D2 Racingsport

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jan Visser

Re: D2 Racingsport

Bericht door Jan Visser » 13 okt 2008, 21:28

Ik snap wel dat Bert een beetje huiverig is over D-2 en K-Sport, maar ik heb een D2 set onder mijn auto en het bevalt mij prima. Past perfect en rijd perfect. Alles werkt na ruim anderhalf jaar ook nog steeds prima. Niks geen geoxideerd schroefdraad, kraken, lekkage of wat dan ook. Als ik ze zou schoonmaken en ze even op zou poetsen zouden ze er bij wijze van spreken er weer als nieuw uit zien.

Verder kan ik mij wel wat in het verhaal van Bert vinden over de stijfheid van een Macpherson veerpoot. Alleen heb ik double wishbones en komt er dus ook geen zijdelingse krachten op mijn dempers. Ik vind de constructie van de hoogte verstelling ideaal en bij mij auto is het verstellen van de hoogte slechts 5 min werk. Demping verstellen kost slechts een paar tellen. Wat ik ook een plus vind van de constructie is dat je veer nooit los kan gaan zitten als je de auto verder omlaag wil gooien, en dat is bij andere constructies nog wel eens anders.

HSR

Bericht door HSR » 13 okt 2008, 21:29

Bert ///M3 schreef:Dat moet je aan je eigen portemonee vragen :)

Bilstein B8 is een gasgevulde monotube up side down schokbreker. Dat werkt in principe beter als een twintube olieschokbreker zoals Koni. Maar sommigen hebben toch liever Koni omdat die vaak een wat slappere ingaande slag hebben, dat voelt comfortabeler.

Met zo'n KW systeem staat de auto stijver op zijn veren en je hebt een hoogteverstelling dus kan je uitwegen en met de balans van de auto spelen.

Het is dus gewoon net wat je wilt.

Thnx goede info.

Lijkt er dus op dat KW V2 die 900 euro extra niet echt rechtvaardigt.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 okt 2008, 11:07

Ik heb de KW V3 volgende week woensdag binnen :banaan:

bartje325i

Bericht door bartje325i » 14 okt 2008, 21:10

Wat ik altijd jammer vindt aan de dikke schroefsets. Wie kan ze echt afstellen?
Kopen is 1, maar zet de zooi maar eens goed :sealed: Volgens mij zijn er maar weinig mensen die weten waar ze mee bezig zijn, kwa afstellingen.

bartje325i

Bericht door bartje325i » 14 okt 2008, 21:12

Dat zou namelijk ook mijn reden zijn om geen schroefset te kopen. Ik zou niet weten waar ik moest beginnen met schroeven :hmmm:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 15 okt 2008, 00:43

bartje325i schreef:Dat zou namelijk ook mijn reden zijn om geen schroefset te kopen. Ik zou niet weten waar ik moest beginnen met schroeven :hmmm:
Kun je auto rijden ? (serieus rijden) Dan heb je enkel een klein beetje gevoel nodig en je kunt het (zelf afstellen). Je gaat rijden, kijkt of het je bevalt, en als het niet bevalt ga je harder dan wel zachter proberen. Herhaal dit recept tot je de settinmg hebt die je prettig vindt.

Na een tijdje zul je merken dat je eenaantal settings vaak gebruikt, die schrijf je op, en dat ziet er dan zo uit (voor een systeem met 40 cliks):
- nat weer: helemaal zacht (2 clicks)
- nat weer op regen-race banden 1/4 a 1/2 dicht (bijna halverwege) (16 clicks)
- droog weer straatbanden: ergens halverwege (20 clicks)
- droog weer semi-slicks: 3/4 dicht (30 clicks)
- droof weer slicks: vrijwel dicht (36 clicks)

Als je slecht bent in onthouden, schrijf je het voor jezelf op en stop je het aantekeningenpapiertje in je instruktieboekje.

Schroefset is 1 van de beste investeringen (naast een goed sper en een setje Powerflex Zwart) in elke auto..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 okt 2008, 01:25

Nou goed zo simpel is het niet. Het ligt een beetje aan de doelstelling, sommigen willen gewoon de looks en een wat strakker liggende auto, of die dan een paar km harder door de bocht gaat ja of nee is dan meestal niet zo belangrijk. Of gewoon een auto die comfortabel is op straat maar hard op een trackday. De meesten stellen dan op de gok een hoogte in draaien wat aan de knopjes en klaar is kees. Als de laatste sec er uit moet bij wijze van spreken ben je wel langer bezig.

Je hebt nog veel meer stelmogelijkheden. Zoals hoogtes en dus bump/rebound travel, rake hoek. Je moet je uitlijnsettings ook nog mee nemen enz. 10mm hoger of lager kan al een wereld van verschil maken.

Je bent er meestal wel even zoet mee als je echt helemaal vanuit nul beginnen moet. Uiteindelijk kom je dan wel op zo'n lijst met dempersettings uit waarvan je weet dat het ongeveer werkt. Maar daar gaat nog een hele basissetting aan vooraf.

Als je een raceonderstel laat installeren zoals bij AST of Intrax en het is op de auto gemaakt dan is de basis al oke, dan hoef je idd vaak alleen nog maar aan de uitlijnwaarden en de demping te sleutelen. Zeker als het een type is wat ze vaker onder handen gehad hebben. Hooguit nog een keertje veren swappen voor een andere balans oid maar vaak staat dat al redelijk. Kost wat maar het scheelt ook een hoop tijd.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 15 okt 2008, 01:27

Doet AST/Intrax de auto ook uitwegen per hoek en daar de veersterktes/rijhoogte op aanpassen, of is dat alleen gebruikelijk bij echte race doeleinden ?
Laatst gewijzigd door Miesjel op 15 okt 2008, 01:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 15 okt 2008, 01:35

Bert ///M3 schreef:Nou goed zo simpel is het niet. Het ligt een beetje aan de doelstelling, sommigen willen gewoon de looks en een wat strakker liggende auto, of die dan een paar km harder door de bocht gaat ja of nee is dan meestal niet zo belangrijk. Of gewoon een auto die comfortabel is op straat maar hard op een trackday. De meesten stellen dan op de gok een hoogte in draaien wat aan de knopjes en klaar is kees. Als de laatste sec er uit moet bij wijze van spreken ben je wel langer bezig......
Bert: bij iemand waar de laatste seconde (of fractie daarvan) er vanaf moet, behoeven wij dit soort vragen niet te beantwoorden... :wink:

@MicheL; dat hangt er deels van af waar je de spullen koopt. Bij Bas Roos bijvoorbeeld kun je de AST sets inderdaad uit laten wegen. Bij Intrax kan dat ook, bij Henkie thuis :thumbup:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 okt 2008, 09:47

Idd. ik heb volgende week woensdag de KW V3 in huis....en een goede monteur alleen afstellen naar jou eigen auto is even werk alleen weet ik dat als je hier even wat tijd gaat insteken je een heerlijke wegligging en auto hebt...

Elke auto maakt niet uit welke kan goed gaan rijden door een goed schroefset!

bartje325i

Bericht door bartje325i » 15 okt 2008, 19:41

Aernoudt schreef:
bartje325i schreef:Dat zou namelijk ook mijn reden zijn om geen schroefset te kopen. Ik zou niet weten waar ik moest beginnen met schroeven :hmmm:
Kun je auto rijden ? (serieus rijden) Dan heb je enkel een klein beetje gevoel nodig en je kunt het (zelf afstellen). Je gaat rijden, kijkt of het je bevalt, en als het niet bevalt ga je harder dan wel zachter proberen. Herhaal dit recept tot je de settinmg hebt die je prettig vindt.

Na een tijdje zul je merken dat je eenaantal settings vaak gebruikt, die schrijf je op, en dat ziet er dan zo uit (voor een systeem met 40 cliks):
- nat weer: helemaal zacht (2 clicks)
- nat weer op regen-race banden 1/4 a 1/2 dicht (bijna halverwege) (16 clicks)
- droog weer straatbanden: ergens halverwege (20 clicks)
- droog weer semi-slicks: 3/4 dicht (30 clicks)
- droof weer slicks: vrijwel dicht (36 clicks)

Als je slecht bent in onthouden, schrijf je het voor jezelf op en stop je het aantekeningenpapiertje in je instruktieboekje.

Schroefset is 1 van de beste investeringen (naast een goed sper en een setje Powerflex Zwart) in elke auto..

Ik zeg niet dat schroefsets slecht zijn. Ik zeg alleen dat 8 van de 10 niet weten wat/hoe ze alles kunnen instellen. (wat te stellen en welke reactie dat geeft)
Meestal wordt zoiets gekocht en 1x semi goed (op hoogte meestal) gezet en klaar. Ik zal vast niet (serieus) kunnen rijden.
Maar Dick hoekendijk wel en die heeft me een keer verteld dat hij een hele poos aan het kloten is geweest om een KW variant3 afgesteld te krijgen op
een Impreza. Dus appeltje eitje lijkt het me ook niet.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 25 okt 2008, 21:19

Zelf ben ik geen expert op dit gebied en heb de set vandaag verkocht. De reden van aankoop was de prijs.
Ik had de ongebruikte set gekocht voor 500 euro en dat was een koopje. Gelukkig had ik het nog niet gemonteeerd en heb er verder ook geen ervaring mee.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... zx#p329500" onclick="window.open(this.href);return false;

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 04 jan 2009, 03:02

Bertikipedia, wat vinden we van GAZ shocks? http://www.gaz-shocks.co.uk/about.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jan 2009, 15:25

Hm schijnt niet duur te zijn zo'n GAZ gold kit, en je kan je eigen veersterktes bepalen, dacht onder de 1000 GBP. Verder zelf geen ervaring mee maar mijn engelse collega's zouden zeggen in the long term your money is spend better somewhere else.

Plaats reactie