Formule 1 2008

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
RutgerK

Re: Formule 1 2008

Bericht door RutgerK » 07 sep 2008, 23:22

Kimi hoefde Hamilton er niet langs te laten omdat bij de eerste curb ze naast elkaar zaten en halverwege zat het voorwiel van Hamilton ter hoogte van Raikkonen zelf. Waarom zou je iemand ruimte geven die niet naast je zit?

Raikkonen kan tot aan de tweede start-finishlijn niet iedere lijn kiezen omdat Hamilton naast hem zit. Raikkonen kan pas laat richting droge lijn sturen om aan te remmen en in iedere geval zijn auto niet zetten voor de bocht.

Dutch

Bericht door Dutch » 07 sep 2008, 23:25

Maar Rutger, dat ontken ik ook niet. De vraag is alleen hoe Hamilton dat zou moeten weten. En als hij daarna - ik zeg maar wat - bij Eau Rouge had ingehaald, had hij dan nog voordeel gehad? Waar houdt het voordeel pakken op? Als je de regel op deze manier interpreteert, is hij niet te handhaven. Een coureur kan in zijn auto niet bepalen waar het voordeel begint en eindigt - en dus kan hij ook niet bewust voorkomen dat hij de regel overtreedt.

Goed, de regel is er gekomen doordat men al die bochten heeft geasfalteerd - zie ook hoe Raikkonen een halve ronde later zwaar voordeel had door vol te accelereren over het asfaltdeel buiten Pouhon - wat natuurlijk vragen is om dit soort moeilijkheden. Maar zolang dat niet wordt teruggedraaid, moet je coureurs simpele regels (of afspraken) in handen geven waaraan ze zich in dergelijke situaties kunnen houden. Dus: heb je ingehaald als gevolg van het afsnijden van de chicane? Dan geef je je plaats terug. Lekker simpel en duidelijk en iedereen dacht tot nu toe dat dat de regel was - zie ook hoe Kimi zijn plaats gewoon verdedigt voor La Source. Ook hij ging daar dus van uit.

En je kunt het ook zo zien: vóór de busstop zat Hamilton vlak achter Raikkonen en voor La Source nog steeds. Dus welk voordeel? Kimi speelt het hard en laat Hamilton na (of eigenlijk tijdens) een faire inhaalpoging totaal geen ruimte. Prima, maar dan moet je ook niet zeuren dat Hamilton de ruimte dan maar elders zoekt. Allebei raceten ze te hard daar in dat tweede deel van de chicane.

Overigens waren de stewards op Spa dit weekend sowieso raar bezig, met ook heel wat discutabele beslissingen in de GP2-races. Ik moet nog ontdekken of het dezelfde waren, maar zo ja, dan waren ze duidelijk trigger-happy...

EDIT: was reactie op je eerdere post, Rutger, niet de bovenstaande.

Dutch

Bericht door Dutch » 07 sep 2008, 23:32

RutgerK schreef:Kimi hoefde Hamilton er niet langs te laten omdat bij de eerste curb ze naast elkaar zaten en halverwege zat het voorwiel van Hamilton ter hoogte van Raikkonen zelf. Waarom zou je iemand ruimte geven die niet naast je zit?
Hij zat er in de bocht inderdaad naast, daarna knijpt Kimi 'm zodanig dat z'n rechtervoorwiel was blijven haken achter Kimi's linkerachterwiel als hij daar was blijven zitten of simpelweg had afgeremd om toch de bocht fair te halen. Als de wielen elkaar al niet raken, maar dat is moeilijk te zien. Hard racen van Kimi, hoor je mij ook niet over klagen, maar de andere oplossing had betekend dat ze er allebei afgelegen hadden. Dat Hamilton daarna net zo pittig terugpakt, is alleen maar eerlijk.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 sep 2008, 23:49

Het blijft inderdaad een moeilijke regel. Ik denk persoonlijk dat Hamilton er verstandig aan had gedaan eerder even van het gas te gaan en niet zo lang op die lijn naast Kimi te blijven rijden. Achteraf praten is natuurlijk makkelijk. Het geeft wel aan hoe slim Hamilton is. Met minimaal momentum verlies liet hij Kimi even passeren, die vervolgens van rechts naar links moest en daardoor ook momentum verloor.

Dutch

Bericht door Dutch » 08 sep 2008, 00:19

RutgerK schreef:Het blijft inderdaad een moeilijke regel. Ik denk persoonlijk dat Hamilton er verstandig aan had gedaan eerder even van het gas te gaan
Maar dat is allemaal interpretatie van de regel. Natuurlijk hield Lewis zich aan de letter van de wet en misschien niet de geest, maar hoe moet je je in een racesituatie anders gedragen?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 sep 2008, 00:30

Be-la-che-lijk

Fia :wtf:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 sep 2008, 10:10

Wat een domper!

Ik zag gisteren alleen de laatste 20 rondjes. Vooral in de laatste rondjes kwam ik juichend van de bank af, wat gaaf racen. En dan dit. Ik vond de actie van Hamilton geniaal, slim om even terug te zakken na die chicane en daarna verder te gaan met 't gevecht waar 'ie al druk mee bezig was, zodat hij en Kimi 't gewoon konden blijven uitvechten en wij als publiek konden genieten. De regen was vervolgens het kaneel op de appelmoes met kers. Holy fuck wat spannend! Erg jammer dat Kimi spinde en de race niet tot aan de finish vlag duurde.

Ik geloof niet dat Kimi zou willen dat Hamilton gestraft zou worden voor welke actie dan ook als je diep in zijn racehart kijkt.

Kunnen we als kijkers de FIA geen straf geven? :p

Asief

Bericht door Asief » 08 sep 2008, 11:18

Dit is al de tweede keer dat de 'winnaar' van de Belgische GP geen winnaar blijkt te zijn. Op deze manier heeft het toch geen nut meer een race live te volgen :stom:
Mijn interesse in de F1 was al minder geworden en ben geenszins een McLaren-fan, maar door dit soort beslissingen hoef ik er niet meer naar te kijken.

FIA :fy:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 sep 2008, 12:54

Of bij de inhaalactie een plek teruggegeven moest worden was al discutabel omdat Kimi Lewis eigenlijk al de baan af dwingt terwijl hij er toch echt naast zat. Dat Lewis dan binnendoor steekt i.p.v. over de kerbs is logisch aangezien de kerbs spiegelglad zijn en dat voor beide coureurs ongetwijfeld in tranen was geeindigd. Het is wel zo verstandig de plek terug te geven aangezezien dat nou eenmaal de regel is in zo'n situatie. Daarbij is nooit gezegd dat je lopende het rechte stuk ook het gat op moet laten lopen. Als Kimi dan vervolgens aan de kant gaat om netjes de race lijn te nemen èn daarbij (te) vroeg remt(want blijkbaar kon je zelfs voor een krappere lijn zonder kwispelen later remmen) dan is dat zijn fout. Lewis nam niet minder snelheid mee vanuit de bocht, maar ook zeker niet meer. Kimi geeft zijn plek weg en daardoor krijgt Lewis een straf. Nou dan is het in de toekomst ook wel duidelijk wat je moet doen als iemand een plek teruggeeft, namelijk deze daarna meteen weer (her- :wink: )terug geven en dan 3 uur wachten om alsnog die plek terug te krijgen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 sep 2008, 13:15

In de ELMS zijn ook wel een paar voorbeelden geweest van vooral Peugeot rijders die ook bestraft zijn door de wijze waarop en wanneer zij hun gewonnen plek terug gaven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 sep 2008, 15:12

Peugeot rijders? Die hadden zeker één kapotte koplamp en hoogstwaarschijnlijk hun mistlampen aan tijdens een zonnige racedag? :D Ja dat moeten ze vaker straffen! :clap:

Shakes

Bericht door Shakes » 08 sep 2008, 16:12

Maar zonder dollen dit is gewoon treurig.

Ben er klaar mee.

N.

Nu pas :hosanna:

Tom V

Bericht door Tom V » 09 sep 2008, 00:04

Dennis Cavallino schreef:Peugeot rijders? Die hadden zeker één kapotte koplamp en hoogstwaarschijnlijk hun mistlampen aan tijdens een zonnige racedag? :D Ja dat moeten ze vaker straffen! :clap:
Overigens letterlijk wel een keer wegens kapotte achterlamp ( en ook een keer wegens een deur die niet goed sloot ). :hosanna:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 sep 2008, 13:11

Nikky Lauda heeft het over een;

"monumentale blunder"

"Marshalls mogen een race nooit op deze wijze beïnvloeden"

"De slechtste beslissing ooit in de geschiedenis van de F1"

Waarvan akte

Dutch

Bericht door Dutch » 09 sep 2008, 13:50

Zelfs in Italië vinden ze 't belachelijk. Kop van het Italiaanse tijdschrift 'Italiaracing':

Spa... rito lo sport!

Ofwel: de sport is verdwenen...

Shakes

Bericht door Shakes » 09 sep 2008, 16:50

Wanneer is de uitspraak?

N.

frankv

Bericht door frankv » 09 sep 2008, 21:08

lauda heeft wel vaker "uitspraken" [over doornbos meen ik me iets te herinneren?], maar als hij dit zo [en in het nederlands nog wel!] heeft gezegd, dan hoop ik dat het helpt mensen binnen de F1 tot nadenken te stemmen

=========

441 tt-EEN 441 di 09 sep 20:52:32

FORMULE 1 nieuws
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
"DOMSTE BESLISSING VAN DE FORMULE 1"
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De sanctie van Lewis Hamilton in de GP
van België blijft voor beroering zor-
gen. Niki Lauda, ex-boegbeeld van Fer-
rari, begrijpt het ook helemaal niet.

"Dit is zowat de domste beslissing die
ooit in de Formule 1 genomen is", zegt
Lauda. "Hamilton deed helemaal niets
verkeerd. Dit is het soort beslissingen
dat de F1 kapotmaakt." Veel waarnemers
zeggen nu luidop wat al jaren gefluis-
terd wordt: Ferrari wordt bevoordeeld.

"Ik ben het nooit eens geweest met men-
sen die zeggen dat Ferrari een streepje
voorheeft", zegt Lauda. "Maar ik vrees
dat ik mijn mening toch moet herzien."

=========

Tom V

Bericht door Tom V » 09 sep 2008, 22:40

Hij heeft hierin iig wel gelijk...maargoed, dat hoeft bijna niet meer gezegd te worden. Ik weet alleen niet wat ik van de FIA kan verwachten..

Femme

Bericht door Femme » 10 sep 2008, 00:29

Terechte keuze van de stewards om Hamilton te bestraffen. Het is klaar als een klontje dat hij voordeel haalde uit het afsnijden van de chicane, wat niet de bedoeling kan zijn. Raikkonen stond volledig in het recht om zijn lijn te verdedigen. Het is aan Hamilton om een gaatje te vinden waarover hij er langs kan via het officiële traject van het circuit. Als hij op tijd had verloren door zijn uitstapje buiten de chicane, wat de bedoeling is als je eigen wegen buiten de baan gaat zoeken, zou hij nooit in de positie hebben gezeten om Raikkonen direct in La Source weer te passeren na een halfslachtige poging om zijn positie terug te geven.

Hamilton zat gewoon fout en had dit zeer eenvoudig kunnen voorkomen door een beetje na te denken. Aan zijn reactie in de persconferentie was te zien dat 't hem al niet lekker zat.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 10 sep 2008, 00:35

Wat een super gaaf filmpje is dit! :shock:

http://www.dumpert.nl/mediabase/234781/ ... @_spa.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom V

Bericht door Tom V » 10 sep 2008, 01:10

Steven Nauta schreef:Wat een super gaaf filmpje is dit! :shock:

http://www.dumpert.nl/mediabase/234781/ ... @_spa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onwerkelijk, erg mooi inderdaad!

Metchu

Bericht door Metchu » 10 sep 2008, 01:29

wow! supervet!

SteV6

Bericht door SteV6 » 10 sep 2008, 11:39

Premiere TV (Duitse zender): pay-TV waarbij je zelf kan bepalen welke camerabeelden wil bekijken.

Heerlijk om te zien, wat moet die Lewis met een enorme bak zelfvertrouwen in de auto zitten, op "slicks" en een natte baan, en dan zo gaan. Mij niet gezien ...

SteV6

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 sep 2008, 18:05

Knap filmpje zo met deze camerapunten. Fraai om te zien hoe ze in de regen niet meer op de droogweer-lijn zitten op zoek naar grip daarbuiten.
De eerste inhaalactie van LH op KR was echt gaaf om vanaf dat camerastandpunt te zien, Kimi remt echt vroeg, wetende dat er rechts weinig grip is, maar wel de plek om LH af te blokken. Lewis had Kimi wel schitterend binnengehengeld trouwens, hij was gewoon sneller. Prachtig racewerk van beiden hoor, maar Lewis was imho net even iets beter hier en Kimi maakte een aantal kleine foutjes, maar had ook nog een paar geniale acties tussendoor.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 sep 2008, 18:12

Waanzinnig, vanaf andere camera's ziet het er altijd zo clean en gemakkelijk uit, nu zie je pas hoe ze moeten werken. Echt mooi.

Plaats reactie