Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Casper

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Casper » 14 okt 2008, 16:12

Handel in Fortis hervat: eerste koers 2 euro: -60%

De handel in het aandeel Fortis is, na ruim een week van stilliggen, hervat. Het bedrijf heeft een complete metamorfose ondergaan. Er zijn nog veel onduidelijkheden. De koers zakt verder.
Het aandeel staat nu op -70% op €1,60. Misschien een goed moment om een paar aandeeltjes Fortis te kopen?

Dexter

Bericht door Dexter » 14 okt 2008, 16:48

Hebben we er al bij stil gestaan dat binnenkort alles weer gewoon bij het oude is?
Nu de diverse regeringen garant staan en de rentevoet lekker laag is 'durven' banken weer geld uit te lenen aan elkaar. En dat kan dan vervolgens weer uitgeleend worden aan bedrijven en particulieren die dan de 'net verhoogde' rente (want de banken lopen in deze tijden extra risico) ervoor mogen betalen.
Kortom goedkoop geld binnenhalen en duur weer uitzetten.
Maximum rendement gegarandeerd voor de banken!
En gaat het een keertje fout....dan kloppen ze aan bij onze overheid die dan onze belastingcentjes gaat gebruiken om ze schadeloos te stellen. :hammer:
Ik weet wel wie hier de echte verliezers zijn.......de noeste spaarders die de afgelopen weken hun echte zuurverdiende spaarcentjes giraal zagen verdwijnen in een bodemloze put. :'(

Roman

Bericht door Roman » 14 okt 2008, 19:03

Dit is nog echt niet over hoor, kunnen de beurzen wel een beetje bijkomen maar dat zegt niet zo heel veel over wat er op straat gebeurd.

Dit word een moeilijke tijd voor een hele hoop mensen :(

HSR

Bericht door HSR » 14 okt 2008, 19:45

Weet het niet. Mogelijk een dead cat bounce. Mogelijk dat alles toch weer aantrekt. Niemand weet het buiten dat het koffiedik kijken is.

Luco

Bericht door Luco » 14 okt 2008, 21:22

Casper schreef:
Handel in Fortis hervat: eerste koers 2 euro: -60%

De handel in het aandeel Fortis is, na ruim een week van stilliggen, hervat. Het bedrijf heeft een complete metamorfose ondergaan. Er zijn nog veel onduidelijkheden. De koers zakt verder.
Het aandeel staat nu op -70% op €1,60. Misschien een goed moment om een paar aandeeltjes Fortis te kopen?
Ik dacht er ook aan, maar is het wijs?
Failliet kunnen ze niet dacht ik

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 okt 2008, 21:22

Gaat weer lekker zo.............................

107 Teletekst di 14 okt
N-Holland:100 mln op probleembanken

` De provincie Noord-Holland heeft zo'n
100 miljoen euro aan spaartegoeden bij
banken die in problemen zijn gekomen.
Het geld is verdeeld over banken in
IJsland en over het Amerikaanse Lehman
Brothers dat failliet is gegaan.

Het kabinet heeft becijferd dat er voor
meer dan 200 miljoen euro aan tegoeden
van gemeenten en provincies staat op de
rekeningen van de probleembanken.

Noord-Holland is daarmee koploper van
de overheden die geld hebben weggezet
op de banken die hun verplichtingen
niet kunnen nakomen.De overheden moeten
in eerste instantie zelf hun probleem
oplossen,heeft minister Bos gezegd.

Casper

Bericht door Casper » 14 okt 2008, 22:07

EDIT: Beter hapbare youtube stukken: http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY" onclick="window.open(this.href);return false;

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... rtlett.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

Verplichte kost! Dit is de essentie van de kredietcrisis in zeer duidelijke taal....
Laatst gewijzigd door Casper op 14 okt 2008, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 okt 2008, 22:11

luco hornsveld schreef: Ik dacht er ook aan, maar is het wijs?
Failliet kunnen ze niet dacht ik
De aandeeltjes Fortis die je nu nog kan kopen, zijn dat niet de overgebleven aandelen van bedrijfsdelen Fortis die niet door de Nederlandse Staat en die Franse bank zijn opgekocht?

Als dat wel zo is, dan zijn ze waarschijnlijk echt waardeloos ...

SteV6

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 22:35

Dat zijn idd de restjes Fortis, vandaar dat die zooi ook niet stijgt aangezien nu al gespeculeert wordt dat het van de beurs verdwijnt als het zo doorgaat :bag:

Luco

Bericht door Luco » 14 okt 2008, 22:51

dan blijf ik er maar af

Roman

Bericht door Roman » 14 okt 2008, 22:53

hugo schreef:Weet het niet. Mogelijk een dead cat bounce. Mogelijk dat alles toch weer aantrekt. Niemand weet het buiten dat het koffiedik kijken is.

Mogelijk, het hangt ook erg af van waar het mogelijk weer aantrekt. Hier in ieder geval niet, zal ook niet gebeuren voorlopig :nah:

RVV

Bericht door RVV » 14 okt 2008, 23:05

Spanje is een beetje een verhaal apart, ben ik bang..Toerisme en bouw waren de sleutelwoorden.. helaas teveel gebouwd voor te weinig toeristen... totaal onvergelijkbaar met Nederland wat toch een echt handelsland is.

Ik heb het al eerder geschreven, het gaat gewoon heel erg goed in Nederland.... Nederlanders hebben met elkaar 250 miljard euro spaargeld achter de hand.. de overwaarde op woningen niet eens mee gerekend.. natuurlijk hebben sommigen hun hand verspeeld.. maar in het algemeen komt er genoeg poen binnen en kan er ook genoeg poen worden uitgegeven.

Neem de files.. iedereen klaagt steen en been, maar voorlopig zijn het wel allemaal werkende die in de file staan..

Ik schreef het al eeder... ik merk op het moment, zakelijk niks van de kredietcrisis... juist in deze tijd zouden mijn verkopen in theorie compleet moeten instorten..van het tegengestelde is sprake, we moeten zeker ons best doen op de werkvloer.. maar waar ik bang voor was als ondernemer, dat de consument niks meer zou willen uitgeven die vrees is gelukkig niet uitgekomen..

Volgende week een e90 M3 bestellen :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan:

(dat laatste is natuurlijk een geintje)

Roman

Bericht door Roman » 14 okt 2008, 23:10

Ja klopt er mag niet meer gebouwd worden voorlopig dus een hele hoop bedrijven gaan koppie onder daardoor. Toerisme lijdt nog niet echt maar als dat gebeurt hebben we hier een echt groot probleem.

En buiten dat blijven ze maar gemeenteraadsleden in de gevangenis stoppen vanwege corruptie, Marbella met name.

"Soms" nog een echte bananenrepubliek hier :roflol:

Nou ja, van april tot mid september alleen maar zon en geen regen denk we dan :popcorn: En niemand van ons zit in een business wat met hier te maken heeft dus das ook mooi.

Luco

Bericht door Luco » 14 okt 2008, 23:13

Probleem is dat ze elkaar angst in praten terwijl er helemaal geen reden toe is.
Het is hardstikke druk op de arbeidsmarkt, als ik me in tienen kon splitsen, zo druk heb ik het nog nooit meegemaakt sinds ik voor mezelf werk.
Bijna elke dag belt er wel iemand die vraagt of ik met speod voor ze wil beginnen.

Roman

Bericht door Roman » 14 okt 2008, 23:14

Spanje daar gelaten overigens, de banken industrie is hier ook best flink. Santander is flink aan het overnemen geslagen.

Maar de VS en de UK hebben ook nog steeds grote problemen.

Ik persoonlijk verwacht, wat overigens veel experts denken (waar heb ik het anders van) dat dit nog flink fout gaat. Ze kunnen er zoveel miljarden tegenaan gooien als dat ze willen maar dat gaat geen bal uitmaken. Maar we zullen het zien.

Time will tell :beer:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 okt 2008, 07:54

107 Teletekst wo 15 okt
N-Holland wil IJslands geld terug

` De provincie Noord-Holland stelt
alles in het werk om 78 miljoen euro
uit IJsland terug te krijgen.Dat geld
staat op twee depositorekeningen van de
failliete Landsbanki-bank.

Gedeputeerde Hooijmaijers zegt dat de
provincie claims heeft gelegd en beslag
heeft laten leggen.Hij wil van minister
Bos weten wanneer die precies wist dat
het mis ging met de IJslandse banken.

In totaal heeft Noord-Holland 600 mln
uitstaan bij 14 Europese banken.
Er zijn
ook problemen met een deposito bij een
Duitse dochter van Lehman Brothers.Die
20 miljoen valt volgens de provincie
onder de Duitse garantieregeling.

romo

Bericht door romo » 15 okt 2008, 07:54

Lijkt me vestandig............................

105 Teletekst wo 15 okt
Bos:beheer overheidsgeld bij Rijk

` Minister Bos van Financiën wil dat
gemeenten en provincies hun spaargeld
niet meer zelf beheren.Hij zei dat in
Pauw en Witteman naar aanleiding van de
grote verliezen bij IJslandse banken.

Zij zouden hun geld moeten wegzetten
bij de Bank Nederlandse Gemeenten,De
Waterschapsbank of de schatkist en niet
"voor een halve procent meer ergens
anders naar toe gaan",zei Bos.

Ook wil Bos dat De Nederlandsche Bank
(DNB) de kredietwaardigheid van banken
van niet-EU-landen mag toetsen.DNB
kreeg de afgelopen maanden telkens van
de IJslandse toezichthouder te horen
dat het allemaal wel goed zat.

Michel P

Bericht door Michel P » 15 okt 2008, 08:39

Mosterd na de maaltijd Romo, Bos probeert zijn hernieuwde populariteit uit te buiten. Er zijn juist regels dat men moet spreiden, dat lukt niet alleen in NL. De wet moet dus worden aangepast.

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 okt 2008, 09:19

De problemen bij de banken heeft ook zijn goede kanten. De ene reserve na de andere komt naar boven. :wink:

Ik word trouwens wel een beetje moe van de handelaren die nu al meer dan en jaar bang zijn voor een recessie. Make up your mind!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 okt 2008, 09:34

@Rico: ik ben er blij om dat jij niets merkt nu. Ik zie echter dat veel bedrijven al een tijdje minder boeren. En dat heeft komende 2 jaar nog wel een flinke impact op onze economie. Het heeft allemaal invloed op elkaar. Ik hoop dat je soms iets verder kunt kijken dan je eigen toko. Die moet vooral lekker blijven draaien.

RVV

Bericht door RVV » 15 okt 2008, 10:08

Dennis Cavallino schreef:@Rico: ik ben er blij om dat jij niets merkt nu. Ik zie echter dat veel bedrijven al een tijdje minder boeren. En dat heeft komende 2 jaar nog wel een flinke impact op onze economie. Het heeft allemaal invloed op elkaar. Ik hoop dat je soms iets verder kunt kijken dan je eigen toko. Die moet vooral lekker blijven draaien.

Dennis mischien denk je dat ik een beetje kortzichtig ben omdat ik alleen maar naar mijn eigen handel kijk.. Maar dan zal ik je wat vertellen.. mijn handel staat helemaal onderaan op de interesse/bestedingsladder van de consument.

In de basis heeft de consument de minste interesse om een slaapprodukt aan te kopen.. mensen geven eerst hun geld uit::

Afgezien van woonkosten en energiekosten.

1)Voedsel
2) kleding
3) Leuke dingen die het leven veraangenamen zoals uit eten gaan..dagjes uit ed.
4) vakanties
5) auto's en kosten
6) luxe produkten zoals platte TV's, computers, I pods en de laatste GSM's
7) duurzame huishoudelijke produkten zoals wasmachines, koelkasten ed
8 etc.
9) etc.
10) etc.

37) Slaaprodukten

Mensen vinden het eigenlijk een beetje jammer van hun geld dat ze het moeten uitgeven aan slaap/bedprodukten zoals een matras.. het feit dat mensen nog steeds tussen de 10 en 15 jaar en soms zelfs langer op hun matras en zelfs kussen blijven slapen is daarin een mooi voorbeeld.. De vervangingstermijn is erg lang.. In al die tijd hebben ze bovenstaande punten 1 t/m 7 regelmatig al een keer vervangen zelfs meerdere keren..

Wat ik dus wil zeggen is dat als het in mijn branche goed gaat, het in alle boventaande branches in principe NOG beter moet gaan, want daar geeft de consument veel liever zijn geld aan uit. En face it.. lees je slechte berichten inde kranten van middenstanders ? Grootwinkel bedrijven ? Ga voor de grap eens op een Zaterdagmiddag een uurtje posten bij een IKEA.. kijken hoeveel Björn kasten de deur uitgaan..

Natuurlijk zijn er middenstanders die het minder voor de wind gaan.. vaak spelen die niet goed in op het flexibele koopgedrag van de consument.. Denk als een consument en verkoop aan de consument.

Waarom ik dan toch graag matrassen wil verkopen ondanks dat het op nummer 37 staan (fictief natuurlijk).. al zolang ik bezig ben (bijna 15 jaar) slaapt gemiddeld 40% van de Nederlanders slecht.. meestal toe te wijden aan hun matras/bed..en iedereen moet slapen.. verkopen zijn in de basis heel stabiel..

Maar totdat er verkocht word.. heb ik al heel veel branches voor moeten laten gaan waar de consument liever zijn geld heeft uitgegeven.

Eindconclussie is, als het in mijn branche goed gaat, gaat het in bovenstaande branches nog veel beter.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 okt 2008, 12:55

Misschien heb je wel gelijk hoor Rico, maar ik denk dat zo'n periode als afgelopen maand mensen laat relativeren over dingen die echt belangrijk zijn en dan zetten ze een nieuw matras wellicht wat hoger op de verlanglijst. Ik doe zelf ook lang met matrassen, maar ik heb wel goede merken gekocht + een goed bed. Zolang ik lekker slaap heb ik geen behoefte aan een nieuw matras. Een product wat je eens in de 15 jaar koopt vind ik geen meetinstrument voor de economie. WEL vind ik dat je matrassen wellicht zou kunnen meten aan de hand van woningmutaties. Verhuizingen en verbouwingen zijn doorgaans wellicht een reden om een nieuw bed en matras te kopen, maar die huizenverkopen kwakken op dit moment in (ik weet niet hoe dat in 't noorden is, maar alle makalaars die ik spreek in Den Haag die klagen nu enorm, aannemers ook). Dus in dat opzicht zou ik de matrassen misschien wel als graadmeter kunnen zien, maar dat berust dan op de aanname dat de matrassenhandel is gekoppeld aan de mutatiegraad en verbouwfrequentie van woningen. Misschien weet jij daar als matrassen ondernemer meer van en heb je daar kijk op?

Nogmaals, ik verwijt jou echt helemaal niets (omdat je misschien gelijk hebt), maar jij hebt 't telkens over vandaag gaat 't met jou goed, dus is er niets aan de hand. Ik zie gewoon op tv, maar om me heen veel bedrijven die moeite hebben met hun solvabiliteit op dit moment en dat gaat zijn invloed krijgen op alles en iedereen. Kredietcrisis of niet, het wordt even minder hard vooruit en een (flink) tikkie terug en dat heeft mede dankzij de kredietcrisis verregaande gevolgen die we komende jaren gaan merken. In jouw optiek; niet vandaag in directe omzetdaling, maar wel over 2 jaar. Het irriteert me dat mensen dat niet inzien. :roflol:

Niall

Bericht door Niall » 15 okt 2008, 12:59

Had vandaag een oud collega van me gesproken die nu in de bouw zit. Het bedrijf waarvoor hij werkt levert kozijnen aan luxe kantoorpanden enz. bv op de zuidas in A'dam. Momenteel merken zij er niets van omdat de projecten voor de komende 4 jaar al gefinancieerd zijn, maar potentiele nieuwe projecten staan op hold omdat banken voor zulke dingen geen geld geven.

Zijn verwachting was dat zodra het rustiger wordt in de econonomie in bv een jaar ze dan alsnog die opdrachten binnenkrijgen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 okt 2008, 13:14

En wat als zijn opdrachtgevers omvallen/failliet gaan? Kunnen ze die omzet voor de komende 4 jaar dan alsnog claimen bij en ander? Komen ze dan in de problemen of niet? Hoe gaan ze de rekeningen betalen als er over 2 jaar ipv 4 jaar geen opdracht meer is.
'Het geld voor de komende 4 jaar was al geregeld' Weet je dat zeker? Heb je garanties als bedrijven failliet gaan. 4 jaar is lang man. In goed en kwaad opzicht.

Zijn mensen dan echt niet bang voor hun centen? Hebben ze geen achterdocht? Denken ze niet aan de toekomst? Denken ze allemaal dat we volle pijp doorgaan? Ben ik nou zou negatief of realistisch? GVD ik word er zelf gek van, ik ga lekker weer lullen over auto's. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 15 okt 2008, 14:18

Dennis, sorry, maar ik kan echt niet 2 jaar vooruit kijken, zoiets heb ik ook nog nooit gedaan in bijna 15 jaar zelfstandig ondernemerschap.. dom ? geen idee.. ik ben niet helderziend en er zoveel onzekere factoren die op de een of andere manier in je voordeel of nadeel kunnen werken.. Mijn kunst is om in te springen op we wensen van de consument op dat moment. Tenminste dat probeer ik. Flexibel zijn is het sleutelwoord.. Mijn overbuurman, een boxspring en waterbedden winkel is noodgedwongen gestopt.. niet willen inspelen op de trends die spelen.. Dan verlies je de consument en uiteindelijk de omzet.

Dennis matrassen verkoop is vooral een vervangingsmarkt die zeker niet simultaan loopt met woningverkopen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die een slaapkamer vernieuwen bij een verhuizing, maar deze trend stopte een paar jaar geleden toen de rente (niet meer aftrekbaar) op consumptieve bestedingen niet meer van de overwaarde van de woning mocht worden gecompenseerd.

Mijn winkel is niet DE barometer.. maar voor mij wel een redelijk goede graadmeter om er achter te komen wat feitelijk bij de consument speelt. Mede omdat in 98% er sprake is van een persoonlijk verkoopgesprek, en dan hoor je gewoon hoe de mensen er over denken en welke keuzes en afwegingen ze maken. Indirekt kom ik zo veel meer in de praktijk te weten wat feitelijk speelt dan wat de kranten en het nieuws ons voorspiegelen.

Bad news sells.. good news.. suffers...

Plaats reactie