Hardrijden sociaal niet meer geaccepteerd?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Hardrijden sociaal niet meer geaccepteerd?

Bericht door Peter Tunissen » 26 aug 2006, 16:56

Of wel dan?
Ja, bij autoliefhebbers, maar zelfs daar niet meer en zeker niet onvoorwaardelijk.
Ik zit nu op verschillende fora in discussies die ik eigenlijk helemaal wil voeren. Als ik bijvoorbeeld iets zeg over die Cannonball run en dat die en die auto net wat harder gaat van 200 naar 250 dan een andere auto, dan moet ik ten eerste uit gaan leggen dat je in Duitsland nog zo hard mag rijden en dat er ook nog mensen zijn die daar zo hard rijden, dat dat daar redelijk normaal is, dat het andere verkeer daar rekening mee houdt (ja echt), dat het waar is dat de mens gebouwd om zich met 6km/u voort te bewegen, maar dit toch echt ook nog wel bij te houden is, dat er geen spelende kinderen zijn op de Autobahn die platgereden kunnen worden etc. etc.
Waarom dan toch die discussies voeren: nou ja, noem het maar een combinatie van Don Quichotte gevoel en geen zin hebben om de 'tegenstanders' met hun politiek correcte groene geneuzel gelijk te geven.

Maar dit zijn ook autoliefhebbers, mensen die geïnteresseerd zijn in de techniek of autorijden, als je in een groep van dat soort mensen al niet meer kan praten over sportief autorijden, hoe lang duurt het dan nog voordat de Ring dicht is (maakte toch wel veel herrie en was slecht voor het milieu), de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen 100km/u, je bij die gekke liberale Duitsers nog net 130 mag, Ferrari en Porsche elkaar bestrijden met elektro-auto's met 55kW etc.

Hard rijden is net zoiets als roken, een hoop mensen hebben er plezier van, maar een kleine, erg vocale groep weet dat plezier sociaal onacceptabel te maken.
En toch, als je op een rokers forum zegt dat je twee sigaretten met elkaar vergeleken hebt, dan hoef je toch ook niet eerst uit te gaan leggen dat je echt wel goed opgelet hebt dat er niemand anders in de buurt was en dat niemand anders last van jouw rook had etc. etc.?
Waarom moet dat op een autoforum dan wel?
We zijn allemaal volwassen mensen die ook niet op het eind van de dag in een kist thuis willen komen, waarom kunnen we elkaar dan niet het voordeel van de twijfel geven en gewoon over onze hobby praten en het moralistische gezeur achterwege laten?
Kortom: autoliefhebbers zouden gewoon over hun hobby, auto's en autorijden moeten praten en de rest laten voor wat het is, er zijn al genoeg kansloze organisaties als 3VO die veel te veel invloed hebben en de plezier in het autorijden willen vernaggelen zonder dat we onderling in discussie moeten gaan over wat nou nog wel net kan en wat niet meer.
Eens of oneens?

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2006, 17:03

Tsja, een hoop rijden lekker 60 op een 80weg, gezellig in het weekend naar de whatever.. opdonderen... knot wil gewoon 90 waar het 80 is, en seinen dat ze dan ineens kunnen als je ze netjes inhaalt....

Er zijn te veel grijze muizen met weinig/minder verkeersinzicht dat is het probleem. Live fast... die young.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 aug 2006, 17:07

Met alle respect; ik vind de vergelijking met roken nogal ongelukkig...........roken is slecht voor je eigen gezondheid en voor een ander als ie in de direkte omgeving van zo`n stink stok staat.
Voor hardrijden liggen die risico`s veel lager.
Ja er gaan mensen dood in het verkeer, zo`n 1200 op jaarbasis, maar welk deel daarvan op de snelweg met 250 km/h + ??, hoeveel door te veel C2H5OH ?? Ja, te veel zuipen is dom, enals je daardoor mensen naar het hiernamaals taxied, mogelijk je zelf ook, das super stom. Maar dat heeft niets met hard rijden te maken. Let wel; u rijdt 150 binnen de bebouwde kom, in een woonwijk....mag dat? ( categorie CBR vragen, die uiteraard altijd fout wordt beantwoord, omdat ie zo verdomd moeilijk is, wat heet dat deed je toch al, dus dan kan het toch niet verboden zijn of wel), nee daar heb ik dus ook niets mee, das ook super stom, debiel zelfs, kan je nagaan hoeveel daar de van rondrijden, debielen that is....
Wat roken betreft gaan der veel meer het hoekje om, zowel direkt als indirekt, dus imho dus appels en peren.

Tom

Bericht door Tom » 26 aug 2006, 17:11

Het heeft er allemaal mee te maken dat de meeste mensen nog nooit hard gereden hebben. De gemiddelde Nederlander vind 140 km/u al hard zat gaan (is toch al 17 km/u TE hard). Een snelheid van 170 of 180 km/u staat bij diezelfde mensen gelijk aan zweethandjes. Alsof ze elk moment het rijbewijs kwijt kunnen raken. Ik kan het mezelf amper voorstellen dat ze bij zo'n snelheid al in de broek schijten. Misschien moet ik maar eens in een Citroën Picasso gaan rijden om het te ervaren :P

Een tijdje terug hadden we het erover op het werk. M'n ene baas had nog nooit harder dan 180 km/u gereden. Dat zal voor veel meer mensen gelden. Niet vreemd dat ze dan raar opkijken als je zegt dat je 230 km/u op de cruisecontrol hebt gereden. Ze verklaren je voor gek, met zo'n asociale snelheid.

Oogkleppen en snelheidsbeleid van Spee verpest dat soort mensen.

Maargoed, aan het einde van de rit trek ik mezelf er weinig van aan, weet prima waar dat gaspedaal zit 8)

Tom

Bericht door Tom » 26 aug 2006, 17:14

Knot schreef:knot wil gewoon 90 waar het 80 is, en seinen dat ze dan ineens kunnen als je ze netjes inhaalt....
Ja, dat is ook zoiets. Overal tref je tegenwoordig doorgetrokken strepen. Naar mijn idee bestond er vroeger nog zoeits als inhalen. Het woord 'inhalen' (links erlangs en daarna naar rechts) bestaat niet meer. Op de snelweg bestaat dat naar links gaan wel, maar daarna naar rechts gaan niet. En op de 80 km wegen gaan ze seinen.

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2006, 17:24

Blijft een moeilijke materie en het gaat alleen maar minder voor ons worden in de toekomst :cry:

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2006, 17:36

Tom, niet in die picasso gaan rijden he... dat gaat fout ;)

Maar die doorgetrokken strepen erger ik me dus ook aan en haal gewoon in totdat ik mn eerste boete ervoor krijg, jammer maar ik ga echt wel gewoon even boven de 80 en blijf niet achter een of andere leipe van (n)ichtusvis voorziene citroen rijden.

Komt ook omdat een hoop mensen in een auto met 100pk of minder rijden. Zodra je een keer een 200+ pk gereden hebt is 200km/u de normaalste zaak van de wereld, helemaal als je een aantal keer op circuit hebt gereden.

Hans

Bericht door Hans » 26 aug 2006, 17:37

Het meerendeel van de Nederlanders zijn vergiftigt door het gelul van 3VO, Milieu Defensie, Koos Spee, Natuurmonementen en aanverwante bagger clubs. Komt echt niet meer goed. 30 en 60km zone's schieten als paddestoelen uit de grond, eindeloos rechte wegen worden ontsiert door doorgetrokken strepen, de provicie Zeeland wil een totaal inhaal verbod invoeren op alle wegen in heel de provincie. Op die manier willen ze het verkeer afremmen naar de langzaamste verkeers deelnemer die er rijdt. (lees ouwe struiken die met 60 op een 80km weg sukkelt). En wat kan de burger er aan doen? Niet veel, de auto hatende randfiguren hebben een dikke lobby'ende vinger in de pap bij die debielen in Den Haag. En als mocht er eens een fatsoenlijke pro auto partij opduiken dan stemt er niemand op omdat het een "one issue" partij is.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 aug 2006, 17:42

Begrip "hard rijden" kun je natuurlijk op verschillende manieren opvatten.
Wij hebben gelukkig genoeg heuvelachtige en bochtige B-wegen hier in het zuiden waar je zelden iemand tegenkomt, ten opzichte van de randstad.

Ook daar overschrijdt je de wet als je te hard rijdt en ben ik me ook terdege van bewust.
Ik vind iets anders als je hard rijdt op de snelweg, en afhankelijk bent van anderen hun oplettendheid, of hard rijden op drukkere 80km wegen.
Ik vroeg me trouwens af, als er iets gebeurd en blijkt dat je te hard heb gereden of de verzekering dan kan weigeren om uit te keren? Ben hiervan niet op de hoogte tot in detail.

We hebben inderdaad het geluk dat Duitsland vlakbij is, en als je een liefhebber bent van hard rijden op de snelweg, kun je daar op verschillende stukken je plezier beleven.

Persoonlijk merk ik dat steeds gevaarlijker wordt om (te)hard te rijden in dagelijks verkeer. Maar een auto met veel vermogen hoeft niet altijd synoniem te staan voor hard rijden. Soms biedt het ook meer zekerheid en vertrouwen, bij een ge-oorloofde inhaalactie, zodat deze zo kort mogelijk geschiedt. Maar ook begrippen als "levensduur" (van de motor) en het "ontpannen" rijden in een lagere versnelling etc zijn van belang bij auto's met meer vermogen
Verder is Knot zijn opmerking heerlijk kansloos, maar daarom is hij nog een stuk jonger :wink:

Ik zou het wel een goed idee vinden als er meer circuits kwamen, waar men tegen betaling en eventueel afsluiten van een extra verzekering af en toe kon rondrijden zodat je kan genieten in optima forma van je vermogen c/q auto zonder rekening te houden met tegenliggers etc.

Rob

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2006, 17:48

Tsja, ik ga echt niet elke keer naar een circuit of naar Duitsland om boven de 80, 100 of 120 te kunnen rijden, donder op. Gewoon 270 als ik bij Gouda de a12 opdraai, het is goed met ze.

Gister nog zo'n heerlijk moment, ik met 8 bier op de passagiersstoel, maat van me had nog nooit harder gereden dan 235, hop, trap m maar ff richting de 270... wegwerkzaamhedenwaarniemandsnachtsaantwerk is, vectratje netjes met 80 waar je 90 mag op de linkerbaan van de 3... zag dat die maat van me twijfelde, maar ik zeg dan ook nog, pak m maar gewoon 270 rechts met 1 baantje tussenruimte hoor, opbokken met dat soort mensen. Denk dat ie daarna ff bij de shell Reeuwijk eraf is gegaan om te braken en iemand op te bellen die wel verstand heeft van autorijden en snelwegen om hem en zn auto naar huis te brengen...

Als iedereen nou eens netjes reed en aanpaste aan het verkeerd, gewoon vmax +5% reed, maar nee, er is gewoon teveel verschil en dat zal nooit echt goed gaan komen. Dus ik doe ook gewoon mn best een beetje op te letten en me aan te passen maar soms maken anderen het in mijn ogen te bont, ik doe dan in hun ogen precies hetzelfde plus een schepje erbovenop. Waar er 2... daar er 2.... doei...

Rebel

Bericht door Rebel » 26 aug 2006, 17:54

Knot als ze ooit je rijbewijs innemen met 270km, en je opent hier een draadje "rijbewijs kwijt" dan zal ik eens flink tekeer gaan welke schurken die agenten wel niet zijn en dat ze boeven moeten gaan vangen.

Beloofd bij deze :wink:

Rob

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2006, 17:56

Haha, zal weinig licht op de zaak werpen denk, maargoed toch bedankt.

Remy

Bericht door Remy » 26 aug 2006, 18:52

Rebel schreef:
Verhaal van Rebel

Rob
Ik begin steeds minder van jouw standpunten en argumentatie te bergijpen.

Ik zie ook niet altijd het nut in van hard rijden, maar ik heb het idee dat bij jou twee regels gelden. Namelijk de wet en jouw mening, verder is er niets dat er toe doet.

Verder vind ik jouw reactie op de uitspraken van Knot ook niet geweldig. Wat hij zegt is een mening. Het is nog steeds niet verboden dat te respecteren. Ik persoonlijk begrijp hem zeker, maar denk dat hij zich zo nu en dan wat lullig verwoord. Wat jij met een TT moet snap ik al helemaal niet. Bestel lekker een A3 tdi ofzo.

Hard rijden wordt inderdaad niet meer gewaardeerd. 120 waar je 80 mag en je bent een zware crimineel. Ik probeer me nu ook steeds meer aan het overige verkeer aan te passen. Dat wil zeggen op een 2-baans weg niet teveel meer inhalen en op de snelweg netjes wachten tot degene voor me naar rechts gaat. Maar hard rijden blijft op de snelweg een soort instinct. Gaat automatisch zeg maar.

Franswa
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS

Bericht door Franswa » 26 aug 2006, 19:00

Tsja, Nederland is inderdaad verpest door het gezwam van 3VO en hun milieuvriendjes, en met name door de propaganda van Jacobus $$pee. Ik woon een klein kwartier van de Duitse snelweg (A57), maar toch kom ik daar niet zo heel vaak. Op de snelweg bepaal ik zelf wel hoe hard ik rijd, alhoewel ik tegenwoordig toch niet heel vaak meer boven de 170 km/h rijd, mijn 975R moet nog ingebouwd worden... Het is vanzelfsprekend om lekker door te rijden op de snelweg voor mij.

Vanmiddag nog lekker hele stukken 220 km/h gereden op de A73 van Nijmegen naar Boxmeer. Heerlijk. 8)

Overigens heb ik met een paar internetvrienden een paar jaar geleden ook een keer een flatoutmeeting georganiseerd. Niet zozeer om de verschillen te bekijken, maar om gewoon eens een keer te kijken hoe hard een auto loopt, en daar uiteraard foto's van maken. Het waren uiteenlopende auto's, van een Mazda 626 tot een getunede V70R en een Porsche 928. De strijd tussen die laatste 2 was overigens wel leuk. :) Over zoiets moet je vooral vooraf niet teveel ophef erover maken, je moet wel op elkaar kunnen vertrouwen.

Overigens een leuke quote van Youp van het Hek, die helaas wel steeds meer waar begint te worden:
Youp schreef:Zoon: "Snelweg, wat is dat papa?"
Youp: "Ja jong, dat is nog iets van vroeger..."

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2006, 19:04

Kom maar op met die foto's en filmpjes, V70 vs 928!

Rebel

Bericht door Rebel » 26 aug 2006, 19:08

Remy dan heb je er niks van begrepen inderdaad. Geen probleem.
Welke auto ik wel of niet rij doet totaal niet terzake.
Overigens zullen Macboy en een paar andere het wel leuk vinden dat jij een A3 TDI associeert met rustig rijden :D

En wat mijn opmerking op het verhaal van Knot betreft...... gelukkig begreep hij me wel :wink:

Rob

Franswa
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS

Bericht door Franswa » 26 aug 2006, 19:20

Porsche 928:
[img:640:480]http://members.home.nl/franswa80/flatou ... he9281.jpg[/img]
[img:640:480]http://members.home.nl/franswa80/flatou ... he9283.jpg[/img]

Volvo V70R met 330 pk: (meen ik)
[img:640:480]http://members.home.nl/franswa80/flatout/roadtrain3.jpg[/img]
[img:640:480]http://members.home.nl/franswa80/flatout/roadtrain2.jpg[/img]

Ik heb bij beide achterin de auto gezeten, en deze foto's gemaakt. Twee geweldige auto's met een verschillend karakter. De V70 als fijne snelwegcruiser, de 928 overtuigde vooral door brute kracht. De 928 was wel wat sneller, de V70 stopte bij ongeveer 265 km/h, de 928 schat ik bij 280 km/h. Alleen deze had problemen met zijn kilometerteller, die liep niet verder door als hierboven op de foto. :(

Deze foto is die dag genomen van mijn good old 155 2.5 TD, helaas net een paar kilometer onder Vmax.
[img:640:480]http://members.home.nl/franswa80/flatout/franswa3.jpg[/img]

Flatoutfoto's blijven schitterend vind ik! Binnenkort toch maar weer eentje maken van mijn huidige auto.

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2006, 19:25

Rob, rustig aan ;)

Franswa, mooie foto's! Jammer dat de 928 een automaat was anders had ie waarschijnlijk nog harder en rapper naar top gelopen. 928 S4 handbak is volgens mij een goede om tegen de M3 GT te zetten.

Remy

Bericht door Remy » 26 aug 2006, 19:36

Rebel, jij en knot zitten inderdaad op een lijn..... Misschien was mijn reactie inderdaad te voorbarig, dus een kritische PM is altijd welkom.

Die blauwe V70 mag er zijn zeg! Knot als ik jouw reacties zo lees, verkoop die motor en blijf in die M3 rijden man :D

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2006, 19:43

Remy, motor is ook een hobby he, en de M3 komt niet eens in de buurt van de prestaties van de Fireblade.

Heb ook nog een auto van de zaak, die staat nu voor de helft van de tijd niets te doen terwijl ik mag rijden wat ik wil voor die kleine 300 euro bijtelling. M3 is duur in belasting, verzekering en zuipt brandstof, dus beter met de diesel all inclusive rijden voor een vast bedrag, fun uit de motor halen. Motor kost haast niks in verzekering en belasting, loopt zuinig en onderhoud is ook om te lachen..... Ik heb in iedergeval een half jaartje een M3 voor de deur gehad, dat kan niet iedereen zeggen.

Remy

Bericht door Remy » 26 aug 2006, 20:15

Dat is waar. De kosten van de M3 vallen nu nog mee, terwijl je van die motor (qua kosten) rationeel gezien veel meer plezier kunt hebben.

Elmar

Bericht door Elmar » 26 aug 2006, 23:44

Ik woon aan een dijk waar je tegenwoordig max. 60 km/u mag. Rij er met de Vito al meestal het dubbele. Bij mooi weer komen er supersports (motoren) langs die (ik schat) tegen de 200 rijden. Ik vind het prachtig, enkel ik woon er niet alleen. Degene die zich er wel aanstoort, gaat klagen bij gemeente/wegbeheerder. Treffen ze dan precies zo'n geitenwollen sok, zullen er maatregelen genomen door drempels oid te plaatsen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 26 aug 2006, 23:51

Rody, wij hebben ooit een 928 S4 gehad (automaat) en daar heb ik op de A31 290 op de GPS mee geklokt.

Hele fijne wagens die Porsche 928"s

HSR

Bericht door HSR » 27 aug 2006, 00:50

NEE, hardrijden is inderdaad niet sociaal geaccepteerd.

Als je vervolgens ook nog met kostuum aan in een snelle bak rijdt heb je het helemaal gedaan bij gemiddeld Nederland.

Zoals Knot ook zegt. Van die lutsers die met 110 gaan inhalen op de snelweg, daar word je toch doodziek van.

Ik reed laatst ook nog met de V70R 240+ in Nederland. Die snelheden vind ik wel verantwoord als je een wagen hebt die het aankan alsook dito chauffeur. Echter, gezien het struikrovers beleid rijd ik doorgaans 140 cruise control. Alleen op lange doordraaiers en klaverbladen trek ik het gas lekker open.

Ik vraag me nog steeds af hoe het eruit moet zien om een oranje V70R in te zien voegen met 180+ :D

Rebel

Bericht door Rebel » 27 aug 2006, 03:28

Ben net terug van avondje stappen, heb 18 pilsjes op en heb 200 gescheurd op de 80 km wegen.

Heerlijk !

Trusten

Plaats reactie