Na de afgelopen maanden, als groot Porsche-liefhebber, met verschillende Porsche's te hebben mogen sturen was mijn honger nog niet gestild. Erger nog, iedere rit in een Porsche smaakt naar meer, veel meer.
Zo was er een paar weken terug een 6-tal ronden met een 996 GT3 op CPZ, 2 weken terug een hele dag Zandvoort met een 996 Turbo en een Cayman S Porsche Design Edition 1 en eerder dit jaar 2 dagen in Leipzig waar ik verschillende modellen heb mogen proberen op het testcircuit van Porsche zelf. Een aantal weken daarvoor had ik voor het eerst een 997 onder de kont. Een Carrera S, hiermee heb ik heerlijk in de Duitse bergen mogen sturen tijdens een 2 daagse photoshoot rondom Nürburg. Enkele maanden terug kwam Porsche echter met de vernieuwde 997, vanaf het begin vond ik hem geslaagd. Een verfrissend uiterlijk en wat meer scherpe kantjes. Ook kwam Porsche dan eindelijk met een snelle automaat. De Tiptronic werd namelijk toch echt wel traag in vergelijking met de bakken die de concurrentie levert. Zelf heb ik enkele malen met Tiptronic gereden, maar ben er nooit echt fan van geworden. In een dergelijke auto hoort gewoon een handbak, of een snelle (robot)automaat. De Tiptronic is helaas niet snel genoeg.
De Tiptronic er dus uit bij Porsche en de Porsche Doppelkupplung (PDK) er in. Een snellere bak die eigenlijk werkt met 2 versnellingsbakken naast elkaar, net als het DSG systeem van VW en Audi (Het is echter niet dat systeem, het is een door Porsche zelf ontwikkelde bak). Te bedienen met de versnellingspook of de knopjes op het stuur. Veel is hier natuurlijk al over geschreven en gezegd, maar ook ik zal er natuurlijk nog op terug komen Want ja, ik reed vandaag met de 997 Carrera S met PDK.
Vanmorgen om 10 uur stond er bij Porsche Centrum Rotterdam dan ook een schitterende Arctic Silver 997 Carrera S voor mij klaar. Even een bakje koffie en een klein Porsche-babbeltje en dan richting de auto. Deur open en een schitterende zwart lederen interieur lachte mij tegemoet....dit was mijn werkplek voor de komende 4 uren. Korte uitleg kreeg ik nog even over de PDK. Hij is namelijk in verschillende standen te gebruiken. Natuurlijk de gewone D (drive) en de handmatige stand ( + en - ) maar ook nog eens een 'Sport' en een 'Sport Plus' stand. Ik begon rustig en reed gewoon lekker weg in D. Eerste wat dan opvalt is de rust die er heerst in de auto, met name veroorzaakt door de geruis- en schokloze versnellingsbak. De auto was al voor me warm gereden, dus op de snelweg kon meteen het gas er wat op. 'Wauw' wat schakelt die bak soepel zeg, je moet echt op je teller kijken om te zien in welke versnelling de auto staat. In de D stand houdt de bak de auto lekker 'lui', dus laag in toeren. Maar ja, we willen natuurlijk wat spektakel. Dus toen de eerste tunnel opdoemde heb ik niet alleen het opendakje even opengezet, maar ook de wagen in de 'Sport Plus' stand gezet. Meteen als je die knop indrukt hoor je hem schakelen, stijgen in toeren en voel je hem strakker worden. Dat strakker worden heeft te maken met het Porsche Active Suspension Management (PASM) dat in die stand automatisch aan gaat. Dit zorgt ervoor dat de dempers een stuk stugger staan afgesteld. Tunnel in, gas erop........oh mijn god......wat gaat die wagen dan los zeg! Het geluid is heerlijk en de kunstmatige drukkertjes in de rug (doet de PDK alleen in de 'Sport Plus' stand) voelen heerlijk, helemaal niet gemaakt, maar eigenlijk heel natuurlijk.
De PDK is natuurlijk een bak waar je zelf in kunt en misschien ook wel wilt schakelen. Dat doen we dus ook. Hendel in M en werken met de knopjes op het stuur. Deze werken toch anders dan ik aanvankelijk dacht. Het is eigenlijk een knop die je naar de voor en achterkant van het stuur doordrukt. Dus niet een kantelknop zoals de oude Tiptronic. De PDK schakelt op door op de knop te drukken vanaf de voorkant van het stuur en schakelt neer door de knop in te drukken vanaf de achterkant (dus eigenlijk door naar je toe te halen) en dan dus zowel links en rechts op het stuur hetzelfde. Dan nu de hamvraag......is dit juist.....ik belde hierover met Ilija om het moment dat ik zo'n 45 minuten met auto had gereden (niet continu in M). Ik vertelde hem dat het me eigenlijk wel meeviel. Dat was dus blijkbaar wat te voorbarig. Na langer op de handmatige stand gereden te hebben en ook een paar keer mis geschakeld te hebben (+ waar - moest en andersom), moet ik toch echt concluderen dat de knoppen echt verkeerd omstaan. Hoe graag ik ook zou willen dat de Porsche dit goed heeft, het klopt gewoon niet!
Wel weet ik zeker dat het zal wennen als je langer in de auto rijdt (na een dag sturen weet je niet beter), maar waarom hebben ze toch niet gekozen voor de handeltjes met een + en een – hendeltje links en rechts. Ik heb bijvoorbeeld de linker schakelknop denk ik 2 keer gebruikt. Want je concentreert je op één knop. Had daar gewoon links – en rechts + van gemaakt met echte flippers en niemand had er over gezeurd. Ik doe dat nu wel, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat dan ook het enige is waarop ik kritiek kan geven aan de PDK. Want het schakelen gaat zo vloeiend en zo snel! Ook in D met de ‘Sport Plus’ aan gaat het echt als de brandweer. Geen handbak die daar tegenop kan. Ik moet nog maar zien of een handgeschakelde Turbo het wint van een Carrera S met PDK. De bak schakelt wanneer jij dat wilt, niet eerder en niet later, dat is echt prima in orde. En echt smullen is het terugschakelen in M wanneer de 'Sport Plus' is gekozen, dan gaat het namelijk gepaard met heerlijk tussengas.
Meer over de auto dan. Het betrof dus een Carrera S, die sinds de facelift beschikt over 385pk en 420Nm. Met PDK is hij in staat om van 0-100 te schieten in 4.3 seconden. Zeker met behulp van de Launch Control is dit goed mogelijk. Ik heb het dan ook 2 keer geprobeerd. Het gaat echt snel. Al is de sensatie van een Launch Control nog groter wanneer je meer vermogen tot je beschikking hebt. Nu is het gewoon de bak in D, ‘Sport Plus’aan, linker voet op de rem en de rechter vol op het gas. De toeren lopen dan op tot 6.100 toeren. Voet van de rem, en de 997 schiet van zijn plek. Zonder wielspin met de PSM (Porsche Stability Management) aan, en met wat wielspin wanneer je de PSM uit doet. Toch wel een leuke gadget.
Zoals eerder gemeld was de auto uitgevoerd in Arctic Silver met zwart interieur. Een hele veilige combi en één die ik niet zal maken. Toen ik terug kwam bij het Porsche Centrum werd er net een schitterende Macademia Metallic Carrera S afgeleverd met een Cacoa interieur. Zowel buiten als binnen dus een soort bruintint. Een werkelijk fabelachtige combinatie die je echt in real life moet zien. Het interieur van ‘mijn’ 997 was verder voorzien van de meeste gemakken. Navigatie, airconditioning, Sports Chrono Package, automatisch inschakkelende dagverlichting etc etc.
Ik kan het blijven zeggen als ik in een 911 rijdt, maar ook dit maal weer stond ik versteld van het messcherpe stuurgedrag van de 911. Ik ken werkelijk geen auto die zo fenomenaal strak een bocht instuurt. Precies waar jij heen wilt en echt op de mm nauwkeurig te zetten. De standaard Porsche remmen zijn op de straat ook meer dan toereikend en remmen dan ook iedere keer kneiterhard.
Natuurlijk heb ik ook geprobeerd te zoeken naar wat negatievere kanten van de 997 Mk II. Sommigen zullen hierbij het uiterlijk naar voren halen, dat doe ik niet, want ik vind hem echt een dikke plus scoren i.v.m. de MK I. Natuurlijk moet er een grote kanttekening worden gezet bij de PDK-bak als we het hebben over de volgorde van de + en -, die zit gewoon verkeerd om. Qua zitpositie heb ik niets aan te merken, ik zit met mijn lengte (1.91m) heerlijk in de 911 en kan het ook wel uren volhouden in de heerlijke (standaard) 911-stoelen. Stoel, stuur en pedalen staan op de juiste positie van elkaar! Qua weggedrag is er ook weinig aan te merken op de auto. Je moet echter wel rekening houden met waarmee je op pad bent. Iedere 911-kenner weet waar de motor ligt en dit zorgt gewoon voor een heel specifiek weggedrag. De kont wil dus wel eens los zijn. Verder wil de snuit wel eens lichter worden op korte oneffenheden in een bocht, zeker wanneer de benzinetank voor minder dan een kwart gevuld is. In de ‘Sport Plus’stand is de auto trouwens erg hard, stugger dan een GT3 in de normale stand, daar moet je van houden, ik doe dat wel, maar weet zeker dat er mensen zullen zijn die dit echt te stug vinden. Voor het betere en snellere bochtenwerk is deze stand echter wel weer een pré.
Dan de conclusie. Is de PDK geslaagd…..ik zeg ja. Een dikke ja. Zeker wanneer we hem vergelijken met de Tiptronic dan is het echt een enorme verbetering. Tel daar nog eens bij dat hij echt enorm veel gemak biedt (in D) en heel veel fun (in M) en het is echt een hele goede en bovenal supersnelle versnellingsbak. Dat de knoppen verkeerd om zitten…..dat nemen we dan maar voor lief, daar ben je na een complete dag sturen toch aan gewend. Nooit zou ik zelf in een sportauto een automaat kopen, maar Porsche heeft mij anders doen besluiten, of ik het zou doen weet ik nog niet, maar de optie is in ieder geval open gezet, want de bak is echt heel goed.
Naast het rijden heb ik natuurlijk ook foto’s genomen. Daarvoor had ik de auto ook mee. Die zullen later in dit topic volgen. Maar toch in het verslag al vast 2 plaatjes.
Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn testverslag en mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel. Rest mij alleen nog Porsche Centrum Rotterdam te bedanken voor het uitlenen van deze 997. We zien elkaar snel weer!!