Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door wooter » 20 sep 2008, 21:04

Ze zeggen dat het leukste van een auto kopen het kiezen en proeven is. Na enkele jaren leasers te rijden en nu geconfronteerd te zijn met een limietloos budget en gebrek aan lease-regels (geen cabrio, geen benzine, geen coupe of driedeurs, ...) kan ik je zeggen dat het ook een kwelling is. Na het longlisten ga je shortlisten, en na het shortlisten weet je het nog altijd niet en verander je nog elke keer van mening wanneer een wagen op je shortlist je passeert. Een kwelling is het als je twee wagens op je shortlist gelijktijdig ziet passeren. En je hebt natuurlijk niet een zak geld én een garage om al je geshortliste wagens te kopen. Het logische gevolg zou zijn dat je shortlist enkel langer wordt...

Ik had al de 120d Cabrio getest, en de dubbelgeblazen 123d in coupé-model geproefd. Ik had ook al even een zijspoortje binnen VW gedaan met een Passat CC en EOS, maar ik was nog altijd niet aan een echte sechszylinder geraakt. Zou ie echt zo goed zijn, of is het allemaal krom gelul van fanboys? Toch even bij mijn atypische BMW-vriendje aangedrongen (hij probeert me altijd in een 320d te lullen), en hij regelde me dan toch een testrit in een 325dA Cabrio - iets anders was niet direct beschikbaar. Piekfijn, dacht ik zo! Een zescilinder, een drie-serie cabrio én een automaat. Drie dingen die nog niet aan bod waren gekomen!

In België gaan modelspecifieke testritten door in het testcentrum in Bornem, op het terrein van BMW Belux. Er staan een 40-tal auto's ter beschikking, met voornamelijk types die je niet bij de dealer zal terugvinden als demo. Zo ook de grafietgrijze 325d die ik een uurtje mocht testen. De dreier stond goed in z'n grijzende glimmende pak, met 18" schoeisel en twee uitlaten. Gesloten vallen de naden in het dak niet zo op, en eens open zie je het mooie Terra leder contrastreren met het donkergrijs. Het grafietgrijs is overigens niet meer leverbaar voor dit model vanaf september 2008, net zoals het Terra leder. Nu moet je dus al Sattelbraun leder met Space Grey gaan nemen om een vergelijkbaar effect te krijgen.

M'n BMW-vriendje vertelde me dat ik me aan een auto moest verwachten met houtafwerking en zonder Navigation Professional. De houtafwerking was niet gelogen, maar ging mooi samen met het Terra lederen interieur. De navigatie was wel gelogen, en m'n vrouwtje zocht direct al haar weg om de USB-aansluiting aan het werk te krijgen - moest het dieselgenagel ons niet aanstaan. Veel uitleg had ik niet nodig als ex-rijder van een E90 MY2008, maar ik liet me toch even de optionele Comfort Access uitleggen om het dak vanop afstand te openen en te sluiten.

Deze zaterdagvoormiddag was lekker zonnig, dus na de korte uitleg gleden we in de M-sportzetels, startte ik de motor, opende ik het dak en waren we onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Wat snel duidelijk wordt, is dat je zwaar begint te twijfelen over het feit ofdat je wel met een diesel rijdt. Het genagel blijft uit, en enkel de toerenteller die al in het rood gaat bij 5000 omwentelingen was voor mij de aanduiding dat het hier toch echt om een olieboot ging. En als het dan toch een boot is, is het een vrij snelle speedboot. Met de 197 pk's aan boord moet je op losse ondergrond je wel wat inhouden, maar in rechte lijn heb je snel zoveel snelheid dat andere rijders spontaan hun inhaalmanoever afbreken. Niet bepaald rijbewijsveilig dus.

Qua bochten kan je zo'n 325d daarentegen niet echt vergelijken met een einser, al was het maar omdat de snelheidsopbouw veel meer lineair is, en het snelheidsgevoel erg laat optreed. Als je dus niet oplet rij je zo aan 150 km/u de snelweg op. Gevoelsmatig heb je dan het effect dat je minder grip hebt, terwijl je misschien sneller dan een 123d doorheen de bocht hoekt.

Afbeelding

Zoals gewoonlijk toch even de wagen parkeren om te kijken waar we eigenlijk in rijden. Met de zon erop is het Terra leder een erg mooie veschijning, en is de afwerking goed te noemen. De sportzetels zitten mij als gegoten en ik kan niet zeggen dat ik thuis een zetel heb die nog beter zit dan deze fauteuils. De zetels zijn standaard volledig elektrisch in te stellen met twee geheugeninstellingen, en je kan er álles aan veranderen: naast de klassiekers zoals rugleuning en zijwanden, kan je namelijk ook nog de hoogte van de kopsteun, en inclinatie van het zitvlak aanpassen. De achterbank is wat krapper dan een EOS, maar toch is het aangenaam vertoeven achteraan met twee cupholders, hoewel Europa geen enkele gezellige Tim Hortons kent.

Afbeelding

De koffer is een ander verhaal. Met een gesloten dak heb je een van de ruimste kofferruimtes, maar eenmaal je het dak wilt openen wordt je gepresenteerd met iets dat even groot is als een vergrote brievenbusopening. Handig voor een dunne laptoptas, maar zelfs een rugzak wordt al sukkelen. Dit alles ligt natuurlijk aan de metalen dakconstructie die zo gemonteerd is om toe te laten dat de koffer afloopt, in plaats van een gigantische reet te ontwikkelen zoals de meeste coupé-cabriolets. Dit betekent dus wel dat als je je bakje met boodschappen enkel kwijt kunt in de koffer als je eerst door middel van de Comfort Access het dak uit de koffer licht, en je bakje in de kofferruimte plaatst, alvorens het dak terug in de koffer te vouwen en op weg te gaan.

Afbeelding

Eenvoudiger is het om de achterbank 'plat' te klappen zodat de achterbank een doorgeefluik krijgt naar de koffer, en het leder niet beschadigd hoeft te worden door de lading die je op de achterbank legt. Pluspunt zijn de twee haken voor boodschappentassen, kwestie van je zak ajuinen en pot appelcompote niet in je nek te krijgen.

Afbeelding

Optioneel is ook het windscherm te verkrijgen dat eenvoudig opvouwbaar in de kofferruimte te bewaren valt. Met het windscherm op de achterbank kan je natuurlijk geen medepassagiers meenemen, maar wie trekt dat zich aan. Jammer genoeg had deze tester geen windscherm beschikbaar, en waren de andere cabrios op het testcenter niet uitgerust met windscherm of al vertrokken door andere mogelijke klanten. Toch moet ik zeggen dat ik het windscherm niet gemist heb, en vaak zelfs met de ramen naar beneden heb rondgereden. In dergelijk zonnig weer met windscherm en de ramen naar boven rondrijden zou namelijk toch betekenen dat je de airco zou moeten lager zetten om toch een comfortabele temperatuur te krijgen, en elke CC-rijder die met zo'n weer met gesloten kap rijdt is niet goed snik.

Het openen en sluiten van het dak duurt dan ook niet hyper-lang. Goed, je moet er volledig voor stilstaan, maar de hele procedure duurt gevoelsmatig sneller dan bij m'n oude Audi Cabriolet, en eens dicht heb je ook gewoon een echte coupé, en worden vele buitengeluiden gewoon helemaal weggefilterd. Niks voor mij dus, maar als ie vaak buiten moet staan is het wel een veiligere optie.

Afbeelding

Terug de baan op, en eens in druk verkeer blijkt dat de automatische versnellingsbak even goed uitblinkt tijdens het voorhene spurten, als in nu het gewillig aanschuiven. Als je veel file doet is zo'n automatische bak heerlijk om te rijden - in combinatie met de lekkere zetels die je een perfecte pasvorm geven - en kan het je niet bommen ofdat de file nu 2 of 10 kilometer lang is - genieten ga je. De optionele flippers die in deze auto gemonteerd waren, hebben misschien hun nut op de Nordschleife, maar tijdens normaal en vlot verbruik weet de bak het wel goed genoeg en kan je zelfs met de standaard-setting al aardig uit de voeten, zonder 'm in Sport te zetten. Ik durf niet zeggen welke audio er in de wagen gemonteerd was, maar het typische flauwe doffe geluid van m'n E90 was niet aanwezig in deze cabrio, en dat maakte de ervaring enkel maar beter.

Afbeelding

Concluderend is de BMW 325dA Cabrio een veel betere wagen dan een VW EOS als je de chauffeur bent, maar ik denk dat de achterpassagiers heel wat minder van die meerwaarde zien. Van al de wagens die ik al getest heb is deze de duidelijke winnaar met zelfs een duidelijk verschil tov mijn oude 320d, maar er hangt ook een stevig prijskaartje aan.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door Macboy » 20 sep 2008, 21:22

Geweldig verslag, subliem met foto's en dat in een uurtje !!!!!!!!!

Vertel eens iets meer over je shortlist ?

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door indobesar » 20 sep 2008, 22:35

Mooie, duidelijke test. Goed dat je ook de praktische kant(boodschappen vervoeren) aanhaalt, wordt vaak vergeten bij "bladen" tests. :thumbup:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door Joop » 20 sep 2008, 22:45

Helder en volledig verslag en dat allemaal in een uurtje tijd...

Ben dan net als Macboy wel benieuwd naar je alternatieven naast de 120d/123d/325d Cabrio

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door RVV » 20 sep 2008, 23:33

Mooi verslag.. zou zelf nooit zo'n cabrio kopen, laat staan in combi met een diesel, juist daarom is het zo interessant om het te lezen ! 10+ Wooter.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door Niels » 21 sep 2008, 00:13

Autovisie is er niks bij :wink: Mooi verslag! Ik geloof dat het de beste is maar hoe verhouden de prijzen zich m.b.t. de EOS? Toe kwel ons Nederlanders eens :bag:

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door wooter » 21 sep 2008, 09:39

Voor een aangeklede VW EOS moet je in België uitgaan van een 37000 euro. Voor deze 325d mag je eerder uitgaan van 70000€ als je zoals in dit model goed blijft doorklikken in de configurator. Hij's erg goed, en misschien zelfs dubbel zo goed... Maar met een EOS ben je nu ook weer niet een sukkelaar :).

Qua shortlist zoek ik een vervanger voor mijn Audi Cabriolet, om circa 70000 km per jaar mee te doen. Ik heb al een 120d cabrio getest, een 123d (coupe, maar ik overweeg enkel de cabrio met deze motorisatie), door m'n VW dealer in een Passat CC en EOS geluld en nu dus de 325d cabrio, hoewel ik ook een 320d hiervan overweeg.

Verder denk ik nog na over een E46 M3 of Z4M, maar dit dan als wagens op 'korte' termijn. De E46 M3 begint al wat camp te worden, maar de Z4M is momenteel de goedkoopste optie die het best z'n waarde zal behouden.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door Macboy » 22 sep 2008, 11:39

Toch zou ik geen 70k met een Z4M doen, maar die voor erbij als funauto. Waardebehoud zit hem vaak juist in de lage km-stand vanwege de exclusiviteit van de auto. Het is nooit de "eerste" auto. Als jij er nu 70.000 mee rijdt per jaar, dan kun je na 2 jaar met 200.000 op de teller (ervan uitgaande dat je hem koopt met 60k) echt geen knalprijs vragen :)

In jouw geval zou ik een 123d overwegen als je cabrio rijden leuk vindt, dan heb je een geweldige combo. Een 325d is weliswaar stap hoger, maar ook stap duurder. Niet echt concurrenten in dat kader. Een VW zou ik laten zitten als jij een echte autorijliefhebber bent, want dan kun je amper om de 1-serie heen toch ?

Wat ik trouwens mis in je verhaal: de 325d heeft behoorlijke kritieken gekregen en verkoopt eigenlijk ook niet zou goed. Zou niet helemaal een 6-cilinder waardige motor zijn i.t.t. de 330d vanwege de slechte motorloop. Kun je iets daarover zeggen? Als de 325d geweldig is, dan kan ik mijn droom-idee voor de 330d ook laten gaan en focussen op 325d ?

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: Rijtest. BMW 325dA Cabrio

Bericht door wooter » 22 sep 2008, 12:00

't is altijd twijfelen met die Z4... Ten eerste moet je een goeie vinden, ten tweede een goeie prijs en ten derde plannen om toch niet teveel met het ding te rijden... Voordat je het weet zou ik er 100000 km op hebben staan.

Nu ik met de 325d heb gereden, is de 1-reeks ook weer 'te min'... Ja, een goeie auto, maar tegenover een dreier is het een junior cabrio.

De 325d vond ik heerlijk rijden, maar ik heb geen ervaring met de 330d. De 330d heeft BMW België ook niet zomaar in de test staan, de viercilinders zijn hier vele malen populairder en het dramatische aan een 325d zou zijn dat ie harder afschrijft dan een 320d...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS, mark123 en 8 gasten