Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door romo » 07 okt 2008, 11:55

Begin jaren 80 zelfs 13% :shock:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 okt 2008, 12:00

Rico: Met het laten opgroeien van kinderen zonder weelde heb ik geen problemen, maar om ze te laten opgroeien zonder eten vind ik wat ver gaan. :D

In 1978 was ik 0 jaar oud. Mijn ouders hadden 't zwaar, mijn pa ging pas toen opeens financiele stappen maken door wat jobhoppen tot ie een topfunctie kreeg. En in de jaren '80 kwam er weer een dip toen ie daarvan weer werd ontslagen (te oud, te duur, nieuwe directeur wilde zijn functie zelf doen etc. recessie op komst etc.). 2 jaar zat 'ie thuis. Ik weet wat 't is om zowel in luxe als in zware tijden te moeten leven. Dat vormt karakter, al ben ik voor mijn gevoel niets tekort gekomen. Maar ik heb het gevoel van wat er nu op ons af komt, heftiger zal zijn dan ik tot nu toe heb meegemaakt Rico.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 07 okt 2008, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 okt 2008, 12:03

124 Teletekst di 07 okt
IJsland neemt hele banksector over

` IJsland heeft de volledige controle
over de bankensector overgenomen.Op tv
zei premier Haarde dat dat is gebeurd
om een faillissement van het land te
voorkomen.De IJslandse economie drijft
grotendeels op de financiële sector.

De regering garandeert nu tegoeden en
kan banken dwingen te fuseren.De handel
in zes van de grootste banken en
financiële instellingen was gisteren al
opgeschort.

De IJslandse internetbank Icesave heeft
gezegd dat Nederlandse spaarders gewoon
bij hun geld kunnen.Het dochterbedrijf
van Landsbanki stunt op de spaarmarkt
met een rente van 5,25 procent.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 okt 2008, 12:31

Barclays ontkent verzoek om kapitaalinjectie van overheid
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Britse bank Barclays ontkent de Britse overheid om een kapitaalinjectie te hebben verzocht. Dat heeft een woordvoerder van Barclays dinsdag gezegd tegen Dow Jones Newswires in een reactie op een bericht van de BBC. De BBC meldde eerder vandaag dat Barclays, Lloyds TSB en Royal Bank of Scotland (RBS) de Britse overheid om een kapitaalinjectie zouden hebben gevraagd.

Volgens de BBC hebben de Britse banken maandagnacht overleg gevoerd met minister van Financien Alistair Darling, maar heeft de overheid geen concreet plan aangeboden voor een reddingsactie.

Lloyds TSB, RBS en Barclays zouden naar verluidt ieder een kapitaalinjectie van GBP15 miljard nodig hebben, waarvan GBP7,5 miljard per direct en een verdere GBP7,5 miljard in de vorm van garanties van de overheid. De overheid zal in ruil daarvoor preferente aandelen en warrants krijgen.

Volgens de BBC zouden de banken ook hebben aangegeven dat deze kapitaalinjecties niet voldoende zouden zijn om het banksysteem te stabiliseren. De banken zouden van de overheid ook de garantie willen om geld te lenen in ruil voor onderpand dat nu niet door de Bank of England wordt geaccepteerd.

romo

Bericht door romo » 07 okt 2008, 12:43

Het kaartenhuis dondert maar verder in mekaar..................... :shock:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 okt 2008, 13:48

RutgerK schreef:
SteV6 schreef:Ik ben zoooo blij dat ik voor 20 jaar rentevast heb gekozen :lol:

Vrienden die mij 5 jaar geleden voor gek verklaarden balen nu dat ze niet even slim zijn geweest toen ... Ga maar na, elk weldenkend mens moet toch snappen dat winsten niet jaren achtereen met 15% kunnen blijven stijgen. Dat is niet normaal. Dat lukt misschien 3 jaar, hooguit 5 jaar, maar dan is de koek op. Ik vergelijk het met te gulzig eten, daar slik je ook lucht mee. En vroeg of laat moet je boeren. Het eerste boertje hebben we gehad met de ]dotcom-hype en nu de volgende boer, de kredietcrisis.

Vervelende is alleen dat er nu maagzuur mee omhoog komt Afbeelding

SteV6
Renteverhaal blijft altijd moeilijk. Wij zijn niet persé op zoek naar de laagste rente maar meer naar fiscaal het voordeligste tarief. Als je buffers hebt kan het gunstig zijn om een spaarhypotheek te hebben met een variabele rente omdat de fiscale aftrek van hypotheekrente staat tegenover een hogere rente op het spaarbedrag. Ik vid het prima om nu tegen 7% te sparen en bij de fiscus op te geven dat ik 7% hypotheek rente heb betaald het afgelopen jaar. :wink:
Dat is ook wel zo natuurlijk. Maar als je nu kijkt naar met name de starters, het is zowat onmogelijk om nog een huis te kopen in NL. Hoe vaak zie je niet dat er op 2 salarissen met lekker lage variabele rente geleend is voor een huis terwijl de maandelijkse lasten net draagbaar zijn :) Als je dan van 3,8% naar 7% gaat oid dan is dat wel lastig.

Ik kon vorig jaar 30 jaar vast krijgen tegen 5,2% en 3,8% variabel. Meteen 5,2% vast gedaan omdat ik de kans groter acht dat de rentestand over 30 jaar gemiddeld hoger word als die 5,2% ipv lager. Gekoppeld aan geen hypotheek rente aftrek leek het mij niet wijs om dan variabel te nemen :)

RobS

Bericht door RobS » 07 okt 2008, 13:58

romo schreef:124 Teletekst di 07 okt
IJsland neemt hele banksector over

` IJsland heeft de volledige controle
over de bankensector overgenomen.Op tv
zei premier Haarde dat dat is gebeurd
om een faillissement van het land te
voorkomen.De IJslandse economie drijft
grotendeels op de financiële sector.

De regering garandeert nu tegoeden en
kan banken dwingen te fuseren.De handel
in zes van de grootste banken en
financiële instellingen was gisteren al
opgeschort.

De IJslandse internetbank Icesave heeft
gezegd dat Nederlandse spaarders gewoon
bij hun geld kunnen.Het dochterbedrijf
van Landsbanki stunt op de spaarmarkt
met een rente van 5,25 procent.
Ik ben, as we speak, m'n centen van m'n IceSave rekening aan het halen, gaat gigantisch traag...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 okt 2008, 14:35

Vorige week kon m'n ma niet eens op de website van de ABN-spaarrekening komen. Op de een of andere manier lag de website eruit, begrijp je dat nou :P Ze wilde trouwens wat storten :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 07 okt 2008, 14:35

Bert 3.8% variabel is natuurlijk niet de rente waarop gebudgeteerd is om de hypotheek te verkrijgen, zo zijn de verstrekkingsnormen simpelweg niet, bij geen enkele geldgever in NL.

Problemen bij jonge starters als ze wel kunnen lenen en netjes minimaal 10 jaar vast zetten heel anders. Hoe duurzaam is de relatie? Wat als er kids komen of die wens opeens opspeelt? Het gebrek aan enige spaarcent gaat ze dan parten spelen. Want als de relatie klapt, idem bij jong gehuwden, dan is de financiele ellende niet te overzien. Juist door de gedachten het moet allemaal financieel kunnen zonder ook maar een worse case scenario te draaien zal velen een harde financiele les leren. Niets nieuws.

De drang om te consumeren is bij vele consumenten zo groot, dat ze zichzelf graag voor de gek houden, het oppertunisme viert hoogtij en als het dan mis gaat dan is het de schuld van iedereen, want lenen ging zo makelijk :!:

Neem nou de LCD/Plasma TV hype, hoeveel mensen kochten deze wel niet terwijl ze A nog een prima TV thuis hadden staan, en B de knaken er niet voor hadden? Kijk een wasmachine op afbetaling omdat die op het verkeerde moment kapot gaat en je hebt 2 kleine kinderen daar is in te komen, maar een fucking TV :?:

Nibud heeft van die mooie plaatjes, waarbij aangegeven word hoe groot je spaar buffer in bepaalde situaties dient te zijn, hoeveel mensen zouden dat enigsinds voor elkaar hebben?

Michel

romo

Bericht door romo » 07 okt 2008, 15:10

115 Teletekst di 07 okt
Nederland garandeert 100.000 euro

` Nederland stelt zich garant voor
spaartegoeden tot 100.000 euro.Minister
Bos heeft dat verklaard na afloop van
een bijeenkomst van de ministers van
Financiën van de EU in Luxemburg.

De garantstelling voor dat bedrag geldt
niet voor de hele unie.Het bedrag is
daar verhoogd van 20.000 tot 50.000
euro.Ierland en Duitsland besloten in
de afgelopen dagen alle spaartegoeden
volledig te vergoeden.Dat zette kwaad
bloed in de andere EU-landen,die bang
waren dat spaarders zouden weglopen.

In Luxemburg is ook bepaald dat de
belangrijkste "systeemrelevante"
instellingen niet failliet mogen gaan.

Ik ga maar over de grens denk ik zo; daar wordt 100% gegarandeerd..............................

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 okt 2008, 15:16

Rob, waarom haal je het weg bij Icesave als de IJslandse overheid garanties geeft op de spaartegoeden? Speelt het gevoel hier toch zo'n belangrijke rol?

Romo, ik zou nog even wachten. Omdat jou gedachtengang algemeen heerst zijn de Europese ministers van financiën bijeen om een gelijke lijn hierin te trekken. Bos en misscien nog wel belangrijker mevr. Kroes zal namelijk echt niet toelaten dat banken de dupe worden van concurrentie vervalsende maatregelen van de individuele overheden.

RobS

Bericht door RobS » 07 okt 2008, 15:31

RutgerK schreef:Rob, waarom haal je het weg bij Icesave als de IJslandse overheid garanties geeft op de spaartegoeden? Speelt het gevoel hier toch zo'n belangrijke rol?
De IJslandse banken beheren samen een kapitaal dat bijna 10x zo groot is als het BNP van IJsland... (wonen maar 305 duizend mensen)

RVV

Bericht door RVV » 07 okt 2008, 15:43

Leuk, nu gaan we ijsland, minder inwoners dan een middelgrote stad er ook bij betrekken :? Ijsland is een geïsoleerde economie, waar hele andere problemen spelen.

RobS

Bericht door RobS » 07 okt 2008, 15:47

Rico schreef:Leuk, nu gaan we ijsland, minder inwoners dan een middelgrote stad er ook bij betrekken :? Ijsland is een geïsoleerde economie, waar hele andere problemen spelen.
Ik, en vele (nederlanders) met mij, hebben daar wel hun spaarcenten zitten.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 okt 2008, 15:55

Hetzelfde zal toch gelden voor Luxemburg, Liechtenstein, Zwitserland en nog wat staatjes?

Overigens hoorde ik gisteren dat IJsland door de opwarming van de aarde meer landbouwproductie kan gaan leveren. Dat is dan weer gunstig.

Casper

Bericht door Casper » 07 okt 2008, 18:47

Rente rente en nog eens rente...alle credietcrisissen e.d. ze zijn allemaal terug te herleiden naar dit verschikkelijke bedenksel. Eens in de zoveel jaar knalt de piramide weer in mekaar. Er iets van leren? Nee hoor, de economie vervolgt gewoon weer z'n weg MET rente! Rente wordt uiteindelijk betaalt met geld dat er niet is.

Ik nodig iedereen in dit topic graag uit deze "Enlightning in een notedop te bekijken"

Casper

Bericht door Casper » 07 okt 2008, 19:03

Overigens zitten er ook goede kanten aan dit soort crisissen e.d. Het schept weer voldoende kansen voor nieuw talent en scheidt het kaf van het koren en laat bestaande vastgeroeste bestuurleden ruimte maken voor nieuwe graaiers :)

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 07 okt 2008, 19:22

M.b.t. terugschroeven productie door Opel:

Fabrieken van toeleveranciers voor BMW, Peugeot & Dacia in Rusland hebben het aantal productiedagen met 30 % teruggebracht. Automotive loopt in het algemeen nu al ca. 20 - 25 % terug gemiddeld qua prognoses qua volumes.

BMW? Ja, BMW want delen van de X6 komen uit de voormalige Sovjetunie (nogal wiedes eigenlijk als je bedenkt dat niemand dat lelijke kreng koopt :mrgreen: )

Voor velen zal het een (lichte) teruggang qua consumptie van "luxe" betekenen, denk ik. Maar dat er ook een hoek zal zijn waar keiharde klappen gaan vallen, dat is zeker. Nu ben ik zo'n aartsconservatieve boer die stug bleef doorsparen op een simpele bank i.p.v. de aandelen trend te volgen. Stond op het punt om een huis te gaan kopen. Daar wacht ik nog even mee...

romo

Bericht door romo » 07 okt 2008, 20:45

Kan nog erger..............................

Willen ook een graantje meepikken.............................

808 Teletekst di 07 okt

**** Miljardenschuld in Engels voetbal
**Het voetbal in Engeland kampt met een
schuld van een kleine 4 miljard euro.
Voorzitter David Triesman van de FA,de
Engelse bond,zei dat op een conferentie
voor zakenmensen uit de voetbalwereld.

Manchester United,Liverpool,Arsenal en
Chelsea zijn samen goed voor een derde
van dat bedrag.De bond heeft een schuld
van e.1,2 miljard,door de bouw van het
nieuwe Wembley Stadion.Triesman wees op
het gevaar van faillissementen.

Dat leidde tot een nuchtere reactie van
Richard Scudamore,de algemeen directeur
van de Premier League:"Er is altijd al
financieel gevaar geweest sinds honderd
jaar geleden de eerste clubs opgericht
werden.Die bestaan bijna allemaal nog."

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 okt 2008, 21:39

Ik las het ook. Ik weet alleen niet of daar de marktwaarde van de spelers tegenover staat. In Nederland mag je in ieder geval de waarde van de spelers niet in de boeken opnemen.

Zeker met spelers als Ronald (100mln :!: ) zou dat voor Man. United nog wel eens anders kunnen uitpakken. Real Madrid heeft toch al 10 jaar een schuld van 400 miljoen?

Shakes

Bericht door Shakes » 08 okt 2008, 08:21

Zou het afgelopen weekend m'n icesave account volgooien. Blij dat ik het niet gedaan heb.........

RobS

Bericht door RobS » 08 okt 2008, 08:36

Rob Schouten schreef:
Ik ben, as we speak, m'n centen van m'n IceSave rekening aan het halen, gaat gigantisch traag...
Het is me helaas niet meer gelukt :wtf:

Dexter

Bericht door Dexter » 08 okt 2008, 09:05

Rob Schouten schreef:
Rob Schouten schreef:
Niet gelijk in paniek raken.....de Nederlandse Bank is al bezig om je geld te redden. :wink:
Tot € 20.000,- gaat via Icesave zelf (feitelijk via IJsland nu) en DNB vult dat aan tot € 100.000,- zoals gisteren in Europees verband is overeengekomen.

Fernando

Bericht door Fernando » 08 okt 2008, 09:16

Dexter schreef:
Rob Schouten schreef:
Rob Schouten schreef:
Niet gelijk in paniek raken.....de Nederlandse Bank is al bezig om je geld te redden. :wink:
Tot € 20.000,- gaat via Icesave zelf (feitelijk via IJsland nu) en DNB vult dat aan tot € 100.000,- zoals gisteren in Europees verband is overeengekomen.
Nou dan schiet ik er nog geen r**t mee op..... :nerd: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2008, 09:27

Ik had het me op voorhand niet in mijn hoofd gehaald om mijn poen te brengen naar een verweggistanland..Hoe mooier het verhaal, deste minder er van zal kloppen..

Plaats reactie