
Ik ben al een soort autogek sinds mijn kindertijd maar vreemd genoeg heb ik mijn rijbewijs pas op mijn 23e gehaald

Mijn eerste auto schafte ik zomer 2001 aan: een Lancia Delta coupe 1.9 td uit 1997 met toen ongeveer 110k op de klok, zeg maar een Fiat Tipo met een iets beter uiterlijk. 90 pk en ongeveer 200 Nm, flinke turbo-lag en het interieur rammelde als een dolle. Daarentegen heeft hij me in een jaar intensief gebruik (45.000 km) nooit laten staan, sterker nog, buiten een airco die af en toe de weg volledig kwijt raakte is er nooit iets mis mee geweest

Vervolgens kreeg ik een lease-auto en moest de Delta dus het veld ruimen voor een VW Golf Variant 1.9 TDI met 100 pk uit 2002 (als voorloper).
[img:1024:581]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/golfIV.jpg[/img]
Buiten het burgertrutteruiterlijk is het praktisch gezien bijna de lekkerste auto die ik ooit heb gehad. Ruimte zat voor al je zooi in de kofferbak, extreem zuinig (4.5l/100 km op de snelweg) en tegelijk beresterk (naar mijn maatstaven toen dan wel he


Peugeot 307 2.0 16V XSI 5d (2003). In tegenstelling tot hele volksstammen met mij heb ik zelden problemen gehad met de 307. Prima stoelen, prima interieur.
[img:1024:768]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/auto/zijkant.jpg[/img]
Helaas bleek de '136 pk'-motor een beetje tegen te vallen. Ik heb nooit te opgegeven top van 205 km/uur kunnen halen, 200 was al bijna niet te doen. Voor het bochtenwerk was de 307 daarentegen wel redelijk geschikt, mede door de vrij brede banden en de semi-sportieve XSI-afstelling. Wel helde de koets behoorlijk over door de relatief grote hoogte. Na weer een half jaartje bleek echter dat ik toch iets te veel kilometers maakte om op benzine te kunnen blijven rijden en dus werd de 307 doorgeschoven naar een collega en bestelde ik een:
Renault Megane 1.9 dCi 5d Privilege Comfort (2004). Deze auto beviel wat minder. Motorisch best OK, lekker krachtig (120 pk, 280 Nm) en vanwege de 6-bak ook wel stil. Helaas veel minder zuinig dan de VW en de binnenruimte was echt een lachertje. Voorin ging het nog wel, maar achterin was het krapjes en de kofferbak is om te huilen. De vrij aparte vorm van de Megane zorgt er voor dat de ruimte die in liters nog wel meevalt in de praktijk zwaar onhandig is. Zet er twee kratjes bier in en je kunt alleen nog wat klein grut kwijt


[img:673:657]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/megane.jpg[/img]
En dit was de Megane na inbraak #1
[img:682:512]http://tweakers.net/ext/f/35450/full.jpg[/img]
[img:682:512]http://tweakers.net/ext/f/35452/full.jpg[/img]
En na inbraak #3
[img:600:450]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/au ... elboom.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/au ... vcompu.jpg[/img]
Vervanging kwam in de vorm van een Volvo V50 2.0D Summum (2005). En die heb ik zowaar nog steeds



[img:640:490]http://www.tweakers.net/~daniel/V50/voorzijde.jpg[/img]
[img:640:426]http://www.tweakers.net/~daniel/V50/interieur-oud.jpg[/img]
Dit is trouwens nog het oude interieur, ik had een beige kleur besteld maar dat waren ze vergeten door te geven dus ik kreeg het standaard zwart. Later is de auto terug naar de fabriek gegaan waar het hele interieur is vervangen

Nadat ik begin dit jaar de beschikking kreeg over 'wat' extra fondsen wilde ik toch ook weer een eigen auto gaan kopen, en dan het liefst eentje die een beetje voldoet aan de wensen van de autogek in mij. Snel, premium-merk, luxe, mooi. Ik heb een behoorlijke lijst van kandidaten afgewerkt, van de Porsche 911 en Cayman S via de nieuwe Jaguar XK, Ford Mustang, Volvo C70, BMW Z4 tot snelle Audi's zoals een A8 4.2 quattro of een S4/RS4. Uiteindelijk wilde ik vanwege de idiote afschrijving op nieuwe voertuigen geen nieuwe kopen en heb ik een BMW 645Ci S uit 2004 aaangeschaft, met destijds ongeveer 27.000 km op de klok. Hoewel de maandelijkse lasten behoorlijk tegenvallen (met name verbruik - 1 op 8 gemiddeld - en verzekering hakken er nogal in) is het wel grote lol. Het ding maakt met zijn 333 pk als een dolle snelheid, is binnenin behoorlijk ruim (je kunt er makkelijk mee op vakantie, de kofferbak biedt in liters meer ruimte dan mijn V50 onder het afdekzeil) en tegelijk voorzien van alle mogelijke toeters en bellen met uitzondering van het head up display

Hoewel hulpjes als Dynamic Drive en Active Steering wel een beetje helpen met het bochtenwerk is de 6 toch vooral geschikt om erg hard en in alle rust over snelwegen te rammen. Als je scherpe bochten gaat nemen is toch wel te merken dat je met ongeveer 1700 kilo onderweg bent (ook al is dat gewicht voor een coupe van 4.82 meter nog aan de lage kant). Kleinere auto's zoals de Z4 3.0 die ik een weekje te leen heb gehad zijn onnoemelijk veel behendiger en bieden dus relatief meer lol per pk en euro. Daarentegen is de 6 ook als praktisch vervoermiddel nog wel bruikbaar.
[img]http:613:401]http://tweakers.net/ext/f/9cce069f9e343 ... a/full.jpg[/img]
[img:590:393]http://tweakers.net/ext/f/4d3aed0d36897 ... 3/full.jpg[/img]
Nog met notoir brandend airbag-lampje...4 garagebezoeken later kreeg Ekris het eindelijk voor elkaar het definitief te repareren.
[img:590:386]http://tweakers.net/ext/f/bf7c341a803d3 ... f/full.jpg[/img]
(die Ekris-letters zijn er inmiddels af)
[img]http:590:393]http://tweakers.net/ext/f/dc9e7b9b3ab53 ... 1/full.jpg[/img]
De meest recente toevoeging aan het wagenpark is een Mini Cooper Park Lane uit 2005 voor mijn vrouw

Voorlopig staan er geen veranderingen op stapel. Ik heb een tijdje geleden overwogen de 6 weer weg te doen voor iets kleiners (bijv. een Z4) vanwege de maandelijkse kosten maar de afschrijving die ik dan moet slikken is zo hoog en het offer qua comfort, ruimte en praktische bruikbaarheid zo groot dat het voordeel van lagere kosten volledig wegvalt. Dus voorlopig blijft 'Hansch' (zoals we hem noemen

Crisis wat een verhaal is het geworden
