Ron98, uitstervend benzinesoort?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
aapje

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door aapje » 14 okt 2008, 13:51

BP Ultimate is iig tenminste RON98. In nederland bestaat Euro97 niet en daarom moet Shell hun vpower als 95 aan de pomp aanbieden. Toch kan je volgens mij bij elke BP ultimate tanken dus ik zie er nog weinig van dat het verdwijnt.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 14 okt 2008, 14:42

Op een gegeven moment gaan alle mensen die RON 98 nodig hebben bij minder aanbieders tanken Die aanbieders zien vanzelf een stijging in hun omzet, waardoor het voor uiteindelijk rendabel zal zijn om het te blijven voeren. Althans, dat hoop ik..

Niels v D

Bericht door Niels v D » 14 okt 2008, 19:43

Hoorde vandaag op de radio dat Bio-ethanol meer verkocht gaat worden..Bio ethanol kun je toch ook met hogere compressie rijden? Dan maar daarop overstappen, paar plantjes in de tuin en daar ethanol van maken. :bignews:

DDX

Bericht door DDX » 15 okt 2008, 00:14

Snapt iemand trouwens waarom gulf niet bij alle tankstations 100 verkoopt ?
Lijkt me dat als je dat in je programma hebt zitten het toch handiger als je het op meer plekken verkoopt ipv tankwagen die maar paar pompen aandoet ?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 okt 2008, 09:12

Misschien is het een test?
Ik weet wel dat de gulf waar ik het kocht niet zo'n super groot tankstation is. En in Veenendaal zitten er 2 aanzienlijk grotere gulf tankstations, en die hebben het allebei niet in hun assortiment..

BrianV

Bericht door BrianV » 16 okt 2008, 16:28

Marco R. schreef:Misschien is het een test?
Ik weet wel dat de gulf waar ik het kocht niet zo'n super groot tankstation is. En in Veenendaal zitten er 2 aanzienlijk grotere gulf tankstations, en die hebben het allebei niet in hun assortiment..
Vroeg het aan de gulf verkooper en die wist nergens van af.
dus Brian tankt alleen bij BP of Gulf

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 16 okt 2008, 16:30

Mark Nauta schreef:De enige die RON100 levert in Nederland is Gulf. Met Gulf Challenger, maar helaas is dat maar bij 8 pompen te verkrijgen.
Shell V-Power in Dld is inderdaad ook 100 en in NL dan weer 97.

Met de M3 tankte ik ook wel eens Texaco Euro XL, dat is eigenlijk ook 95 met toevoegingen. Kan dat dan kwaad o.i.d.???
Iemand??

HSR

Bericht door HSR » 16 okt 2008, 16:40

pleur gewoon 95 in de E34. Hier rijdt ie prima op. Verschil tussen 98 en 95 nog nooit gemerkt. Mijn oude V70R was een turbo 5cyl. Ding liep op 95 en 98 even prima.

Rich

Bericht door Rich » 17 okt 2008, 15:05

hier in Hillegom kan ik nog gewoon 98 bij de Esso tanken...

over de vragen of te lage RON getal dan voorgeschreven kwaad kan voor je blok; alle auto's die af fabriek een motormanagement hebben die mbv klopsensors werken kunnen op een lager RON getal dan voorgeschreven rijden

alle fabrikanten doen ongelooflijk veel tests voordat de auto de markt op gaat, de auto moet kunnen rijden bij noordpool condities, maar ook in de sahara, ook moet het blok heel blijven als je in marokko RON 92 tankt of nog slechtere troep, dus 95 tanken met een blok dat 98 wil is niet schadelijk, je haalt alleen niet de performance/rendement dat het blok kan geven

of je een blok dat op 98 getuned is kan laten lopen op 95? ja, maar alleen als het motormanagement de ontsteking ver genoeg kan aanpassen, is dat bereik te klein omdat bijv. de mapping ook naar boven toe (racebenzine) moet kunnen aanpassen, dan kan je schade krijgen door pingelen (geen detonatie, want dat is heel iets anders) beste is dit te checken bij degene die de mapping heeft gedaan

of de klopsensors bestand zijn om zoveel belast te worden als je minder RON getal tankt?
ja; het motormanagement regelt mbv de klopsensor(s) altijd continu tegen de klopgrens aan omdat zo het meeste rendement tijdens cruizen en het hoogste vermogen tijdens belasting wordt behaald, ze worden dus niet meer of minder belast als je een lager RON getal tankt

auto's zonder motormanagement, dus met een mechanische ontstekingsvervroeger, hebben risico op pingelschade omdat er niet automatisch gecorrigeerd kan worden, dus altijd het vereiste RON getal tanken!!

en in de usa hanteren ze niet het RON (Research Octane Number) stelsel maar het MON (Motor Octane Number) stelsel, je kan grofweg stellen dat MON93 overeenkomt met RON98, niet exact dus maar vergelijkbaar.

Dutch

Bericht door Dutch » 17 okt 2008, 15:52

Kijk, dat is nuttige info, Rich. :thumbup:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 okt 2008, 18:18

BrianV schreef:
Marco R. schreef:Misschien is het een test?
Vroeg het aan de gulf verkooper en die wist nergens van af.
dus Brian tankt alleen bij BP of Gulf
Bij BP ook gevraagd, wisten ook nergens van. 98 Ultimate gewoon leverbaar.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 19 okt 2008, 17:14

Vannacht lekker de boot in gegaan bij de Texaco :?
De Sub liep nog op de laatste liters/dampen en met de Texaco in zicht dacht ik dat het goed moest komen. Maar nu heeft de Texaco ook
alleen nog de Euro 95 en Euro XL (en uiteraard diesel en gas). Ik ga het binnen eens vragen, of die Euro XL ook ron98 is. "Ja hoor, is ook 98" is het antwoord. Zeker weten vraag ik nog, want jullie collega's van de Total zijn ook al gestopt met ron98. "Ja, zeker weten, is net zo goed als ron98".
Net zo goed? Of IS het ron98? Het was volgens de kassadame 100% zeker ron98.

NOT. Op de Texaco site staat dat het op basis van ron95 wordt gebrouwen :?

Nou zal het op één tank wel niet in de soep lopen (hoop ik), maar irritant vind ik het wel. Ik doe m'n best om de auto in goede conditie te houden, ron98 te tanken etc. Tot twee keer toe bij verschillende stations in de afgelopen week al om duidelijkheid gevraagd, met tekst en uitleg van mijn kant dat het essentieel is dat het ron98 is wat ik er in mik, word ik tot twee keer toe verkeerd voorgelicht. Is het echt zo moeilijk wat ik vraag?

Rich

Bericht door Rich » 19 okt 2008, 17:48

tsja, wat zouden de opleidingseisen zijn om kassajuffrouw bij een pompstation te worden... :sealed:

Joop

Bericht door Joop » 19 okt 2008, 19:57

Begin vorige week overgestapt op BP Ultimate.

Voorheen altijd RON98 Total Excellium getankt, maar na de topicstarter even nagevraagd bij de pomphouder wanneer de overgang naar RON95 plaats vond, dat is idd. afhankelijk van de voorraad op het station zo ongeveer afgelopen we(e)k(en) geweest. De laatste keer tanken was dus een van de eerste tanken met RON95.

Heb daarom ook gelijk ook maar een alternatief gezocht. In DLD tankte ik naast TOTAL excellium ook al ARAL Ultimate dus de keuze was snel gemaakt.

Heb vandaag eens even zitten rekenen op basis van de laatste tankbeurt bij Total en de twee volgende tankbeurten bij BP. Gemiddeld rij ik op een tank 1,0L tot 1,5L/100km zuiniger op een tank: m.a.w. de duurdere prijs voor een liter super plus (Ultimate) gaat uiteindelijk zelfs in het voordeel uitpakken (minimaal quite spelen), maar beter nog: het motortje blijft wel lekkerder lopen en directer reageren op het gas.

Dus waarom moet men in NL deze benzine soort uit de handel nemen is mijn vraag?

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 19 okt 2008, 20:51

Rich schreef:tsja, wat zouden de opleidingseisen zijn om kassajuffrouw bij een pompstation te worden... :sealed:
Tjsa.....dat zal allemaal wel, maar ik baal er toch wel van. Het lijkt mij niet teveel gevraagd dat je weet wat je verkoopt op je tankstation :hmmm:

allen

Bericht door allen » 19 okt 2008, 21:36

Joop schreef:Dus waarom moet men in NL deze benzine soort uit de handel nemen is mijn vraag?
Ik heb pas een Turkse mevrouw uit moeten leggen dat de diesel toch echt niet in haar zilveren Omega kon. Ondanks dat de literprijs een stuk lager was dan euro 95. En helaas denkt iedereen in Nederland ongeveer hetzelfde als haar. Het is goedkoper per liter, dus dan tanken we dat! Simpel antwoord op een net zo simpele vraag. :bag:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 19 okt 2008, 22:34

Vlokmans schreef:
Rich schreef:tsja, wat zouden de opleidingseisen zijn om kassajuffrouw bij een pompstation te worden... :sealed:
Tjsa.....dat zal allemaal wel, maar ik baal er toch wel van. Het lijkt mij niet teveel gevraagd dat je weet wat je verkoopt op je tankstation :hmmm:

Hehe, ik vroeg aan de verkoper bij de Gulf: Is het ECHT octaan 100 wat er in zit?
Verkoper: "Ehh ja, als het er staat zal het wel zo zijn"..

Echte parttimers aan het werk dus. Maargoed, ik tank alleen nog als er echt letterlijk RON 98 of octaan 100 staat. Euro XL of Vpower (NL) moet ik niks van hebben voorlopig :)

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 20 okt 2008, 18:49

Ik moet ook weer op zoek naar een ander tankstation... Mijn vaste Total pomp heeft dus geen 98 meer, ja 95 met dopes, genaamd Excellium... Leuk geprobeerd.... Maar daardoor moet mijn klopsensor in werking treden en loopt mijn motor merkbaar minder mooi stationair. :roll: Het betere brandstofverbruik of de betere prestaties zijn misschien op een testbank aan te tonen, maar in de praktijk merk je dat niet zo denderend. Feit blijft dat in het boekje 98 staat voorgeschreven en dat wil ik er dus ook in hebben, alleen al om het mooiere stationair lopen.

Het betreft maar een gewone Saxo VTS 16v

Peter pwr

Bericht door Peter pwr » 20 okt 2008, 19:20

Marco R. schreef:
Vlokmans schreef:

Hehe, ik vroeg aan de verkoper bij de Gulf: Is het ECHT octaan 100 wat er in zit?
Verkoper: "Ehh ja, als het er staat zal het wel zo zijn"..

Echte parttimers aan het werk dus. Maargoed, ik tank alleen nog als er echt letterlijk RON 98 of octaan 100 staat. Euro XL of Vpower (NL) moet ik niks van hebben voorlopig :)
Dat is die in Elst? Dat is de enige in omgeving Arnhem? Ik ben er al een paar keer 's avonds geweest, maar toen was ie dicht.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 20 okt 2008, 19:30

Ja dat is die in Elst tegenover de Intratuin. Als je vanaf het spoor aan komt rijden ga rijdt je hun terrein op, aan de meest rechterzijde tegenover de showroom, de eerste pomp is de Benzine variant van Challenger. En het is de enigste in omgeving Arnhem ja:)

Joy

Bericht door Joy » 20 okt 2008, 19:31

Dit fenomeen ook al gemerkt bij de Texacopomp net voor de Moerdijkbrug. Ik denk huh, 2 keer hetzelfde label, oh nee EuroXL maar idd geen 98 meer. Maakt verder niks uit, auto rijdt net zo goed op 95.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 okt 2008, 19:34

Tank sinds zeker 2 jaar bij de BP hier vlakbij in 't centrum. Dus Ultimate 98, vanmiddag was 't ex korting op m'n kaart 1,427 per liter. Vrijdag, een halve tank eerder nog 1,45 en 'n beetje... fwiw. Was 'n maand of wat geleden 1,65 of meer toch?

Rupie

Bericht door Rupie » 20 okt 2008, 19:56

Vandaag een bijna volle tank (43 liter, officieel 53 liter maar bij 43 begint een 130i al te krijsen) BP ultimate getankt voor net geen € 60,- Ik moest twee keer kijken om het te geloven. :popcorn: :nana:

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 20 okt 2008, 20:04

Ruben schreef:Vandaag een bijna volle tank (43 liter, officieel 53 liter maar bij 43 begint een 130i al te krijsen) BP ultimate getankt voor net geen € 60,- Ik moest twee keer kijken om het te geloven. :popcorn: :nana:
En nog is het gruwelijk duur als je nagaat dat een vat olie nu 70 dollar kost en van de zomer nog 146...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 okt 2008, 20:46

Het vel wordt ons nog steeds gruwelijk over de oren getrokken......................................en maar blij zijn dat het het maar €1,40 kost of zo............................................... :? :shithappens: :shocking:

Plaats reactie