Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michel P

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Michel P » 29 sep 2008, 23:07

Dow Jones -7%!!

Morgen weer een zwarte dag op de AEX!

Lees hier maar eens een paar artikelen. http://www.iex.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 29 sep 2008, 23:35

@Niels, vier miljoen of vier miljard?

@Maurice, ik ben op dit moment ontzettend negatief over de beweegredenen van de grote institutionele beleggers in het huidige beursklimaat. Aan een grote volatiliteit valt erg veel te verdienen. Als je vandaag de AEX had willen drukken om morgen te golfsurfen op een plus vanuit Amerika, dan zou je zomaar eens 15-25% op een aandeel kunnen pakken in een dag.

Het is op dit moment een spel waar een steeds kleiner groep beleggers kaas van kan maken.
Ik zit zelf nog redelijk goed in Pharming. Pharming ging vandaag 9,2% onderuit op basis van verhandeling van 0,4% van de uitstaande aandelen. Bijna 25% zit bij drie partijen met een aanmerkelijk belang, die opgebouwd zijn met een waarde van het aandeel van ergens tussen de € 2,- en € 3,50. De directe concurrent is zijn voordeel t.o.v. Pharming aan het verspelen doordat het hun product nog altijd niet op de markt heeft gebracht (Q3 2008 gepland). Pharming heeft ook zijn financiering voor de komende drie jaar al in kannen en kruiken en toelating van hun medicijn in Europa en de VS lijkt steeds meer aanstaande.
Alles bij elkaar voldoende aanleiding lijkt mij om redelijk positief te zijn of in ieder geval een positiever sentiment te hebben dan het sentiment in de AEX totaal. Niet dus! :shock:
Maar ja, de kredietcrisis leidt tot het wegvallen van geld ipv verschuiving van geld in markt.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 30 sep 2008, 00:10

Ik ga nu maar snel kopen :P

Over een week komt het akkoord, simpelweg omdat ze er in de VS niet mee weg kunnen komen om het niet te doen. Dan trekt het wel weer aan.
Verhaal met Fortis en ABN is echt een farçe. Duurde allemaal al veel te lang en je kon er op wachten.

wjn

Bericht door wjn » 30 sep 2008, 01:35

Stéphane schreef:Ik ga nu maar snel kopen :P

Over een week komt het akkoord, simpelweg omdat ze er in de VS niet mee weg kunnen komen om het niet te doen. Dan trekt het wel weer aan.
Verhaal met Fortis en ABN is echt een farçe. Duurde allemaal al veel te lang en je kon er op wachten.
Van wie kan de VS die miljarden dan lenen?? Zelf hebben ze het niet... :hammer:
Geen geld, geen accoord.

Grootste luchtkasteel ter wereld is aan het instorten.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 sep 2008, 07:32

Gaan ze niet lenen, die gaan ze bijdrukken.............................................. :bag: :mrgreen:

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 30 sep 2008, 08:35

zou het terug vragen van de bankbesturen.. :please:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 sep 2008, 08:58

Niels schreef:Ik mag ook nog 17 jaar tegen 4,4% aflossen (en ook sparen :wink: ) :banaan:
Ik nog 19 jaar.
Maak me meer zorgen wat ik met al m'n spaargeld moet doen :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 sep 2008, 10:01

Iemand gisteravond nog die Yea Nay stemming gevolgd? :) Volgens mij de juiste beslissing om de US-cov geen card blanche te geven in deze.

Overigens vind ik 't raar dat nu opeens iedereen de kredietcrisis noemt als oorzaak van dit 'verval'. De prijsstijgingen van diensten en producten, energie, brandstof en in nl bijv ziektekosten, dollarkoers etc. zijn mede oorzaak van het ontstaan van de kredietcrisis. Je merkt dat er een overschot ontstond in de consumptie en dat wordt gecorrigeerd, maar dat was ook gebeurd als er geen 'kredietcrisis' was geweest, of als de kredietcrisis zich puur zou beperken tot de US. De kredietcrisis zorgt ervoor dat het misschien 1 of 2 jaar eerder in een versnelling komt (afgelopen jaar), maar uiteindelijk was er toch een wereldwijde recessie gekomen imho (in 2009 of 2010). Er zijn bedrijven die nu nog allemaal positieve cijfers laten zien, maar die zouden zich allemaal al moeten indekken tegen de slechte jaren die eraan komen.

Dexter

Bericht door Dexter » 30 sep 2008, 10:12

Dennis Cavallino schreef:Iemand gisteravond nog die Yea Nay stemming gevolgd? :) Volgens mij de juiste beslissing om de US-cov geen card blanche te geven in deze.

Overigens vind ik 't raar dat nu opeens iedereen de kredietcrisis noemt als oorzaak van dit 'verval'. De prijsstijgingen van diensten en producten, energie, brandstof en in nl bijv ziektekosten, dollarkoers etc. zijn mede oorzaak van het ontstaan van de kredietcrisis. Je merkt dat er een overschot ontstond in de consumptie en dat wordt gecorrigeerd, maar dat was ook gebeurd als er geen 'kredietcrisis' was geweest, of als de kredietcrisis zich puur zou beperken tot de US. De kredietcrisis zorgt ervoor dat het misschien 1 of 2 jaar eerder in een versnelling komt (afgelopen jaar), maar uiteindelijk was er toch een wereldwijde recessie gekomen imho (in 2009 of 2010). Er zijn bedrijven die nu nog allemaal positieve cijfers laten zien, maar die zouden zich allemaal al moeten indekken tegen de slechte jaren die eraan komen.
De kredietcrisis is inderdaad alleen maar een katalysator die een reeds smeulend vuur eerder heeft doen oplaaien.
Het echte gevaar is dat deze crisis overslaat naar de industrie en grondstoffenmarkten en daar hetzelfde teweeg brengt, want dan is het ineenstorten van alles wat we nu als solide economische basis kennen niet meer te stoppen.
Kunnen we weer ouderwets gaan ruilen met spiegeltjes en kralen én zorgen dat je gewapend bent om je bezittingen te verdedigen.
Mad Max maar dan echt! :twisted:

RVV

Bericht door RVV » 30 sep 2008, 10:18

Ik heb nog wel matrassen om te ruilen :mrgreen:

Dexter

Bericht door Dexter » 30 sep 2008, 10:19

Rico schreef:Ik heb nog wel matrassen om te ruilen :mrgreen:
Ruilen tegen wat leuke jurkjes? :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 30 sep 2008, 10:20

We gaan weer terug naar de ouderwetse ruilhandel. :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 sep 2008, 10:25

@Dennis

Ik heb die stemming live gevolgd en ik werd helemaal gek :) Toen Wallstreet de indruk kreeg dat het een "Nee" zou gaan worden zag je de Dow Jones 40 tot 50 punten per tick (1/2 seconde) inleveren. Je kon je afvragen waar dit heen ging, als de Amerikaanse beurs al bijna 5% in nog geen minuut tijd kwijtspeelt. Tot het besef doordrong dat er nog 1 iemand niet had gestemt en het tot die tijd mogelijk is om nog van stem te wisselen. Wederom in amper een minuut tijd veranderde de koers van -700 naar -100 punten en zakte langzaam weer verder weg toen de hoop vervloog. Echt bizar om te zien!

@Rutger, dat is wat ik duidelijk probeer te maken. De dalingen van afgelopen dagen hebben weinig met de economische ontwikkelingen te maken maar des te meer met krakende stoplosses en (inderdaad) paniekverkopen op basis van.... ja wat eigenlijk? Wat is er nu feitelijk veranderd om een daling van ruim 16% in 3 dagen te rechtvaardigen. Alleen dat "het" plan niet doorgaat, maar er binnen een paar dagen een alternatief plan op tafel ligt. De enige die dit echt doorhebben zijn de Amerikanen, Duitsers, Fransen, Aziaten, Britten enz., want alleen onze flopbeurs AEX is degene die zo belachelijk hard gedaald is.

Dexter

Bericht door Dexter » 30 sep 2008, 10:28

Nederlanders zijn inderdaad bangscheiters wat dat betreft Maurice! :hammer:

RVV

Bericht door RVV » 30 sep 2008, 10:37

Andere vraag wie wil al die aandelen kopen die elke minuut minder waard worden :roll:

Waaron iets kopen waarvan je 100% zeker weet dat als je het weer door verkoopt je verlies maakt..

OF ZIJN HET DE SPECULANTEN DIE MOMENTEEL MOOI WEER AAN HET SPELEN ZIJN :wtf: :twisted:

Waarom slachtoffert iedereen zichzelf nou :cry:

Ik ga vandaag mijn matrasssen toch ook niet voor minder dan de inkoopprijs verkopen ? :|

BLEED BLEED BLEED stockhookers :twisted: :twisted: :evil: :twisted:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 sep 2008, 10:39

AEX corrigeert zich nu, tijdelijk (?). Maurice, wij hadden natuurlijk te maken met de overnames/'staatsgreep' rond Fortis, en geruchten rond ING etc. gisteren, waardoor alles en iedereen als een kip zonder kop ging verkopen. De AEX dondert terug richting de 250 of misschien wel lager hoor ik her en der (privé en pro beleggers en ik denk dat zelf ook). Dus dit zijn allemaal stuiptrekkingen, en dat geeft een onzeker beeld voor velen. Vandaar de grote schommelingen. Ratio en emotie liggen dan dicht bij elkaar. De rationelen proberen te profiteren van de emotionelen en de emotionelen schrikken of leven op door de rationelen. Feit is dat iedereen nu actiever de beurs volgt dan tijdens rustiger periodes, waardoor de ups en downs van de beurskoersen veel grilliger zijn, omdat jan en alleman zich ermee bemoeit (actief).

RutgerK

Bericht door RutgerK » 30 sep 2008, 12:42

Rico,

Zoals Maurice aangeeft "stoplosses".
Stel je hebt 1000 aandelen op € 10,- gekocht, de waarde van het aandeel staat op 8 euro en de beurs staat op instorten. Op de weg naar beneden kan je nog verkopen op € 6,-. Dan heb je € 4.000,- verlies maar € 6.000,- om te handelen.
De koers van het aandeel dipt op 3 euro en je bent in staat om met je € 6.000,- dan 2000 aandelen te kopen.
Komt de koers weer terug op de waarde waarbij je in eerste instantie verkocht (€ 6,-) dan bedraagt de waarde van je aandelen €12.000,-. Op dezelfde koers waar je eerst € 4.000,- verlies pakte pak je nu een winst van € 6.000,- dus in totaal €2.000,- winst.
Een beetje een overgesimplificeerd voorbeeld met hetzelfde aandeel maar in een dalende trend die mogelijk langere tijd zal aanhouden wil je graag over liquide middelen beschikken om aandelen (dezelfde of andere) die weer omhoog gaan te kopen en daarmee het verlies te compenseren.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 okt 2008, 11:34

123 Teletekst vr 03 okt
LA Times:Californië bijna failliet

` De financiële crisis treft ook de
schatkist van de staat Californië.Als
er niet snel geld komt,kan de staat
niet meer aan zijn verplichtingen
voldoen,zoals het betalen van de
salarissen bij de politie en in het
onderwijs,zegt de Los Angeles Times.

De krant heeft een e-mail in handen van
gouverneur Schwarzenegger,waarin hij
minister Paulson van Financiën vraagt
om een noodkrediet van zeven miljard
dollar voor de komende weken.

Volgens economen is dat sinds 1975 niet
meer voorgekomen.Toen moest de staat
New York geld van de federale overheid
lenen om niet failliet te gaan.

Joost H.

Bericht door Joost H. » 03 okt 2008, 18:56

Fortis in Nederlandse handen:

BRUSSEL - België en Luxemburg dragen de belangrijkste activiteiten van Fortis, inclusief ABN Amro, over aan Nederland.
Wat zal dat gaan betekenen voor de aandeelhouders ? :roll:

Joy

Bericht door Joy » 03 okt 2008, 18:58

Ergens lijkt dit me geen slechte zet. Voor relatief weinig geld overgenomen.

romo

Bericht door romo » 03 okt 2008, 19:08

103 Teletekst vr 03 okt
Staat neemt Fortis Nederland over

` Nederland neemt het Nederlandse deel
van bank en verzekeraar Fortis geheel
over.Dat betekent dat de staat voor 100
procent eigenaar wordt van Fortis Bank
Nederland,het Fortisdeel van ABN Amro
en Fortis Verzekeringen Nederland.

De staat betaalt 16,8 miljard euro voor
de aandelen.De Nederlandse delen van
Fortis zijn nu geheel losgekoppeld van
de Belgische en Luxemburgse delen.De
nationalisatie komt in de plaats van de
overeenkomst van zondag,toen Nederland
4 miljard euro in Fortis zou steken.

Fortis wordt doorverkocht als de rust
op de financiële markt is teruggekeerd.
De nationalisatie is dus tijdelijk.

romo

Bericht door romo » 03 okt 2008, 19:08

104 Teletekst vr 03 okt
Fortis dreigde alsnog om te vallen

` De tijdelijke nationalisatie van het
Nederlandse deel van Fortis was nodig
omdat de bank de afgelopen dagen alsnog
dreigde om te vallen.Terwijl op de
beurs de rust weerkeerde,liepen grote
zakelijke klanten in België weg.Het
bedrijf kreeg daardoor problemen met de
liquiditeit,maakte minister Bos bekend.

Het kabinet zag de toekomst van Fortis
zonder nadere maatregelen somber in.

De onderhandelingen over de overname
zijn gisteren,vannacht en vandaag in
het grootste geheim in Brussel gevoerd
door minister Bos,premier Balkenende en
bankpresident Wellink.Balkenende noemde
die onderhandelingen "pittig".

Joy

Bericht door Joy » 03 okt 2008, 19:51

Wat we allemaal eigenlijk al wisten:

Amerikaans Congres stemt alsnog in met reddingsplan

romo

Bericht door romo » 06 okt 2008, 12:41

AEX op -6,2%, zijnde 322 punten :shock: :shocking:

Het eind lijkt vooralsnog niet in zicht............................

Fernando

Bericht door Fernando » 06 okt 2008, 12:58

die gifbeker is nog lang niet leeg.... :hmmm:

Plaats reactie