Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Casper

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 16:33

hugo schreef:
Macboy schreef:Geld, rente, hypotheken, schulden. Allemaal fictieve zaken. Opgeblazen luchtkastelen. € 200.000,= uitgeven aan een hypotheek betekent niets anders dat ergens op een balans + 200.000 staat en ergens anders -200.000.
Nee hoor. Er is een factor x waarmee een bank geld mag verlenen.
Bij sommige banken wel een factor 100 tot 1000. Dat is toch niet normaal tegen de gezonde 9 ofzo.... :sealed:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2008, 16:41

Casper schreef:
Dennis Cavallino schreef:Casper: Goud is op dit moment op de top van de waarde. Ik vraag me af of dat slim is. Daarnaast smaakt 't minder lekker dan een goede whisky :D
Dat vind ik een knappe voorspelling :wink: Ik denk dat goud in deze tijden behoorlijk veilig is. Misschien zal de waarde dalen als de beurs echt op z'n bek gaat. Maar door de enorme deflatie kan je er dan een stuk meer van kopen. Per saldo heb je dus winst....of in iedergeval vermogen beschikbaar. Ik heb begin september wat goud gekocht, wat op dit moment nog geen slechte investering is geweest...
Misschien heb je gelijk hoor en zijn we nog niet op de top met de goudprijs. Er zijn ook over een jaar of wat altijd wel mensen die het van je willen kopen, mensen die dan pas onder hun steen vandaan kruipen, rond kijken en ontdekken dat de economie is ingestort. :D

De vraag is altijd of je op de korte termijn speelt, of dat je alles uit zit. De vraag is alleen hoe lang houd je dat vol?

En volgens mijn Havo 4 Economieleraar kon een bank vroeger met 100.000 gulden, zo'n 1 miljoen gulden lenen bij DNB. Ik kan me voorstellen dat er speculatieve constructies zijn geweest bij banken/verzekeraars/etc. om dat verder uit te buiten. Of dat 100 tot 1000 keer is, betwijfel ik. Wat voor financiele directie zit daar dan? Een team van dwangmatige gokverslaafden?

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2008, 17:01

Weet je wat het probleem is... de mens is in de basis inhalig.. wil meer dan die nodig heeft.. 4 procent rente niet genoeg ? Dan maar 5 procent..

6 procent rendement niet goed ? Nee liever 10 procent.. blind voor de risico's zie palm invest en consorten..

Alles zo goedkoop mogelijk... 500 euro besparen.. met het risico van 5000 euro ellende...

Ik heb er geen medelij mee..

Wat kiest men 4000 euro verlies... of 80% kans op 5000 euro verlies..... 95% kiest voor die 80%..

Inhaligheid.... en nu worden ze gestraft..

HSR

Bericht door HSR » 08 okt 2008, 17:17

zullen we de waarde van het geld weer terug koppelen aan de goudstandaard ? :D

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 okt 2008, 17:26

Ik vind het toch wat tekort door de bocht gesteld van die rentes. Ten eerste wordt een rente niet gevraagd maar geboden. Ik heb de afgelopen maanden ontelbare brieven gehad van onze eigen banken en andere banken met mooie rentepercentages. Icesave was daarvan echt niet de hoogste.

Als het gaat over constructies zoals Palm Invest dan ben ik het er wel mee eens. Alleen al omdat de reden dat de grens van €50.000,- wordt gehanteerd om over het toezicht uit te komen zou de mensen moeten waarschuwen. Het argument voor de grens van € 50.000,- is dat mensen die zoveel geld kunnen investeren dan ook wel zelfstandig tot een goed/professionele oordeel van de investering kunnen komen. Dat deze bedrijven leningen/hypotheken faciliteren om die € 50.000,- te kunnen investeren heeft dit argument volledig onderuit gehaald.

Met betrekking tot IceSave was er een 'keurmerk' van de DNB. IceSave mag niet voor niets op de Nederlandse markt opereren zou je denken. DNB heeft kennelijk gefaald als het gaat over de kredietwaardigheid van de bank en de beslissing dat IceSave spaartegoeden van Nederlands ingezetenen mag beheren.

Mocht de huidige situatie betekenen dat ook de DNB geen betrouwbare partij is dan halen we de fundamenten van een betrouwbaar bankstelsel onderuit. Ik denk dan ook dat het de DNB en de Nederlandse staat alles aan is gelegen de spaartegoeden te garanderen.

Beslag op IJsland leggen lijkt mij een goede optie voor de Nederlandse overheid.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2008, 17:38

Beslag op IJsland leggen lijkt mij een goede optie voor de Nederlandse overheid.
Ja en dan geven de veerpontstuurman van TESO een knaak in zijn linker borstzak, zodat 'ie af en toe even via een omweg naar Texel vaart om te kijken hoe 't eiland iets noordwestelijker erbij ligt. :bag:

HSR

Bericht door HSR » 08 okt 2008, 18:13

Dennis Cavallino schreef:
Ja en dan geven de veerpontstuurman van TESO een knaak in zijn linker borstzak, zodat 'ie af en toe even via een omweg naar Texel vaart om te kijken hoe 't eiland iets noordwestelijker erbij ligt. :bag:

Ijsland als onderpand lijkt me een goed plan. Fantastisch land om te rijden heb ik mij door meerdere mensen laten vertellen.

DF-'credit-crunch-stress-relief-Icelandic-road-trip' weekend ?

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 18:15

hugo schreef: DF-'credit-crunch-stress-relief-Icelandic-road-trip' weekend ?
LoL :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 okt 2008, 21:22

Spaarders van Icesave moeten bij de IJslandse en de Nederlandse overheid hun spaarcenten terughalen. De IJslandse bank kan niet langer aan zijn verplichtingen voldoen, meldt Icesave in een verklaring op de eigen website.

Daarmee heeft Icesave de handdoek in de ring gegooid. Spaarders wordt gewezen op de garantieregelingen van IJsland en Nederland.

De Consumentenbond heeft het aangekondigde kort geding van morgen meteen afgeblazen. ,,Er is immers nu een nieuwe werkelijkheid", zegt woordvoerder Barbara den Uijl. De bond hoopt dat De Nederlandsche Bank (DNB) en minister Bos snel meer duidelijkheid kan geven over het lot van Nederlandse spaarders.

Momenteel overlegt DNB en de overheid nog altijd met de IJslandse autoriteiten.

De chaos rond internetspaarbank Icesave was vanochtend compleet. Zo is het naambordje verwijderd van de Amsterdamse vestiging en is het personeel niet komen opdagen.

Tegelijk bereidt het Nationaal Incasso Bureau (NIB) beslaglegging voor op de tegoeden van Icesave Nederland. Naar schatting sparen 75.000 Nederlanders bij de hoge rente bank (5,25 procent)

Het NIB wil dat Icesave de spaargelden voor 12:00 vrijgeeft. De Nederlandsche Bank krijgt ondertussen zoveel vragen van spaarders dat de de site momenteel onbereikbaar is.

Opheldering
Inmiddels heeft DNB opheldering gevraagd bij de IJslandse autoriteiten over de situatie bij Icesave en tegoeden van Nederlandse spaarders. De IJsland garandeert tot 20.887 euro geheel, de rest wordt door DNB tot 100.000 euro gegarandeerd.

Niet alleen Nederland, ook Groot-Brittannië trekt aan de bel bij IJsland. De Britse regering werkt aan een claim van zijn 300.000 spaarders.
Gaat goed...

Shakes

Bericht door Shakes » 08 okt 2008, 21:32

OT

Ijsland is fantastisch!

Duur maar het waard! Vroegah vloog ik via Ijsland naar NY. Goedkope tickets, kon je dan weer compenseren door daar een paar dagen te verblijven. Uniek land(schap)

Joy

Bericht door Joy » 08 okt 2008, 21:33

Ergens is het wel grappig. Mensen die de aandeelhouders uitlachen en roepen dat ze zelf geen risico nemen en 5% rente pakken zitten nu min of meer in hetzelfde schuitje :lol:

RobS

Bericht door RobS » 08 okt 2008, 21:57

Joy Jolliffe schreef:Ergens is het wel grappig. Mensen die de aandeelhouders uitlachen en roepen dat ze zelf geen risico nemen en 5% rente pakken zitten nu min of meer in hetzelfde schuitje :lol:
Inderdaad :'(

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 okt 2008, 22:20

Rob Schouten schreef:
Joy Jolliffe schreef:Ergens is het wel grappig. Mensen die de aandeelhouders uitlachen en roepen dat ze zelf geen risico nemen en 5% rente pakken zitten nu min of meer in hetzelfde schuitje :lol:
Inderdaad :'(
Het erge is dat banken bedrijven een enorme druk opleggen om meer redement op hun aandelen te bieden dan het rentepercentage op een spaarrekening en nu zelf niet thuisgeven.

Het voordeel van de wereldwijde renteverlaging is dat de rendementseisen op aandelen ook lager kunnen worden.

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2008, 22:33

Vandaag topdrukte gehad.. in mijn toko.. echt mega verkocht... rot allemaal maar op met jullie recessie gelul, er klopt niks van :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 okt 2008, 22:36

Rico schreef:Vandaag topdrukte gehad.. in mijn toko.. echt mega verkocht... rot allemaal maar op met jullie recessie gelul, er klopt niks van :mrgreen:
Al die mensen die straks zonder werk zitten, willen nu het nog kan, een goed matras................................tijd zat om uit te slapen over een tijdje :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2008, 22:40

Nee hoor, die matrassen worden gemaakt door een matrassenfabriek. Die weer een grondstoffen leverancier heeft... Waar de arbeiders/chauffeurs en andere schakels een leuk salaris ontvangen..dat ze weer kunnen uitgeven aan "spulletjes" ZO SIMPEL IS HET...

De rest is ruis op de lijn...opgeklopte zeepbellen door inhaligen ontwikkeld.. FUCK de inhaligen..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 okt 2008, 23:00

Nog bij de dolle dwaze dagen van de Bijenkorf geweest Rico? :mrgreen: omzet zat zeg maar

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2008, 23:10

Niels schreef:Nog bij de dolle dwaze dagen van de Bijenkorf geweest Rico? :mrgreen: omzet zat zeg maar

Heb het zelf druk genoeg :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 09:23

't Schijnt dat ze in Groningen al hun geld in oude matrassen stoppen door de kredietcrisis Rico. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 09 okt 2008, 09:27

Dennis Cavallino schreef:'t Schijnt dat ze in Groningen al hun geld in oude matrassen stoppen door de kredietcrisis Rico. :)
Vandaar die inruilaktie Rico :mrgreen: en je vrouw maar matrassen kapot snijden :banaan:

Michel

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 09 okt 2008, 09:35

De Nederlanders moeten gewoon blijven besteden zoals ze dat altijd doen. Boodschappen/kleding/luxe artikelen. Dat houd het geheel draaiende (zolang de banken met je spaargeld blijven bestaan).
Natuurlijk wordt het een ander verhaal als de bedrijven mensen moeten gaan ontslaan vanwege deze crisis. Maar zolang de consument doorgaat met wat hij normaal doet is er op de kortere termijn weinig aan de hand.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 okt 2008, 10:22

Dennis Cavallino schreef:'t Schijnt dat ze in Groningen al hun geld in oude matrassen stoppen door de kredietcrisis Rico. :)
Hahaha :mrgreen: :roflol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 10:44

Even van 't andere forum gepikt:

Afbeelding

Zo te zien verwacht het IMF in 2009 nog geen wereldwijde recessie, slechts een afname van de economische groei wereldwijd. Wat zouden ze voor 2010 en 2011 verwachten? Of is 't daar nog te vroeg en te onzeker voor om te uitspraken over te doen (lees: 'voorspellen') nu 't allemaal harder gaat dan ze hadden verwacht? Die gasten moeten toch weten waarover ze praten en moeten meer weten dan wij als leken, dunkt me.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 okt 2008, 10:46

klopt niets van dat tabel, de US heeft volgend jaar echt geen groei! Geloof er niets van :wink: Tegenwoordig krijg je daar al een Hummer kado bij een pakje boter :P

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 10:58

Jullie kunnen wel allemaal lachen... maar het is gewoon triest als je je spaarcenten (wellicht) kwijt bent :roll:
Beweegredenen zijn van minder belang, heeft niets met inhaligheid te maken.
Zo zou je uit Rico z'n verhaal op kunnen maken daar geen matras te kopen :?: :wink:

D'r worden hier altijd makkelijk mensen afgeserveerd die ergens wat verkeerd geinvesteerd hebben of spaargeld hebben of aandelen gekocht of geleased hebben en nu naar de centen kunnen fluiten...
Vaak zijn het de mensen die het al niet zo breed hebben en zich dingen aan laten praten voor een paar centjes extra.
Hoorde ook iets op de radio van mensen die hun huis verkocht hadden en het geld ff bij Icesave gestald hadden :shock:
Dan ben je niet blij...

En nee, ik heb geen geld op een Ijslandse bank :wink:
Gewoon in NL :mrgreen:

Plaats reactie