Mijn moeder had ooit een 2001 Saxo VTS 1.4 Phase 2. Deze had ze in de tijd dat ik leerde auto rijden (lees: toen ik 14 jaar was). Deze auto was ook nog steeds in haar bezit toen ik mijn rijbewijs haalde, zodoende heb ik daar mijn eerste kilometertjes mee gemaakt (totdat er een 120i voor in de plaats kwam). Vanaf het begin viel het me op dat het ding geweldig goed op de weg lag, alleen ontbeerde het hem aan vermogen. Laten we eerlijk zijn, 75pk is niet erg veel.
Ik heb zelf een aantal autotjes gehad, het begon met een '73 2002 Tii Touring, zo ging het naar een '86 MR2 AW11 en toen werd het tijd voor iets moderners. Mijn eisen waren simpel: zuiniger dan de MR2 (1:9), goedkoper dan de mr2 in vaste lasten en onderhoud en als laatste; sneller dan de MR2.
Met dit in het achterhoofd ben ik gaan zoeken. Helaas was er echter niet veel op de markt totdat ik me het Saxotje van mijn moeder herinnerde. Ik ben meteen op zoek gegaan naar een nette Phase 2 (1999-2004) 16v. Deze Saxotjes zijn uitgerust met een 120pk sterke 1600 16v dat graag toeren draait. Dat op een gewicht van 910kg zorgt voor enorm veel pret. Tel daarbij op dat het ding een super onderstel heeft met een onafhankelijk geveerde achteras (trailing-arm met torsiestaven) die geen camberverandering kent tijdens het bochten maken...
In één woord: Karten!
Nog een paar cijfertjes om het verhaal te onderbouwen:
-120pk bij 6900rpm
-145Nm
-Acceleratie 0-100km/h in 7,7 seconden (fabrieksopgave, ik heb tijden onder de 7 seconden gezien met standaard auto's)
-Topsnelheid 225km/h
-Mijn gemiddelde verbruik : 1:13,5

En dan de foto's:
Plannen:
Veel te veel, enkel op rijgedrag gericht. (maar als student heb ik uiteraard veel te weinig geld).
Ik heb pas twee nieuwe Michelin Pilot Exalto's PE2's gemonteerd en er ligt een nieuwe distributieset en fuseekogel klaar. Ook heb ik zelf een beurt gedaan, maar dat was het wel zo'n beetje. De vorige eigenaar heeft een mooi Infinity Kappa series composetje laten zitten maar dan heb je het ook echt helemaal gehad....