Veel onzinnige opmerkingen in dit draadje, maar ook veel zinnige. Met name de post van Wouter vind ik zeer treffend, over het feit dat de burgers constant in de gaten gehouden worden en niet inzien dat privacy (aka vrijheid) het hoogste goed is, wat je je pas realiseert als je het kwijt bent.
Iedereen weet wel hoe fijn het is om door je neus te kunnen ademenen als je verkouden bent: dan denk je, verdomd, dit voelt niet lekker zo. En als je niet verkouden bent is er geen hond die denkt: wat fijn dat ik door mijn neus kan ademen
Zo is het ook met vrijheid en privacy. Vrijwel niemand heeft in de gaten hoe belangrijk de vrijheid voor de mens is en dat hele samenlevingen naar de klote gaan als de vrijheid onder druk komt te staan. Er is niets onbehaaglijker dan het gevoel constant in de gaten te worden gehouden. Denk er maar eens aan als je op straat loopt en je weet dat constant en overal iedereen meekijkt en meeluistert, ook al doe je niets strafbaars. brrr
Totalitaire communistische regimes zijn niet wat we willen hiero, dat is uit het verleden wel gebleken. En toch gaat het op veel vlakken die kant op, geruisloos, zonder dat mensen het in de gaten hebben. Echelon om maar eens iets te noemen etc.
Het begint met registratie van gegevens tegen terrorisme (ja tuurlijk) en een stad vol met camera's onder het mom van: veiligheid mensen, veiligheid ! Uiteindelijk komen de parkeerboetes binnen omdat je verkeerd geparkeerd stond en van daaruit gaat het via het Bonus-pasje van de Albert Heijn helemaal mis. Je zit opeens in de bak, omdat je hebt gepoept buiten de tijden die voor het poepen zijn bestemd ...
(Deze post is weliswaar gechargeerd, maar gebaseerd op de waarheid en bedoeld om de lezer wakker te schudden)