Hybride, import en BPM!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Shakes

Hybride, import en BPM!

Bericht door Shakes » 03 okt 2008, 09:20

Iemand een idee hoe dat precies zit?

heb net een onduidelijk schrijven van de douane gehad over BPM. Helaas niets over import en BPM.

Stel een kennis van me :) haalt zo'n ding op uit Duitsland. Wat ben je dan kwijt aan BPM? Is dat afhankelijk van het bouwjaar as in bv tot 2006 betaal je niks en daarna wel?

N

Niels
Auto: Prius+

Re: Hybride, import en BPM!

Bericht door Niels » 03 okt 2008, 10:52

Goeie vraag aangezien ik ook wel eens op mobile.de surf voor een Lupo 3L maar de berekening op de site van de Douane valt niet mee met CO2 kortingen e.d. Verder heb je nog de site http://www.bpmberekenen.com" onclick="window.open(this.href);return false; maar daar komen soms toch wel erg lage bedragen uit...

Macboy

Bericht door Macboy » 03 okt 2008, 11:38

Vanaf 1 januari 2009 zijn de Prius en de Civic Hybride volledig BPM vrij. Dus met de douane heb je dan niks te maken :)

Michel P

Bericht door Michel P » 03 okt 2008, 11:46

Macboy schreef:Vanaf 1 januari 2009 zijn de Prius en de Civic Hybride volledig BPM vrij. Dus met de douane heb je dan niks te maken :)
Dat klopt niet, datum van de 1e keer op naam zetten is bepalend voor de calculatie. Zou je bijvoorbeeld een splinternieuwe in 1988 gesproduceerde doch nooit op kenteken gezette auto kopen, die die gewoon nieuw.

Wellicht dat een 2006 prius (was toe geloof ik tijdelijk BPM vrij) geen kosten hebben bij invoer, los van de kentekenpapieren.

Michel

Asief

Bericht door Asief » 03 okt 2008, 12:07

Volgens de site van de douane:
Voldoet een personenauto aan de drie volgende voorwaarden, dan krijgt u korting op de te betalen bpm.

Heeft de personenauto een gecombineerde aandrijving van een elektromotor en een gewone verbrandingsmotor (hybride personenauto)?
Is de personenauto ingericht en bestemd om alleen te worden aangedreven door een combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor? (het piekvermogen van de voor de aandrijving bestemde elektromotor moet tenminste 15% van het maximumvermogen van de verbrandingsmotor bedragen)
Heeft de personenauto energielabel A of B?
Dan krijgt u korting op de bpm volgens de tabel hieronder:

Energielabel in het kentekenregister Korting
A € 5.000

B € 2.500

Let op!

Voor hybride-personenauto's krijgt u ook de algemene bonusbedragen voor personenauto's met een A- of B-energielabel (respectievelijk € 1.400 en € 700).
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P464_40798

Als ik het goed heb begrepen, kan je, afhankelijk van de energielabel, bovenstaande bedragen aftrekken van wat de oorspronkelijke BPM zou zijn. Let wel op dat de bonusbedragen van €1400 en €700 niet gelden voor auto's die voor 1 juli 2006 op de weg zijn toegelaten.

Als je de oorspronkelijke BPM hebt uitgerekend volgens de methode op http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-3 ... P788_63162 met aftrek van de de kortingen voor hybride, heb je nog drie mogelijkheden van afschrijving van de BPM.
Een van de mogelijkheden is http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-3 ... P698_60785.

In het kort gaat het er dus om dat je eerst de oorspronkelijke BPM uit moet rekenen (wat volgens mij sowieso erg laag is voor hybrides met A of B label) en vervolgens de afschrijving op moet toepassen...of zoiets in ieder geval :nerd:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 okt 2008, 12:24

Prius heeft het A label!

Douane wist me zonder zekerheid te vertellen dat mijn kennis tot juni 2006 geen BPM hoeft te betalen. Vanaf juli 2006 wel.

Maar mijn kennis heeft graag wat meer zekerheid!

N.

Merijn

Bericht door Merijn » 03 okt 2008, 13:09

Macboy schreef:Vanaf 1 januari 2009 zijn de Prius en de Civic Hybride volledig BPM vrij. Dus met de douane heb je dan niks te maken :)
Ik heb zojuist met de dealer gebeld en die vertelde me een heel ander verhaal! Het schijnt, volgens hem, zo te zijn dat de BPM KORTING vervalt... niet de BPM, maar de korting. Je gaat straks dus gewoon weer meer BPM betalen op je hybrid. Wat er echt van waar is, weet ik niet, maar hij was zeer zeker van zijn zaak.

Edit: Ik heb even zitten google'n en volgens mij klopt er geen kont van zijn verhaal... :S

Zie onder andere:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/prin ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nuzakelijk.nl/20080916/prins ... mobilisten" onclick="window.open(this.href);return false;

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 okt 2008, 13:32

Gewoon geen Hybride (willen) importeren :nerd:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 okt 2008, 20:20

Het is dus een heel lastig verhaal. Eerlijk gezegd sta ik daar van te kijken want het lijkt me een prachtige manier om "goedkoop" aan een auto met alle toeters en bellen te komen. Ik ga maandag maar weer bellen met de douane.

Morgen gaat mijn kennis proefrijden. Ben benieuwd!

N.

Asief

Bericht door Asief » 03 okt 2008, 21:01

Misschien is het een idee om bij een RDW-station de douane ter plekke te vragen wat het gaat kosten. Die jongens hebben er immers dagelijks mee te maken ipv iemand op de 'klantenservice' van de douane :nah:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 okt 2008, 21:15

Merijn schreef:
Ik heb zojuist met de dealer gebeld en die vertelde me een heel ander verhaal! Het schijnt, volgens hem, zo te zijn dat de BPM KORTING vervalt... niet de BPM, maar de korting. Je gaat straks dus gewoon weer meer BPM betalen op je hybrid. Wat er echt van waar is, weet ik niet, maar hij was zeer zeker van zijn zaak.

Edit: Ik heb even zitten google'n en volgens mij klopt er geen kont van zijn verhaal... :S

Zie onder andere:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/prin ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nuzakelijk.nl/20080916/prins ... mobilisten" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij ook niet, Merijn. En dat figuur wil dan auto's verkopen. Hij weet niet eens dat zijn eigen auto's voordeliger worden. Ernstig zoiets :stom:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 okt 2008, 21:19

Nandor schreef:Het is dus een heel lastig verhaal. Eerlijk gezegd sta ik daar van te kijken want het lijkt me een prachtige manier om "goedkoop" aan een auto met alle toeters en bellen te komen. Ik ga maandag maar weer bellen met de douane.

Morgen gaat mijn kennis proefrijden. Ben benieuwd!

N.
Volgens is het zo dat bepaalde wetgeving (BPM vrij) nog niet van kracht is. Kan zijn dat de wetsvoorstellen zijn ingediend, maar nog niet goedgekeurd door 1e en 2e Kamer. Dan is de oude wetgeving nog van toepassing. Vandaar mogelijk nog wat onduidelijkheid, Nandor. Andere probleem is dat wetgevers in staat zijn om van alles en nog wat te bedenken, maar zich niet bezig houden met de uitvoering en handhaving van wetten en regels. Zodoende dat de uitvoerende partijen maar moeten afwachten tot ze weer een keer op de hoogte gebracht worden van wat ze moeten doen. Dat is althans mijn beleving van dit verhaal.

Merijn

Bericht door Merijn » 03 okt 2008, 21:54

Stéphane schreef:Volgens mij ook niet, Merijn. En dat figuur wil dan auto's verkopen. Hij weet niet eens dat zijn eigen auto's voordeliger worden. Ernstig zoiets :stom:
Inderdaad... Ik had 'm die linkjes doorgestuurd en hij belde nog geen 2 minuten later op... :lol: Hij ging het uitzoeken... Ik vond het ook maar vreemd. Gelukkig is de levertijd zodanig lang, dat je nooit voor 1 januari je auto op kenteken kan krijgen en dus nooit 'genaaid' kan worden. ;)

Macboy

Bericht door Macboy » 04 okt 2008, 16:57

Ik weet niet of mijn verhaal 100% juist is. Dit is wat ik meen te hebben meegekregen van de nieuwe kabinetsplannen: < C02 109g/km geen BPM.

Tom

Bericht door Tom » 04 okt 2008, 22:11

Nandor,

Neem anders contact op met autotelex.nl.

Plaats reactie