Snelle auto's tegen elkaar (met o.a. BoxsterS vs EVO)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Snelle auto's tegen elkaar (met o.a. BoxsterS vs EVO)

Bericht door markk » 18 aug 2006, 20:05

Altijd zeer lastig. Snelle auto's met elkaar vergelijken op de openbare weg. Golfje 1.6 tegen een Porsche ofzo is natuurlijk makkelijk.

Maar pak een e30 m3 vs een BoxsterS, een Impreza vs een BoxsterS, een Impreza vs een getunede e30 M3 EVO2 (Adwo) style, een BoxsterS vs een 200pk standaard katloze e30 m3, etc.

Veel komt dan op bestuurder aan. Als je in een treintje rijdt en de voorste auto geeft gas heeft de achterste bestuurder sowieso een reactie tijd en dan moet je zoveel sneller/meer vermogen hebben om er op snelheden van 180 er vervolgens ronduit overtuigend voorbij te knallen.

Verder voelen turbo's vaakt sneller aan dan ze daadwerkelijk zijn door de klap in de rug en het mega koppel in het middengebied.

Welnu, de ervaringen uit het verleden:

1. Impreza GTT, prodrive tuning, circa 265pk versus 252pk BoxsterS
Impreza is tot de 200 iets sneller maar scheelt echt maar 1 of 2 wagenlengtes. Niet overtuigend en BoxsterS gaat boven de 200 weer meters pakken.

2. Impreza GTT, prodrive tuning, cir ca 265pk vs e30 M3 EVO II met Alpha-N (Adwo style)
Impreza is iets sneller tot rond de 200 maar ook hier echt overtuigend is het niet. Was echt verbazend hoe snel Adwo z'n auto e30 M3 was.

3. e30 M3 200pk versus BoxsterS.
BoxsterS loopt sterk in boven 200 maar als "achterste auto" vol accelerend van 120 naar die circa 200 valt het toch erg tegen hoe weinig echt overtuigend sneller de BoxsterS dan is.

EN DAN NU, RECENTE ERVARINGEN ;-)

4. BoxsterS vs EVO 8 MR RS met jammergenoeg nog steeds een zeer beperkende uitlaat.
BoxsterS rijd voorop (met dank aan mijn vrouw) en gaat vanaf circa 60 km vol op het gas in 2 (max 100), 3 (max 170) en vier (bij 200 hielden we op). EVO zit er achter met mij achter het stuur en ik reageerde wat laat. Pas toen ik het volle uitlaatgeluid van de BoxsterS hoorde had ik door dat er een meetsessie gaande was ;-) Zat gelukkig wel al in de goede versnelling en hoefde dus alleen te plakken en vervolgens alle zeilen bij te zetten.

Nou, het is schandalig hoe traag zo'n BoxsterS dan is. Ondanks de trage reactie van mij als achterste bestuurder en ondanks de inmiddels snelheden van 140-150 knalde de EVO er echt schandalig hard en overtuigend voorbij.

Damn, waar blijft mn open uitlaat op de EVO ??? Edwin ???
(dan had ik waarschijnlijk niet eens hoeven schakelen)


Mark.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 aug 2006, 20:40

Eigenlijk niet zo heel leuk zo'n powerverschil.

Tommy, Allen en ik hebben allemaal zo een beetje hetzelfde (lage) vermogen. Als je dan in een treintje rijdt moet je vol aan de bak om verschil te maken. Op de Autobahn moet de binnenspiegel dan frequent worden bekeken om te zien of er weer een meter is gepakt :wink: Ook al gaat het niet hard, als de rest maar een beetje op hetzelfde level zit.

En nu zitten we weer allemaal te kijken naar motortuning om elkaar dwars te zitten bij de volgende rit hehe.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 18 aug 2006, 20:43

evo rs is gewoon 1 van de snelste machines te koop. zeker met ecutek en openuitlaat.

Je moet heel knap spul hebben om hem tot 200km bij te houden.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 18 aug 2006, 20:56

Mooi verslagje Mark, maar Anouska stuurde me een sms dat ze je heeft laten winnen, voor de goede vrede thuis :lol: :lol:

Prachtig die EVO 8)

Michel

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 22 aug 2006, 12:00

Mooi verhaal Mark!

Hoeveel pk zit er nu in die EVO en komt er straks met open uitlaat uit (ongeveer plus minus)?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 22 aug 2006, 13:29

nu zal dat zo'n 330pk zijn, straks is dat zo'n 350-360pk

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 22 aug 2006, 15:43

Mooi man!! Dat zou een leuk filmpje zijn :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 aug 2006, 16:17

Ik denk dat dit gewoon de snelste auto van het forum is :?

Wel eens ritje meegemaakt bij Andre in de auto, keek ik naar links op de teller, zal wel 120/130 staan, stond er zowat 180....op een industrietereintje :lol:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 22 aug 2006, 16:35

Sneller dan een Viper/450pk RS4/E60 M5/400pk Impreza GTT? :shock:

Wanneer gaan we weer eens in Duitsland spelen, misschien hebben ze daar ook wel ergens een stukje vijfbaans Autobahn? :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 aug 2006, 16:40

In ieder geval tot de 200, daarna doorstomend naar de 230 en dan houd het geloof ik ook wel op moet je echt met iets heel knaps komen.

Da's dan gelijk het grootste manco, je voelt aan alles dat de auto nog harder kan maar dat de korte versnellingsbak de spelbreker is.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 22 aug 2006, 16:44

Maar toch is 230 toch meer dan voldoende qua top, het gaaf om de kick die het geeft hoe snel dit kanon op die 230 zit.

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 aug 2006, 16:50

230 is een abstracte waarde natuurlijk, maar op moment dat je gewoon lekker aan het doorstomen bent wil je wel 300 op de teller zien (bij wijze van spreke dan) heb het zelfs al een beetje met de M3, 270/275 teller ofzo (lastig af te lezen), maar je voelt dat er gewoon meer in zit. Nu kan ik er wel mee leven en de begrenzer hoeft er niet zo nodig af. Maar 230 is een waarde die elke huis tuin en keuken diesel vandaag de dag op zijn klokken zet. Ik snap natuurlijk ook wel dat je een EVO niet koopt voor de hoogste top met een CW waarde van tuinhuisje.
:wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 22 aug 2006, 16:55

230 op een gravelpaadje is ook best hard. :wink:
Een EVO op de snelweg is zoiets als Ma Flodder op een atletiekbaan. :lol:

Ik snap het wel dat je 230 aan de lage kant vind als top voor een 350pk auto, maar het bewijst maar weer eens dat de ideale auto niet bestaat, alles is uiteindelijk een compromis. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten