Porsche Training op CPZ gedaan!!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Porsche Training op CPZ gedaan!!

Bericht door Mark Nauta » 24 sep 2008, 22:22

"De heer Nauta heeft met goed gevolg deelgenomen aan de Pre Level Training van de Porsche Sport Driving School" staat er te lezen op het vandaag aan mij uitgereikte certificaat.

JEROEN BEDANKT!!!!! Dat is waar ik mee moet beginnen. Wat een fantastische dag heb ik gehad man! Ik ben je echt eeuwig dankbaar voor dit waanzinnige aanbod. Op papier is het moeilijk te omschrijven, maar je hebt de hele dag die smile op mijn gezicht kunnen zien, die zit er natuurlijk nog wel even op ;).

Vanmorgen om 5:25 ging de wekker Om er voor te zorgen dat ik om 6 uur bij Jeroen op de stoep stond. Van daaruit met de Cayman S Porsche Design Edition 1 en de 996 Turbo samen met Remco, een vriend van Jeroen, naar Zandvoort. Ikzelf mocht plaatsnemen aan het stuur van de Turbo en heb deze dan dus ook liefdevol, zoals het een Porsche betaamt, naar CPZ gereden. Af en toe even een kickdown om die 540pk en goed 700Nm even te voelen werken. Man, man, man.....wat gaat dat los!! Ik kan eigenlijk niet beschrijven hoe hard deze auto gaat. Maar een tijd van 0-100 in ruim onder 4 seconden geeft denk ik aan wat voor beest dit is!

Om 8:45 reden we de poorten binnen van het circuit waar het vandaag allemaal moest gebeuren. De weersverwachtingen waren matig, maar er was nog geen spat regen gevallen in Zandvoort. Iets dat de gehele dag zo zou blijven. Iets voor de middag begon zelfs heerlijk de zon te schijnen. 9:30 uur rijderbriefing en werden ook de instructeurs voorgesteld. Absoluut niet de minsten! Wat te denken van WTCC-coureur Jaap van Lagen, AutoVisie redacteur Thomas Banga, Driftkampioen Olaf Commijs, coureur Bas Koeten en nog 5-tal zeer capabele rijders!

Om 10:15 was het tijd om de training te beginnen. Onze groep (7 auto's) kreeg als instructeur Olaf Commijs toegewezen. Wat een top-kerel zeg! Prima uitleg gegeven en vragen stellen werd iedere keer beloond met een schitterend en behulpzaam antwoord. En ja, wat ga je als eerste doen als je een driftkampioen hebt als instructeur....juist.....onder, en vooral overstuur oefenen. Op het parkeerterrein was een mooi parcours uitgezet voor de slalom (volgt later) met ernaast 2 cirkels met pylonen en natuurlijk een nat wegdek.

Ik had wederom de Turbo weer onder de kont en ben eerst een beetje voorzichtig begonnen….dat werd dus niets. 4-wielaandrijving en niet genoeg gas geven is grip, grip, grip met die Turbo. PSM op OFF en iets ‘wilder’ rijden. Dus gewoon een dot vol gas en dan de slip opvangen. Alsof ik het vaker had gedaan ving ik hem ook daadwerkelijk lekker op. En ja een dot gas met 540pk dat helpt wel. Niets geen onderstuur meer als je hem even goed inzet en gas geeft. Hij rijdt echt als een rwd-wagen als je daar mee bezig bent. Na een paar keer oefenen kwam dan al snel een volle ronde driften. Wat een kick! Even rust…en toch nog maar even proberen. 2e poging en ja hoor……3 ronden achter elkaar driften. SUPER! Wat een gevoel! Een Turbo met Tiptronic gaat dus heerlijk rond en het kontje wel super dwars! Goede tips gehad van Olaf die ook hielpen om hem iets makkelijker in de drift te zetten, want ja….een Turbo blijft met zijn 4wd in de basis wel onderstuurd. Maar die 540pk en een dikke dot volgas zetten de kont wel om.

Onderdeeltje 2, een onderdeel dat gelukkig meerdere keren werd herhaald, was het circuitrijden. Dat is en blijft toch het mooiste om te doen. We begonnen met een paar voorzichtige rondjes. En in het begin kwam Olaf even voordoen hoe het moest. Ook voorzichtig. Hij aan het stuur uiteraard. Dan mocht je het zelf doen. Ja, wat kan ik zeggen….die Turbo gaat LOS natuurlijk. En heeft echt onwijs veel grip. Dat zorgt voor heel veel vertrouwen bij zowel inrijden als uitkomen van de bocht. De Tiptronic helpt lekker bij het terugschakelen. Ik beheers het heel/toe niet dus is dit makkelijk als je hard komt aanremmen. Met de toetsen op het stuur kun je hem dan lekker terugschakelen. Wel blijf ik de bak iets te traag vinden en zal een Turbo met PDK dus nog fijner en harder gaan. Maar ja…..is dat nodig bij deze auto….het gaat al ZO hard! Na een aantal ronden gereden te hebben en ook Remco bij me in te hebben gehad was het tijd om het stuur te geven aan Remco en Jeroen. Dat betekende dus dat ik de Cayman mocht uitlaten. Ik ging zitten en voelde me direct thuis. Dit is DE auto! Cayman S, in een verschrikkelijk mooie Porsche Design Edition, geweldige PCCB, Bilstein onderstel (i.c.m. PSM), SuperSprint sportuitlaat en die geweldige (!!!) 997 GT2 stoelen. Werkelijk de beste stoelen waar ik ooit in heb gezeten. Ik heb nog geprobeerd om negatieve punten aan deze auto te zoeken…….maar tevergeefs……die zijn er niet. Ja, één. De auto is niet van mij…helaas!!

Cayman: direct sturen, heerlijk zitten (ideale zitpositie), GT3 stuur en pook, 330pk (mid-engine rwd), lekker hard (niet té) onderstel en CPZ….de perfecte combinatie.
De Turbo: VEEL vermogen, 540pk om precies te zijn, goed zitten in de sportstoelen, kneiterharde acceleratie, 4wd en wederom het heerlijke CPZ. Goede combi, maar niet de beste. De Turbo is in mijn ogen toch echt een AutoBahn-racer ookal heb ik me er natuurlijk meer dan kostelijk in vermaakt. Je durft er gewoon niet te hard mee op het gas te gaan bij het uitkomen met die motor achter de achteras. Toch kan je harder dan je denkt, want iedere keer is er dan weer die 4wd die je helpt. Dat zorgt wel dat de auto bij stevig gas geven meer naar buiten wil. Daar waar de Cayman juist exact doet wat jij wil. Die auto heeft zich aan mij vandaag wederom weer meer dan bewezen!! Zeker in de uitvoering zoals jij hem nu hebt Jeroen. DE perfecte trackday auto. Maar ja….jij hebt al een ander speeltje daarvoor (de onthulling laat ik aan jouzelf ;)).

Zoals je merkt ben ik behoorlijk enthousiast en tik ik dan ook lekker door ;). De andere onderdelen waren onder andere; ABS remtest op nat, en op droog met uitwijken. Het eerste heb ik gedaan met de Cayman met PCCB. Gewoon fenomenaal. De uitwijkproef was in de Turbo. Mijn geest kon dat waarschijnlijk niet handelen, en tot op de één na laatste keer remde ik gewoon vroeger dan eigenlijk kan. Instinctief waarschijnlijk. De laatste keer toch maar de gok gewaagd om echt laat te remmen, en ja hoor…..Porsche remmen en ABS samen….strak om de pylonen heen. Toppie!
Slalomproef was een soort circuitje van bochten met pylonen waar je omheen moest draaien. In de Turbo merk je daar (korte scherpe bochtjes) toch dat hij last heeft van onderstuur (dus iets eerder remmen), maar een dotje gas trekt hem dan weer neutraal en daardoor stuur je hem weer strak door de bochtjes.
Ook hebben we natuurlijk instructie gekregen over zichthouding en stuurbewegingen. Daar heb ik geleerd de leuning rechter op te zetten waardoor ik mijn schouders continu tegen de rugleuning heb gedrukt en het bovenlichaam veel rustiger is bij stuur bewegingen. Dit komt het rijden echt enorm te goede!
Na deze korte houdingstraining was het tijd voor een onderdeel waarvan ik niet wist wat ik ervan moest verwachten. Op papier denk je ‘leuk, maar vast erg moeilijk’. 180 graden slip vooruit, en jawel….ook achteruit. Beide was echt wel even oefenen, maar lukte daarna toch prima. De 180 achteruit waren zelfs goed voor 2 dikke duimen omhoog van Olaf.

Ja, wat doe je dan het liefste op CPZ, circuitrijden natuurlijk. Ook in de middag hebben we dat dan ook nog een paar keer kunnen doen. Olaf ging ook met mij mee, maar dit keer als passagier om echt tips te geven waar het beter kan. Enorm blij was ik toen hij me zei dat ik echt hele mooie lijnen reed. Paar kleine tips bij de Mastersbocht en de Vodafonebocht zorgden voor veel soepelere ronden erna. Maar de complimenten van Olaf stak ik maar lekker in de zak ;). ‘Of ik even wilde wachten op de rest van de groep’, blijkbaar ging het iets te hard ;). Maar ja, die Turbo gaat nou eenmaal goed los ;).

Zoals je kunt lezen in bovenstaande lap tekst, ik heb me vermaakt. EN HOE!!! Ik dwing mezelf om nu te stoppen met typen en ook om nogmaals Jeroen Molinger ENORM ONWIJS te bedanken. Wat heb ik een topdag gehad!!!!!!

Er was natuurlijk ook een fotograaf aanwezig. Hiervan kregen we de foto’s na afloop op een mooie Porsche USB-stick mee naar huis. Daarop staan deze 2 foto’s van mij. Beide met mij aan het stuur en ook van iedere auto dan nog 1 ;). Zelf hadden Jeroen en ik Luuk van Kaathoven meegevraagd voor fotowerk. Die zal ze zelf later dan ook nog plaatsen. Net als wat filmpjes. Ook Jeroen heeft nog gefilmd, en ook dat zal hier wel zichtbaar worden!

Afbeelding

Afbeelding

Luuk

Re: Porsche Training op CPZ gedaan!!

Bericht door Luuk » 24 sep 2008, 22:29

Man man man! Wat was dit een gave dag!!, de twee Porsches in kwestie waren samen met een groene 997 GT3 RS toch echt wel de luidste!

Ik zal in de loop van deze week foto's + filmpjes posten!
Thanks Mark, Jeroen en Olaf! :clap:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 sep 2008, 22:29

Iets met neus en boter... :hammer:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 24 sep 2008, 22:30

Machtig Mark!
Het is ook het ene PK monster na het andere waar je mee weg bent! 8)

Prachtig om zo'n Porsche Training mee te maken.

Metchu

Bericht door Metchu » 24 sep 2008, 22:40

:shocking:

goed verhaal :clap:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 24 sep 2008, 23:11

Jij hebt de goeie vriendjes Mark ;), mooi man. 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2008, 23:15

bah ik praat niet meer met je Mark... :wink:

damn wat een verhaal en wat maak je wat mee mazelbips :roflol:

de cayman S is de de circuit auto...daar een GT3 420pk motor in en klaar ben je? :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 sep 2008, 23:19

:bignews: je bent goed bezig tegenwoordig Mark :D En respect voor Jeroen voor het vertrouwen :clap:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 24 sep 2008, 23:24

Niels schreef::bignews: je bent goed bezig tegenwoordig Mark :D En respect voor Jeroen voor het vertrouwen :clap:
Ja ik mag niet klagen. Weet ook dat ik me op een bevoorrechte positie bevind, maar geniet er op dit moment gewoon met volle tuegen van. Heb er nu de tijd voor en kan het nu doen!

Ja, echt absoluut helemaal top! Jeroen is een echte poetser ( :P), wat inhoudt dat zijn wagens er gewoon goed uit moeten zien. Maar daarnaast is het ook een echte absolute Rijder, met hoofdletter R. Wat zo mooi is, is dat hij graag laat zien hoe goed de auto's echt zijn, en ik mag me dan gelukkig prijzen met de vriendschap en het vertrouwen van Jeroen. Gewoon super!
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 24 sep 2008, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 sep 2008, 23:26

Gelijk heb je, een dergelijk kans zou ik ook met drie handen aangrijpen :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 24 sep 2008, 23:44

Mooi verslag hoor Mark. Inderdaad aanpakken.. mooie kans.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 24 sep 2008, 23:52

lekker bezig mark!!!!!!

En nog even een vraagje, maar hoe kwam ik ook alweer in contact met die jeroen? :whistle: :whistle: :mrgreen:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 25 sep 2008, 00:00

Flatline schreef:lekker bezig mark!!!!!!

En nog even een vraagje, maar hoe kwam ik ook alweer in contact met die jeroen? :whistle: :whistle: :mrgreen:
LOL ;). Jeroen zit hier ook op het forum Kees ;).

Tom V

Bericht door Tom V » 25 sep 2008, 00:02

Goed bezig Mark. Klinkt als een perfecte dag ;).

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 sep 2008, 00:08

Mooi verslag en leuke ervaring! Geniet er nog maar van :D

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 25 sep 2008, 00:17

Leuk verslag ! Een dag om nooit meer te vergeten :thumbup:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 25 sep 2008, 00:22

JA tering gaaf Bro, waarom worden alleen jou al die vette dagen in Porsche's gegund? :lol: Als broers hoor je toch alles eerlijk te delen. Ik heb zelfs nog nooit in een Porsche gezeten man :bag:

Wat een vette dag, gelukkig komt ons talent om de hoek kijken bij het circuitrijden :wink: Mogen we best trots op zijn, ik vind het iig zéér netjes van je!

Tristan

Bericht door Tristan » 25 sep 2008, 09:24

@Steven: Zou idd eens even stevig gaan praten met je bro. :hmmm:

Gaaf hoor. Heb ik ook 3 jaar geleden gedaan met een 996 C4S. Mocht toen ook even sturen in een mkII 996 GT3 CS. En rondje mee met Patrick Huisman, dwars Bos Uit. :shock:

Tom

Bericht door Tom » 25 sep 2008, 09:43

Heel mooi verslag Mark!

Wat een dag moet dat geweest zijn, om nooit meer te vergeten!

Porsche is gewoon super 8)

Mathieu

Bericht door Mathieu » 25 sep 2008, 10:42

Het is dat ik niets maar dan ook niets heb met het merk Porsche :hammer:

Nee, hoor, dat is niet waar :shakeit:

Sjeminee, piemel, over geluk gesproken!!!
Je zal dan wel een ontzettend lelijke vriendin hebben :fy:

Ontzettend gaaf allemaal. SUPERBE........................... :playcar:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 25 sep 2008, 11:55

Tristan schreef:Gaaf hoor. Heb ik ook 3 jaar geleden gedaan met een 996 C4S. Mocht toen ook even sturen in een mkII 996 GT3 CS. En rondje mee met Patrick Huisman, dwars Bos Uit. :shock:
Ja kicken hè!! Nou, dat dwars Bosuit hebben wij ook gezien. Jeroen liet Olaf Commijs gaan in de Turbo. Jeroen ernaast te filmen. Olaf ging dus helemaal driftend door de Bosuit heen, dus niet alleen uitgang. Ik wilde het de bandjes van de Turbo van Jeroen niet aandoen om Olaf nog een ronde te laten gaan ;). Heb nog wel een driftronde meegemaakt naast hem in de Cayman.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 sep 2008, 16:01

Geweldig verslag Mark ! Dat moet een van de mooiste autodagen uit je leven zijn geweest. Fantastische kerel die Jeroen.

Maar nu even to the point: ik wil als de sodemieter meer foto's zien van die Cayman binnen en buiten !! Vooral stuur, pook, stoelen erg benieuwd naar. Ik schop zijn Mijn Auto wel even omhoog.

PeerH

Bericht door PeerH » 25 sep 2008, 16:14

Gaaf verslag Mark, iets om je kleinkinderen over te vertellen ;)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 25 sep 2008, 16:57

En, oh ja. het certificaat kregen we uit handen van niemand minder dan Gijs van Lennep himself!

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 25 sep 2008, 17:07

Kreeg net een kleine preview van Luuk van de foto's die hij geschoten had. Zat erg mooi spul tussen. Deze wilde ik jullie toch niet onthouden ;).
Wel leuk om nou zelf ook eens op een foto te staan in plaats van erachter :).

Afbeelding

Plaats reactie