Ron98, uitstervend benzinesoort?
- Erik dB
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Waar zouden we zijn zonder onze joegoslavische Photoshop koning 

- Mack
Koop gewoon een Amerikaan... Voor mijn auto is zelfs Euro 95 snoepgoed...
In Amerika pas gezien dat de meeste pompen 87, 89 en 91 verkopen.
- Dennis Cavallino
De Saab, Lada en Daf rijden ook op lagere octaangehalten. Maar met mijn bmw tank ik altijd 98. Ooit eens met een BMW euro95 getankt en dat liep gewoon niet lekker. Je merkt dat al na 10 km. Met ron100 zijn ze ook feller. Die excellium shit hoef ik liever niet, al kon je soms niet anders. Ik vond alleen BP Ultimate wel prima in de 535, daar liep ie flink zuiniger op dan op ron98. Alleen zijn dat soort mengsels vaak duurder dan ron98, toch?
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Die hanteren een andere standaard dan in EU :idea:Mack schreef:Koop gewoon een Amerikaan... Voor mijn auto is zelfs Euro 95 snoepgoed...
- Hans
Van mijn leverancier hoorde ik dat de Super+ 98 helemaal gaat verdijnen, bij elk merk. Daar voor in de plaats komt dus Excellium, Ultimate, V-power, etc, etc. Maar dat is dus geen 98. Super+ 98 word heel weinig verkocht (nog geen 5% van de omzet) Ik heb nog een paar duizend liter zitten, maar als die op zijn kan ik waarschijnlijk al niets meer bij bestellen. Daar komt bij dat ik volgend jaar nieuwe tanks moet laten leggen en dan komt er de Super+ 98 tank helemaal te vervallen. Het is niet rendabel om voor die liters een nieuw tank te laten leggen.
- peer
Hier in belgie heb je nog op elk station 98. Hier tankt men het ook meer denk ik aangezien het prijsverschil vaak onder de 5 cent zit.
- Alain
NSXRS schreef: Voor oudere of zelf getunde motoren met eenvoudigere of zonder detonatiesensoren is 98 Ron dus gewoon een must, omdat je anders door detonatie motorschade kan oplopen.
Klopt helemaal..
De 1776cc type1 motor (+/-95 pk) in mijn 1967 spijlbus is berekent op 98.. afgelopen jaar in Denemarken
geweest, en op de terugweg de nodige keren in Duitsland Super100 getankt.
Het verschil was zeer goed merkbaar, en de motor liep onderin beter, een stuk rustiger, koeler en zuiniger.
Voor de onwetenden, zo ziet een 1776 type1 motor eruit

Laatst gewijzigd door Alain op 11 okt 2008, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- stefan740
Aha inside info. Ziet er niet goed uitHans schreef:Van mijn leverancier hoorde ik dat de Super+ 98 helemaal gaat verdijnen, bij elk merk. Daar voor in de plaats komt dus Excellium, Ultimate, V-power, etc, etc. Maar dat is dus geen 98. Super+ 98 word heel weinig verkocht (nog geen 5% van de omzet) Ik heb nog een paar duizend liter zitten, maar als die op zijn kan ik waarschijnlijk al niets meer bij bestellen. Daar komt bij dat ik volgend jaar nieuwe tanks moet laten leggen en dan komt er de Super+ 98 tank helemaal te vervallen. Het is niet rendabel om voor die liters een nieuw tank te laten leggen.

- stefan740
Al ga ik toch al vaak even langs de duitse pomp voor octaan 100 :shakeit:stefan740 schreef:Aha inside info. Ziet er niet goed uitHans schreef:Van mijn leverancier hoorde ik dat de Super+ 98 helemaal gaat verdijnen, bij elk merk. Daar voor in de plaats komt dus Excellium, Ultimate, V-power, etc, etc. Maar dat is dus geen 98. Super+ 98 word heel weinig verkocht (nog geen 5% van de omzet) Ik heb nog een paar duizend liter zitten, maar als die op zijn kan ik waarschijnlijk al niets meer bij bestellen. Daar komt bij dat ik volgend jaar nieuwe tanks moet laten leggen en dan komt er de Super+ 98 tank helemaal te vervallen. Het is niet rendabel om voor die liters een nieuw tank te laten leggen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
+1stefan740 schreef:Al ga ik toch al vaak even langs de duitse pomp voor octaan 100 :shakeit:stefan740 schreef:Aha inside info. Ziet er niet goed uitHans schreef:Van mijn leverancier hoorde ik dat de Super+ 98 helemaal gaat verdijnen, bij elk merk. Daar voor in de plaats komt dus Excellium, Ultimate, V-power, etc, etc. Maar dat is dus geen 98. Super+ 98 word heel weinig verkocht (nog geen 5% van de omzet) Ik heb nog een paar duizend liter zitten, maar als die op zijn kan ik waarschijnlijk al niets meer bij bestellen. Daar komt bij dat ik volgend jaar nieuwe tanks moet laten leggen en dan komt er de Super+ 98 tank helemaal te vervallen. Het is niet rendabel om voor die liters een nieuw tank te laten leggen.
- Dutch
Ander verhaal als je op 200 km van de grens woont...
Ook hier vaste klant bij BP voor de Skoda, maar als 98 echt gaat verdwijnen, zal ik toch moeten overwegen om de tuning te laten herschrijven naar 95.

Ook hier vaste klant bij BP voor de Skoda, maar als 98 echt gaat verdwijnen, zal ik toch moeten overwegen om de tuning te laten herschrijven naar 95.
-
Hebben jullie geen Esso??!! 

- Hans
Blijft Esso dan wel de Super+ 98 voeren?
- Gijzer
Esso heeft nog niet meegedaan met die hele additief "onzin". Verkoopt nog steeds overal de normale 98.
-
Gister op de terugweg bij vanaf Zandvoort bij Esso ook maar aan 1 kant van de weg 98!
N.
N.
- Daan
Van deze berichten baal ik wel zeg!
Het hebben van een beetje DF wordt echt van alle kanten kapot geschoten in NL. Komt het niet van de overheid, dan zijn het wel de peut leveranciers die aan je poten zagen. Moeten we straks echt met vage octaan boosters gaan klooien? Hoe werkt dat eigenlijk? In een volle tank een afgemeten hoeveelheid van die meuk er bij gieten? Mengt dat dan wel voldoende met de RON95?
Daan...

Daan...
- Paul Broere
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Ik tank op advies van Beek Autoracing het liefst BP Ultimate... (in de BMW... die is na aanpassing motormagament aangepast voor optimale prestatie op 98... de pingelsensoren voorkomen schade bij tanken van 95, maar daardoor velries je inderdaad vermogen, omda thij de ontsteking gaat aanpassen om pingelen te voorkomen.
V-power van SHell schijnt eigelijk 97 te zijn... + extra "schoon". Is prima als 98 vervanger.
Maar 98 wordt inderdaad schaarser.
Met de Panda tank ik overgens gewoon 95... die is niet berekend/afgesteld op 98, dus daar is met 98 absoluut GEEN winst te behalen.
Kijk in het boekje/benzineklepje van jeauto... als 98 aanbevolen is zal je daarmee meer vermogen hebben dan op 95 (of zuiniger)... anders is het pure geldverspiling om 98 te tanken.
V-power van SHell schijnt eigelijk 97 te zijn... + extra "schoon". Is prima als 98 vervanger.
Maar 98 wordt inderdaad schaarser.
Met de Panda tank ik overgens gewoon 95... die is niet berekend/afgesteld op 98, dus daar is met 98 absoluut GEEN winst te behalen.
Kijk in het boekje/benzineklepje van jeauto... als 98 aanbevolen is zal je daarmee meer vermogen hebben dan op 95 (of zuiniger)... anders is het pure geldverspiling om 98 te tanken.
-
In mijn BMW kan ook gewoon 95 maar ik tank eigenlijk altijd V-Power... dat is inderdaad 97... is niet echt nodig ofzo maar ik heb het idee dat ik er meer kilometers mee rijd dan op een tank 95.Paul Broere schreef: Kijk in het boekje/benzineklepje van jeauto... als 98 aanbevolen is zal je daarmee meer vermogen hebben dan op 95 (of zuiniger)... anders is het pure geldverspiling om 98 te tanken.
- Paul Broere
dat is dan waarschijnlijk door de v-power additieven, i.p.v. de hogere ron...
benzine van slechtere kwaliteit zorgt voor een hoger verbruik.
benzine van slechtere kwaliteit zorgt voor een hoger verbruik.
- InjectTheVenom
Mag ik dan een beetje van jouw idee lenen? Als ik 15km hier vandaan over de grens 100 octaan V-power ga tanken dan geeft mijn boordcomputer 100km minder aan als met gewone 95.Paul Broere schreef: ... maar ik heb het idee dat ik er meer kilometers mee rijd dan op een tank 95.
-
Leuk, ik heb 100 RON 98 stickers in dat hok van mij en dan gaan ze het uit de handel halen?
Ben benieuwd of ze het in belgie ook gaan doen, anders blijf ik daar lekker tanken..
Overigens zit ik nu in Milaan, en kan je hier NERGENS 98 krijgen, vandaag in Venetie geweest en Modena nog op de borden gezien, maar geen enkel tankstation heeft 98, rijden alle ferraris al op 95 ofzo?

Ben benieuwd of ze het in belgie ook gaan doen, anders blijf ik daar lekker tanken..
Overigens zit ik nu in Milaan, en kan je hier NERGENS 98 krijgen, vandaag in Venetie geweest en Modena nog op de borden gezien, maar geen enkel tankstation heeft 98, rijden alle ferraris al op 95 ofzo?
- DDX
de witte pompen hier in de buurt verkopen trouwens nogsteeds 98 mlv
terwijl ik nergens bij merk pompen zie ?
terwijl ik nergens bij merk pompen zie ?
- Paul Broere
misschien moet je dan iets RUSTIGER benzine halen... dan gaat je boardcomputer vanzelf weer meer aangeven!InjectTheVenom schreef:Mag ik dan een beetje van jouw idee lenen? Als ik 15km hier vandaan over de grens 100 octaan V-power ga tanken dan geeft mijn boordcomputer 100km minder aan als met gewone 95.Paul Broere schreef: ... maar ik heb het idee dat ik er meer kilometers mee rijd dan op een tank 95.

- InjectTheVenom
Tom schijnt te denken dat hij er meer kilometers mee kan rijden t.o.v. 95 dus dan ben ik benieuwd om van hem te horen hoe het komt dat mijn boordcomputer daar anders over denktPaul Broere schreef:misschien moet je dan iets RUSTIGER benzine halen... dan gaat je boardcomputer vanzelf weer meer aangeven!InjectTheVenom schreef:Mag ik dan een beetje van jouw idee lenen? Als ik 15km hier vandaan over de grens 100 octaan V-power ga tanken dan geeft mijn boordcomputer 100km minder aan als met gewone 95.Paul Broere schreef: ... maar ik heb het idee dat ik er meer kilometers mee rijd dan op een tank 95.

-
hmm, slecht nieuws, want mijn blok komt uit japan, waar ze allemaal met ron 100 en hoger rijden!
Gelukkig heb ik afgelopen weekend een Gulf pomp gevonden waar ze challenger (ron 100) verkopen, in elst (gld).
Kostte me zaterdag 1.525 de liter, maar ik had het er wel voor over!
Gelukkig heb ik afgelopen weekend een Gulf pomp gevonden waar ze challenger (ron 100) verkopen, in elst (gld).
Kostte me zaterdag 1.525 de liter, maar ik had het er wel voor over!