330d automaat remt niet goed

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
EG

330d automaat remt niet goed

Bericht door EG » 26 sep 2008, 17:20

Hoi allemaal.

Ben net een 330d automaat wezen kijken. Een E46 330d van 9-2004 (204 pk). Km stand 211.xxx (onderhoudsboekjes waren gewoon afgestempeld en kloppend). Deze apparaat heeft een 5 bak automaat. Auto was wel redelijk ok (lijkt alsof de voorkant wat zoekerig is, door de brede bandne?). Maar wat echt opviel is dat bij het remmen (en langzaam rijden) je een schrapend geluid hoorde. Je voelde het ook in het pedaal. Alsof metaal op metaal ging schrapen. Hij trilde trouwens niet tijdens het remmen. Het leek ook alsof ie geen 100% remkracht had.

De verkoper zei dat dit door lang stilstand kon komen. Blokken waren gewoon goed (zelf bekeken) en schijven ook zo op het oog. Kan dit echt door lange stilstand komen?

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Re: 330d automaat remt niet goed

Bericht door Nutkees » 26 sep 2008, 19:00

klinkt mij eerder alsof er een remblok toch werkelijk teveel versleten is of de blokken zijn te hard geworden, waardoor ze gaan schuren.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 sep 2008, 19:04

Kan best door lang stilstaan komen. Gewoon even een rustige 80km weg pakken en een paar keer goed van 80 naar 20 remmen. Ik heb eens in een A8 gereden die een tijdje had stil gestaan, ik wist niet wat me overkwam bij het remmen :shocking: Die hele auto schudde! Toen een keer of vijf even stevig van 150km/h naar 40km/h en toen werd het al heel snel veel beter :wink:

Stefan Platteschor

Bericht door Stefan Platteschor » 26 sep 2008, 19:08

Als het door stilstand zou komen dan zou het na een kilometer echt wel over moeten zijn.

Of de remblokken versleten zijn weet je niet. Degene die het eerst versleten is is de binnenste dus zou je het wiel er af moeten halen hoe ver het dus echt is.
Slecht kwaliteit blokken is mogelijk. Deze kunnen "verglazen". In dit geval zullen ze idd weinig doen.

Of de auto lang stil gestaan heeft dan kan je dat o.a afleiden uit de datum deel 2 van de auto. Dat is de datum dat zij em op naam hebben gekregen.
Dit kan je vinden door het kenteken in te toetsen (http://www.vwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Maar dit hoeft niet altijd wat te zeggen.

Heb je een kilometerstand afgelezen? Dan kan ik de auto voor je controleren.

EG

Bericht door EG » 26 sep 2008, 19:18

Stefan Platteschor schreef:Als het door stilstand zou komen dan zou het na een kilometer echt wel over moeten zijn.

Of de remblokken versleten zijn weet je niet. Degene die het eerst versleten is is de binnenste dus zou je het wiel er af moeten halen hoe ver het dus echt is.
Slecht kwaliteit blokken is mogelijk. Deze kunnen "verglazen". In dit geval zullen ze idd weinig doen.

Of de auto lang stil gestaan heeft dan kan je dat o.a afleiden uit de datum deel 2 van de auto. Dat is de datum dat zij em op naam hebben gekregen.
Dit kan je vinden door het kenteken in te toetsen (http://www.vwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Maar dit hoeft niet altijd wat te zeggen.

Heb je een kilometerstand afgelezen? Dan kan ik de auto voor je controleren.
De auto is van "hun", het is een leasebedrijf en de eigenaar van de wagen heeft een nieuwe 335d.

Afgelezen maar weet het niet helemaal meer. Weet zowiezo dat het met 211.xxx begon maar de rest ben ik vergeten :( :oops:

Trouwens, ik heb de auto niet "uitgebreid" getest of effe flink braketest mee gemaakt.

Gewoon een paar 100 meter door de stad, en daarna gewoon 1 of 2 km snelweg gepakt. Effe flinke kickdown tot 160 km/u, daarna weer terug naar de garage. Vanaf 160 viel het me op dat de remmen die vreemde schurende geluiden gingen maken (tijdens flink remmen uiteraard). Ook bij langzaam rijden hoorde je die geluiden, en ook bij het remmen (werd meer tijdens remmen dus).

De remmen zijn qua dikte gewoon helemaal in orde hoor, er zit zowiezo denk ik minimaal 90% aan frictiemateriaal op... Voor en achter, beide heb ik gecontroleerd...

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 27 sep 2008, 16:16

Misschien toch een wiellager? Maar ik zou eerder ook tippen op de remmen, hoewel als je het van 160+ hoord is dat dan ook weer vaag.

Kan natuurlijk zijn dat er een remklauw vastzit. In dat geval merk je over de langere termijn verhoogde slijtage op je remblokken/schijf en is na parkeren een van de wielen (aan de velg) warm/heet. Maar dat voel je pas naar een iets langere rit (of over de snelweg).

Handrem ook echt losgehad? Misschien is er een handremkabel niet helemaal los gegaan..

Kwam het geluid van voor of achter?

Rob

EG

Bericht door EG » 27 sep 2008, 17:08

Robert Campbell schreef:Misschien toch een wiellager? Maar ik zou eerder ook tippen op de remmen, hoewel als je het van 160+ hoord is dat dan ook weer vaag.

Kan natuurlijk zijn dat er een remklauw vastzit. In dat geval merk je over de langere termijn verhoogde slijtage op je remblokken/schijf en is na parkeren een van de wielen (aan de velg) warm/heet. Maar dat voel je pas naar een iets langere rit (of over de snelweg).

Handrem ook echt losgehad? Misschien is er een handremkabel niet helemaal los gegaan..

Kwam het geluid van voor of achter?

Rob
Geluid kwam meer van voren. Als je langzaam aan ging remmen (dus met lage snelheid) hoorde je het geschuur goed.

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 27 sep 2008, 17:51

Verglazing, vastgeroeste remzuiger. Dat zijn de eerste 2 dingen die in mij opkomen. Misschien toch dat wiellager nog, wie weet?

Veranderd het als je voorkant anders belast (bochtenwerk).? Als je het bijvoorbeeld naar links wel hoort, maar naar rechts niet is het meestal lager of aandrijfsas. Als je het bij alle belastingen hoort is het meestal iets met de remmen (even globaal gezegd, er zijn natuurlijk uitzonderingssituaties)..

Rob

EG

Bericht door EG » 28 sep 2008, 00:26

Robert Campbell schreef:Verglazing, vastgeroeste remzuiger. Dat zijn de eerste 2 dingen die in mij opkomen. Misschien toch dat wiellager nog, wie weet?

Veranderd het als je voorkant anders belast (bochtenwerk).? Als je het bijvoorbeeld naar links wel hoort, maar naar rechts niet is het meestal lager of aandrijfsas. Als je het bij alle belastingen hoort is het meestal iets met de remmen (even globaal gezegd, er zijn natuurlijk uitzonderingssituaties)..

Rob
Ik heb het (om het zelf nog een keer te horen) tijdens rustig rijden geprobeerd. Je hoorde duidelijk een soort van schrapend geluid (niet zo een hoge kras geluid, maar meer alsof steen over staal gaat). Tijdens het remmen hoorde je het wat meer.

Ik heb tegen hem gezegd dat als ik weer kom, de remmen 100% ok moeten zijn. Ik wil de auto misschien dan kopen vandaar. Hij zei dat het geregeld zou zijn maar goed. Anders minimaal 500 euro korting anders gaat de deal niet door. Het probleem is dat de wagen 160 km van Amsterdam is, dus "effe" erheen rijden zit er niet bij, moet er wel tijd voor hebben.

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 28 sep 2008, 00:28

Tja, het blijft moeilijk zo'n ver-analyze te doen.. Zou ook nog een steentje tussen remblokje en schijf kunnen zijn, gebeurt ook wel eens...

Zonder er even naar te kijken (en mogelijk uit elkaar te halen) is het toch moeilijk om het zeker te weten...

EG

Bericht door EG » 28 sep 2008, 01:33

Robert Campbell schreef:Tja, het blijft moeilijk zo'n ver-analyze te doen.. Zou ook nog een steentje tussen remblokje en schijf kunnen zijn, gebeurt ook wel eens...

Zonder er even naar te kijken (en mogelijk uit elkaar te halen) is het toch moeilijk om het zeker te weten...
Ik ga zowiezo 2 wagens vergelijken, een 330d handbak van 2003, en een 530d automaat van 2003, beide van vrienden van mij.

Woensdag ga ik er vrijwel zeker heen:

Indien de remmen niet voldoen, moet die gast het maar ter plekke oplossen (edit: je hebt bij het bedrijf een garage dus dat kan makkelijk), of mij een interessante korting geven. Ik wil zowiezo een langere proefrit, voor iets van 20-30 minuten ofzo. Effe paar keer FLINK remmen, indien geen verbetering, betekent het dat er echt wat mis is. En dan moet ie maar er wat aan doen, dan kan je echt niet volhouden dat het door stilstand komt.

wjn

Bericht door wjn » 28 sep 2008, 08:58

Stefan Platteschor schreef:Of de remblokken versleten zijn weet je niet. Degene die het eerst versleten is is de binnenste dus zou je het wiel er af moeten halen hoe ver het dus echt is.
Dat is een goede tip trouwens, de meeste mensen weten niet dat de binnenkant vaak harder slijt dan de buitenkant..

Plaats reactie