Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 12:44

Wouter81 schreef:Begrijp Rico's verhaal wel, ben het er ook zeker grotendeels mee eens maar het is tevens ook iets te kort door de bocht. Uiteindelijk is elke bank kwetsbaar, zo is wel gebleken. Wie had er een half jaar terug gedacht dat Fortis genationaliseerd zou worden omdat ze op het randje van de afgrond stonden? Toch wel een gerenommeerde partij. En als de Nederlansche Bank eea. goedkeurt wat ze doen, dan begrijp ik best dat mensen daar enig vertrouwen uit putten.

Dat Fortis ABN-AMRO moest overnemen heb ik überhaupt nooit gesnapt... dit soort deals is alleen maar zakken vullen aan de top..Daar had men nooit toestemming voor moeten geven.

Overingens vind ik wel dat er een groot verschil is tussen bv ABN-AMRO, ING, Rabo noem ze maar op en bv Icesave en consorten.. en dat is dat die banken werkelijk aanwezig zijn..heb ik probleem of wil ik iets regelen dan kan ik naar de bank toe gaan.. daar zit een accountmanager FACE TO FACE.. om je zaken te bahartigen..

Mijn persoonlijk instelling is dan ook dat ik geen belangrijke zaken waaronder dus ook bankzaken vallen doe met partijen die voor mij fysiek niet bereikbaar zijn..

Want gaat het mis, dan wil ik wel iemand bij de stropdas kunnen pakken :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 12:46

EHA schreef:Hierdoor zal de gemiddelde huizenprijs wel weer gaan afnemen naar een wat normaler niveau....
Maar jij praat over het afnemen van de huizenprijs...
En wat is een normaler niveau?
Mijn huidige huis heb ik nu 6 jaar en is ingeveer 50k-60k in waarde gestegen.
Van mij mag dat zo blijven, zit ik ook eens aan de goede kant van de medaille :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 okt 2008, 12:47

Mee eens Rico. Daarom werk ik bij verzekeringen ook altijd met een tussenpersoon. Als er dan wat misgaat kan ik iemand opbellen of bij hem/haar naarbinnen stappen met de opdracht het op te lossen. Bevalt me so far ook erg goed, scheelt ook weer de nodige uitzoekwerk. Heb daar helemaal geen zin in ook. :)

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 12:48

EHA, inderdaad, mensen die naar je toe komen om jouw het schip met geld te brengen.. heel hard wegduwen..

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 12:49

Hoe zit het eigenlijk als je hypotheekverstrekker failliet gaat?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 12:51

Rico schreef:yep... 3 etages in een kantorenflat in ergens in Amstdam Z.O... die nu leeg staan...

Een bedrijf voeren in NL... is nog makkelijker dan een brood kopen bij de supermarkt..

Natuurlijk heeft die Icesave oplichtersbende er voor gezorgd dat alles in kruiken en kannen was.. toen ze DNB om toestemming vroegen... oplichters zorgen er altijd voor dat alles piekfijn voor mekaar is.. dat is de basis van oplichten..

Dat die oplichters een zogenaamd mooie IJslandse bank met dito zwarte pakken achter zich had staan doet daar niks aan af..

Een prooi zochten ze....

En nogmaals een Nationale overheid,,, er wonen op Schiermonnikoog (bij wijze van spreke) nog meer mensen dan op IJsland..
Ik vind het ook prima als geconstateerd kan worden dat de DNB heeft verzaakt bij hun toetsing. :wink:

Waar ik mij vooral nu een beetje aan erger is de omslag in denkkaders om de huidige situatie te beoordelen. "Grijze muizen" gedrag is nu in ene weer de trend en het nemen van enige risico is opeens apengedrag!
Om nu alles over één kam te scharen onder de noemer "Palminvesters" vind ik dan ook wat makkelijk en goedkoop. Bij Palm Invest was al direct duidelijk dat men zich aan toezicht onttrok door de gestelde ondergrens. Ik ben ook dan ook helemaal eens om dat te rekenen tot eigen schuld.

Mensen die hun spaartegoeden bij Van de Hoop hadden staan waren kennelijk ook cowboys met hun geld. :?: Icesave is GEEN zelfstandige bank maar een product van het IJslandse Landsbanki.

@Dennis, dat banken huiseigenaren konden dwingen tot executiverkoop ligt ook aan het type hypotheek. Veel mensen konden een hypotheek afsluiten met een maandelijkse last die ze standaard al niet konden opbrengen. De hypotheekverstrekker bood de mogelijkheid om het maandelijkse verschil aan het uitstaandehypotheekbedrag toe te voegen dat dan bij verkoop van het huis werd afgelost met de overwaarde. Iemand die dus 1000 dollar maandelijks tekort kwam zag zijn hypotheek jaarlijks met 12000 dollar plus rente groeien.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 09 okt 2008, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 12:53

Arthur schreef:Hoe zit het eigenlijk als je hypotheekverstrekker failliet gaat?

Niks (voor jou)... er zijn er genoeg bankpartijen die voor een habbekrats uitstaande hypotheken overnemen van de curator.. sneller kunnen ze niet verdienen..

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 12:54

Arthur schreef:
EHA schreef:Hierdoor zal de gemiddelde huizenprijs wel weer gaan afnemen naar een wat normaler niveau....
Maar jij praat over het afnemen van de huizenprijs...
En wat is een normaler niveau?
Mijn huidige huis heb ik nu 6 jaar en is ingeveer 50k-60k in waarde gestegen.
Van mij mag dat zo blijven, zit ik ook eens aan de goede kant van de medaille :wink:
twee simpele voorbeelden :
1 :
Ik kocht mijn huis ruim 10 jaar geleden voor minder dan anderhalve ton. ( guldens )
Heb er voor 70k ( guldens ) aan verbouwd.
Jaartje geleden een makelaar / taxateur over de vloer gehad : verkoop waarde € 260.000
Hardstikke leuk om te horen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar verder kan ik er geen klote mee.....

2:
Ongeveer 1 jaar nadat ik mijn huis kocht werd het huis naast dat van mij verkocht.
Gelijkwaardige woning, maar er moest wel een aanzienlijik hoger bedrag voor betaald worden.

Tuurlijk snap ik marktwerking, en de uitspraak van mijn pa ( grond wordt niet meer gemaakt ) is een waarheid als een koe.
Dus natuurlijk dat er mee gespeculeerd wordt.
Maar als je speculeerd kun je ook verliezen !!
Laatst gewijzigd door Eric H op 09 okt 2008, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 12:54

De hypotheken zijn zeer waarschijnlijk direct doorverkocht aan een andere partij. Deze zal een beslag leggen op de maandelijkse termijnen denk ik. Je krijgt op papier een andere schuleiser.

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 12:57

RutgerK schreef:
Waar ik mij vooral nu een beetje aan erger is de omslag in denkkaders om de huidige situatie te beoordelen. "Grijze muizen" gedrag is nu in ene weer de trend en het nemen van enige risico is opeens apengedrag!
Ik denk niet dat dat hier het geval is....
Het nemen van enig risico is juist aan te moedigen, anders kom je nooit verder in het leven.
Maar het nemen van risico, is zoals het woord al aangeeft, het nemen van risico.

Als het dan misgaat moet je ook niet zeuren.......you win some, you loose some.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 okt 2008, 12:59

De geldontwaarding gaat veel te hard natuurlijk. Begin jaren 90 had je voor Fl 500K een kast van een huis met dito grond. Momenteel is dat zelfde huis € 750K waard.................... :shock:

Dat gaat natuurlijk nergens meer over, factor ontwaarding >2,2.....................daar valt never nooit tegen aan te verdienen met een normale baan.

Een brood in hetgulden tijdperk; 1,80......................momenteel €2,-- Zo kun je nog even doorgaan, en maar ontkennen die overheid.................................

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 12:59

EHA schreef:twee simpele voorbeelden :
1 :
Ik kocht mijn huis ruim 10 jaar geleden voor minder dan anderhalve ton. ( guldens )
Heb er voor 70k ( guldens ) aan verbouwd.
Jaartje geleden een makelaar / taxateur over de vloer gehad : verkoop waarde € 260.000
Hardstikke leuk om te horen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar verder kan ik er geen klote mee.....

2:
Ongeveer 1 jaar nadat ik mijn huis kocht werd het huis naast dat van mij verkocht.
Gelijkwaardige woning, maar er moest wel een aanzienlijik hoger bedrag voor betaald worden.

Tuurlijk snap ik marktwerking, en de uitspraak van mijn pa ( grond wordt niet meer gemaakt ) is een waarheid als een koe.
Dus natuurlijk dat er mee gespeculeerd wordt.
Maar als je speculeerd kun je ook verliezen !!
Da's niet zo natuurlijk... da's geen speculeren.
Die nieuwe buurman had simpelweg dat huis niet gekregen waar jij de jouwe voor hebt.
En dat bedoel ik.
Koop ik morgen, of om mijn part verleden jaar een woning voor 2 ton.
Dan wil ik die ten allen tijde ook weer voor 2 ton kwijtt raken, anders ga je de boot in.
Heeft niets met speculeren te maken, zijn de feiten op dat moment.

Ben het met je eens dat je aan de overwaarde niet veel hebt maar minder waard is iets wat je zeker niet wilt?

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 13:01

RutgerK.. volgens mij zet je je geld op een spaarrekening om GEEN risico te lopen..

Ik snap dat het zuur is voor een paar posters in dit topic dat het hun ook is overkomen.. je moet mijn opmerkingen niet zien als een personal offence.. ik wil ook best aannemen dat diegene die hier posten en het is overkomen best goed hebben nagedacht en dachten de juiste afweging te maken..

Maar ik heb het niet over jullie.. MAAR over die grote massa die alleen maar aan het tabeltjes vergelijken zijn OMDAT ze internet hebben.. goh zo handig internet.. precies weten wie het beste met jou voor heeft... Niemand dus.. alle financiële commerciële bedrijven denken alleen maar aan hun eigen belang..

en in het geval van Icesave (ik noem het even gemakshalve een bank maar weet natuurlijk best dat het een product is) is het alleen maar in de markt gezet om zoveel mogelijk geld naar zich toe te trekken..

Want een Bank kan alleen maar bestaan als ze met geld kunnen werken.. en hoe krijg je geld ? Juist door er veel voor weer te geven,... 5,25% procent rente .. en geen 1 NL bank die op dat moment hetzelfde kon/wilde doen... gaat er dan niet ergens een lampje branden ?

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 13:01

romo schreef:De geldontwaarding gaat veel te hard natuurlijk. Begin jaren 90 had je voor Fl 500K een kast van een huis met dito grond. Momenteel is dat zelfde huis € 750K waard.................... :shock:

Dat gaat natuurlijk nergens meer over, factor ontwaarding >2,2.....................daar valt never nooit tegen aan te verdienen met een normale baan.

Een brood in hetgulden tijdperk; 1,80......................momenteel €2,-- Zo kun je nog even doorgaan, en maar ontkennen die overheid.................................
1 volkoren rond, €0,99 betaal ik :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 13:02

Ho ho, tuurlijk heb je wat aan overwaarde ook al verkoop je je huis niet! In veel nieuwbouwwijken staat na 2 of 3 jaar een auto voor de deur die gekocht is met een lening met de overwaarde als onderpand. :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 13:04

Rico schreef:Want een Bank kan alleen maar bestaan als ze met geld kunnen werken.. en hoe krijg je geld ? Juist door er veel voor weer te geven,... 5,25% procent rente .. en geen 1 NL bank die op dat moment hetzelfde kon/wilde doen... gaat er dan niet ergens een lampje branden ?
Jazeker, een spaarlamp!
:lol:

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 13:05

ja, zo ken ik er nog wel een paar......

een liter melk koste in de 60-er jaren een paar cent.......

In dit kader nog een mooi verhaal....
Toen mijn oudes hun hypotheek gingen afsluiten kregen ze ok de keuze om er eentje af te sluiten waar een rendement op zat.
Dit was begin 70-er jaren.

Het rendement kon na dertig jaar wel 10.000 gulden zijn......

Waarop mijn moeder broodnuchter opmerkte dat een brood tegen die tijd ook wel 10.000 gulden kon kosten.....
Helemaal gelijk kreeg ze niet, maar ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel....

Tuurlijk in 2000 was 4500 euro ook best geld, maar dat staat niet in verhouding met 10.000 gulden in 1970.

Als ik dit nou allemaal teruglees, is die ma van mij best een bijdehante zeg......
Maar goed dat zij de boekhouding doet van mijn vrouw :D

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 13:08

RutgerK schreef:
De hypotheken zijn zeer waarschijnlijk direct doorverkocht aan een andere partij. Deze zal een beslag leggen op de maandelijkse termijnen denk ik. Je krijgt op papier een andere schuleiser.
Da's nu weer jammer :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 13:11

Rico schreef:RutgerK.. volgens mij zet je je geld op een spaarrekening om GEEN risico te lopen..

Ik snap dat het zuur is voor een paar posters in dit topic dat het hun ook is overkomen.. je moet mijn opmerkingen niet zien als een personal offence.. ik wil ook best aannemen dat diegene die hier posten en het is overkomen best goed hebben nagedacht en dachten de juiste afweging te maken..

Maar ik heb het niet over jullie.. MAAR over die grote massa die alleen maar aan het tabeltjes vergelijken zijn OMDAT ze internet hebben.. goh zo handig internet.. precies weten wie het beste met jou voor heeft... Niemand dus.. alle financiële commerciële bedrijven denken alleen maar aan hun eigen belang..

en in het geval van Icesave (ik noem het even gemakshalve een bank maar weet natuurlijk best dat het een product is) is het alleen maar in de markt gezet om zoveel mogelijk geld naar zich toe te trekken..

Want een Bank kan alleen maar bestaan als ze met geld kunnen werken.. en hoe krijg je geld ? Juist door er veel voor weer te geven,... 5,25% procent rente .. en geen 1 NL bank die op dat moment hetzelfde kon/wilde doen... gaat er dan niet ergens een lampje branden ?

Ik trek algemener onrecht mij ook wel wat aan. :wink:

Er zijn toch wel wat aanbieders die dezelfde percentages aanbieden (DSB, NIBC Moneyou) daarnaast kan je bij veel banken termijndepositio's afsluiten voor minimaal een jaar die meer 5,25% bieden. Robeco 6 maanden vast voor 5,25% en ook de Friesland Bank of Van Lanschot bieden hogere rentepercentages.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 09 okt 2008, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 okt 2008, 13:11

Rico schreef:Niks (voor jou)... er zijn er genoeg bankpartijen die voor een habbekrats uitstaande hypotheken overnemen van de curator.. sneller kunnen ze niet verdienen..
Dit is een van de voorbeelden waarop je geld kunt verdienen. Een ander voorbeeld is gewoon het opkopen van schulden. Schulden die feitelijk toch niet bestaan, omdat er nooit daadwerkelijk sprake is geweest van een verschuiving van de bron (digitaal geld). Dit kun je weer financieren met andere fictieve gelden (zoals aandelen) en die worden in de toekomst meer waard (uitgaande van het zakken daarvan). Dan heb je feitelijk vanuit het niets met niets geld verdiend.

Kennen jullie Warren Buffet die als een idioot allerlei schulden heeft aangekocht in kritieke tijden ? Het echte moment om geld te verdienen :)

Het enige echte probleem is gewoon dat het geldsysteem zodanig werkt, dat er feitelijk geen geld betááld wordt, maar overal en nergens getallen over en weer schuiven. Er is niet één plek waar bijvoorbeeld veel geld ligt. Geld bestaat gewoon digitaal. Dat is het hele probleem.

En dit probleem komt fictief tot uitbarsting zoals Rico al zegt.

Vergelijk het met een file: vaak bestaat een file zonder enige reden. Gewoon puur, omdat het ontstaat. Terwijl er feitelijk geen oorzaak lijkt te zijn. Geen ongeluk, gewoon opeenstapeling van kleine remacties. Uiteindelijk staat de file er wel.

Zo ook met de kredietcrisis: snowball effect van het zaaien van angst, zorgt daadwerkelijk tot het ontstaan van een crisis. Als niemand ergens iets vanaf zou weten, zou er ook nooit iets zijn gebeurd.

Digitaal geld moet digitaal blijven rollen. Dat is ook wat Rico zegt. Zeker in barre tijden zoals deze is het juist extra belangrijk dat het geld digitaal blijft rollen.

Kortom: allemaal aan de GT3 :)

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 13:17

Macboy schreef:Kortom: allemaal aan de GT3 :)
Hmmmm, ik heb nog wat overwaarde.......zal ik.......... :D

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 13:19

Ik ook!
Samen met een 130i wel een GT3 8)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 okt 2008, 13:23

Arthur schreef:
romo schreef:De geldontwaarding gaat veel te hard natuurlijk. Begin jaren 90 had je voor Fl 500K een kast van een huis met dito grond. Momenteel is dat zelfde huis € 750K waard.................... :shock:

1 volkoren rond, €0,99 betaal ik :mrgreen:

Bij mijn bakker dus :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 09 okt 2008, 13:24

@Rutger,

NIBC zou ik uit de buurt blijven, die hebben een noodgedwongen verkoop aan een IJslandse bank zien afketsen omdat die de financiering niet rond kreeg voor de overname. Ze faceliteren hypotheken met een verhoogd risico, en konden moeilijk geld aantrekken.

Moneyou is ABN-AMRO=Fortis.

DSB, Scheeringa is ook niet zo'n frisse jonge met al zijn leen toko's! Turksebanken in NL zou ik ook mijden.

Gewoon een degelijke club zoeken en een procentje minder accepteren in ruil voor een goede nachtrust.

Alle partijen die een hoge rente bieden doen dat omdat het voor hun de goedkoopste manier blijft om kapitaal aan te trekken. Ze krijgen op de kapitaalmarkt met hoge risicopremie's te maken of zelfs een nee!

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 13:33

Michel P schreef:@Rutger,

NIBC zou ik uit de buurt blijven, die hebben een noodgedwongen verkoop aan een IJslandse bank zien afketsen omdat die de financiering niet rond kreeg voor de overname. Ze faceliteren hypotheken met een verhoogd risico, en konden moeilijk geld aantrekken.

Moneyou is ABN-AMRO=Fortis.

DSB, Scheeringa is ook niet zo'n frisse jonge met al zijn leen toko's! Turksebanken in NL zou ik ook mijden.

Gewoon een degelijke club zoeken en een procentje minder accepteren in ruil voor een goede nachtrust.

Alle partijen die een hoge rente bieden doen dat omdat het voor hun de goedkoopste manier blijft om kapitaal aan te trekken. Ze krijgen op de kapitaalmarkt met hoge risicopremie's te maken of zelfs een nee!

Michel
Michel, je hebt gelijk hoor. Het grappige van NIBC en DSB is weer dat dit Nederlandse instelingen zijn waardoor je direct een garantstelling hebt van de DNB tot € 100.000,-. :| En dat terwijl deze instelling niet persé meer garanties bieden dan Landsbanki en zelfs een minder grote partij zijn in de markt. Overigens was die IJslandse bank volgens mij Landsbanki. :'(

Plaats reactie