Dan ik ook maar even...
Zoals Hugo al aangaf zit er heel veel verschil tussen e46 M3's. Dit is waarschijnlijk te wijten aan productievariatie van de blokken.
Het beste wat je kan doen is timeslips vergelijken. Een goeie e46 zou rond de 13.2 sec 1/4mi doen. De 0 - 200 tijd kan je makkelijk meten. Een goeie zou zeker onder de 18 moeten zitten.
Mijne deed 12.8 op 1/4 mi en lage 17 sec tot 200. Factory jewel dus...
Waarom is dit belangrijk? Wel dit laat toch iets zien ivm de toestand van de motor. Hoe beter de motor, hoe meer vermogen. Zoveel te meer vermogen, zoveel te sneller je tijd, simpel as that.
tweede punt, een e46 M3 zou ik NOOIT bij een handelaar kopen. Dealergarantie of anders laten staan en voor iets anders kijken. Een e46 M3 heeft gevoelige techniek aan boord, prutsers verkloten je auto binnen no time.
SMG II is leuk, maar kan ook wel eens storingsgevoelig zijn. Een km-stand of ouderdom op het systeem plakken tot waar het goed blijft gaan is natuurlijk onzin. Dit ligt van het onderhoud en manier van rijden af. Er zijn SMG auto's die 230k km zonder problemen hebben gereden, er zijn er ook waarbij de bak na 30k km al naar z'n grootje was.
SMG moet je ook warmrijden. Dus de actuatoren nooit in koude toestand vol laten inslaan. Maw, warmrijden doe je in A2, en niet in S5...
Zelfs niet als je onder de 3k rpm schakelt.
Voor de rest gewoon je ogen openhouden en goed voelen en luisteren.
Zoals gezegd, laat je niet beinvloeden door de loopcultuur van het blok in koude toestand. Zo'n S54 wil dan gewoon niet meewerken. Horten en stoten in de gloria, maar dat maakt het dan ook weer leuk
