heb net een onduidelijk schrijven van de douane gehad over BPM. Helaas niets over import en BPM.
Stel een kennis van me

N
Dat klopt niet, datum van de 1e keer op naam zetten is bepalend voor de calculatie. Zou je bijvoorbeeld een splinternieuwe in 1988 gesproduceerde doch nooit op kenteken gezette auto kopen, die die gewoon nieuw.Macboy schreef:Vanaf 1 januari 2009 zijn de Prius en de Civic Hybride volledig BPM vrij. Dus met de douane heb je dan niks te maken
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P464_40798Voldoet een personenauto aan de drie volgende voorwaarden, dan krijgt u korting op de te betalen bpm.
Heeft de personenauto een gecombineerde aandrijving van een elektromotor en een gewone verbrandingsmotor (hybride personenauto)?
Is de personenauto ingericht en bestemd om alleen te worden aangedreven door een combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor? (het piekvermogen van de voor de aandrijving bestemde elektromotor moet tenminste 15% van het maximumvermogen van de verbrandingsmotor bedragen)
Heeft de personenauto energielabel A of B?
Dan krijgt u korting op de bpm volgens de tabel hieronder:
Energielabel in het kentekenregister Korting
A € 5.000
B € 2.500
Let op!
Voor hybride-personenauto's krijgt u ook de algemene bonusbedragen voor personenauto's met een A- of B-energielabel (respectievelijk € 1.400 en € 700).
Ik heb zojuist met de dealer gebeld en die vertelde me een heel ander verhaal! Het schijnt, volgens hem, zo te zijn dat de BPM KORTING vervalt... niet de BPM, maar de korting. Je gaat straks dus gewoon weer meer BPM betalen op je hybrid. Wat er echt van waar is, weet ik niet, maar hij was zeer zeker van zijn zaak.Macboy schreef:Vanaf 1 januari 2009 zijn de Prius en de Civic Hybride volledig BPM vrij. Dus met de douane heb je dan niks te maken
Volgens mij ook niet, Merijn. En dat figuur wil dan auto's verkopen. Hij weet niet eens dat zijn eigen auto's voordeliger worden. Ernstig zoietsMerijn schreef:Ik heb zojuist met de dealer gebeld en die vertelde me een heel ander verhaal! Het schijnt, volgens hem, zo te zijn dat de BPM KORTING vervalt... niet de BPM, maar de korting. Je gaat straks dus gewoon weer meer BPM betalen op je hybrid. Wat er echt van waar is, weet ik niet, maar hij was zeer zeker van zijn zaak.Macboy schreef:Vanaf 1 januari 2009 zijn de Prius en de Civic Hybride volledig BPM vrij. Dus met de douane heb je dan niks te maken
Edit: Ik heb even zitten google'n en volgens mij klopt er geen kont van zijn verhaal... :S
Zie onder andere:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/prin ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nuzakelijk.nl/20080916/prins ... mobilisten" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens is het zo dat bepaalde wetgeving (BPM vrij) nog niet van kracht is. Kan zijn dat de wetsvoorstellen zijn ingediend, maar nog niet goedgekeurd door 1e en 2e Kamer. Dan is de oude wetgeving nog van toepassing. Vandaar mogelijk nog wat onduidelijkheid, Nandor. Andere probleem is dat wetgevers in staat zijn om van alles en nog wat te bedenken, maar zich niet bezig houden met de uitvoering en handhaving van wetten en regels. Zodoende dat de uitvoerende partijen maar moeten afwachten tot ze weer een keer op de hoogte gebracht worden van wat ze moeten doen. Dat is althans mijn beleving van dit verhaal.Nandor schreef:Het is dus een heel lastig verhaal. Eerlijk gezegd sta ik daar van te kijken want het lijkt me een prachtige manier om "goedkoop" aan een auto met alle toeters en bellen te komen. Ik ga maandag maar weer bellen met de douane.
Morgen gaat mijn kennis proefrijden. Ben benieuwd!
N.
Inderdaad... Ik had 'm die linkjes doorgestuurd en hij belde nog geen 2 minuten later op...Stéphane schreef:Volgens mij ook niet, Merijn. En dat figuur wil dan auto's verkopen. Hij weet niet eens dat zijn eigen auto's voordeliger worden. Ernstig zoiets
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], wjt en 1 gast