Rolbeugel, gordels, kuipstoel, airbags, helm. Do's & dont's

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
RobS

Rolbeugel, gordels, kuipstoel, airbags, helm. Do's & dont's

Bericht door RobS » 09 okt 2008, 14:41

Aangezien ik wat meer aandacht wil besteden aan veiligheid mbt mijn MX5je heb ik enkele vragen.

1) Voor de mx5 zijn sierbeugels en echte rolbeugels te krijgen, duidelijk is dat zo'n sierbeugel niets doet en een rolbeugel je leven kan redden bij een koprol.

Afbeelding

Afbeelding

Nu lees ik hier vaak dat het dragen van een helm min of meer verplichte kost is bij gebruik van een kooi, geld dit ook voor dergelijke rolbeugels?

Afbeelding

Afbeelding

2) een stoel moet er sowieso komen, ik ga nu alle kanten op en dat schiet totaal niet op. Hierbij hoort uiteraard ook een fatsoenlijke 4 punts gordel. Nu lees ik vaak dat men airbag's uitschakelt bij gebruik van zo'n gordel, waarom?

Andere tips, op- en aanmerkingen zijn uiteraard ook van harte welkom.

Bert ///M3

Re: Rolbeugel, gordels, kuipstoel, airbags, helm. Do's & dont's

Bericht door Bert ///M3 » 09 okt 2008, 14:49

Ik zou met zo'n rolbeugel evengoed een helm op zetten, daar kan je namelijk nog steeds makkelijk tegen aan komen.

Beetje grafische voorstelling:
http://www.biesheuvel.nl/movie/hans_synchron.mpeg" onclick="window.open(this.href);return false;

Je vliegt dus nog steeds alle kanten op zelfs met een 6 punts gordel.

Nog iets anders is dat een racestoel uit 1 stuk wat ruimte laat voor een helm tussen de hoofdsteun, als je dus geen helm draagt werkt de hoofdsteun eigenlijk niet.

Airbag zetten ze vaak uit omdat het met zo'n gordel minder werkt als wanneer je een normale 3 punts gordel gebruikt.

Sowieso is racen met een open auto en alleen een rolbeugel al wat minder sexy omdat je met je armen enz buiten de koets komen kan bij een koprol, aan je linker hand kan je dan nog zo'n veiligheidsbandje doen, maar met rechts zal je toch echt moeten schakelen dus dat gaat al minder. Plus wat ik het nadeel vind van een rolbeugel en wel een stoel plus meerpunts gordel is dat je bijvoorbeeld bij een zijinslag aan de bestuurderskant waarschijnlijk volkomen gemangeld bent omdat je geen kant op kan.

RobS

Bericht door RobS » 09 okt 2008, 15:24

Bert ///M3 schreef:Ik zou met zo'n rolbeugel evengoed een helm op zetten, daar kan je namelijk nog steeds makkelijk tegen aan komen.

Beetje grafische voorstelling:
http://www.biesheuvel.nl/movie/hans_synchron.mpeg" onclick="window.open(this.href);return false;

Je vliegt dus nog steeds alle kanten op zelfs met een 6 punts gordel.

Nog iets anders is dat een racestoel uit 1 stuk wat ruimte laat voor een helm tussen de hoofdsteun, als je dus geen helm draagt werkt de hoofdsteun eigenlijk niet.

Airbag zetten ze vaak uit omdat het met zo'n gordel minder werkt als wanneer je een normale 3 punts gordel gebruikt.

Sowieso is racen met een open auto en alleen een rolbeugel al wat minder sexy omdat je met je armen enz buiten de koets komen kan bij een koprol, aan je linker hand kan je dan nog zo'n veiligheidsbandje doen, maar met rechts zal je toch echt moeten schakelen dus dat gaat al minder. Plus wat ik het nadeel vind van een rolbeugel en wel een stoel plus meerpunts gordel is dat je bijvoorbeeld bij een zijinslag aan de bestuurderskant waarschijnlijk volkomen gemangeld bent omdat je geen kant op kan.
Tijdens circuitrijden heb ik om bovengenoemde redenen eigenlijk altijd de ramen en het dak dicht. Wat bedoel je precies met de schuingedrukte zin?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 okt 2008, 15:41

Als je iets zijwaards raakt of iemand anders jou in de zijkant raakt, dan zit je in zo'n stoel helemaal vast en kan je geen kant meer op.

Nadeel en voordeel van die safety systemen is altijd lastig. Maar het is wel zo dat het eigenlijk gewoon het beste werkt als je alles doet kooi stoelen helm en het hele zwikkie omdat de meeste nadelen dan opgeheven zijn. Het is uitgedacht om als systeem te werken en niet afzonderlijk :)

allen

Bericht door allen » 09 okt 2008, 23:14

Als ik het niet vergeet heb ik de ramen wel omhoog. Het stoffen dakje zet geen zoden aan de dijk, dus die laat ik er net zo lief af. Een set goede gordels lijkt me nog wel handig, daar ik ergens ook geen trek heb om in een uiterste geval (ook met het potje op m'n kop) 't asfalt te kussen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2008, 16:49

Glazen ramen zetten ook geen zoden aan de dijk, die knappen uit elkaar. Ook in een auto met dak.
(copyright Jeroen W).

allen

Bericht door allen » 10 okt 2008, 16:50

Lekker Dennis, zal ik die dan voortaan ook maar open laten! :hmmm: :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2008, 16:52

Dak dicht kan je nog schaafwonden schelen.

Verder vind ik (hard) rijden in open auto's gewoon niet veilig. Ik vind hele oude roadsters zonder gordels wel leuk, daar word je gewoon uitgeslingerd. Dan heb je nog enigszins kans van overleven. :bag:

Paul

Bericht door Paul » 11 okt 2008, 11:15

Dennis Cavallino schreef:Dak dicht kan je nog schaafwonden schelen.

Verder vind ik (hard) rijden in open auto's gewoon niet veilig. Ik vind hele oude roadsters zonder gordels wel leuk, daar word je gewoon uitgeslingerd. Dan heb je nog enigszins kans van overleven. :bag:

Altijd leuk gelanceerd worden met 180kmpu... :banaan:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 13 okt 2008, 14:59

Conclusie, echte mannen rijden in een open auto?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 okt 2008, 16:25

Meestal zie ik vrouwen of verwijfde types in een open auto :P

allen

Bericht door allen » 13 okt 2008, 16:43

:jenna:

Plaats reactie