• 310 pk, 420 Nm, topsnelheid 259 km/u
• Leon Cupra 310 Limited Edition verpulvert concurrentie met een prijs van slechts 106 euro per pk
Leusden, 28 september 2008 – SEAT zorgt in Nederland voor een absolute primeur door per direct een gelimiteerde uitvoering van de Leon Cupra uit te brengen die de concurrentie in het segment van de snelle compacte middenklassers mijlenver achter zich laat. De exclusieve SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition legt prestaties aan de dag die uiterst zeldzaam zijn voor een auto met een tweeliter viercilinder turbomotor in het vooronder in combinatie met voorwielaandrijving. Niet alleen verslaat de Cupra 310 Limited Edition de concurrentie ‘by far’ op de openbare weg, met een prijs van €32.995,- is hij ook nog eens veruit het meest aantrekkelijk geprijsd.
De SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition is ontwikkeld door de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car en komt enkel in ons land op de markt, in een gelimiteerd aantal van 100 exemplaren. Die zullen echter snel hun weg vinden naar de echte liefhebbers, want de prestaties die de Leon Cupra 310 Limited Edition laat noteren zijn een zeldzaamheid in de klasse voor de ultrasportieve viercilinders. Met een vermogen van maar liefst 310 pk is de SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition niet alleen de meest vermogende compacte middenklasser van dit moment; hij klopt daarmee zelfs de SEAT Leon WTCC-auto van Tom Coronel en komt dicht in de buurt van het topvermogen van de supersnelle Leon Supercopa uit de Leon Eurocup raceklasse. De topsnelheid van 259 km/u is bovendien meer dan voldoende om vele gerenommeerde sportwagens, SUV’s en limousines het nakijken te geven.
Allersnelste SEAT ooit
Niet alleen wat vermogen betreft overklast deze exclusieve SEAT Leon Cupra de concurrentie, ook met het koppel van 425 Nm en zijn topsnelheid van bijna 260 kilometer per uur is de Leon Cupra 310 Limited Edition de allersnelste SEAT ooit gebouwd voor de openbare weg.
Als basis voor deze exclusieve uitvoering fungeert de reguliere SEAT Leon Cupra, die dankzij zijn tweeliter TSI turbomotor al goed is voor een vermogen van 240 pk en een koppel van 300 Nm. Dankzij een aantal technische opwaarderingen onder de motorkap zijn het vermogen en koppel van de Leon Cupra 310 Limited Edition toegenomen met respectievelijk 70 pk en 120 Newtonmeter.
Exclusieve extra’s
De Cupra 310 Limited Edition onderscheidt zich niet alleen qua prestaties van het origineel, ook wat uitrusting betreft vertrouwt hij op een aantal aantrekkelijke en exclusieve extra’s. Uiterlijk springen daarbij direct de zwarte 18 inch lichtmetalen Orion-wielen in het oog. Verder is de gelimiteerde uitvoering van de Leon Cupra voorzien van RVS dorpellijsten, Bluetooth en een af-fabriek volumetrisch alarmsysteem om dit exclusieve bezit te beschermen tegen diefstal. Daarnaast kunnen kopers rekenen op een speciale badge op het dashboard met het productienummer van hun Leon Cupra 310 Limited Edition, dat tevens terugkomt op de bijgeleverde sleutelhanger.
De SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition, vanaf nu in Nederland te bestellen bij de SEAT-dealer, is uitsluitend leverbaar in de kleuren Candywit en Inferizwart metallic (meerprijs €595,-). De prijs van deze zeer exclusieve Leon Cupra 310 Limited Edition, waarvan er slechts 100 geproduceerd worden, bedraagt €32.995,- (incl. BTW en BPM) en ook wat dat betreft geeft de Cupra 310 Limited Edition de concurrentie het nakijken. De prijs/pk-verhouding komt bij deze uitvoering op slechts 106 euro per pk, tegenover 133 euro per pk voor de meest betaalbare concurrent in deze klasse met een 70 pk lager vermogen.
Model Vermogen (pk) Prijs €/pk
Opel Astra OPC 240 € 38.715 € 161
Ford Focus ST 225 € 34.375 € 153
Renault Megane Sport 225 € 33.835 € 150
VW Golf GTI 240 Limited 240 € 31.995 € 133
SEAT Leon Cupra 310 310 € 32.995 € 106
Bron: http://www.seat-online.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.seat-online.nl/index.php/topic,46662.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat Edwin hier nog niet mee gekomen is

Is toch een aardige bom op wielen voor dat geld, vind ik.