Vragen en info over aankoop ///M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Vragen en info over aankoop ///M

Bericht door romo » 17 sep 2008, 08:41

Mike Spanjersbergh schreef:Moet eigenlijk eerlijk zeggen na wat verhalen en opmerkingen te hebben gelezen dat mijn voorkeur lichtelijk naar de m3 slaat , ook omdat ik nu zelf ook een e46 hebben en daar nog steeds erg gelukkig mee ben voor de rest .
Ik zal er nog eens goed over nadenken :lol:
Krijg je zeker geen spijt van............................. :df:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 17 sep 2008, 09:30

Met dit soort auto's ook alleen een exemplaar kopen waarvan de gehele historie met hoogstens 2 eigenaren bekend is.

Het zou mij er echt niet van weerhouden om een M5 te kopen als je hoort dat onderhoud duurder zal zijn.
Natuurlijk is dat duurder, maar een E46 M3 kost ook geld om in uitmuntende staat te houden.
Als voorbeeld de M5 van Hans,
Ding doet wat die moet doen, en ook nog eens heel erg goed. Hij heeft niet de goedkoopste uitgezocht, maar rijdt nu wel probleemloos zijn km's. Daarbij is hij zuinig op z'n bezit, wat ook een aardige besparing kan opleveren.

Als je slim bent, kijk dan bij de gebruikte M5's op de site van BMW Duitsland. Koop een facelift model met Europlus garantie en voer haar zelf in naar Nederland.
Bij een dealer in Stuttgart staat er een '01 Carbon-zwarte van de eerste eigenaar voor 27.000 euro met slechts 66.000 km op de teller :D
Als het iets minder moet kosten, een '01 Le Mans blauwe met 110.000 km op de teller voor 21.000 euro.

Europlus is zeg maar de huisselectie, wordt door Nederlandse dealers overgenomen.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 17 sep 2008, 09:57

De reden dat ik om dat soort dingen onder andere meer naar een m3 trek is omdat ik eigenlijk geen keuze kan maken en dan ga je juist dit soort dingen gebruiken om tot een bepaalde keuze te komen, en het zal allemaal best wat kosten maar dat weet je van tevoren als je hieraan begint.
En kwa aankoop moet ik er toevallig 1 tegenkomen die gewoon overal aan voldoet en ook kwa eigenaren en onderhoudshistorie e.d., en in duitsland hebben ze een TUV keuring als ik het goed begrepen heb en die gaat de kilometersstand na, schades uit het verleden e.d. geloof ik .

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 sep 2008, 14:04

TÜV is dan misschien wel iets grondiger dan de APK, maar daar zou ik toch ook niet blind op varen.

Mike S.

Bericht door Mike S. » 17 sep 2008, 14:45

Martijn Koevoets schreef:TÜV is dan misschien wel iets grondiger dan de APK, maar daar zou ik toch ook niet blind op varen.
Nee tuurlijk niet, maar zijn wel de kleine dingetjes die kunnen helpen.
En alles wat je niet bij een erkende dealer zou kopen dat is altijd een risico dat risico is net zo groot in nederland als in duitsland.

maar vooralsnog zou mijn eerste keus de dealer zijn alleen sjaa er kan ook toevallig een exemplaat te koop komen wat aan al mijn wensen voldoet en bij een particulier of handelaar te koop staat .

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 17 sep 2008, 15:51

Ik heb een TÜV keuring laten uitvoeren bij een T4. Erg vergelijkbaar met een APK. Daar schiet je dus niks mee op.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 sep 2008, 22:10

Nandor schreef:De E39 is sowieso niet echt een BMW topper.
Met het type BMW e39 is nix mis mee hoor.
De e39 M5 is best een goeie auto, let er inderdaad wel op de facelift te nemen.
Koppeling blijft een zwak punt, maar goed dat kun je meenemen in je beslissing. Ik heb toevallig vorige week in de laatste in Nederland geleverde BMW Z8 gereden. Hier zit dezelfde motor in als de M5 en ook koppeling met hetzelfde euvel. Ook al is de koppeling nieuw is het uitkijken geblazen.
Deze Z8 had 34000km gelopen, maar met stevig optrekken en iets te netjes overschakelen(teveel slippen) had de koppeling moeite goed te pakken.
De koppeling dient bij stevig optrekken en opschakelen vlot op te laten komen.
Veder denk ik dat als je netjes met zo'n auto om gaat de kosten best beperkt kunnen blijven tot standaard onderhoud. Let trouwens wel even op de remmen. Dat is een minder punt van de hele e39 lijn. De remmen willen nogal eens trillen, gek genoeg met name na het vervangen van de remschijven en blokken. Ligt niet zozeer aan de auto, maar waarschijnlijk meer aan de geleverde onderdelen.

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 18 sep 2008, 18:44

Zo, ben net even in het archief gedoken om het onderhoud van 16 maanden/28.000 km M5-en in kaart te brengen.

Aankoopdatum: 5-5-2007
26-09-2007: APK keuring, portiermotor voor slot en nieuwe cd wisselaar 615,28
05-11-2007: Inspectie I 788,07
02-06-2008: Mistlamp rechts vervangen, alarm keuren + nieuwe alarmsirene 287,84
18-09-2008: Inspectie II ????,??

Bij deze bedragen zitten hier en daar ook nog een flesje motorolie e.d. bij.

Maakt: Eur. 1691,= tot nu toe... , ongeveer 100 euro per maand. ik ervaar dit zelf niet als veel, weet niet hoe jullie daar tegenaan kijken? Dit weegt niet op tegen de benzinekosten in elk geval 8)

Toevallig was ie vandaag weer aan de grote beurt (inspectie II deze keer) + APK toe, rekening heb ik nog niet maar er waren geen gekke dingen gevonden.
Er was een beugeltje op een stabilisatorstang gebroken en de achterbanden begonnen nu toch richting slick te gaan, maar verder geen dingen waarvoor ik mijn spaarvarken moet slachten :D
Als de rekening binnen is laat ik wel even weten wat t kost.

Wat Marcel en Erik zeggen, goed kijken wat je koopt en er vervolgens zelf netjes mee omgaan bepalen ook voor een groot gedeelte je running costs.
Ik rij ook een gunstig traject naar mijn werk , ca. 25 km voornamelijk over de snelweg en met 1 stoplicht, dat is natuurlijk beter voor zo'n auto dan elke dag door de file kruipen.

Mike S.

Bericht door Mike S. » 18 sep 2008, 18:52

In dik een jaar tijd vind ik dit nog wel meevallen, ik zou zelf hooguit 15000 per jaar maken maar wil het op 10000 het liefste houden.

Dit zijn dingen die ik wel kan waarderen zo krijg ik een beetje een overzicht :D

Mike S.

Bericht door Mike S. » 18 sep 2008, 18:56

Hoe zit dat trouwens met smg bakken bij een m3? is dat een do or don't? veel problemen mee? of is het juist geweldig ermee te rijden?

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 18 sep 2008, 18:58

Ik weet trouwens niet hoe oud je bent, de verzekeringspremie is in elk geval geen lachertje. Ik ben zelf 26 en mij werd eigenlijk afgeraden om all-risk te verzekeren omdat dat zo duur zou zijn.... Heb toch maar voor all-risk gekozen, een uitglijder is zo gemaakt.

Mike S.

Bericht door Mike S. » 18 sep 2008, 19:13

Hans J. schreef:Ik weet trouwens niet hoe oud je bent, de verzekeringspremie is in elk geval geen lachertje. Ik ben zelf 26 en mij werd eigenlijk afgeraden om all-risk te verzekeren omdat dat zo duur zou zijn.... Heb toch maar voor all-risk gekozen, een uitglijder is zo gemaakt.
Heb het gezien maar komt op mijn vriendin haar naam mocht het zover komen, die is 30 namelijk en ik ben 24 :hosanna:
Maar ook dan zal het een aardig bedrag zijn, daar heeft de m3 ook weer een positief punt op want ik wil zeker voor all risk gaan.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 18 sep 2008, 19:48

Mike Spanjersbergh schreef:
Hans J. schreef:Ik weet trouwens niet hoe oud je bent, de verzekeringspremie is in elk geval geen lachertje. Ik ben zelf 26 en mij werd eigenlijk afgeraden om all-risk te verzekeren omdat dat zo duur zou zijn.... Heb toch maar voor all-risk gekozen, een uitglijder is zo gemaakt.
Heb het gezien maar komt op mijn vriendin haar naam mocht het zover komen, die is 30 namelijk en ik ben 24 :hosanna:
Maar ook dan zal het een aardig bedrag zijn, daar heeft de m3 ook weer een positief punt op want ik wil zeker voor all risk gaan.
Dat doet je vriendin dan goed :wink:

Als je geen dikke portemonee hebt zou ik niet zo snel aan SMG beginnen, niet dat die dingen bij bosjes stuk gaan. Maar als je er wat mee krijgt is de kans groot dat het niet bij een paar honderd euro blijft.

Ik ben zelf sinds kort 31 :oops: en betaal ongeveer 65euro p/mnd all-risk voor m'n M3 e36.

RVV

Bericht door RVV » 18 sep 2008, 19:53

Mike Spanjersbergh schreef:Hoe zit dat trouwens met smg bakken bij een m3? is dat een do or don't? veel problemen mee? of is het juist geweldig ermee te rijden?

Ik heb 2 jaar in een e46 M3 met SMG bak gereden en vond het een fantastisch systeem. Hoort wel een beetje bij het karakter van een M3 vind ik. Afgelopen zondag op de ring... schakelen met de handbak 130i.. wat heb ik de SMG flippers gemist aan het stuur :oops: Bij snelle ritten, vooral in circuit omstandigheden echt ideaal.

Er zijn mensen die het geen fijn systeem vinden, of een M3 daardoor een "mindere" auto.. allemaal persoonlijke overwegingen.. had ik ook toen ik de M3 kocht.. wel of geen SMG, vooral omdat ik absoluut geen automaten liefhebber ben, maar ik was heel snel om.. en als ik weer mocht kiezen dan gewoon weer met SMG..

Maar ik ben en blijf ook een handbak liefhebber, en vind de 130i met handbak ook fantastisch. (niet dat de 130i verder relevant is in dit topic, maar ik kan beide gewoon erg waarderen).

Wel een punt vind ik, hoe zit het met SMG auto's die al wat ouder zijn met hogere kilometerstanden.. daar zou ik wel huiverig voor zijn, omdat de SMG bak serieus misbruikt kan worden met al die launch controls..zou bij een SMG auto ook zeker het storings geheugen uit laten lezen bij een dealer.

Oudere M3 zou ik denk ik om die reden toch voor een handbak kiezen.

Maar SMG als systeem is echt super.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 sep 2008, 14:59

Hou het dan eerst nog wel ff bij de Peugot 106 sport en de BMW 328i :D

Mike S.

Bericht door Mike S. » 19 sep 2008, 16:17

frank de jonge schreef:Hou het dan eerst nog wel ff bij de Peugot 106 sport en de BMW 328i :D
Bij mij komt er ook nog een goedkoop peugotje of renautje bij :lol: de ///M word voor het weekend :whistle:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 sep 2008, 17:29

Ook ik stond voor deze keuze. Mijn keuze ging eigenlijk naar de E36 M3 zodat ik deze ook voor trackdays en driftdays etc. kon gebruiken.Dit ga ik dus niet doen met de M5.
Misschien een enkele keer.

Verder is een M5 simpelweg duurder dan een M3. Niet alleen qua onderhoud maar ook qua vaste lasten en brandstof verbruik.
De verzekering voor een M5 is een ramp, zie mijn verzekering draadje maar..., je wordt plat gesmeten met enorme bedragen zeker voor all risk.

Mike S.

Bericht door Mike S. » 19 sep 2008, 17:34

Jelmer850i schreef:Ook ik stond voor deze keuze. Mijn keuze ging eigenlijk naar de E36 M3 zodat ik deze ook voor trackdays en driftdays etc. kon gebruiken.Dit ga ik dus niet doen met de M5.
Misschien een enkele keer.

Verder is een M5 simpelweg duurder dan een M3. Niet alleen qua onderhoud maar ook qua vaste lasten en brandstof verbruik.
De verzekering voor een M5 is een ramp, zie mijn verzekering draadje maar..., je wordt plat gesmeten met enorme bedragen zeker voor all risk.
Dat heb ik ook gezien, ik heb de premies een beetje globaal vergeleken en ben er wel over uit dat ik voor een e46 m3 ga niet alleen kwa vaste lasten e.d. maar ook omdat ik de e46 die ik nu heb nog steeds een prachtig interieur en exterieur vind hebben .
Het enige is dat de e46 m3 in aanschaf nog een stuk duurder is dan de m5 .

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 sep 2008, 17:52

Klopt, de M5 die martin momenteel heeft staan is erg netjes en qua onderhoud top!
Jammer dat de kleur je niet bevalt :(

Mike S.

Bericht door Mike S. » 19 sep 2008, 17:57

Jelmer850i schreef:Klopt, de M5 die martin momenteel heeft staan is erg netjes en qua onderhoud top!
Jammer dat de kleur je niet bevalt :(
De kleur is erg dof, zou na een hele goede poetsbeurf al vele malen beter zijn. en zoek een ///M met minder dan een ton op de teller.
Laat ik het zo zeggen, als ik een ///M koop moet die gewoon perfect zijn, dus alles hebben wat ik wil en de kleur en interieur waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 sep 2008, 18:08

Hij moet even goed gepolijst worden dan is dat weer opperdetop!
Kom anders eens langs kunnen we even een blokje met mijn M5 om... , kan je eens kijken als zoiets wat voor je is, of ben je er al uit?
Je woont in leeuwarden toch ?

Mike S.

Bericht door Mike S. » 19 sep 2008, 18:18

Jelmer850i schreef:Hij moet even goed gepolijst worden dan is dat weer opperdetop!
Kom anders eens langs kunnen we even een blokje met mijn M5 om... , kan je eens kijken als zoiets wat voor je is, of ben je er al uit?
Je woont in leeuwarden toch ?
Ik woon in Tzum, ligt net onder franeker maar we kunnen weleens wat afspreken dan kan ik kijken wat ik het nou echt vind.
Lijkt me goed plan jelmer. :D

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 sep 2008, 18:29

ik kom zelf ook regelmatig over tzum, mijn ouders wonen in tjerkwerd... we spreken tzt wel eens wat af via pb
Komende week toch geen tijd :mrgreen:
Eventueel komende dinsdagavond. de rest staat vol.

Mike S.

Bericht door Mike S. » 19 sep 2008, 18:38

Dinsdagavond is op zich oke, dan ben ik wel thuis.
stuur maar even een pb met hoelaat evt .

Divere

Bericht door Divere » 20 sep 2008, 09:01

Heb zelf een M5 GEHAD :mrgreen: :mrgreen:
Maar vind het toch meer wagen dan een 46 m3 ,de m3 is meer sportief en de m5 meer op comfor
Maar dan niet de standaart dampers die duiken te erg in de bochten
En met het onderhoud geen probleem heb er zelf 4 of 5 jaar mee gereden met alleen

banden
koppeling
maf meters
normale beurten
draag arm rubbers (2x 30 euro per stuk :mrgreen: )

dus in die vijf jaar valt dat wel mee

nadeel is bij M5 is

olie verbruik is standaard
pixel verlies
diesel achtig geluid bij idle
vanos
spiegel opklap systeem

Gelukkig heeft de mijne geen rare problemen en hoog olie verbruik maar houd dat goed in de gaten
zeker als 1 liter rond de 18 euro kost in NL
Daarom zie je M5's te koop met ruil motors bv

voor de rest nog steeds een orgasme om te :df: :mrgreen:

Plaats reactie