De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 21:22

300 SEL 6.8 AMG W109 (1971)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soms zeggen plaatjes meer dan duizend woorden en zeg nu zelf: wij mannen zijn toch bovenal visueel ingesteld?

Kleine introduktie uit de losse pols:

De 300 SEL 6.8 AMG was in 1971 de binnenkomer voor AMG. Met 476 PK uit motorblok M100 (de motor uit de Mercedes 600 Pullman en de 300 SEL 6.3) behaalde mecanicien Hans-Werner Aufrecht op Spa een klinkend succes, daar waar in 1970 de coureur van Mercedes-Benz na drie rondjes met het ding over Hockenheim gereden te zijn de pits inreed met de mededeling: "hier heb je 'm; ik rij er niet meer mee". Project ten einde, derhalve. Mercedes-Benz kreeg de 6,3 liter V8 niet onder controle.

Aufrecht en Melcher uit GrossAspach (AMG) kochten op de bonnefooi zo'n ding naar zich toe, verfijnde hem, en verrastten vriend en vijand een jaar later op Spa.

Historie (Engels) van de 300 SEL 6.3 en spin-off 300 SEL 6.8 AMG

Two technical diamonds that will forever remain in the prestigious Mercedes-Benz motoring history. They are the expression of the passion for ultimate driving and adrenalin rush, in an era when power outputs going beyond 250 BHP were seen as total miracles. AMG engineers managed to create the perfect balance between a high-luxury sedan and a sporty coupe, without ruining the number of doors. Although the 300 SEL distinguished itself in the '60s and '70s with its pretty massive and powerful silhouette, the 6.3 & 6.8 AMG models developed during this period proved again to the entire world that the Stuttgart-based carmaker could easily overcome weight and dimension issues and build a very agile, fun-to-drive and quick sports saloon.


Actually, the whole 300 SEL AMG business began in 1966 as a private venture between Erich Waxenberger, a company engineer, and Paul Bracq, the designer of this 4 wheel beauty. The result:the world's first "Super Saloon", nicknamed "Q-Car". The 300 SEL 6.3 AMG boasts a 6.3 litres V8 engine with fuel injection, derived from the standard 300 SEL 6.3 power unit with 184 kW/250 hp output. For the AMG version, there was a choice of three engines with different outputs:206 kW/280 hp, 221 kW/300 hp or 235 kW/320 hp, capable of achieveing 51 mkg maximum torque. These V8 units were linked to a 4 speed automatic gearbox. Other technical specifications include:air suspension, automatic choke, ventilated disc brakes on all four wheels, power windows, central locking, power steering. The road performance of the 300 SEL 6.3 AMG was absolutely stunning:the acceleration up to the 100 km/h took just 6.3 seconds, so way below the feared 8 seconds limit, whereas the max. speed reached 235 km/h for the 320 hp model.

AMG engineers continued to improve the basic 6.3 litres V8 unit, and they came up later, in 1971, with the racing version of it, which was installed on the legendary 300 SEL 6.8 AMG, famous for its breakthrough victory in the 24 h race, held at Spa in Belgium. The engine displacement went up by 0.5 litres, reaching 6.8 litres. Further on, the new unit received 'sharper' camshafts, larger intake valves and modified rocker arms and pistons that enabled a power boost up to 315 kW/428 hp and a maximum torque of 62 mkg. 265 km/h was the maximum speed to be achieved by the 300 SEL 6.8 AMG. But 6.8 was not enough, so the things went higher, up to 6.9 litres. With these special engine fitted, the 300 SEL AMG could reach 100 km/h in only 4.2 seconds, 200 km/h in 12 seconds and could cover a quarter mile in only 14 seconds. However, the odds were against this special model:new racing regulations that imposed a max. displacement to be used of only 5.0 litres, plus the absence of adequate tyres ment a short life for the 6.9, not to mention the 6.8. What is quite funny is the fact that a prototype of a 300 SEL 6.9 AMG still exists in Finland and it is, as the owner states, in a very good shape.

Gebruikersavatar
PCR
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:29
Locatie: Aan zee

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door PCR » 04 okt 2008, 21:28

Ik dacht even dat je de Hammer bedoelde, maar dit id natuurlijk een sportwagen waar bij lange na getipt kan worden door de huidige generatie AMG's

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 21:29

Brute kracht, ongelooflijk vette rochel uit de uitlaat, gewoon lekker :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door Niels » 04 okt 2008, 21:44

Errug gaaf 8) Ik kocht in de vakantie nog een Duits blad waar een race SLC in stond met een automaat :shock:

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 21:46

Deze 6.8 heeft ook een automaat. 500 SLC is inderdaad niet handgeschakeld geleverd. Oplage 1.100 stuks; het exemplaar dat jij bedoelt is waarschijnlijk een East African Safari Rally 1979: zilvergrijs met een zwarte kap.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door Bram » 04 okt 2008, 21:47

PCR schreef:Ik dacht even dat je de Hammer bedoelde, maar dit id natuurlijk een sportwagen waar bij lange na getipt kan worden door de huidige generatie AMG's
Vind een SL55 AMG anders geen stakker, zal dat ritje niet snel vergeten.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 21:49

Zeker geen stakker, maar het voelt als synthetische kracht. Power uit een potje, compleet met design-uitlaatgeluid. Maar misschien ben ik niet objectief omdat ik niet zo van nieuwe Benzen hou.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door Bram » 04 okt 2008, 21:51

Zou kunnen. Die SL55 AMG is ook m'n enige AMG ervaring en heeft me gewoon compleet verrast.

Had een suf, zwaar onderstuurd hok verwacht met een matige automaat, maar dat was dus ff compleet anders.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 22:02

Nee, dat kunnen ze wel bij AMG. En de laatste generatie automaten is fantastisch. Maar om nou te zeggen: ik krijg er een sportwagengevoel in... Neuh. Een snelle roadster is het.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door steve smith » 04 okt 2008, 22:06

By far de leukste Benz tot nu toe. Jammer dat er nu alleen nog maar neppers bestaan. Kutfransen bij Matra hadden er best eentje heel mogen laten!

Gebruikersavatar
PCR
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:29
Locatie: Aan zee

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door PCR » 04 okt 2008, 22:09

What is quite funny is the fact that a prototype of a 300 SEL 6.9 AMG still exists in Finland and it is, as the owner states, in a very good shape.


Idd steve die ja, toch niet alles gelezen
Laatst gewijzigd door PCR op 04 okt 2008, 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door steve smith » 04 okt 2008, 22:15

PCR schreef:
What is quite funny is the fact that a prototype of a 300 SEL 6.9 AMG still exists in Finland and it is, as the owner states, in a very good shape.

@steve, hier is je antwoord....................
Lees ff het verhaal van die auto, er is ergens een artikel in het engels. Dat is NIET 1 van de racers. Die zijn verlengd en wel aan hun einde gekomen op een vliegveld in Frankrijk.

Jij bedoelt deze: http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/30.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is een 6.3 en geen 6.8

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 22:21

Ja, zo is het. Mijn andere passie hebben ze en masse gesloopt op Schiphol-Oost zo rond 1966. Life's as bitch.

Ik loop al even rond met het idee om er eentje na te laten bouwen. Het laat me niet los. Misschien een projectje na de GT2.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door steve smith » 04 okt 2008, 22:26

500E schreef:Ja, zo is het. Mijn andere passie hebben ze en masse gesloopt op Schiphol-Oost zo rond 1966. Life's as bitch.
Dat kan echt van alles zijn... Betere hint?

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 22:46

Afbeelding

De Lockheed Constellation.

Gebruikersavatar
PCR
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:29
Locatie: Aan zee

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door PCR » 04 okt 2008, 22:47

500E schreef:Afbeelding

De Lockheed Constellation.


Had ik het niet gedacht............................. :blabla:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door raymondw » 04 okt 2008, 22:58

Je enthousiasme voor dat culturele erfgoed is benijdenswaardig. Ik heb het schaalmodel van Minichamps in mijn vitrinekast staan. Is gewoon indrukwekkend, evenals de straatversie trouwens.

Afbeelding.

Deze kwam ik een paar jaar geleden in het wild tegen.

Afbeelding.
Laatst gewijzigd door raymondw op 04 okt 2008, 23:13, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 22:58

't Is inderdaad off-topic ja.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 04 okt 2008, 23:46

Da's een mooi gedetailleerd model dat je daar hebt. Schaal 1 op 18 zie ik? :thumbup:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door raymondw » 05 okt 2008, 10:35

500E schreef:Da's een mooi gedetailleerd model dat je daar hebt. Schaal 1 op 18 zie ik? :thumbup:
Yep, nu alleen nog de straatversie in dezelfde schaal, maar helaas maakt Minichamps die niet. Persoonlijk vindt ik de W108/W109 een van de mooiste Benzen ooit. De W116 is ook wel indrukwekkend, maar mist m.i de tijdloze elegantie van de W109. Overigens, Paul Bracq maakte later de overstap naar BMW waar hij verantwoordelijk was voor de E12 en de E28.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door Aram » 05 okt 2008, 10:46

Ben geen mercedes man, maar dit gewoonweg te bruut!
Als je zo'n ding gaat namaken ben je wel een held. ;)

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 05 okt 2008, 12:06

Een 116 is een tandje moderner. Ik vergaapte me vroeger altijd aan die achtpitters die in de regen voor het stoplicht stonden waarbij de ruitenwissers zo mooi over elkaar heen gingen. Bij groen hoorde je eerst de achtcilinder brul, dan groef het ding zijn hol in het asfalt en ging er vervolgens met grote stappen vandoor. Dat maakt indruk als je vijf, zes jaar bent en je vader een Kever heeft8)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door Robin Hartog » 05 okt 2008, 13:56

Heerlijk. Dit soort uitvoeringen mag ik wel. :D

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door steve smith » 05 okt 2008, 15:49

Connie rules!

Maar nabouwen? Op schaal dan toch zeker.....

6.8: Heb Dick dat schaalmodel gegeven een paar jaar geleden, en heb m zelf ook. AL-85-03 is nog regelmatig in het Haagsche te bewonderen. Tenminste eentje die gewoon RIJDT!

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door 500E » 05 okt 2008, 23:41

Nee, niet op schaal. Gewoon een 6.3 helemaal conform specificaties ombouwen naar 6.8 AMG.

Ik heb al eens voorzichtig geïnformeerd en het blijkt geen probleem te zijn (op sommige delen na die handgemaakt dienen te worden), als je maar bent voorbereid op de kosten. Het is geen goedkoop project om te doen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 12 gasten