Hooligan avond

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Hooligan avond

Bericht door markk » 19 sep 2008, 21:20

Net even Adwo gebeld of ie vanavond beschikbaar was om even naar z'n EVO 6 RS te kijken. Was prima. Dus ik "in stijl" vertrokken met de EVO 8 MR RS.

Wat zijn het toch een foute auto's zeg. Rustig binnendoor warmgereden richting Bodegraven en vervolgens via de N11 naar de A12 richting Den Haag. Bij het invoegen er even voor gaan zitten. Rotonde rondom vol pakken in 2, naar 3 en vol rechts de invoegstrook op knallen, naar 4 invoegen, naar 5, gas erop houden, goed mikken/kijken/spiegel en 2 baantjes naar links.

Opeens prrt, prrt, prrt. Ik denk WTF ?!? Was even druk aan het kijken/spiegelen/rijden en had niet in de gaten dat ie inmiddels in z'n toerenbegrenzer hing in 5 op een snelheid 5 km boven waar de meeste duitse auto's op begrenst worden :-)

Beetje vaart geminderd (ongeveer de helft :mrgreen: ) en rustig doorgereden naar Adwo. En daar stond de witte 6 RS al buiten. Ook zo'n VRESELIJK faute bak dat ie weer leuk wordt. Even wat gedronken en aan de linkerzijde van de auto plaatsgenomen. Naast Adwo achter het stuur (is rechts gestuurd...)

In de recaro kuipjes proberen de 4 punts gordels vast te maken wat even niet lukte vanwege mijn zeg wat goddelijke lichaam. Adwo reed ondertussen rustig naar het dichtsbijzijnde benzine station toe. Daar kon ik de gordels even verstellen. Toen ik vastzat was ik enkel vergeten de deur dicht te doen :hmmm:

Rustig warmrijdend klonk / voelde alles al erg heftig. Keihard onderstel, kuipjes, 4-punts gordels, links zitten zonder stuur, een Blow Off Valve die tijdens het schakelen PSSSS doet, remmen (Movit's) die piepen als een gek, een schijnbaar ongedempde uitlaat in een body zonder isolatie, diff's die gieren, etc. , etc.

Erg vergelijkbaar met mijn 8 MR RS zeg maar maar schijnbaar toch nog iets heftiger.

Toen het warm was ging Adwo even gas geven op een dijkweggetje. Sowieso is het nooit fijn om bij iemand anders in zo'n heftig turbo hok naast het stuur te zitten maar dit was toch wel the limit. Mijn god wat gaat zo'n ding af en wat kan je er als een hooligan mee smijten. Vergelijken met m'n 8 is moeilijk als bijrijder. Beleving/gevoel doet heel veel weet ik uit ervaring. De 6 RS voelt net even wat harder, luider, heftiger aan maar back-to-back zou ik geen uitspraak durven doen. Kortom daar ligt nog een mooie test voor de toekomst...

Op de terugweg zelfde dijkje maar even gepakt met m'n 8. Erg super allemaal. Op de snelweg nog even met een Q7 gesport, in Alphen m'n favoriete industrieterrein weggetje genomen en net de auto af laten koelen en neergezet. Doodmoe en voldaan.

Serieus, dit soort auto's grenst aan het absurde. Zou me niks verbazen als het een keer verboden wordt...

Mark.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Re: Hooligan avond

Bericht door Steven N. » 19 sep 2008, 21:33

Je weet het altijd mooi te verwoorden Mark, leuk om te lezen!

Tom

Bericht door Tom » 19 sep 2008, 22:15

Steven Nauta schreef:Je weet het altijd mooi te verwoorden Mark, leuk om te lezen!
Inderdaad zulke verhalen zijn gaaf! 8)

Casper

Bericht door Casper » 19 sep 2008, 23:07

Good reading op de vrijdag avond!

HSR

Bericht door HSR » 19 sep 2008, 23:45

Had het er een tijd geleden nog met Dennis S. over. Zo'n Evo is een uber entertainer. Een Evo gooi je terugschakelend door een bocht met 120 en je hebt het idee dat je alle wetten van de zwaartekracht hebt getergerd. Een E46 M3 stuur je de bocht in met 120 en kom je vervolgens met 130 uit, heel dociel en rustig, echter toch sneller.

De vraag is alleen, waar ga je voor ?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 20 sep 2008, 01:14

Wat moet je anders doen op je vrije vrijdagavond ;).
Erg nice Mark!!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 sep 2008, 09:02

Mooi verhaal, Mark en dat ding van Adwo is inderdaad (ook) bruut!

Joy

Bericht door Joy » 20 sep 2008, 09:25

Leuke avond :clap: is de EVO van Adwo ook voorzien van flink meer por onder de kap ?

Topfuel

Bericht door Topfuel » 20 sep 2008, 09:57

hugo schreef:Had het er een tijd geleden nog met Dennis S. over. Zo'n Evo is een uber entertainer. Een Evo gooi je terugschakelend door een bocht met 120 en je hebt het idee dat je alle wetten van de zwaartekracht hebt getergerd. Een E46 M3 stuur je de bocht in met 120 en kom je vervolgens met 130 uit, heel dociel en rustig, echter toch sneller.

Denk niet dat je met een M3 harder de bocht door hoekt dan met een Evo, en dan heb ik het over pure bochtensnelheid...

gr. TF

markk

Bericht door markk » 20 sep 2008, 11:02

Joy Jolliffe schreef:Leuke avond :clap: is de EVO van Adwo ook voorzien van flink meer por onder de kap ?
Ja daar zit ook geloof ik van alles in. AVC-R boostcontroller op 1.6 bar enzo. 320+ pk, bla, bla, bla

Maar het is nog niet genoeg. Ik hoor 'em steeds meer over een 2.3 stroker krukas, gesmede zuigers, andere drijfstangen, een EVO 9 turbo, etc. :-)

Mark.

Joy

Bericht door Joy » 20 sep 2008, 11:07

Haha uh oooh... dat zou ernstig worden kwa performance :police:

RVV

Bericht door RVV » 20 sep 2008, 11:43

Mooi verhaal Mark.

Tristan

Bericht door Tristan » 20 sep 2008, 11:57

Kwam ik je gister niet tegen thv Avifauna in Alphen a/d Rijn? Reed in een witte Einser.

markk

Bericht door markk » 20 sep 2008, 20:58

Ja zou best kunnen. Ben via Avifauna de N11 en vervolgens de A12 opgedoken.

Uhhmm heb jouw niet gezien. Zal in het vervolg op 1-series gaan letten. Doe ik anders nooit ;-)

Mark.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 sep 2008, 21:24

markk schreef:Serieus, dit soort auto's grenst aan het absurde. Zou me niks verbazen als het een keer verboden wordt...
Geweldig verhaal en geweldige quote :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 sep 2008, 09:24

TopFuel schreef:
hugo schreef:Had het er een tijd geleden nog met Dennis S. over. Zo'n Evo is een uber entertainer. Een Evo gooi je terugschakelend door een bocht met 120 en je hebt het idee dat je alle wetten van de zwaartekracht hebt getergerd. Een E46 M3 stuur je de bocht in met 120 en kom je vervolgens met 130 uit, heel dociel en rustig, echter toch sneller.

Denk niet dat je met een M3 harder de bocht door hoekt dan met een Evo, en dan heb ik het over pure bochtensnelheid...

gr. TF
Als ik afga op de in sportauto op Hockenheim/Ring geteste E46 M3 tov de EVO's dan zeker wel, ook al scheelt 't niet veel, vooral de slagkracht van een M3 ook E46 is groter tussen de bochten blijkbaar. Dus dan wint de E46 M3 op die relaxede manier tóch.....

Kabaal en drama is beleving, maar niet altijd even doeltreffend zo aan de cijfers te zien. En tractie is geen grip natuurlijk.

Op een nat B weggetje/gravel/sneeuw zijn ze heer en meester tov ALLES eigenlijk. Op een droog circuit niet altijd, die EVO's.
:mrgreen:

edit: een evo biedt dus altijd méér beleving dan een e46/e90/92 m3, buiten kijf, maar meer snelheid...niet altijd.

markk

Bericht door markk » 21 sep 2008, 09:48

Met een goede bestuurder bochtenwerk e46 m3 versus EVO op droog zou ik niet durven inschatten. Met mij achter het stuur wel. EVO al the time. EVO / 4WD / turbo bocht uit geeft me veel meer vertrouwen en marge als ik net even niet in de goede versnelling zit.

Op nat is het helemaal geen vergelijk. Dan rijdt IK een M3 / rwd-sper auto op eieren en KNAL ik met een 4WD auto.

Straight-line e46 m3 vs EVO (althans de mijne) is ook geen vraag. EVO is totaan de redline in 5 de snelste.

Remmen idem. EVO all the time. M3 vind ik bij goed aanremmen voor een bocht altijd erg zwaar aanvoelen.

Stuurgevoel is een moeilijke. EVO is met het superdirect stuurhuis erg lekker te gooien, corrigeren en geeft veel gevoel op lage snelheid. Op snelweg+ snelheid vind ik 'em vaak net even te direct hetgeen de auto zenuwachtig maakt. Vrijdagavond op weg terug naar huis ook zo'n momentje gehad toen ik in een lange doordraaier (a20 vanaf Rotterdam naar a12 Gouda aquaduct) even echt gas ging geven om de Q7 achter me op afstand te zetten. Gaat prima maar ergens in die bocht zit een vervelende hobbel. Auto/onderstel kan dat best hebben maar ik niet. Ik wiebel even qua onbalans met m'n stuur en de auto reageert direct en raakt dus ook in onbalans.

Mark.

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2008, 09:53

320pk heb je toch, of heb je meer? 8)

Met 320pk red je 't niet op droog. Nat is een ander verhaal.

Zoals ik nu m'n kersverse M3 ONDERSCHAT qua alles tov de 335i(nog steeds na een maand ja) zou ik 't EVO gebeuren niet al teveel overschatten. De turbobeleving nekt je, daar ben ik nu achter lullig gezegd. :bag: :oops:

:mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2008, 10:01

Ik voel hier een uitdaging om het te testen :hosanna: :angel:

Joy

Bericht door Joy » 21 sep 2008, 10:06

Ja even op beide auto's een Performancebox hangen en wat testen uitvoeren, vooral benieuwd naar laterale grip.

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2008, 10:09

bijvoorbeeld wat Joy zegt. De EVOs die Andre had tov de e46 M3 kwamen er altijd uit als snelste totdat je ze naast een E46 zette, dan viel 't erg mee/tegen weet ik nog.'Dus dat de EVO eigenlijk wat door de mand viel....

Wat ik dus weer zeg:
Kabaal en drama is beleving, maar niet altijd even doeltreffend zo aan de cijfers te zien. En tractie is geen grip natuurlijk.
Op een nat B weggetje/gravel/sneeuw zijn ze heer en meester tov ALLES eigenlijk. Op een droog circuit niet altijd, die EVO's.
een evo biedt dus altijd méér beleving dan een e46/e90/92 m3, buiten kijf, maar meer snelheid...niet altijd.

En laat sportauto maar lullen inderdaad. :bag: :mrgreen:

Markk, je E46 M3 is toch niet gaar ofzo. Hij moet echt gewoonj naast een redelijke EVO blijven, die van jou met korte bak(toch? Die ex van Andre) zal in dooraccelleratie het idd dan sneller doen, maar boven de 210 dee dat ding niet veel meer weet ik nog.

Anyway, je hebt een knappe avond gehad en beleving zegt eigenlijk meer dan cijfertjes :bag: :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 sep 2008, 10:19

Hoe was jou avond Robin? :mrgreen: :wink:

See you next time..................................( als ie het doet dan he :wink: )

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2008, 10:25

:bag:

maar ik weet nu ook dat ie minimaal 168 haalt en niet in de begrenser nog....

en dat zijn geen kmh :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 21 sep 2008, 10:30

Hey Robin, deze maand staat in de EVO de M3 sedan tegenover de Mercedes C63. Even scoren in de winkel.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 sep 2008, 10:31

Ik denk dat je wel een punt hebt, Robin. De beleving en sensatie in een Evo zijn veel groter en dat draagt zeker ook bij aan je snelheidsbeleving. In Mark's geval zal hij zelf als bestuurder ook echt wel weten wat sneller is voor hem, maar dat heeft ook met de rijstijl te maken.

Een Evo zal ook een andere rijstijl oproepen waardoor het het gevoel ook weer versterkt. Ik denk inderdaad dat het niet veel zal verschillen in rondetijd en inderdaad zal de M3 ook gerust wel eens sneller kun zijn.

Plaats reactie