[Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wout@E36
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 sep 2008, 11:24
Locatie: Amsterdam

[Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Wout@E36 » 14 okt 2008, 14:14

Beste DF forum,

Voor mijn E36 325 Coupe uit '92 heb ik een nieuwe koppeling nodig. Ik had er al een tijdje last van, maar toen ik gister vanuit stilstand niet achteruit een stoep op kon rijden was echt de maat vol. :D Een nieuwe koppeling monteren dus.

Mijn vraag is: Welke koppeling kan ik het beste nemen?

-Aftermarket standaard koppeling
-Orginele BMW koppeling

Ik kan via mijn stage met aardig wat korting de toch al goedkopere LUK koppeling set kopen. Ik ben dan iets van 150 euro kwijt voor de drukgroep, druklager een frictieplaat. Daar staat tegenover dat de orginele bmw koppeling ook maar 260 euro kost (overingens wel met inruil van me huidige, maar dat maakt niet uit). Mijn vraag: Zit er kwaliteits verschil tussen deze twee koppelingen?
Opzich zegt mijn gevoel de BMW koppeling is beter, maar ik kan daar totaal geen onderbouwing op geven. Iemand met ervaring oid?

Ik gebruik de auto overigens voor op straat en af en toe een trackday.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Bert ///M3 » 14 okt 2008, 14:16

Gewoon een originele pakken.

Ik weet iemand die een LUK koppeling in zijn M3 gezet had en die was daar niet zo blij mee. (bijgeluiden en trillingen)

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Eric H » 14 okt 2008, 14:20

Wat versta jij onder orgineel BMW..... ???

Gebruikersavatar
Wout@E36
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 sep 2008, 11:24
Locatie: Amsterdam

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Wout@E36 » 14 okt 2008, 14:22

Dat zijn snelle antwoorden...

Onder orgineel zijn koppelingen die je koopt bij de BMW dealer, waarop staat bmw orginal teile. Zoals alles wat ik koop bij de BMW dealer?

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Eric H » 14 okt 2008, 14:23

Wout@E36 schreef:Dat zijn snelle antwoorden...

Onder orgineel zijn koppelingen die je koopt bij de BMW dealer, waarop staat bmw orginal teile. Zoals alles wat ik koop bij de BMW dealer?
En hoe veel koppelingen denk jij dat BMW maakt per jaar ?

Gebruikersavatar
Wout@E36
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 sep 2008, 11:24
Locatie: Amsterdam

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Wout@E36 » 14 okt 2008, 14:25

Geen idee. Hoezo? Begrijp niet helemaal waar je op doelt?

Edit: Aaah, je bedoelt dat zij dat natuurlijk ook gewoon inkopen... Daar heb je een punt. Zal de dealer is bellen.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Eric H » 14 okt 2008, 14:28

Okee,

BMW maakt GEEN koppelingen !!!
Ze maken ook geen uitlaten, geen wiellagers, geen koplampunits, geen filters, geen riemen, geen remblokken......eigenlijk maken ze alleen het plaatwerk.

Dit kopen ze allemaal in bij fabrikanten.
Koppelingen worden OA door LUK en Sachs geleverd.

Originele delen bestaan niet....
Het doosje waar het inzit, das het enige orginele.....

Je kunt de dealer bellen, maar denk dat zij het zewlf niet weten, of niet willen zeggen.
Zij willen namelijk "orginele" onderdelen verkopen !! :lol:

Gebruikersavatar
Wout@E36
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 sep 2008, 11:24
Locatie: Amsterdam

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Wout@E36 » 14 okt 2008, 14:35

Haha, ik belde ze net en inderdaad. Ze zeiden alleen dat het origneel van BMW is en dat zij ook niet beter weten dan dat het bij BMW vandaan komt. Moet ook zeggen dat de prijs plotseling van 260 incl btw naar 310 excl btw is gestegen.. Zeer opmerkelijk te noemen.

Ga zo nog maar eens een andere BMW dealer bellen.

EHA: Wat raad jij me aan? Gewoon de Luk nemen?
Laatst gewijzigd door Wout@E36 op 14 okt 2008, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Eric H » 14 okt 2008, 14:50

Luk of Sachs.

Begrijp dat je dicht op de bron zit ( net als ik trouwens....toevallig ??? ) dan zou ik gewoon pakken waar je makkelijk aan kan komen.
Kan zelfs gebeuren dat je een LUK set koopt, maar dat er een Sachs plaat in zit.
( ff snel nagezocht : 623 0268 06 )

In de tijd dat ik nog een R5GTT had, nam ik een keertje een LUK setje mee, hier zat een Valeo plaat in.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door HSR » 14 okt 2008, 17:31

EHA schreef:Luk of Sachs.

Begrijp dat je dicht op de bron zit ( net als ik trouwens....toevallig ??? ) dan zou ik gewoon pakken waar je makkelijk aan kan komen.
Kan zelfs gebeuren dat je een LUK set koopt, maar dat er een Sachs plaat in zit.
( ff snel nagezocht : 623 0268 06 )

In de tijd dat ik nog een R5GTT had, nam ik een keertje een LUK setje mee, hier zat een Valeo plaat in.
Kan jij een leuke prijs regelen op OEM onderdelen ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 17:34

Niet op OEM maar wel op merken die ook als OEM geleverd worden met een OEM doosje erom :wink: Ik zal Eric binnenkort ook weer eens een verlanglijstje sturen :whistle:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door HSR » 14 okt 2008, 17:48

Niels schreef:Niet op OEM maar wel op merken die ook als OEM geleverd worden met een OEM doosje erom :wink: Ik zal Eric binnenkort ook weer eens een verlanglijstje sturen :whistle:
Original equipment manufacturer. LUK en Sachs vallen hier toch onder? Ondanks dat LUK niet direct aan BMW AG levert?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 17:54

Ach so ja :thumbup: Ik las even dat je vroeg of Eric bij de dealer werkte :wink:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door HSR » 14 okt 2008, 18:18

Niels schreef:Ach so ja :thumbup: Ik las even dat je vroeg of Eric bij de dealer werkte :wink:

Nee, gaat mij om de potentiele korting :thumbup:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door M@rcel » 14 okt 2008, 19:11

@EHA

Je verhaal klopt voor een groot deel, maar er zijn wel degelijk imitatie producten die ook via de reguliere handel worden verkocht.
Zaken die jij noemt kan je gewoon als origineel benoemen, ook al zitten ze in een ander doosje.

Imitatie onderdelen komen op grote schaal uit Azie en het Oostblok. Herkenbaar aan slechte maatvoeringen, gekloot met serienummers etc.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: [Nieuwe koppeling] BMW original teile VS aftermarket

Bericht door Eric H » 14 okt 2008, 19:28

@ Hugo Ja, ik kan 98% van de slijtdelen die op het wagenpark zit leveren.
Voor meer info moet je maar even een PB-tje sturen....

Voor reviews over mijn service moet je Niels even lastig vallen.... :D

@ M@rcel
Ja, maar die buitenlandse troep lever ik niet,
Ik lever alleen de delen die OE ook gebruikt worden, maar dan met het doosje van de daadwerkelijke fabrikant er omheen.

Als je er over nadenkt is het toch eigenlijk de omgedraaide wereld.

Als je bij de dealer het "huismerk" koopt, betaal je 9 van de 10 gevallen de hoofdprijs.
Als je bij de grossier het eigenlijke "merkartikel" koopt ben je goedkoper uit......

In alle gevallen die ik op andere plaatsen in de markt tegenkom werkt dit precies andersom.
Ga maar eens in de supermarkt een pak Appelsientje naast de Euroshopper zetten.
Appelsientje ( Merkartikel ) is duurder dan een "huismerk" ( Euroshopper )

Verder is het toch frappant dat veel mensen nog steeds geloven/denken dat de autofabrikanten zelf deze delen produceren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten