Kan iemand mij het volgende uitleggen:
Mijn Audi S4 B5 heeft RS4 turbo's. Mapping is daarop aangepast.
Nu is het zo dat bij elke stap om de gecomprimeerde lucht beter te koelen, het verbruik omlaag gaat. De mapping is ongewijzigd. Ik doel niet op het verbruik bij nederlandse snelheden, maar op hogere snelheden. En dan is het niet het aangegeven verbruik, maar het daadwerkelijk gekonstateerde gebruik. De auto verbruikt nu ongeveer 10-15% minder als voor de modificaties. In de praktijk (bij ongeveer dezelfde snelheden, rij 's nachts) kan ik zo'n 100km verder rijden, voordat ik moet tanken.
- Eerste stap was het verwijderen van de mistlampen (zitten pal voor de interkoelers).
- Tweede stap was het monteren van RS4 interkoelers.
Theoretisch bekeken snap ik het niet, want de LMM meet de luchtmassa en baseert daarop de injectie. Dat is voor de turbo's/koeling.
Iemand enig idee wat hiervoor de verklaring kan zijn?
Kan iemand me dat uitleggen??
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Kan iemand me dat uitleggen??
Een van de onderste 3 opties wellicht? Ken de mapping van die motor niet, maar wat je zegt is wel logisch.....
1: Lambdasondes corrigeren mengsel aan de hand van uitlaatgassen
2: Door de koelere lucht verloopt de verbranding ook een stuk koeler, waardoor er minder branstof ingespoten wordt als koelmiddel
3: Door koelere lucht worden pingelsensoren veel minder snel geactiveerd, waardoor het mengsel minder verrijkt wordt.
1: Lambdasondes corrigeren mengsel aan de hand van uitlaatgassen
2: Door de koelere lucht verloopt de verbranding ook een stuk koeler, waardoor er minder branstof ingespoten wordt als koelmiddel
3: Door koelere lucht worden pingelsensoren veel minder snel geactiveerd, waardoor het mengsel minder verrijkt wordt.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Kan iemand me dat uitleggen??
Meer koeling van de intercoolers betekend een kleiner volume lucht (1kg warme lucht is groter dan 1kg koude) waardoor er dus meer lucht in de cilinders gepompt kan worden door de turbo's. Meer lucht betekend niet alleen meer zuurstof (want daarvoor moet de motor evenredig (1kg brandstof => 14,7 kg lucht) meer brandstof voor inspuiten) maar ook een hogere compressie einddruk. Hoge compressie einddruk resulteert in een hoger rendement 

- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Kan iemand me dat uitleggen??
Hogere effectieve compressie dus, klinkt logisch.Niels schreef:Hoge compressie einddruk resulteert in een hoger rendement
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast