Interactieve proefrit 320d: verslag en vervolgkeuzes (p.5)
- Macboy
Re: Interactieve proefrit op dinsdag 30 september om 17.15 uur !
Ja man, Pescatore !!!!
-
Macboy schreef:Ja man, Pescatore !!!!
Ahhh..
-
ik zou het ook graag terug willen zien 

-
- Auto: M3P, 130i
Helemaal gemist. Jammer, had wel willen bellen of hij het stikselverloop van het stuurtje op spectaculaire wijze kon beschrijven.
- Mathieu
MacBoy, je reed door rood, man!
Ik zou maar eens een goeie jurist in de hand nemen.
Want als Ome K**s mee kijkt kun je die wel eens nodig hebben
Ik zou maar eens een goeie jurist in de hand nemen.
Want als Ome K**s mee kijkt kun je die wel eens nodig hebben

-
Helaas maar de helft kunnen zien
Wil ook nog wel de rest zien eigenlijk 

- Macboy
Ik heb het gecaptured ... totdat de schermbeveiling erin kwam
Lekker slim dus

Lekker slim dus
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Heeft ie Suikerfeest, gaat ie nog ff proefrije, snap ik niet.

- Macboy
Gisteren heb ik gereden in de 320xd. Een in alle opzichten fantastische auto. Helaas was het een touring, zodat de balans van een sedan nog net iets beter zal zijn, maar je krijgt al gauw een goede indruk van die auto. De auto is met 4 wiel zo stabiel, dat je met geen mogelijkheid in een bocht de lampjes aan het branden krijgt en het was nota bene nat gister
Kwaliteitsindruk is geweldig, interieur is van een zeer hoogwaardig niveau. De auto had half leer/half stof en dat stond subliem. Echt een mooie combo met die alu lijstjes. Ook de stoelen waren deels elektrisch. Kortom, alles bij elkaar een topauto.
Prijs van de gereden auto (320xd touring) was € 69.600 ! Maar er zaten dan ook praktisch alle opties op (zonnedank a raison de 2000 etc). Maar bedenk daarbij dat het natuurlijk nog veel duurder kan, geen volledig leer, geen volledig lederen stoelen, geen 18", geen M-pakket, geen stoelverwarming, geen adaptieve cruise, geen automaat, met al die opties kan een 320d dus gewoon € 80.000 kosten.
Overigens zie ik dit niet als minpunt: ik roep immers al jaren dat de optielijsten niet zijn bedacht om álles aan te vinken, maar om een voor jou geschikte keus te maken. De opties zijn bedoeld voor mensen om daaruit te kiezen. En zeiken dat een 320d € 80.000,- kost is dus onzin. Dit soort reacties wil ik dan ook niet lezen
(want die verwijder ik gewoon).
Een door mij naar wens samen gestelde 320d kost namelijk "maar" € 51.000,= en een goede uitrusting heb je voor € 48.000,= (audio, vol airco, sportstoelen, xenon, cruise controle, zwarte hemel en M-stuur).
Maar gelukkig heeft de testrit gisteren weer hoop duidelijkheid geschaft. Ik ben dus ook erg blij dat ik het heb gedaan en behoor wat dat betreft perfect tot de doelgroep. Waarom ?
De 320d met 177pk is een heerlijke motor. Je hoort geen enkel moment dat je met een diesel onderweg bent en de auto klimt geweldig goed in de toeren. Het schakelen is echt als een droom: ontzettend direct en trefzeker: wie wil er dan nog een automaat
(ik ja, voor in de file). De motor wil ook heel graag in de toeren klimmen. Je kunt gewoon bij 4500 toeren schakelen. Al bij elkaar gaat het dan ontzettend rap vooruit.
Alleen voel je niet de duw die bij VAG-motoren is ingebouwd. In mijn Audi heb ik een grote duw onderin vanaf 2000 toeren, welke vervolgens ophoudt bij 3500 toeren (het ideale schakelmoment). Dat geeft meer snelheidsgevoel moet ik zeggen, het aansprekende van een diesel. Mocht je toeren willen maken, dan denk ik dat je bij BMW beter een 6-cilinder kunt nemen (alsof mensen het voor het kiezen hebben hehe).
Maar vanwege het ontbreken van de sensatie en het feit dat de motor marginaal sneller is dan ik nu gewend ben, weet ik dat ik zéker geen 50.000km in een 320d kan doorbrengen. Ik heb eerder al leaseprijzen vergeleken en een 320d moet zeker mogelijk zijn, maar dat is het gewoon niet.
Dus ik ben enorm blij dat ik heb kunnen rijden gisteren om dit te ervaren. Nu weet ik dat ik bij het leasen een 123d moet leasen of een 330d. Beide heb ik overigens nog niet gereden en ik zal zeker zo snel mogelijk eerst de 123d moeten proberen: als die sensatie daar ook ontbreekt, dan blijft alleen de 330d nog over in het BMW-gamma. En gelet op de prijs (dat ding is duur, zowel in lease als in bijtelling) moet ik er sterk rekening mee houden dat dit niet is wat ik kan leasen. Dat stemt mij dan wat gerust, omdat dan de keuze om voor de hybride te gaan alleen maar toeneemt.
Eigenlijk blijft er dan alleen nog maar één auto over (ik zeg nog even niet welke).
Kortom: als de 123d ook niet wat is en de 330d niet haalbaar is, dan wordt het vrijwel zeker de Honda Civic Hybrid. En zal ik ook nu in oktober moeten bestellen.

Kwaliteitsindruk is geweldig, interieur is van een zeer hoogwaardig niveau. De auto had half leer/half stof en dat stond subliem. Echt een mooie combo met die alu lijstjes. Ook de stoelen waren deels elektrisch. Kortom, alles bij elkaar een topauto.
Prijs van de gereden auto (320xd touring) was € 69.600 ! Maar er zaten dan ook praktisch alle opties op (zonnedank a raison de 2000 etc). Maar bedenk daarbij dat het natuurlijk nog veel duurder kan, geen volledig leer, geen volledig lederen stoelen, geen 18", geen M-pakket, geen stoelverwarming, geen adaptieve cruise, geen automaat, met al die opties kan een 320d dus gewoon € 80.000 kosten.
Overigens zie ik dit niet als minpunt: ik roep immers al jaren dat de optielijsten niet zijn bedacht om álles aan te vinken, maar om een voor jou geschikte keus te maken. De opties zijn bedoeld voor mensen om daaruit te kiezen. En zeiken dat een 320d € 80.000,- kost is dus onzin. Dit soort reacties wil ik dan ook niet lezen

Een door mij naar wens samen gestelde 320d kost namelijk "maar" € 51.000,= en een goede uitrusting heb je voor € 48.000,= (audio, vol airco, sportstoelen, xenon, cruise controle, zwarte hemel en M-stuur).
Maar gelukkig heeft de testrit gisteren weer hoop duidelijkheid geschaft. Ik ben dus ook erg blij dat ik het heb gedaan en behoor wat dat betreft perfect tot de doelgroep. Waarom ?
De 320d met 177pk is een heerlijke motor. Je hoort geen enkel moment dat je met een diesel onderweg bent en de auto klimt geweldig goed in de toeren. Het schakelen is echt als een droom: ontzettend direct en trefzeker: wie wil er dan nog een automaat

Alleen voel je niet de duw die bij VAG-motoren is ingebouwd. In mijn Audi heb ik een grote duw onderin vanaf 2000 toeren, welke vervolgens ophoudt bij 3500 toeren (het ideale schakelmoment). Dat geeft meer snelheidsgevoel moet ik zeggen, het aansprekende van een diesel. Mocht je toeren willen maken, dan denk ik dat je bij BMW beter een 6-cilinder kunt nemen (alsof mensen het voor het kiezen hebben hehe).
Maar vanwege het ontbreken van de sensatie en het feit dat de motor marginaal sneller is dan ik nu gewend ben, weet ik dat ik zéker geen 50.000km in een 320d kan doorbrengen. Ik heb eerder al leaseprijzen vergeleken en een 320d moet zeker mogelijk zijn, maar dat is het gewoon niet.
Dus ik ben enorm blij dat ik heb kunnen rijden gisteren om dit te ervaren. Nu weet ik dat ik bij het leasen een 123d moet leasen of een 330d. Beide heb ik overigens nog niet gereden en ik zal zeker zo snel mogelijk eerst de 123d moeten proberen: als die sensatie daar ook ontbreekt, dan blijft alleen de 330d nog over in het BMW-gamma. En gelet op de prijs (dat ding is duur, zowel in lease als in bijtelling) moet ik er sterk rekening mee houden dat dit niet is wat ik kan leasen. Dat stemt mij dan wat gerust, omdat dan de keuze om voor de hybride te gaan alleen maar toeneemt.
Eigenlijk blijft er dan alleen nog maar één auto over (ik zeg nog even niet welke).
Kortom: als de 123d ook niet wat is en de 330d niet haalbaar is, dan wordt het vrijwel zeker de Honda Civic Hybrid. En zal ik ook nu in oktober moeten bestellen.
- RVV
MAcboy heeft elke dag suikerfeestRobin schreef:Heeft ie Suikerfeest, gaat ie nog ff proefrije, snap ik niet.![]()
![]()

-
- Auto: M3P, 130i
Re: Interactieve proefrit 320d: verslag en vervolgkeuzes
Duidelijke review Mac. Heeft zo'n interactieve tocht nog wel zin, itt diverse andere rijders 

Laatst gewijzigd door indobesar op 01 okt 2008, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
[onzin] 80 mille voor een 320D?????[/onzin]
mooi verhaal Ilija.
Lees in Algemeen even de test van CAR waarbij de 123d jammergenoeg door de mand valt.
Ik lees enorm goeie berichten over de 330d handbak. Zou mijn keus zijn ZELFS tov 335d automaat(sucks)
mooi verhaal Ilija.
Lees in Algemeen even de test van CAR waarbij de 123d jammergenoeg door de mand valt.
Ik lees enorm goeie berichten over de 330d handbak. Zou mijn keus zijn ZELFS tov 335d automaat(sucks)
- Tristan
Onderin heeft de 123d juist veel vermogen door de bi-turbo. Maar goed, kom een keer langs en gaan we een stukje rijden. :playcar:
- Tristan
Robin, een diesel doet het nooit goed op een circuit, puur door de schakelmomenten en weinig toeren. Je kan ook zien dat de 123d juist goed doet, omdat hij bij tijden komt van de TT, RX-8 etc etc.Robin schreef:[onzin] 80 mille voor een 320D?????[/onzin]

- Macboy
Klopt helemaal Robin. De prestaties van de 330d zijn ook nog eens amper minder dan die van de 335d terwijl hij nog eens veel zuiniger is. Easy choice
Een 330d met automaat is dan weer dom, dan kan je beter voor de 335dA gaan. Beetje het A6 2.7TDI met quattro verhaal, bestel dan de 3.0TDI
(hadden we het met Pescatore nog over).

Een 330d met automaat is dan weer dom, dan kan je beter voor de 335dA gaan. Beetje het A6 2.7TDI met quattro verhaal, bestel dan de 3.0TDI

(hadden we het met Pescatore nog over).
-
inderdaad zo kun je 't ook bekijken Tristan, helemaal mee eens. Als ENIGE diesel staat ie er TOCH maar tussen.
en je weet, volgens mij ben ik de DFer met als eerste een 1er op de stoep toen, oude liefde roest niet!

en je weet, volgens mij ben ik de DFer met als eerste een 1er op de stoep toen, oude liefde roest niet!
- RVV
Ik heb danwel geen diesels op de stoep staan.. maar kan wel heel goed het verschil vergelijken tussen een 1 serie en 3 serie. Op basis van mijn ervaringen zou ik jou met 50000 km per jaar altijd een 3 serie aanraden Macboy. Comfort en kwaliteitsverschillen zijn groot vind ik (ook al weet ik dat ik pre face lift uitvoeringen heb). Een 3 serie is serieus meer auto dan een 1 serie. Helemaal voor het dagelijkse kilomtervreten.
Een snelle 1 serie is een branieschopper. Voelt klein aan, als de benjamin van BMW. Maar mist ook ruimtegevoel. Past als een handschoen, maar soms ook als een te strakke sok om je been.
De pluspunten van een 1 serie, zijn de minpunten als je 50000 km per jaar wil rijden.
Aan de andere kant een Honda hybride of een 123d is natuurlijk ook een no brainer.
Een snelle 1 serie is een branieschopper. Voelt klein aan, als de benjamin van BMW. Maar mist ook ruimtegevoel. Past als een handschoen, maar soms ook als een te strakke sok om je been.
De pluspunten van een 1 serie, zijn de minpunten als je 50000 km per jaar wil rijden.
Aan de andere kant een Honda hybride of een 123d is natuurlijk ook een no brainer.
- Tristan
Ik ga zo'n 50K per jaar rijden, nu zo'n 10K gereden en vind het een heerlijke km-vreter. Niet te hard geveerd, ook niet te slap. Goede stoelen, geluidinstallatie en goede afwerking. De afwerking van de facelift 1-serie is stukken beter dan de pre-facelift. Dus Rico, de 1-serie heeft nu het afwerkingsniveau van een 3-serie.
Maar goed, meningen verschillen natuurlijk. Maar vind de 123d top om te cruisen en soms een lekker binnenweggetje te pakken waar de auto echt tot leven komt. Dus dubbel inzetbaar.
Maar goed, meningen verschillen natuurlijk. Maar vind de 123d top om te cruisen en soms een lekker binnenweggetje te pakken waar de auto echt tot leven komt. Dus dubbel inzetbaar.
- RVV
Tristan ik snap dat je erg tevreden bent over de 123d, zo ben ik ook erg tevreden over de 130i, maar net zo tevreden zo niet tevredener over de 330i. Het verschil zit hem ook niet zozeer in het verschil in afwerking tussen de 1 en 3.. ook al is dat verschil nu minimaal (het is er zeker nog wel, want de face lift 1 serie ken ik natuurlijk ook wel) maar in de beleving en tussen beide auto's.
Die beleving projecteer ik met mijn ervaring op de keuzes en behoeftes van Macboy.. Als ik zie hoe Macboy een 740d beleeft.. dan past een 3 serie veel meer bij hem dan een 1 serie.
Ik heb de luxe om beide te rijden, maar als ik 1 auto moest kiezen dan werd het 100% de 3 serie. Hoewel de 1 serie de leukere, en speelser te rijden auto is. Package van de 3 serie is zoveel beter voor mekaar.
Die beleving projecteer ik met mijn ervaring op de keuzes en behoeftes van Macboy.. Als ik zie hoe Macboy een 740d beleeft.. dan past een 3 serie veel meer bij hem dan een 1 serie.
Ik heb de luxe om beide te rijden, maar als ik 1 auto moest kiezen dan werd het 100% de 3 serie. Hoewel de 1 serie de leukere, en speelser te rijden auto is. Package van de 3 serie is zoveel beter voor mekaar.
- Macboy
Rico, ik ben het helemaal met je eens. Dat is ook de reden waarom ik natuurlijk de 3-serie overweeg. Ik wil gewoon wat groeien in het BMW gamma zonder ál te veel concessies te doen op rijgevoel. Een 3 lijkt mij dan een ideale reismachine. Probleem is, groeien in auto is groeien in kosten. Een 320d is dan nog te behappen, maar die is duidelijk voor mij ondergemotoriseerd. Absoluut een no go. Dus dan blijft enkel de 330d over (nee de 325d is te marginaal daarin terwijl de kosten wel signifant hoger zijn, dan liever "all the way" voor de ultieme diesel). Zoals gezegd, AMS is helemaal lyrisch over deze 330d, de prestaties zijn top, verbruik is top en hij schijnt te klinken als een V8Rico schreef:Op basis van mijn ervaringen zou ik jou met 50000 km per jaar altijd een 3 serie aanraden Macboy. Comfort en kwaliteitsverschillen zijn groot vind ik (ook al weet ik dat ik pre face lift uitvoeringen heb). Een 3 serie is serieus meer auto dan een 1 serie. Helemaal voor het dagelijkse kilomtervreten.

Aan de andere kant: een 123d kan ik het écht wel in volhouden 50k per jaar zoals Tristan zegt. Ik ben wat dat betreft net zoals hem. Maar een 330d vs 123d is natuurlijk ook weer een no brainer. Dus even afwachten allemaal.
- RVV
Heb je de 325d dan al een keer ervaren ? Ik denk juist dat die auto, de perfecte oplossing voor je is. De modelaanduiding doet de auto geen eer aan tov de 330d, maar in de praktijk zijn denk ik de verschillen marginaal.
Als ik mijn voormalige 325i vergelijk met de 330i nu is het vooral op papier een groot verschil, in het normale dagelijkse rijden, gedragen de auto's zich prakitsch hetzelfde.. helemaal doortrekkend is de 330i wel sneller, maar dat is ook echt werken. Als ik dit zou projecteren op de diesels, de 325d en de 330d.. dan zou ik me niet druk maken over een tekort aan vermogen bij de 325d.
Wat kost een 325d eigenlijk ? in gelijke uitvoering tov een 330d ?
Als ik mijn voormalige 325i vergelijk met de 330i nu is het vooral op papier een groot verschil, in het normale dagelijkse rijden, gedragen de auto's zich prakitsch hetzelfde.. helemaal doortrekkend is de 330i wel sneller, maar dat is ook echt werken. Als ik dit zou projecteren op de diesels, de 325d en de 330d.. dan zou ik me niet druk maken over een tekort aan vermogen bij de 325d.
Wat kost een 325d eigenlijk ? in gelijke uitvoering tov een 330d ?
-
Een Civic Hybrid in overweging nemen omdat een 320d ondergemotoriseerd zou zijn. Snap ik toch niet helemaal. :morecoffee:
- Macboy
Rico je bent duidelijk niet helemaal meer op de hoogte van de modellenlijn. De 325d is een oude motor met 197pk. Het is weliswaar een 6-cilinder, maar de laufkultur schijnt niet helemaal geweldig te zijn. Bovendien heeft de auto maar 20pk meer dan de 177pk. Dat lijkt mij toch echt (behalve het geluid en verbruik) geen wereldschokkend verschil.
De 330d is een volledig nieuw door BMW ontwikkelde motor (met als uitgangspunt de nieuwe 730d) met 245pk. Met alle respect, maar dat geringe prijsverschil betekent dan toch altijd dat je voor de nieuwe 330d moet gaan? Zeker als je daarin betrekt dat ik de 320d volstrekt ondergemotoriseerd vindt. Niet een beejte, maar echt ABSOLUUT ondergemotoriseerd. Dan zal een 325d echt niet wereldschokkend zijn, terwijl de 330d dat vermoedelijk wel zal zijn.
Ik ben iemand die altijd zegt: eerst rijden, dan proeven, maar een 325d is al niet goedkoop. Dan betaal ik liever dat kleine beetje meer voor een echte droomauto (330d).
Heel simpel gezegd: als de 330d niet haalbaar is, dan maar géén 3-serie. Lijkt me op zich niet zo gek als je mijn overwegingen in ogenschouw neemt.
want de bedoeling is dus om in dat geval een funauto naast te kopen Allen. Als ik ga leasen 3 jaar moet het helemaal zijn zoals ik dat wil. Mocht dat niet haalbaar blijken (ik ben realistisch) dan is het alternatief alleen maar prachtig: een Hybrid met funauto, hetgeen zeker een BMW zal kunnen worden. En dat hybride vond ik geweldig, maar ik kon niet echt kiezen: als zo mijn keuze vanzelf gemaakt wordt is het toch ideaal ?
De 330d is een volledig nieuw door BMW ontwikkelde motor (met als uitgangspunt de nieuwe 730d) met 245pk. Met alle respect, maar dat geringe prijsverschil betekent dan toch altijd dat je voor de nieuwe 330d moet gaan? Zeker als je daarin betrekt dat ik de 320d volstrekt ondergemotoriseerd vindt. Niet een beejte, maar echt ABSOLUUT ondergemotoriseerd. Dan zal een 325d echt niet wereldschokkend zijn, terwijl de 330d dat vermoedelijk wel zal zijn.
Ik ben iemand die altijd zegt: eerst rijden, dan proeven, maar een 325d is al niet goedkoop. Dan betaal ik liever dat kleine beetje meer voor een echte droomauto (330d).
Heel simpel gezegd: als de 330d niet haalbaar is, dan maar géén 3-serie. Lijkt me op zich niet zo gek als je mijn overwegingen in ogenschouw neemt.
Dan heb je de (tot in den treure door mij gevoerde) discussie niet gevolgd vrees ikallen schreef:Een Civic Hybrid in overweging nemen omdat een 320d ondergemotoriseerd zou zijn. Snap ik toch niet helemaal. :morecoffee:

-
Nee, want ik word soms echt tureluurs van de door jou en Rico gevoerde gedachtengangen.
Kort gezegd van mijn kant: als je die bijtelling overhebt voor een 320d dan is er denk ik nog heel veel ander speelgoed te vinden om niet in een Civic Hybrid te belanden. Want om het milieu is het je niet te doen dacht ik. Volgens mij heb je voor 50 ook een S3? Extra funauto overbodig.

Kort gezegd van mijn kant: als je die bijtelling overhebt voor een 320d dan is er denk ik nog heel veel ander speelgoed te vinden om niet in een Civic Hybrid te belanden. Want om het milieu is het je niet te doen dacht ik. Volgens mij heb je voor 50 ook een S3? Extra funauto overbodig.
- Macboy
Re: Interactieve proefrit 320d: verslag en vervolgkeuzes (p.5)
Audi S3 = droom = benzine = niet te betalen met 50.000km per jaar Allen
zo werkt dat dus niet in de lease. Reken erop dat een S3 van 50k in de praktijk ongeveer € 250-300 per maand duurder is dan een 320d van 50k (dus inc daadwerkelijk brandstof verbruik) :!:
En leaseauto is nooit van jezelf, dus je kunt er nooit echt leuke dingen mee doen. Altijd opletten, geen circuitdagen etc. Als ik dan weer aan het afgelopen weekend denk (Z3 van Chuck) dan denk ik: dat is het helemaal

En leaseauto is nooit van jezelf, dus je kunt er nooit echt leuke dingen mee doen. Altijd opletten, geen circuitdagen etc. Als ik dan weer aan het afgelopen weekend denk (Z3 van Chuck) dan denk ik: dat is het helemaal