. Een of meerdere prive auto's op je naam helpt ook.

Als je geen zin hebt in de administratie dan moet je dus bijtelling betalen; in jouw geval over de dagwaarde's van de auto omdat ze ouder dan 15 jaar zijn.

Vraag jezelf goed af of de fiscale voordelen opwegen tegen alles wat je moet doen voor een eenmanszaak. Indien je de auto's (al) prive hebt gekocht is het zelf verhuren en opgeven als overige inkomsten denk ik niet eens zo slecht.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 okt 2008, 20:26

Sjoerd schreef:Tom,

als je geen bijtelling wil betalen zal je moeten aantonen dat je niet prive in de auto's rijdt. In principe is een kilometerregistratie voldoende, echter heb daarnaast ook een agenda of overzicht van het verhuren van de auto's erbij want als de belastingdienst daar om vraagt moet je dat ook opleveren. Een of meerdere prive auto's op je naam helpt ook.

Als je geen zin hebt in de administratie dan moet je dus bijtelling betalen; in jouw geval over de dagwaarde's van de auto omdat ze ouder dan 15 jaar zijn.

Vraag jezelf goed af of de fiscale voordelen opwegen tegen alles wat je moet doen voor een eenmanszaak. Indien je de auto's (al) prive hebt gekocht is het zelf verhuren en opgeven als overige inkomsten denk ik niet eens zo slecht.
Dat de km-registratie moet kloppen met de verhuuragenda begrijp ik, anders kon ik gewoon een registratie bij elkaar verzinnen. In hoeverre het helpt dat ik er prive-autos naast heb en deze klassiekers duidelijk voor de verhuur zijn vraag ik mij af, als ik hierdoor geen km-registratie zou hoeven voeren zou dat natuurlijk ideaal zijn. Ik zal dit denk ik toch maar even aan de belastingdienst vragen.
Het is niet zo dat ik een eenmanszaak begin voor de fiscale voordelen (fiscaal is het in mijn situatie zelfs nadelig), maar ik denk niet dat de fiscus het op een gegeven moment nog pikt dat ik alles privé doe. Zeker aangezien ik in de niet al te verre toekomst met nog een paar autos wil gaan uitbreiden. Op een gegeven moment zullen ze dan zeggen "je runt een bedrijf, dus moet je betalen als een bedrijf". Ik heb niet zo'n zin om dit af te wachten.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 okt 2008, 12:38

Dat helpt niks helaas. Zou ook raar zijn, dat een tweede auto het bewijs is dat je er niet prive mee rijdt. Hallo, waar heb jij de afgelopen 20 jaar rondgehangen :)

Hoe hoog is die dagwaarde nu precies ? Als dat nu niks is, kun je gewoon meer dan 500km ermee rijden prive en bijtelling betalen, ben je van het gezeur af.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 okt 2008, 12:43

Macboy schreef:Dat helpt niks helaas. Zou ook raar zijn, dat een tweede auto het bewijs is dat je er niet prive mee rijdt. Hallo, waar heb jij de afgelopen 20 jaar rondgehangen :)

Hoe hoog is die dagwaarde nu precies ? Als dat nu niks is, kun je gewoon meer dan 500km ermee rijden prive en bijtelling betalen, ben je van het gezeur af.
Klopt! Je betaalt gewoon bijtelling over de dagwaarde, altijd doen dus... hier kan je nooit prive voor rijden!

Maar hoe zit het als je wel eens wilt wisselen ?
De ene keer de jag, dan de lotus weer eens etc.
Zou je dan 5x bijtelling moeten betalen over de dagwaarde?

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 15 okt 2008, 13:06

@Macboy, dagwaarde van de speedster en de mk2 zijn beide >20k, tikt wel aan dus. Zeker als er nog meer autos bijkomen.
@Jelmer, deze auto's gaan sowieso niet mijn daily vervangen, moet er niet aan denken om dagelijks in een klassieker te rijden.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 okt 2008, 13:26

Ok dan is dat geen optie. Als je meerdere auto's hebt, toch even overleg met belasting. Ik zou gewoon een afspraak maken met belastinginspecteur. Waarom altijd moeilijk doen met adviseurs als je ook rechtstreeks bij de kern kunt zijn ?

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 15 okt 2008, 15:22

Zojuist anderhalf uur met fiscaal jurist aan de lijn gehangen.
Als ik bijtelling krijg is het iig maar over 1 auto maximaal. Als ik daar ook onderuit wil zonder km-registratie zal ik dit idd het beste even bij de inspecteur kunnen voorleggen.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 15 okt 2008, 20:45

Prive auto ernaast helpt in de zin dat het voor de belastingdienst extra bewijs is dat je geen bijtelling betaald. Alleen een prive auto hebben geldt dus niet!

Je moet bewijzen aan de belastingdienst dat je niet prive rijdt. Dit kan dus door oa

- km registratie
- bewijs van prive auto (ik ken iemand die zoiezo weinig rijdt; hij kreeg vragen omdat de belastingdienst niet geloofde dat hij al zijn prive met openbaar vervoer deed
- agenda
- etc

Plaats reactie