Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2008, 12:53

Een piramidespel wil ik 't niet noemen, maar veel banken zijn wel erg positief ingesteld geweest met het verstrekken van kredieten aan particulieren en bedrijven, of elkaar, terwijl er al een langere tijd signalen waren dat 't minder zou gaan met de economien. Struisvogels dat zijn 't, net als politici en Rico. (geintje Rico... :) )
Wat ik ermee bedoel is dat ze al veel eerder de knip dicht hadden moeten gooien voor de woeker-leningen die ver boven ieders macht lagen, maar wat 'wel goed zou komen'. Risico analyes zijn denk ik linea recta prullenbakken in gepleurd om maar te scoren, zo denk ik. Misschien niet bij alle banken, maar wel bij een flink aantal. Er zit nog heel veel kapitaal in diverse banken, maar als de rest elkaar maar overeind houdt door te lenen en blijven lenen dan draait 't hele systeem zich vast. Nu gaat dat sneller omdat nu in hele korte tijd alle verloven zijn ingetrokken en je als onderneming, land en particulier niet zomaar meer kan lenen. Het gaat dus sneller dan ze hadden verwacht, maar dat doen ze zichzelf aan. Was er eerder mee begonnen en je had de daling over een langere tijd uitgesmeerd. Maar goed, er zullen vast mensen geweest zijn binnen banken en overheden die erop aandrongen om te minderen, maar die zullen wel tegengesproken zijn door de struisvogels. :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 okt 2008, 13:03

Ik vind dat je met recht wel van een pyramide systeem kan spreken, gezien de exorbitante (zelf) verrrijking die zich in de top afspeelt...........................( het is ook bewust en met voorbedachte rade in de markt gezet, met maar 1 doel; maximaal cashen)

Zoals elk pyramide spel gedoemd is te mislukken, zo is het nu niet anders.............................

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 13:09

Ik denk dat ik na een dag als vandaag toch maar een aantal serieuze maatregelen ga treffen. Beetje goud kopen kan in dit soort tijden nooit kwaad. De helft van m'n spaargeld thuis in contanten houden in dit soort tijden ook niet.

Ik zit er bijna over te denken om een aantal flessen sterke drank en een paar sloffen sigaretten aan te schaffen voor als het echt fout gaat...als het niet fout gaat kom je daar toch wel weer snel vanaf...

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 13:11

Zonet een wereldwijde renteverlaging met een half procentpunt. Beurzen zullen wel omhoog schieten....
ECB en FED verlagen beide de rente met 0,5%

In een gezamenlijke operatie hebben de Europese en de Amerikaanse Centrale bank de rente fors verlaagd.

De Europese Centrale Bank (ECB) verlaagt per direct de rente van 4,25 naar 3,75. De Amerikaanse Centrale Bank FED verlaagt de rente van 2 naar 1,5% Alles om de kredietcrisis te verlichten en de economie te steunen.

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 13:12

Is trouwens echt een druppel op de gloeiende plaat dit soort acties....uitstel van executie...

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 okt 2008, 13:29

De vraag is wanneer gaan we kopen en wat? :mrgreen:

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 13:36

Ik zal eerlijk zeggen dat de gedachte door mijn hoofd speelt om vandaag nog even langs de AH de rijden en wat flessen sterk en een paar sloffen Malboro te kopen...

Noem mij maar een doemdenker....ik zie op dit moment weinig andere mogelijkheden...

Fernando

Bericht door Fernando » 08 okt 2008, 13:42

Casper schreef:Ik zal eerlijk zeggen dat de gedachte door mijn hoofd speelt om vandaag nog even langs de AH de rijden en wat flessen sterk en een paar sloffen Malboro te kopen...

Noem mij maar een doemdenker....ik zie op dit moment weinig andere mogelijkheden...
sterke drank bij de AH lijkt me sterk.... :drinking:

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 13:46

D'r zit hier zo'n Gall en Gall in de AH...

Tom

Bericht door Tom » 08 okt 2008, 13:51

Wat heeft het voor nut om een paar flessen sterke drank en sigaretten te halen? :?

Fernando

Bericht door Fernando » 08 okt 2008, 14:03

Tom schreef:Wat heeft het voor nut om een paar flessen sterke drank en sigaretten te halen? :?
om je verdriet weg te zuipen en roken als het echt verkeerd gaat... :wink:

Tom

Bericht door Tom » 08 okt 2008, 14:17

:lol:
OK ik zat even te slapen denk ik

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 okt 2008, 14:37

Tom schreef:Wat heeft het voor nut om een paar flessen sterke drank en sigaretten te halen? :?

Precies, als je nog even wacht koop je voor hetzelfde geld gewoon een meerderheidsbelang in Bacardi-Martini en BAT. :mrgreen:

HSR

Bericht door HSR » 08 okt 2008, 15:16

welke prognosis geven de echte economen op DF ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2008, 15:32

Casper: Goud is op dit moment op de top van de waarde. Ik vraag me af of dat slim is. Daarnaast smaakt 't minder lekker dan een goede whisky :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2008, 15:34

hugo schreef:welke prognosis geven de echte economen op DF ?
Hebben we die dan? Alle echte economen die ik heb gesproken afgelopen jaar, zeiden niet dat de crisis over zou slaan op de EU/NL. Ik weet niet wat voor studieboeken die hebben gelezen, maar ik denk dat er bierviltjes overheen lagen :hmmm:

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 15:43

Die flessen sterk en sigaretten koop ik uiteraard niet om op te drinken/roken. Ik zie het er gewoon van komen dat heel veel banken zullen sluiten. Icesave is nog maar het topje van de ijsberg (hoe ironisch ;)) Als veel banken sluiten zal er giga-deflatie optreden omdat mensen simpelweg niet meer over geld kunnen beschikken. Ruilhandel zal dan enorm snel zijn intrede doen. Sigaretten en sterke drank staan bekend als de beste ruilmiddelen.
Je ziet het nu al gebeuren in de VS deze praktijken....Ik wil niet zeggen dat het hier per definitie zal gebeuren, maar het is naïef om te denken dat het niet zo ver zal komen....

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 15:48

Dennis Cavallino schreef:Casper: Goud is op dit moment op de top van de waarde. Ik vraag me af of dat slim is. Daarnaast smaakt 't minder lekker dan een goede whisky :D
Dat vind ik een knappe voorspelling :wink: Ik denk dat goud in deze tijden behoorlijk veilig is. Misschien zal de waarde dalen als de beurs echt op z'n bek gaat. Maar door de enorme deflatie kan je er dan een stuk meer van kopen. Per saldo heb je dus winst....of in iedergeval vermogen beschikbaar. Ik heb begin september wat goud gekocht, wat op dit moment nog geen slechte investering is geweest...

Macboy

Bericht door Macboy » 08 okt 2008, 15:52

Geld, rente, hypotheken, schulden. Allemaal fictieve zaken. Opgeblazen luchtkastelen. € 200.000,= uitgeven aan een hypotheek betekent niets anders dat ergens op een balans + 200.000 staat en ergens anders -200.000. Vervolgens wordt hiermee geschoven, over en weer, geleend, geïnvesteerd. Aandelenmarkten worden gevormd, waar helemaal geen echt geld gemoeid is.

Kortom, het is allemaal LUCHT. Geld bestaat an sich niet eens, behalve de contanten die we hebben. Al het giraal verkeer is één grote luchtbel die nu ontploft is. En het werd tijd ook.

Nu begint het echt geld verdienen: als je nu slim bent en op juiste wijze met geld weet om te gaan, kun je schatrijk worden :)

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 15:53

Macboy schreef: Nu begint het echt geld verdienen: als je nu slim bent en op juiste wijze met geld weet om te gaan, kun je schatrijk worden :)
Ik ben altijd erg benieuwd naar de inhoud van dit soort uitspraken....ik denk namelijk dat dit met geld niet het geval is....eerder met goederen die je later weer omzet in geld...

:)

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 16:01

Het is trouwens over en uit voor Icesave:
Icesave kan niet meer aan verplichtingen voldoen

Icesave kan spaarders hun geld niet meer terug betalen.

Kredietcrisis
Op de website van Icesave staat te lezen dat de bank niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Dit omdt de moeder Landsbanki door de kredietcrisis in grote financiële problemeen is gekomen. Transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, zijn niet meer doorgevoerd.

Garantieregeling
Spaarders bij Icesave zullen hun geld via de IJslandse en Nederlandse depositiegarantiestelsels moeten proberen hun geld terug te krijgen.

Geld onbereikbaar
Gisteravond was al duidelijk dat Nederlandse spaarders hun geld niet meer van hun rekening bij Icesave konden halen.
Spaarders Icesave kunnen niet bij hun geld

DNB
De Nederlandsche Bank heeft de gegevens van alle spaarders van Icesave.

IJsland verzaakt
Volgens de Britise minister van financiën kunnen klanten van Icesave erop rekenen dat zij hun geld volledig terugkrijgen. Op de IJslanders hoeven de spaarders hun hoop niet te vestigen, zo blijkt. IJsland weigert volgens Darling garanties over te geven, terwijl de centrale bank van IJsland garant zou moeten staan voor de eerste 20.000 euro. 'De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen', aldus Darling.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 08 okt 2008, 16:20

Hoorde net dat mijn zus ook spaarcenten bij Icesave had staan. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat zij haar geld terug heeft.

Casper

Bericht door Casper » 08 okt 2008, 16:28

Dat gaat lang duren, heel lang.....

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 08 okt 2008, 16:30

Casper schreef:Dat gaat lang duren, heel lang.....
Ach, ze wilde toch haar geld vastzetten. Dat is in ieder geval gelukt nu :hosanna:

HSR

Bericht door HSR » 08 okt 2008, 16:31

Macboy schreef:Geld, rente, hypotheken, schulden. Allemaal fictieve zaken. Opgeblazen luchtkastelen. € 200.000,= uitgeven aan een hypotheek betekent niets anders dat ergens op een balans + 200.000 staat en ergens anders -200.000.
Denk toch niet dat je het zo simpel mag stellen. Vriend van mij is risico analyst bij een verzekeraar, als je weet wat een constructies daar bedacht worden, daar is quantum fysica niks mee vergeleken.
Laatst gewijzigd door HSR op 08 okt 2008, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie