Geluids meting?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
peer

Geluids meting?

Bericht door peer » 25 aug 2008, 10:01

Dit weekend heb ik een nieuwe uitlaat geplaatst onder de e30. Maar het geluid is toch wel een heel stuk hoger dan ik verwacht had.

Nu is het zo dat de circuits een geluids limiet hebben waar ik tot nu toe altijd onder ben gebleven (95) db. Maar ik ben bang dat ik er nu wel eens overheen zal kunnen komen.
Nu kan ik een zeer professionele db meter lenen maar dat is geen meter die je even aanzet en je kunt meten.
Er moeten geluids "curven" ingesteld worden en nog wat andere zaken.

Weet iemand hoe ik het beste zo'n meting kan uitvoeren?
Hoever moet de db meter van de auto af staan?
Moet je er plank gas er langsaf rijden of juist bij het optrekken?
Laatst gewijzigd door peer op 25 aug 2008, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Re: Geluids meeting?

Bericht door Bert ///M3 » 25 aug 2008, 12:28

Zolder kijkt alleen naar het totale geluidsniveau. Dus als jij er plank gas langs komt bij 4000 RPM en er door komt is het prima, als je toevallig net 95.1 hebt op 7000 RPM dan heb je pech.

Denk nie tdat het echt te meten is, kwestie van proberen. Als je een waarschuwing krijgt dan heb je pech.

Peric

Re: Geluids meeting?

Bericht door Peric » 25 aug 2008, 21:41

Effe flauw hoor Peer, wil je met een paar mensen samenkomen of wil je weten hoeveel herrie je auto maakt?
:bag:

peer

Re: Geluids meting?

Bericht door peer » 25 aug 2008, 22:29

lol, ik had het nieteens door. :hmmm:

Ik heb de titel aangepast :angel:

Peric

Bericht door Peric » 25 aug 2008, 23:05

Ik vind 't helemaal goed, die smilies.... :banaan: :thumbup:

Vooral deze.... :bignews: Past zo goed bij DF.... :lol:

frankv

Bericht door frankv » 26 aug 2008, 20:35

Ik stond laatst in een loods terwijl Cor zijn Corvette rustig uitzette. Dan weet je wat hard is, dat behoeft geen meting!

frank

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 29 aug 2008, 08:22

Ik heb de geluidsmeting van Zolder van mijn BMW

Het is een 325i met lege kat (alle demping en kat uit dat grote geval).
En de einddemper vervangen door een Powersprint Group N einddemper (rvs)
tevens een 57i kit van KN (maar die maatk op de BMW weinig meer geluid dan standaard)
verder motorisch standaard

Ik maakte een enkele keer 93 of 93,5bDA op Zolder, maar meestel net onder of boven de 90...

Misschien kan je het vergelijken? (je hebt mijn auto misschien gehoord??) (hij maakt vooral boven 5000 ineens een pokkenherrie
Wat is je uitlaat configuratie?

peer

Bericht door peer » 29 aug 2008, 13:15

Ik heb de standaart midden demper nog, dus zonder kat.
Daaraan zit een rechte eind demper. Merkloos van dit princiepe:

[img]http://www.maxicartuning.nl/maxi/compon ... 1a97be.jpg
[/img]

Dit weekend ga ik proberen wat metingen te maken...

Rich

Bericht door Rich » 31 aug 2008, 12:41

stel 'm in ieder geval in op de 'A' weging (dBA) dat is de curve van het menselijk gehoor :wink: absolute dB's zijn onzin omdat het menselijk oor dat toch niet kan waarnemen

verder zijn dit soort metingen, ook die ze bij 't ciruit doen, eigenlijk flauwekul, er zijn teveel factoren die niet gecontroleerd en gereproduceerd kunnen worden; atmosferische omstandigheden, reflecties/demping van de omgeving, omgevingsgeluid, temperatuur etc. etc.
deze hebben allemaal invloed op de meting

tip: een van de eerste dingen die je moet vragen als na 'meting' blijkt dat je teveel herrie maakt (ook op de openbare weg): "mag ik het ijkingsrapport en het certificaat van je training in het gebruik van deze meetapparatuur even zien?"
9 van de 10 keer hebben ze nml geen opleiding gehad in het gebruik van die apparatuur en zo'n apparaat moet regelmatig geijkt worden en dat rapport moet aanwezig zijn als ze een meting uitvoeren

verder is afstand een heeeeeeeele grote factor in het meten en is het erg belangrijk dat dit in de max. geluidseis is vastgelegd en ook zo is gemeten
ik geloof dat ze bij cpz op een paar vaste plekken meetpunten hebben opgesteld; voornamelijk aan de zuidkant waar de huizen staan, als ze in de gaten hebben dat jij daar boven de norm komt plukken ze je eraf, mgoed, je moet wel ballen hebben om plankgas door bosuit te gaan en daar de norm te overschijden (als ik dat doe sta ik achterstevoren in de muur op 't rechte eind)

maar als er een pik met een hand-held meter jou gemeten heeft en zegt dat je te luid bent zijn er tig redenen om dat aan te vechten

veel plezier met 't apparaat en als je er een beetje mee gespeeld hebt zul je zelf zien hoeveel invloed bepaalde factoren hebben op een meting

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 09 sep 2008, 10:28

hier iemand die VOL door de bosuit (Arie Luyendijk bocht) gaat...

ik ben dan nét al overgeschakeld naar zijn 4, en onder de 5000rpm maakt ie veel minder herrie

heb trouwens ook maar 170 pk'tjes :(

Plaats reactie