Formule 1 2008

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dutch

Re: Formule 1 2008

Bericht door Dutch » 11 sep 2008, 23:18

Dus nogmaals, het gaat me niet om de seconden, de meters en kilometers per uur voordeel die Hamilton zou hebben gehad. Die krijg je allemaal van mij cadeau.

Het gaat om de onbetrouwbaarheid (in juridische zin) van de stewards. Er is een afspraak tussen de coureurs, race control en de stewards waar coureurs en teams denken van op aan te kunnen: plaats teruggeven. Er zijn geen afspraken over de manier waarop die plaats wordt teruggeven.

Dus als je je aan de afspraak houdt zoals die tot op dat moment bestaat, zou je er niet voor mogen worden gestraft. Daarom bestaat er nu onduidelijkheid bij de coureurs. Wat mag wel, wat mag niet? Daarom gaan ze daar morgen in de rijdersbriefing ook naar vragen.

Kortom, ze vragen opheldering. Die opheldering hadden de stewards ook kunnen geven na de race: eigenlijk kon het niet helemaal door de beugel, maar dat kon niemand van tevoren weten en bovendien loste de kwestie zich daarna gelukkig vanzelf al op. Maar de volgende keer - let op, heren, de chicanes van Monza komen eraan! - gaan we er scherper op letten.

Zoiets dus. Dat was redelijk geweest, rekening houden met de omstandigheden, zoals elke faire rechter doet. Maar neen. Eerst schieten met het wetboek in de hand, die afspraak in de wind slaand, en dan pas uitleggen.

Harrie

Bericht door Harrie » 12 sep 2008, 14:38

Dutch schreef:Kijk, dit bedoel ik. DC over de onduidelijkheid:
In the drivers' briefing tomorrow we will try and get clarification about the conditions we are racing under and we will move forward
Als de coureurs niet weten waar ze aan toe zijn, ga dan niet eerst straffen. Geef een verduidelijking en de eerstvolgende is het haasje. En het zou ook niet de eerste keer zijn dat de FIA naar het middel van de 'rule clarification' grijpt om een uitslag te handhaven. Ik hoef maar terug te denken aan Brazilië 2007...

Maar goed, ik betwijfel of we 't eens worden. :mrgreen:
Omdat de coureurs niet weten waar ze aantoe staan hebben ze gisteren met z'n allen verklaard dat Hamilton fout zat. :wink:
cynisch mode in...zal wel door de FIA (lees Ferrari) zijn ingefluisterd dat ze dat hadden moeten zeggen....cynisch mode uit.

Een quote van viervoudig champcar kampioen, toch niet de eerste de beste dus.
"Daarna maakte Bourdais duidelijk waarom het volgens hem goed te zien was dat Hamilton wel degelijk voordeel had bij de actie. ,,Als je die chicane gewoon haalt, heb je geen schijn van kans om iemand even verder op La Source in te halen. Dat gaat gewoon niet.”

Metchu

Bericht door Metchu » 12 sep 2008, 14:58

ok, ik ben weer om :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 12 sep 2008, 16:10

Ik wissel niet graag van mening :mrgreen:

Dutch

Bericht door Dutch » 12 sep 2008, 16:11

Harrie schreef:Omdat de coureurs niet weten waar ze aantoe staan hebben ze gisteren met z'n allen verklaard dat Hamilton fout zat. :wink:
Met z'n allen? Dat maak jij ervan. Hier staat 'drivers', niet 'all drivers':

http://www.autosport.com/news/report.php/id/70473" onclick="window.open(this.href);return false;

En als ze het allemaal al zo goed weten, waarom dan nog om opheldering vragen?

Bovendien - ik zeg het nog maar weer een keer *zucht* - gaat het niet om de vraag of Hamilton goed of fout zat. Het gaat erom dat hij vanuit de cockpit niet kon weten of hij goed of fout zat. Hij hield zich aan de afspraak met race control en de stewards dat je meteen je plaats teruggeeft. Die afspraak is er gekomen om coureurs in staat te stellen het onderling op te lossen. Als een partij zich achteraf aan die afspraak onttrekt, ben je niet eerlijk bezig.

Het gaat kortom om het rechtsgevoel. Want die coureurs zeggen ook (met z'n allen :wink: ) dat de straf buitenproportioneel is. Zoals in elke rechtszaal moet de straf bij de zwaarte van de overtreding passen. Of er moet helemaal geen straf volgen als de staande afspraak achteraf toch niet zo duidelijk blijkt te zijn. Dan spreek je vanaf nu iets strengers af, waaraan coureurs zich weer kunnen houden terwijl ze 300 km/u gaan. Maar de 'overtredingen' onder de oude afspraak laat je ongemoeid. Zo zou iedereen hier ook reageren die wordt gepakt op een snelheidsovertreding op een plek waar je 100 mag maar waar men de borden is vergeten neer te zetten...

Jorrit

Bericht door Jorrit » 12 sep 2008, 16:28

LH zat bij het insturen van de bus stop voor KR
*dus daarop voorbordurend: Hij had zoveel nadeel van het afsnijden dat KR hem zo voorbij kon rijden op het rechte stuk

Metchu

Bericht door Metchu » 12 sep 2008, 16:32

RutgerK schreef:Ik wissel niet graag van mening :mrgreen:

Ik wil alleen maar aangeven dat beide partijen wel goede punten hebben en dat ik als neutrale toeschouwer het echt niet zou weten en de FIA maar voordeel van de twijfel geef...

RutgerK

Bericht door RutgerK » 12 sep 2008, 18:33

@Jorrit, bij de eerste curb liggen ze exact gelijk en Raikkonen heeft aan de binnenkant de kortere lijn naar de tweede knik. Wil je daar buitenom inhalen dat moet je toch minimaal je voorwiel voor de ander hebben bij het insturen.

Ik ben het met Bourdais eens dat de aanval in La Source nooit ingezet had kunnen worden en dus had Hamilton dat ook niet moeten doen.
Er is nog een andere argumentatielijn. Het had ook gekund dat Raikkonen de regel messcherp voor ogen had en voor La source de veilige lijn koos omdat Hamilton toch geen aanval mochten plegen in La Source.

Ik snap het argument wel om nog eens na te denken waar de grenzen liggen van de regel, maar ik zie niet dat dat voor deze situatie anders uit had kunnen pakken.

edit: Even die broodkruimels onder de a weggehaald.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 12 sep 2008, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Shakes

Bericht door Shakes » 12 sep 2008, 18:41

Als Bourdais wat zegt ben ik het er per definitie al niet mee eens.

Wat een wijf is dat

Metchu

Bericht door Metchu » 12 sep 2008, 18:43

dat is wel waar, dat heeft hij in de champcar toen tegen doornbos laten zien, wat een jankerd idd....

Shakes

Bericht door Shakes » 12 sep 2008, 18:54

hee,

moet jij niet eens in de auto stappen :thumbup:

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 12 sep 2008, 19:39

Nandor schreef:Als Bourdais wat zegt ben ik het er per definitie al niet mee eens.

Wat een wijf is dat
Een mietje met een Ferrari motor. Go figure........

Voor mij gewoon een mooi duel. Op het randje & een stukje erover. Niks mis mee. De marshalls die de straf hebben uitgesproken, kunnen ze beter standrechterlijk executeren (bij wijze van spreken).

Anders worden de spaarzame duels nog schaarser omdat de rijders bang zijn om achter de groene tafel bestraft te worden. Lekker dan.

Harrie

Bericht door Harrie » 13 sep 2008, 09:13

Metchu schreef:dat is wel waar, dat heeft hij in de champcar toen tegen doornbos laten zien, wat een jankerd idd....
4x kampioen? :wink:

@Dutch. Het is niet iets wat ik erbij verzonnen heb. Ik heb vrijdag (op mijn werk :oops: ) zoveel artikelen gelezen dat ik even niet kan zien van waar ik het vandaan heb. Stom dat ik er niet meteen de link bijgezet heb. Schijnbaar moet je ook al meteen bewijsmateriaal overhandigen als er iets gezegd word. :?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 13 sep 2008, 15:12

Petje af voor Vettel!!!

Erg netjes om hier Pole te behalen!!

Atte Hibma

Bericht door Atte Hibma » 13 sep 2008, 15:15

Wat ben ik toch blij :banaan:

Tom V

Bericht door Tom V » 13 sep 2008, 15:19

Heeft hij erg netjes gedaan. Ik ergerde me overigens kapot aan McLaren en Hamilton dat ze aan het begin van de 2e sessie niet aan het rijden waren ( of met intermediates dan, er verschenen geen tijden van ze ), zo irritant! Ik gunde ze het meteen niet meer :P.

Mooie grid zo :P.

Dutch

Bericht door Dutch » 13 sep 2008, 18:13

Tom944 schreef:Heeft hij erg netjes gedaan. Ik ergerde me overigens kapot aan McLaren en Hamilton dat ze aan het begin van de 2e sessie niet aan het rijden waren ( of met intermediates dan, er verschenen geen tijden van ze ), zo irritant! Ik gunde ze het meteen niet meer :P.
Wat valt daar aan te ergeren? Als zij dat toch zo wilden?

Maar DOM was 't natuurlijk wel. Wie gaat er nu op zo'n moment zitten gokken met intermediates zonder een 'banker time' te hebben gezet? Echt een ongelooflijke blunder, vooral omdat duidelijk is dat de Ferrari's geen sterren zijn in de regen.

Van Massa vond ik 't daarentegen juist heel knap dat hij zich nog wel net de toptien wist binnen te rijden, op het moment dat Hamilton alweer full wets had maar toch ver boven die tijd zat te zwemmen.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 13 sep 2008, 21:04

Maar Hamilton is toch een soort God in de regen, ik snap niet dat ie dan zelfs achter Kimi staat op de startopstelling.
Hamilton schreef:Hamilton benadrukt nog maar dat het gebeuren in Spa-Francorchamps zijn aanpak niet verandert. ,,Dat zal zeker niet gebeuren”, aldus de leider in het WK. ,,Ik ben een racer, en zo ben ik ook opgegroeid. Ik heb geleerd in te halen, mijzelf terug te vechten en op de best mogelijke manier in te halen. Ik denk dat ik daarin een van de beste ben. Ik heb niet het gevoel dat ik het anders moet gaan doen.”

In de regen van Spa kwam Hamilton naar eigen zeggen daarom ook zo goed tot zijn recht. ,,Ik denk niet dat hij (Kimi Raikkonen, red.) geen grip had. We hadden allebei evenveel grip”, stelt de Brit. Maar remde Raikkonen niet veel eerder? ,,Zo rijdt hij nu eenmaal. Als je de ballen niet hebt om later te remmen, dan is het je eigen probleem. Al met al is het de coureur die in die situatie moet aanvoelen hoeveel grip er is en hoe je verder op het randje kunt rijden.”

,,Ik weet dat ik in die omstandigheden geweldig ben. Ik voelde de baan beter aan dan hij, ik wist waar de beste racelijnen lagen en daarom vond ik meer grip”, besluit Hamilton
Bah......als je zo over jezelf lult dan ben je bij mij diep gezakt. :blabla: :protest:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 sep 2008, 21:17

Opa schreef:Maar Hamilton is toch een soort God in de regen, ik snap niet dat ie dan zelfs achter Kimi staat op de startopstelling.
Omdat Kimi toen de omstandigheden nog wat beter waren op de full wets geen betere tijd dan de veertiende wist neer te zetten. Toen reed Hamilton nog op intermediates. Daarna heeft Kimi zijn tijd niet meer kunnen verbeteren en Hamilton(inmiddels op full-wets) ook niet.

Hamilton(en wie dan ook nog meer bij de beslissing betrokken was) kon waarschijnlijk geen genoegen nemen met (gewoon)een top 10 tijd in q2. Het moest een waardeloze(want alleen een in Q3 telt) pole worden. Als je weet dat je beter bent dan 80% van het veld moet je in q2 gewoon niet zo'n risico nemen. Puur op kwaliteit haalt ie het met dezelfde band als de rest van het veld ook heus wel........ Tenzij de omstandigheden enorm verslechteren. :hammer: Nee wat dat betreft zijn Hamilton en zijn engineer iets te gebrand op het maximale uit een slimme bandenkeus te halen terwijl dat niet eens nodig is(zoals bijvoorbeeld doorrijden op desintegrerende banden terwijl je tijd over hebt voor een pitstop :nah: ).

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 sep 2008, 21:26

Opa schreef:Maar Hamilton is toch een soort God in de regen, ik snap niet dat ie dan zelfs achter Kimi staat op de startopstelling.
Hamilton schreef:
,,Ik weet dat ik in die omstandigheden geweldig ben. Ik voelde de baan beter aan dan hij, ik wist waar de beste racelijnen lagen en daarom vond ik meer grip”, besluit Hamilton
Bah......als je zo over jezelf lult dan ben je bij mij diep gezakt. :blabla: :protest:
Er was een andere manier om dit te zeggen, namelijk dat Kimi en zijn wagen in die omstandigheden zacht gezegd niet zo'n geweldige combi vormen. Maar er is één ding erger dan jezelf ophemelen, dat is een ander de grond intrappen.

En de laatste(fatale :police: ) keer liet Kimi zich ook gewoon inhalen. Van een blokkerende lijn naar de racelijn gaan èn vroeg remmen is niet gezond voor je eindclassificatie, dat weet iedereen die ook maar wat met racen heeft.

Al had het voor Kimi zeer goed uitgepakt als ie niet die enorme blunder had gemaakt, het zou me niets verbazen als dit(je na het teruggeven per ongeluk in laten halen) uit een Ooit nog eens toepassen listenboekje van Ferrari komt.

Opa

Bericht door Opa » 13 sep 2008, 21:40

Mari Oh Oh! schreef: Omdat Kimi toen de omstandigheden nog wat beter waren op de full wets geen betere tijd dan de veertiende wist neer te zetten. Toen reed Hamilton nog op intermediates. Daarna heeft Kimi zijn tijd niet meer kunnen verbeteren en Hamilton(inmiddels op full-wets) ook niet.
Volgens mij reed Hamilton op full wets ook geen betere tijden dan Kimi op dat moment reed, dus zoveel beter zal ie niet zijn in de regen.

Het één en ander heeft ook nog met de afstelling van de auto te maken en met de set banden waar je op dat moment mee rijdt.
Volgens mij was de laatste set banden van Raikkonen op Spa gewoon minder, want ook toen 't nog droog was was Hamilton al sneller en liep ie in, terwijl dat met de vorige 2 sets van Raikkonen precies andersom was.
Het kan ook nog zo zijn dat de Ferrari's 't minder goed doen op de harde band, dus Lewis moet niet lullen over wel of geen ballen en eerst maar es wereldkampioen zien te worden.

Ik vindt dat ie veel poeha heeft. :?

Shakes

Bericht door Shakes » 13 sep 2008, 21:48

Zonder zelfvertrouwen kan het als topsporter niets worden.

En al dat gelul in de media geloof ik niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Op de baan is hij super en dat is wat telt!

Vandaag Moto GP gekeken. Mooie vervanger voor F1

N.

Dutch

Bericht door Dutch » 13 sep 2008, 21:58

Hamilton schreef:,,Ik weet dat ik in die omstandigheden geweldig ben. Ik voelde de baan beter aan dan hij, ik wist waar de beste racelijnen lagen en daarom vond ik meer grip”, besluit Hamilton
Ja, aan die uitspraak moest ik vanmiddag ook denken! :lol:

Grappig dat-ie 't lid op de neus kreeg, want in dezelfde omstandigheden wist Massa zich nog wél net de toptien in te rijden. Dus inderdaad niet alleen een dramatische beoordelingsfout, maar ook nog een matige prestatie op een dag dat Kovalainen 'm sowieso de hele tijd al in de zak had. Zou 't misschien daarom zijn dat hij zo'n rare gok nam? Iemand bij McLaren had 'm daar toch van moeten afhouden...

Overigens denk ik wel dat Hamilton een erg goede regenrijder is, maar dit terzijde. En eens met Nandor: mij kan 't verder weinig schelen wat ze naast de baan zeggen. Alsof je op basis van een paar losse uitspraken het karakter van een heel mens kunt beoordelen.

Tom V

Bericht door Tom V » 13 sep 2008, 22:12

Dutch schreef:
Tom944 schreef:Heeft hij erg netjes gedaan. Ik ergerde me overigens kapot aan McLaren en Hamilton dat ze aan het begin van de 2e sessie niet aan het rijden waren ( of met intermediates dan, er verschenen geen tijden van ze ), zo irritant! Ik gunde ze het meteen niet meer :P.
Wat valt daar aan te ergeren? Als zij dat toch zo wilden?

Maar DOM was 't natuurlijk wel. Wie gaat er nu op zo'n moment zitten gokken met intermediates zonder een 'banker time' te hebben gezet? Echt een ongelooflijke blunder, vooral omdat duidelijk is dat de Ferrari's geen sterren zijn in de regen.

Van Massa vond ik 't daarentegen juist heel knap dat hij zich nog wel net de toptien wist binnen te rijden, op het moment dat Hamilton alweer full wets had maar toch ver boven die tijd zat te zwemmen.
Ik zat me te ergeren aan de domheid van McLaren op dat moment. Onnodig risico, dat zouden die slimme veel betaalde engineers toch wel kunnen bedenken leek me op dat moment. Vooral met de informatie die ze zelf hebben.

Opa

Bericht door Opa » 13 sep 2008, 22:29

Nandor schreef:Zonder zelfvertrouwen kan het als topsporter niets worden.
Ach, Raikkonen werd zonder zulke uitspraken toch ook kampioen en al een paar keer door een berg pech net niet. :wink:

Plaats reactie