Auto van voor 1973.
- Robert Campbell
Auto van voor 1973.
Hoe zit dat met auto's van voor 1973, daar mag je toch veel meer op veranderen dan een normale auto, toch?
Weet iemand hoe dat zit? Ik wordt niet wijzer uit de site van de RDW.
Robert
Weet iemand hoe dat zit? Ik wordt niet wijzer uit de site van de RDW.
Robert
- Ar
- Auto: Prius
Re: Auto van voor 1973.
Volgens mij hoef je daar geen gordels in te hebben.
Waarom bel je gewoon niet met het RDW?

Waarom bel je gewoon niet met het RDW?
- Niels v D
ik meen dat je inderdaad een stuk meer vrijheid hebt met typegoedkeuringen en dergelijke..
Maar in jou geval twijfel ik of dat erdoor komt..je kunt altijd een belletje doen inderdaad, Als je de juiste medewerker treft willen ze best wat voor je doen.
Maar in jou geval twijfel ik of dat erdoor komt..je kunt altijd een belletje doen inderdaad, Als je de juiste medewerker treft willen ze best wat voor je doen.
- Robert Campbell
Ik zal ze eens even bellen, kijken wat ze zeggen. Ik kan me herinneren dat er in duitsland ook zoiets geldt. Achim (ringmini) heeft daar nog (ge/mis)bruik van gemaakt.
Rob
Rob
- MartijnGizmo
Volgens mij is het voordeel in Duitsland dat je dan geen individuele (lees: dure) emissie-test hoeft te doen na een motorswap. Zijn bijv. ook heel wat Kevers die daarom een ouder onderstel (+chassisnummer) krijgen...
- Robert Campbell
Ik dacht dat het ook van voordeel was dat je ook door de leeftijd van de auto en de gebrekkige registratie van de specificaties, ook motor-verandering mag doen zonder daarvoor meteen een identiteitscontrole van de RDW over je auto heen te laten gaan (het komt erop neer dat ze geen idee hebben wat er bij de aflevering inzat). Je mag dus ook wat meer 'rare' dingen doen met je auto mbt aanbouwonderdelen (bredere wielen, velgen, remmen enz enz). Je moet daarna natuurlijk wel alles netjes melden aan de verzekering, anders heb je daar weer problemen.
Rob
Rob
- Dennis Cavallino
Dat laatste vind ik wat overdreven. Waarom zou je dat je verzekeraar melden, je auto wordt APK goedgekeurd en is daarmee goedgekeurd voor de openbare weg. Daar hoef je echt niet moeilijk over te doen, denk dat een verz. maatschappij daar ook niet op zit te wachten. Je kan wel een oldtimer verzekering nemen, scheelt wel veel knaken. In de rallysport is 1971 een beetje het omslagjaar. Auto's voor die tijd worden aan alle grote evenementen toegelaten, zoals Tulpenrally. Latere auto's kunnen niet aan alles meedoen. Mijn Daf is uit '75 en dat is een bewuste keuze geweest omdat ik met die auto de tulp toch niet ga rijden. Dat maakte de keuze voor een later type, inclusief wat moderniteiten als rembekrachtiging mogelijk.
- Rich
wat zijn je plannen Robert?
ik heb zelf een supra uit '91 waar ik een heleboel aan veranderd heb, incl een blok van het laatste model erin gebouwd (2jzgte) met een verre van standaard turbo set-up en volledig open uitlaat van 3" zonder kat, ook het onderstel, aandrijflijn en de remmerij zijn behoorlijk aangepakt
zolang ik de 0,5%CO bij de apk haal (U9 kenteken 8) ) en aan de andere eisen voldoe natuurlijk is er niks aan 't handje, ben nooit bij de RDW geweest en de auto is als oldtimer verzekerd met max 20.000km/jaar (ook geen 2e auto verplicht trouwens)
als je een blok met meer cilinders dan op 't kenteken staat wil inbouwen zul je wel ff langs de rdw moeten, da's op zich niet zo'n struikelblok hoor, ze beoordelen dan of de carrosserie/aandrijflijn/ophanging/remmerij voldoende is voor het (meestal) zwaardere en meer vermogen leverende blok
dit kan dus in principe met een auto die je vandaag nieuw bij de dealer koopt, daar heb je geen '73 of ouder voor nodig (emissie is wel lastiger met een nieuwe auto natuurlijk
)
dus ben ik benieuwd naar wat voor extreme plannen je hebt
ik heb zelf een supra uit '91 waar ik een heleboel aan veranderd heb, incl een blok van het laatste model erin gebouwd (2jzgte) met een verre van standaard turbo set-up en volledig open uitlaat van 3" zonder kat, ook het onderstel, aandrijflijn en de remmerij zijn behoorlijk aangepakt
zolang ik de 0,5%CO bij de apk haal (U9 kenteken 8) ) en aan de andere eisen voldoe natuurlijk is er niks aan 't handje, ben nooit bij de RDW geweest en de auto is als oldtimer verzekerd met max 20.000km/jaar (ook geen 2e auto verplicht trouwens)
als je een blok met meer cilinders dan op 't kenteken staat wil inbouwen zul je wel ff langs de rdw moeten, da's op zich niet zo'n struikelblok hoor, ze beoordelen dan of de carrosserie/aandrijflijn/ophanging/remmerij voldoende is voor het (meestal) zwaardere en meer vermogen leverende blok
dit kan dus in principe met een auto die je vandaag nieuw bij de dealer koopt, daar heb je geen '73 of ouder voor nodig (emissie is wel lastiger met een nieuwe auto natuurlijk

dus ben ik benieuwd naar wat voor extreme plannen je hebt

- Robert Campbell
Mijn plannen zijn zoals al eerder aangeven op het Forum (garage) om een 4-cylinder 998 mini blok te vervangen door een 998cc 4-cylinder blok met 400% meer vermogen dan het origineel. (spannend he?)
Een mini blok met 34pk gaat eruit, en een R1 blok met +- 150pk gaat er weer in.
Er komt natuurlijk nog wel meer bij kijken (remmen, rolkooi), maar ik had gehoopt onder de 40% regel uit te komen door een auto te nemen van voor het omslagpunt (01/10/'72). Maar ik betwijfel dat dit mogelijk is. Het is gewoon veel extra moeite (en een mogelijke afkeuring) om weer langs te gaan bij de RDW om de auto te laten keuren voor het vermogen. (gedrachtstest, geluidstest) Alles bij elkaar kosten die keuringen zo'n slordige 1000 euro.. En dan moet je de auto er nog heen zien te krijgen.
Als je meer vermogen hebt, of je dingen aan hebt gepast aan je auto, ben je verplicht dit te melden bij je verzekeraar. Als ze bij technisch onderzoek na het ongeluk er achter komen dat je 20% meer vemogen had (iig iets wat effect zou hebben op de ongevalsoorzaak) dan kan je verzekeraar ervoor kiezen om niet uit te keren (en dan staan ze nog in hun recht ook).
Rob
Een mini blok met 34pk gaat eruit, en een R1 blok met +- 150pk gaat er weer in.
Er komt natuurlijk nog wel meer bij kijken (remmen, rolkooi), maar ik had gehoopt onder de 40% regel uit te komen door een auto te nemen van voor het omslagpunt (01/10/'72). Maar ik betwijfel dat dit mogelijk is. Het is gewoon veel extra moeite (en een mogelijke afkeuring) om weer langs te gaan bij de RDW om de auto te laten keuren voor het vermogen. (gedrachtstest, geluidstest) Alles bij elkaar kosten die keuringen zo'n slordige 1000 euro.. En dan moet je de auto er nog heen zien te krijgen.
Als je meer vermogen hebt, of je dingen aan hebt gepast aan je auto, ben je verplicht dit te melden bij je verzekeraar. Als ze bij technisch onderzoek na het ongeluk er achter komen dat je 20% meer vemogen had (iig iets wat effect zou hebben op de ongevalsoorzaak) dan kan je verzekeraar ervoor kiezen om niet uit te keren (en dan staan ze nog in hun recht ook).
Rob
-
Volgens mij is het alleen het aantal cylinders. Ik heb ook ooit eens ergens gelezen over een 140% vermogenstoename grens. Wanner je daar bovenkomt dient er toch weer een RWD controle te zijn.