Maandelijkse voorschotnota energiebedrijf
- RVV
Maandelijkse voorschotnota energiebedrijf
Gisteren nam ik de jaarnota van het energiebedrijf door (essent).. moet iets bijbetalen... maandelijkse voorschotnota was 200 euro, volgende voorschotnota's worden 239 euro..
Nu heb ik eerlijk gezegd geen idee of dit veel is, danwel gemiddeld (weinig zal het wel niet zijn) voor een 4 persoons gezin, 2 volwassen en 2 kleine kinderen..
Grootste energiegebruikers in ons huishouden de vaatwasmachine die elke dag 1x draait, de wasmachine en de wasdroger die elke dag draaien (soms meerdere keren).
Verder let ik altijd wel op onnodig brandend licht en doe het uit.
Is 239 euro als maandelijks voorschot een normaal/gemiddeld bedrag ?
Ik ben benieuwd wat andere forumbezoekers per maand betalen als voorschotnota.. wel even er bij vermelden om hoeveel mensen in het huishouden gaat. Eventueel dikke stroomverbruikers erbij.
Nu heb ik eerlijk gezegd geen idee of dit veel is, danwel gemiddeld (weinig zal het wel niet zijn) voor een 4 persoons gezin, 2 volwassen en 2 kleine kinderen..
Grootste energiegebruikers in ons huishouden de vaatwasmachine die elke dag 1x draait, de wasmachine en de wasdroger die elke dag draaien (soms meerdere keren).
Verder let ik altijd wel op onnodig brandend licht en doe het uit.
Is 239 euro als maandelijks voorschot een normaal/gemiddeld bedrag ?
Ik ben benieuwd wat andere forumbezoekers per maand betalen als voorschotnota.. wel even er bij vermelden om hoeveel mensen in het huishouden gaat. Eventueel dikke stroomverbruikers erbij.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Maandelijkse voorschotnota energiebedrijf
Voor jullie situatie lijkt me het niet abnormaal....................
Ik betaal €65,--.....................Single, geen huisdieren, nauwelijks thuis ( slapen en soms internet hehehe
)
Verder is het appartement zeer energie zuinig, vloervewarming, Zonnegascombi ketel; Gas verbruik op jaarbasis gemiddeld over de 5 jaar dat ik daar nu woon; 350 M3......................
Tja, daar kan ik leuke andere dingen van doen, zoals

Ik betaal €65,--.....................Single, geen huisdieren, nauwelijks thuis ( slapen en soms internet hehehe

Verder is het appartement zeer energie zuinig, vloervewarming, Zonnegascombi ketel; Gas verbruik op jaarbasis gemiddeld over de 5 jaar dat ik daar nu woon; 350 M3......................

Tja, daar kan ik leuke andere dingen van doen, zoals

- RVV
Oja een goeie, we hebben een vrijstaand huis, maar wel supergoed geïsoleerd.
-
- Auto: M3P, 130i
Is redelijk normaal. Zeker gezien de stroomverbruikers die je opnoemde.
Je hebt het voordeel dat je ttransportkosten voor GAS lager zijn dan bijv. wij hier in het zuiden. Toch een voordeel, wonen in het Noorden.
Je hebt het voordeel dat je ttransportkosten voor GAS lager zijn dan bijv. wij hier in het zuiden. Toch een voordeel, wonen in het Noorden.

-
354 euro per maand vanaf September.....
2 personen en 3 honden.
2PC's in de werkkamer en een klasse A versterker in de woonkamer die 24/7 aanstaan :twisted:
Gedeeltelijk verwarmen met electriciteit (vloerverwarming serre) en electrische boiler voor de tweede badkamer
Stadsverwarming voor de rest van het huis en als warmwatervoorziening (met electroboilertje)
Qooker in de keuken en een regelmatig werkende zonnebank.
Vrijstaand huis met 60% glas in de buitenmuren.....

Dat is het wel zo'n beetje.....
Oh ja en natuurlijk de afwasmachine, de wasmachine en de droger!

2 personen en 3 honden.
2PC's in de werkkamer en een klasse A versterker in de woonkamer die 24/7 aanstaan :twisted:
Gedeeltelijk verwarmen met electriciteit (vloerverwarming serre) en electrische boiler voor de tweede badkamer
Stadsverwarming voor de rest van het huis en als warmwatervoorziening (met electroboilertje)

Qooker in de keuken en een regelmatig werkende zonnebank.
Vrijstaand huis met 60% glas in de buitenmuren.....

Dat is het wel zo'n beetje.....

Oh ja en natuurlijk de afwasmachine, de wasmachine en de droger!
- Niels
- Auto: Prius+
Ik zit op 150,- voor twee personen. Afwasser draait ca. 1x per 2 dagen en met dag en nachttarief houden we geen rekening
Luchtverwarming waarbij de pomp altijd draait en "da woman" is vrijwel altijd thuis aangezien ze studente is
Vrijstaand maar wel kleiner dan jouw huis

Vrijstaand maar wel kleiner dan jouw huis

- Alain
Mijn gezin bestaat uit dezelfde setting.. 2 'volwassenen' en 2 kleine kinderen.
Mijn voorschotnota was altijd een 239 per maand (Eneco), maar door toch wat bewuster met verlichting om te gaan, en de vaatwasser/ wasmachine alleen nog maar 's nachts te laten draaien kreeg ik begin dit jaar ruim 400,- 'retour', waardoor ons maandbedrag nu 215 bedraagt.
Ik ben nog druk bezig met verbouwen (plafond van de garage wordt geisoleerd), heb ik net een A+ wasmachine aangeschaft en zet regelmatig de verwarming een graadje lager.
Voorts gaat de oude VR ketel eruit, en komt er een HR ketel voor in de plaats.
Allemaal geen schokkende dingen, maar toch wel de moeite waard.
Overigens betaalde ik in 1992, toen ik mijn eerste huis (een 2e etage topappartement in Den Haag) een goeie 110 gulden, en dat was toen ook een hoop geld.
Mijn voorschotnota was altijd een 239 per maand (Eneco), maar door toch wat bewuster met verlichting om te gaan, en de vaatwasser/ wasmachine alleen nog maar 's nachts te laten draaien kreeg ik begin dit jaar ruim 400,- 'retour', waardoor ons maandbedrag nu 215 bedraagt.
Ik ben nog druk bezig met verbouwen (plafond van de garage wordt geisoleerd), heb ik net een A+ wasmachine aangeschaft en zet regelmatig de verwarming een graadje lager.
Voorts gaat de oude VR ketel eruit, en komt er een HR ketel voor in de plaats.
Allemaal geen schokkende dingen, maar toch wel de moeite waard.
Overigens betaalde ik in 1992, toen ik mijn eerste huis (een 2e etage topappartement in Den Haag) een goeie 110 gulden, en dat was toen ook een hoop geld.
- Dennis Cavallino
Rico, wij zaten met 225 euro op een erg hoog voorschot bedrag electra en gas (water komt er nog eens bij met 55 euro pm), voor een 2 verdiepingen tellend appartement, +-90 of 100m2 met 2 personen. Echter, is ons huis aan de onder (berging + open garage voor bmw) en bovenkant (dak) niet aangesloten op andere woningen, dus dat kost altijd meer gas, ook ligt ie wel op 't zuiden, maar desondanks hebben ze achter te kleine ramen gebouwd om ervan te profiteren in de winter als de zon laag staat en de huizen erachter 't zonlicht wegnemen.... Beneden hebben we dubbel glas, boven enkel. Geen HR ketel.
Na een jaar kregen we 1000 euro terug. Nu betalen we +- 175 euro voorschot.
Binnenkort naar parterre: 225 m2, niet geisoleerd. Lekker stoken.
Mijn ouders hebben een goed geisoleerde hoekwoning (kelder, bgg, 1e verdieping, woonzolder), hr ketel, en die betalen ook 225 euro per maand aan voorschot en krijgen nooit wat terug.
Die 239 euro is dus realistisch, maar de olieprijs daalt nu als een gek, dus wie weet gaan ze dat ooit met ons consumenten verrekenen.
Na een jaar kregen we 1000 euro terug. Nu betalen we +- 175 euro voorschot.
Binnenkort naar parterre: 225 m2, niet geisoleerd. Lekker stoken.

Mijn ouders hebben een goed geisoleerde hoekwoning (kelder, bgg, 1e verdieping, woonzolder), hr ketel, en die betalen ook 225 euro per maand aan voorschot en krijgen nooit wat terug.
Die 239 euro is dus realistisch, maar de olieprijs daalt nu als een gek, dus wie weet gaan ze dat ooit met ons consumenten verrekenen.

- Fernando
Ik ben nu net van 100,- naar 132,- gegaan (begon in 2005 met 67,-). Appartement (85m2) met 2 volwassenen en 1 kind.
- MartijnGizmo
Betaal hier met 2 personen voor een slecht geïsoleerd oud appartement van ~200m² zo'n €200 voorschot per maand. Belachelijk veel, maar we hebben dan tot nog toe ook iedere keer een hoop teruggekregen.
- Mike S.
- Auto: M135i
Ik ben afgelopen zomer van 80 euro naar 242 euro gegaan
was wel eventjes schrikken, die 80 euro was van de vorige bewoners die zo zuinig als de pest waren of niet veel thuis waren geweest.
Maar die 242 vind ik erg veel en verwacht dan ook wel een x bedrag terug , Ik woon samen met mijn vriendin en woon in een vrijstaand huis wat ook netjes geisoleerd is, het enige wat een grote gasverbruiker is dat is de open haard .
Ik weet niet hoe ze op dit bedrag kwamen wat dat betreft maar de volgende berekening zal goed moeten zijn mag ik aannemen.

Maar die 242 vind ik erg veel en verwacht dan ook wel een x bedrag terug , Ik woon samen met mijn vriendin en woon in een vrijstaand huis wat ook netjes geisoleerd is, het enige wat een grote gasverbruiker is dat is de open haard .
Ik weet niet hoe ze op dit bedrag kwamen wat dat betreft maar de volgende berekening zal goed moeten zijn mag ik aannemen.
- Jelmer850i
ik zit op 170 of zo is veels te laag maar goed zien we aan het eind van het jaar wel weer...
Is een behoorlijk forse woning met bedrijfsruimte, waar diverse computer apperatuur 24/7 door tuffen...
Verder woon ik wer wel alleen dat scheelt wel enorm... , en alles TFT dus geen energieslurpende beeldschermen oid
Is een behoorlijk forse woning met bedrijfsruimte, waar diverse computer apperatuur 24/7 door tuffen...
Verder woon ik wer wel alleen dat scheelt wel enorm... , en alles TFT dus geen energieslurpende beeldschermen oid
- Casper
Hier op €100 per maand in een appartement met z'n 2'en. PC staan 24/7 aan. De vaatwasser draait om de dag. Wasmachine en droger 4x in de week een wasje ofzo...
Muren zijn hier van 30cm blauw beton. Isoleert als een gek. Na 's winters een week niet thuis te zijn geweest met 0-5gr is het nog 17gr bij mij binnen. Maar misschien kwam dat ook wel door de surinaamse onderburen die stookten als een dolle....
Muren zijn hier van 30cm blauw beton. Isoleert als een gek. Na 's winters een week niet thuis te zijn geweest met 0-5gr is het nog 17gr bij mij binnen. Maar misschien kwam dat ook wel door de surinaamse onderburen die stookten als een dolle....

- Casper
Wat verbruikt trouwens meer energie, een flinke breedbeeld TV of een forse LCD?
-
Rico, is dat bedrag alleen de elektra of ook gas inbegrepen? Wij, 2 personen, in een huis van 550m3 betalen 68 Euro voor elektra en 107 voor gas. Elektra, staat continue een dikke server te draaien (geen huis tuin pc) om de dag de wasmachine en vaatwasser. Keuken met koelakst en vriesvak, maar ook nog een grote diepvriezer. Een een vijver van 12M3 waar continue een pomp, uv lamp en zuurstofpomp staat te draaien. O ja, iedere dag staat de TV aan vanaf 17.00 uur tot pakweg 23.00 uur waarvan we er maar misschien een uurtje kijken. Hmmm.... waarom staat ie eigenlijk nog aan?
Gas, temperatuur als ik thuis ben 20,5 graden, tussen 17.00 en 22.30 uur en in het weekend van 09.00 uur tot 23.00 uur. Gas koken. Huis is goed geisoleerd, 15 jaar oud, maar is wel een hoekhuis (2kapper) waar continue de wind opstaat.
Casper, een forse breedbeeld verbruikt meer dan een nagenoeg gelijke of ietwat grotere LCD.
Gas, temperatuur als ik thuis ben 20,5 graden, tussen 17.00 en 22.30 uur en in het weekend van 09.00 uur tot 23.00 uur. Gas koken. Huis is goed geisoleerd, 15 jaar oud, maar is wel een hoekhuis (2kapper) waar continue de wind opstaat.
Casper, een forse breedbeeld verbruikt meer dan een nagenoeg gelijke of ietwat grotere LCD.
- RVV
beide.Rico, is dat bedrag alleen de elektra of ook gas inbegrepen?
- Erik K.
Voor gas&licht betaal ik 115euro p/mnd, 2 personen, goed geisoleerde hoekwoning met vloerverwarming en HR-ketel.
Computers staan niet meer dag en nacht omdat internet inmiddels snel genoeg is.
Computers staan niet meer dag en nacht omdat internet inmiddels snel genoeg is.
- VLA
65 euro voor 2 personen, 80m2 appartement (slecht geisoleerd)
- Knot
Tering, wat een bedrag Rico 
Hier met zn 2en in een appartement is het 85 euro, wasmachine/droger elke week beiden 3x aan (wel korte was uiteraard), geen vaatwasser, pc en laptop toch wel elke avond aan, licht alleen spaarlampen in de kamer, en de rest, loop je erheen licht aan, loop je weg uit de keuken = licht uit!
Geld kan ik wel aan andere zaken besteden!
En branden in de daluren gaat niet meer, we zijn naar enkeltarief gegaan zodat we niet telkens in t weekend hoeven te wassen/droger en de kookplaat is toch ook electrisch dus die zoop in het duurtarief. Scheelde haast niks dus dan liever enkeltarief, hoef ik niet elke ochtend om 06:59 de aardlek uit te klikken voor ik naar mn werk ga

Hier met zn 2en in een appartement is het 85 euro, wasmachine/droger elke week beiden 3x aan (wel korte was uiteraard), geen vaatwasser, pc en laptop toch wel elke avond aan, licht alleen spaarlampen in de kamer, en de rest, loop je erheen licht aan, loop je weg uit de keuken = licht uit!
Geld kan ik wel aan andere zaken besteden!
En branden in de daluren gaat niet meer, we zijn naar enkeltarief gegaan zodat we niet telkens in t weekend hoeven te wassen/droger en de kookplaat is toch ook electrisch dus die zoop in het duurtarief. Scheelde haast niks dus dan liever enkeltarief, hoef ik niet elke ochtend om 06:59 de aardlek uit te klikken voor ik naar mn werk ga

- frankv
Mike Spanjersbergh schreef:het enige wat een grote gasverbruiker is dat is de open haard

- Mike S.
- Auto: M135i
Het is een gashaard en daar gaat aardig wat gas doorheen als die een avondje aanstaatfrankv schreef:Mike Spanjersbergh schreef:het enige wat een grote gasverbruiker is dat is de open haard

- RVV
Knot, met 2 kleine kids is het niet anders.
- frankv
Nice, maar ik zet de mijne uit als ik ga slapen, dan hoeft hij pas de volgende avond weer aan, ik weet dat altijd aan beter is, maar ja, die rekening he? En het is maar een 50Watter, maar wel hele echte klassa-A watts. Niet van die "super class A" watjes.Dexter schreef:een klasse A versterker in de woonkamer die 24/7 aanstaan
Alhoewel een droger er vooral hard inhakt, die staat gewoon 2 uur lang 1500Watt te gebruiken, daar kan weinig tegenop.
Frank
ps., de nette hoofdletters en interpunctie zijn op verzoek van Macboy
- Thomas
- Auto: Bmw 1-serie
Hier 205 euro per maand in een slecht geisoleerd appartement met 2 personen en een kind.
- Macboy
€ 79,- maar per maand.
Luxe penthouse in New York voor 1 persoon
Oh ja, Energiebedrijven verdienen MILJOENEN als gevolg van het feit dat mensen te veel betalen en dus geld terugkrijgen. Dat geld zit namelijk één jaar op hun bankrekening en trekken zij rente van. Zij betalen immers het overschot terug zonder rente. Een leuke bron van inkomsten.
Tis maar dat u het weet ...
Luxe penthouse in New York voor 1 persoon

Oh ja, Energiebedrijven verdienen MILJOENEN als gevolg van het feit dat mensen te veel betalen en dus geld terugkrijgen. Dat geld zit namelijk één jaar op hun bankrekening en trekken zij rente van. Zij betalen immers het overschot terug zonder rente. Een leuke bron van inkomsten.
Tis maar dat u het weet ...