vraagje over bmw m3 e46 smg
- knick_knank
vraagje over bmw m3 e46 smg
hallo
heb interesse in een bmw e46 m3 met smg.
Omdat ik meer afweet van japanse auto,s was mijn vraag waar ik op zou moeten letten?
Dit is wat ik weet van de auto
de auto is orgineel nederlands.
gekocht bij Ekris Nijkerk zeg mij niks zal wel een bmw dealer zijn?
nu in onderhoud bij bmw dealer Dijker Veendam
auto is uit 2003 januarie dus model 2002 vermoet ik.
Kenteken weet ik ook eventueel.
mvg nick
heb interesse in een bmw e46 m3 met smg.
Omdat ik meer afweet van japanse auto,s was mijn vraag waar ik op zou moeten letten?
Dit is wat ik weet van de auto
de auto is orgineel nederlands.
gekocht bij Ekris Nijkerk zeg mij niks zal wel een bmw dealer zijn?
nu in onderhoud bij bmw dealer Dijker Veendam
auto is uit 2003 januarie dus model 2002 vermoet ik.
Kenteken weet ik ook eventueel.
mvg nick
- markk
Re: vraagje over bmw m3 e46 smg
nap-check doen
schade check doen
onderhoudsverleden opvragen
aankoopkeuring doen
Aandachtspunten:
- Subframe achter (wil wel eens scheuren, vooral met driften op droog / verlaagde onderstellen)
- Navragen of het model een drijfstanglager modificatie nodig heeft en indien ja of ie 'em gehad heeft
Verder de normale punten. Banden, remmen, vloeistoffen, lakwerk, interieur slijtplekken, koppeling, mechanische geluidjes, plaatwerk/naden, etc.
Mark.
schade check doen
onderhoudsverleden opvragen
aankoopkeuring doen
Aandachtspunten:
- Subframe achter (wil wel eens scheuren, vooral met driften op droog / verlaagde onderstellen)
- Navragen of het model een drijfstanglager modificatie nodig heeft en indien ja of ie 'em gehad heeft
Verder de normale punten. Banden, remmen, vloeistoffen, lakwerk, interieur slijtplekken, koppeling, mechanische geluidjes, plaatwerk/naden, etc.
Mark.
- knick_knank
danku.
Hoe kan je dat makkelijk zien (supframe)
de smg hoe kan je merken dat ie niet zo goed meer is?
gr nick
Hoe kan je dat makkelijk zien (supframe)
de smg hoe kan je merken dat ie niet zo goed meer is?
gr nick
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
SMG is heel moeilijk te beoordelen. Daarvoor moet je al een keer in een SMG auto gereden hebben waarvan je weet dat alles goed werkt, dan heb je vergelijkingsmateriaal...
Ekris is trouwens gewoon een BMW dealer ja.
Ekris is trouwens gewoon een BMW dealer ja.
-
1 tip, gewoon een manual halen ipv SMGII. Heb zelf een paar keer meegereden in de Estorilsmurf van Dennis. SMG is gaaf, maar niet zodra de wagen uit garantie is.
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
In een E46 zit toch nog gewoon SMG-I, niet?hugo schreef:1 tip, gewoon een manual halen ipv SMGII. Heb zelf een paar keer meegereden in de Estorilsmurf van Dennis. SMG is gaaf, maar niet zodra de wagen uit garantie is.
-
In de E36 M3 heb je SMG-1Youp schreef:In een E46 zit toch nog gewoon SMG-I, niet?hugo schreef:1 tip, gewoon een manual halen ipv SMGII. Heb zelf een paar keer meegereden in de Estorilsmurf van Dennis. SMG is gaaf, maar niet zodra de wagen uit garantie is.
in de E46 M3 heb je SMG-2
-
inderdaad, E46 is smg II. Probleem is gewoon dat storingen aan de smg bak schrikbarend duur zijn. Als de bak in puin ligt ( iets wat plausibel is voor te komen ) is de wagen nagenoeg financieel afgeschreven. Een manueel zal derhalve ook bijna geen problemen geven buiten reguliere zaken zoals een versleten koppelingsplaat.
Daarnaast kan ik je alleen maar aanraden met veel verschillende wagens proef te rijden. De ene E46 M3 is de andere niet. De ene is significant sneller dan de andere. Dit heeft Dennis S. al eens duidelijk gemaakt hier. Verder is de E46 M3 m.i. een hele leuke wagen maar wint het niet van een E30 M3 of E34 M5 op de cool en fun scale. 8)
Daarnaast kan ik je alleen maar aanraden met veel verschillende wagens proef te rijden. De ene E46 M3 is de andere niet. De ene is significant sneller dan de andere. Dit heeft Dennis S. al eens duidelijk gemaakt hier. Verder is de E46 M3 m.i. een hele leuke wagen maar wint het niet van een E30 M3 of E34 M5 op de cool en fun scale. 8)
- Bert ///M3
Denk dat het wel meevalt met SMG2.
Die bakken en electronica zijn al stukken betrouwbaarder als de originele SMG bakken. Het kan duur uitvallen als het stuk gaat idd maar goed niks is goedkoop aan een M3 als het stuk gaat. Als je gewoon een goed exemplaar hebt denk ik dat het wel meevalt. Alleen moet je niet verwachten dat je van je laatste spaarcenten een M3 kopen kan en dan de running costs hebt van een Diahatsu Charade natuurlijk
Die bakken en electronica zijn al stukken betrouwbaarder als de originele SMG bakken. Het kan duur uitvallen als het stuk gaat idd maar goed niks is goedkoop aan een M3 als het stuk gaat. Als je gewoon een goed exemplaar hebt denk ik dat het wel meevalt. Alleen moet je niet verwachten dat je van je laatste spaarcenten een M3 kopen kan en dan de running costs hebt van een Diahatsu Charade natuurlijk

- Youp
SMG-II is beter als SMG-I, maar we hebben op het moment ook een E46 M3 op het werk die de afgelopen 2 maanden al om de dag binnen staat met z'n bak... Als er wat mis mee is, dan ben je niet goedkoop uit...
- Knot
Wat mijn hoofd weet.
SMG2 rijdt vaak probleemloos tot 150.000km
Facelift model heeft geen last (of minder, ligt eraan hoe gek je doet) meer van inscheuren subframe
Ander belangrijk punt is de oliepomp, voor 2003 probleempompen, 2003 is er een tussenmodel geweest en pas vanaf 2004 zijn de oliepompen zoals het hoort, dus als het even kan een 2004 pomp erin.
SMG2 rijdt vaak probleemloos tot 150.000km
Facelift model heeft geen last (of minder, ligt eraan hoe gek je doet) meer van inscheuren subframe
Ander belangrijk punt is de oliepomp, voor 2003 probleempompen, 2003 is er een tussenmodel geweest en pas vanaf 2004 zijn de oliepompen zoals het hoort, dus als het even kan een 2004 pomp erin.
- knick_knank
Nu ik toch lekker bezig ben, hoe zit het met het onderhoudsschema?
Om de hoeveel km moet de olie b.v ververst worden?
De distributie of hebben ze een ketting?
Begreep dat de kleppen om de 40 duizend moesten worden afgesteld?
En verdere dingen waar opgelet kan worden?
gr nick
gr nick
-
Nieuwe bak is iets van 7k dacht ik.
Tot zover je zoektocht
N.
Tot zover je zoektocht

N.
- markk
Elke 20kkm een "inspection". Om de beurt een inspection-I en inspection-II. Inspection-II is uitgebreider. O.a. met bougies e.d.knick_knank schreef:Nu ik toch lekker bezig ben, hoe zit het met het onderhoudsschema?
gr nick
Kleppen controleren/stellen is elke inspection dus elke 20kkm.
Rijd je minder dan 20kkm per jaar -> elk jaar oilservice, dus olie + filter.
Distributie is een ketting.
Subframe controleren moet je op een brug doen. Zoek naar (haar) scheuren bij de bevestiging van het onderstel.
SMG-II kan ik geen zinnig woord over zeggen. Geen ervaring mee. Ik wil er niet aan onder het motto "extra complexiteit en kan kapot gaan / geld kosten". Of dat een zinnig motto is, ik weet het niet. Voor mij werkt het en ik ben heel tevreden met mijn manual

Wat alle manuals hebben is een wat aparte aandrijflijn. Lijkt net of er minimaal speling in zit. Soepel schakelen, vooral van 1 naar 2, is even wennen. Schijnt aan het sperdiff te liggen. Verder wil het sperdiff wel wat geluiden maken in korte bochten/rotondes. Vooral bij auto's die een tijdje hebben stilgestaan. Een sperdiff olie wissel met de juiste olie van BMW icm met wat meer gebruik wil dan helpen.
Laatste aandachtspuntje. Op een bochtig en nat parcour met DSC uit hebben die dingen echt vreselijke tractie problemen. Vooral aan de achterzijde

Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 19 sep 2008, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- markk
En oh ja, Ekris (Veenendaal) heb ik goede ervaringen mee. Komt ie van mij ook vandaan. Zat 6 maanden Bovag garantie op en die dingen die ik had werden zonder pardon verholpen.
Mark.
Mark.
- knick_knank
Denk er nu inderdaad over na om een handgeschakelde te zoeken
bedankt voor de tips!
Nu weet ik ook in het algemeen waar ik moet moet letten.
gr nick

bedankt voor de tips!
gr nick
- Topfuel
Ga vooral niet voor de goedkoopste, maar probeer er een te zoeken waar alles ''klopt''. Kost iets meer maar levert op de lange termijn weer geld op omdat je niet voor financieele verrassingen komt te staan. Er is niets zo erg als je je droom bak hebt aangeschaft en er vervolgens achterkomt dat het een hok is. Voor mij is dan het gevoel van de auto weg!knick_knank schreef:Denk er nu inderdaad over na om een handgeschakelde te zoeken![]()
bedankt voor de tips!
gr nick
Gr. TF
- Joy
- InjectTheVenom
Carrosserie: bedrijfswagen

- RVV
Met 36000 euro is deze veel te duur .. als je zo'n gelijkwaardige auto inruilt krijg je er net 24k a 25K voor.. en de verkoopprijs schommelt rond de 27K (less or more)
Typische zo'n gevalletje van handelaars dollar tekens voor de ogen..
Auto Opties: ABS
Merk: BMW Boordcomputer
Type: 3-SERIE COUPE Mistlampen
Uitvoering: M3 Cruise control
Kenteken: 83-JH-XN Sportstoelen
KM-stand: 89000 Stuurbekrachtiging
Nieuwprijs: €85891,- Electrische ramen
Bouwjaar / maand: 2002 / 04 Xenon verlichting
Aantal deuren: 2 COUPE ESP
Brandstof: benzine
Versnelling: handgeschakeld
Gewicht: 1470 kg
Turbo: N
Motorvermogen: 252 kW
Motorinhoud: 3246 cc
Aantal cilinders: 6
Emissiecode:
Gemiddelde verkoopprijs : € 27043,-Gemiddelde inruil-waarde : € 24043,-
Typische zo'n gevalletje van handelaars dollar tekens voor de ogen..
Auto Opties: ABS
Merk: BMW Boordcomputer
Type: 3-SERIE COUPE Mistlampen
Uitvoering: M3 Cruise control
Kenteken: 83-JH-XN Sportstoelen
KM-stand: 89000 Stuurbekrachtiging
Nieuwprijs: €85891,- Electrische ramen
Bouwjaar / maand: 2002 / 04 Xenon verlichting
Aantal deuren: 2 COUPE ESP
Brandstof: benzine
Versnelling: handgeschakeld
Gewicht: 1470 kg
Turbo: N
Motorvermogen: 252 kW
Motorinhoud: 3246 cc
Aantal cilinders: 6
Emissiecode:
Gemiddelde verkoopprijs : € 27043,-Gemiddelde inruil-waarde : € 24043,-
- Joy
Ja deze is zeker te duur. Zeeland he, daar zien ze een M3 als zeldzaam
Maar kwa uitvoering is ie netjes. Schuifdak, grootbeeld navi, Cosmoszwart, 19 inch, leder in aparte kleur.

Maar kwa uitvoering is ie netjes. Schuifdak, grootbeeld navi, Cosmoszwart, 19 inch, leder in aparte kleur.
- knick_knank
update:
gisteren ben ik naar een bmw m3 e46 handgeschakeld wezen kijken.
Is het normaal als je bij het overschakelen een soort van klap hoort bij je achteras?
Net alsof je hem keihard erin hoord gaan ofzo het is moeilijk uit te leggen.
Hij zag er zeer netjes uit.
alleen de achterbanden waren bijna op, de remschijven aan de achterzijde werden niet helemaal benut omdat ik in het midden ervan roest bleef zien ook na het rijden.
De schakelbak vond ik niet prettig.
Misschien omdat ik het niet gewend ben, vond dat ie heel zwaar ging ,hele lange slagen moest maken.
van ze 3 terug naar 2 ging heel moeilijk. over het algemeen ging elke versnelling niet zo lekker voor me gevoel
zelf ben ik ook een korte bak gewend.
oftuel was toch wel een beetje terleurgesteld.
gr Nick
gisteren ben ik naar een bmw m3 e46 handgeschakeld wezen kijken.
Is het normaal als je bij het overschakelen een soort van klap hoort bij je achteras?
Net alsof je hem keihard erin hoord gaan ofzo het is moeilijk uit te leggen.
Hij zag er zeer netjes uit.
alleen de achterbanden waren bijna op, de remschijven aan de achterzijde werden niet helemaal benut omdat ik in het midden ervan roest bleef zien ook na het rijden.
De schakelbak vond ik niet prettig.
Misschien omdat ik het niet gewend ben, vond dat ie heel zwaar ging ,hele lange slagen moest maken.
van ze 3 terug naar 2 ging heel moeilijk. over het algemeen ging elke versnelling niet zo lekker voor me gevoel
zelf ben ik ook een korte bak gewend.
oftuel was toch wel een beetje terleurgesteld.
gr Nick
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Die klap is 'normaal' van hoe ik me m'n E46 M3 herrinner. De rest weet ik niet betr jouw bevindingen. Ben geen absoluut voorstander van SMG(1 en 2 beide bekend mee), maar snap de lol van 't systeem wel. Als ik dan de kosten hoor wanneer de boel aan splinters gaat zou ik geen SMG doen, ik had trouwens 'n 6 handbak en heb ik nog steeds. Zoals 't hoort. 8)
Wat rijd je nu Nick?

Wat rijd je nu Nick?
- RVV
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=11992" onclick="window.open(this.href);return false;Robin schreef:
Wat rijd je nu Nick?
- knick_knank
Zelf heb ik een aantal jaar impreza gereden.
Na er 2 te hebben gehad Was ik toch wel toe aan wat anders.
Heb eerst naar de concurent gekeken en geinformeerd.
Kwam toen uit op een evo 8 die ik zo goed als gekocht had.
De ouwe eigenaar kreeg en een ongelukje mee de 1 na laatste dag voordat ik hem zou overnemen.
Omdat ik in het verleden aangehouden ben en me kenteken papieren kon inleveren!!! ben ik er over na gaan denken om een auto te kopen, die je makkelijk standaard kan houden en dan hard gaat en aan de geluidsnormen voldoet.
Toen kwam ik uit op een m3 en wat meerdere tammere bijna nieuwe auto,s
Die je overigens niet met een m3 kan vergelijken.
Dan moet je denken aan een: focus st
astra opc
golf V gti
gr nick
Na er 2 te hebben gehad Was ik toch wel toe aan wat anders.
Heb eerst naar de concurent gekeken en geinformeerd.
Kwam toen uit op een evo 8 die ik zo goed als gekocht had.
De ouwe eigenaar kreeg en een ongelukje mee de 1 na laatste dag voordat ik hem zou overnemen.
Omdat ik in het verleden aangehouden ben en me kenteken papieren kon inleveren!!! ben ik er over na gaan denken om een auto te kopen, die je makkelijk standaard kan houden en dan hard gaat en aan de geluidsnormen voldoet.
Toen kwam ik uit op een m3 en wat meerdere tammere bijna nieuwe auto,s
Die je overigens niet met een m3 kan vergelijken.
Dan moet je denken aan een: focus st
astra opc
golf V gti
gr nick