Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Euh... Waarom niet?Robert Campbell schreef:Rob. (die zich nu realiseerd dat niet het beste van bijde werelden kan hebben (mooie mini-achtige velgen en 4x100 steek).
http://www.felgenland.de/
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Bij de originele Mini schieten me altijd 2 dingen te binnen:
1: Oude liefde roest niet, een Mini helaas wel
2: http://www.youtube.com/watch?v=G7u-80B4-1k
Rob, wat een gaaf project ben je mee bezig. Dit soort verslagen zorgen er altijd weer voor dat het enorm gaat kriebelen om er zelf een keer aan te gaan beginnen. Veel plezier ermee!
SteV6
1: Oude liefde roest niet, een Mini helaas wel
2: http://www.youtube.com/watch?v=G7u-80B4-1k
Rob, wat een gaaf project ben je mee bezig. Dit soort verslagen zorgen er altijd weer voor dat het enorm gaat kriebelen om er zelf een keer aan te gaan beginnen. Veel plezier ermee!
SteV6
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Zodra ik terug ben van vakantie, (eind januari) gaat eerst die kl*te BMW de garage uit (al is het in stukjes!), en dan ga ik serieus beginnen met het plaatwerk van de mini, daarna het plaatsen van de kooi, de motor en het interieur (klokken, kabelboom, pedalen). Dan in Maart/April/Mei een tripje naar Engeland om ophanging en de flipfront op te halen. (dat zijn altijd van die leuke tripjes waar je naar calais rijdt, dan Engeland van noord->zuid en oost->west doorkruist en compleet afgepijgt weer terug komt in Frankrijk, en dan 500km moet rijden!) Een soort lugubere road-trip. De laatste duurde gewoon 24Hr voor het ophalen van de V6 voor de Libra en nog wat MR2 onderdelen.
[img:640:480]http://campr2.demon.nl/albums/V6pickup/ ... .sized.jpg[/img]
Ik hoop in Juni/Juli klaar te zijn.. Maarja, planningen van Rob lopen nu eenmaal uit
Dus reken er maar op dat ie ergens in Januari 2009 misschien af is.
Rob
[img:640:480]http://campr2.demon.nl/albums/V6pickup/ ... .sized.jpg[/img]
Ik hoop in Juni/Juli klaar te zijn.. Maarja, planningen van Rob lopen nu eenmaal uit
Rob
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Ok, aangezien er steeds meer mensen interesse vertonen zal ik nog een paar dingen langsgaan voor de verdere infomatievorming wat er allemaal nodig is om een 998cc mini blok te vervangen door een 998cc R1 blok.
Ik maak deze lijst ook een beetje voor mijzelf, zodat ik hier mijn huidige gedachtestatus ook een beetje kan vastleggen.
1. Ik ga zelf toch geen versnellingsbak bouwen. Ik hou het bij deze commerciele oplossing voor het ketting-aandrijven van een mini differentieel:http://www.westgarage.co.uk/services/ch ... rives.html
2. Van achter naar voren zijn de modificaties als volgt:
IPV een echt subframe (wat wel 50kg weegt) komt er het volgende in:

http://www.minispares-online.co.uk/?cat ... rod_id=582
Er komt een Ford XR3i benzine pomp in, de tank wordt aanpast voor een retour-leiding en er komt een 325i benzine filter onder de vloer van de achterbak:

Pomp heb ik al, filters ook, leiding moet nog in de tank aangepast worden.
Er komt een rolkooi in, heb ik al binnen, er moeten wel nog wat doorbars gemaakt worden. Hij ziet er ongeveer zo uit:

Er komt een brake-balancer naast de tunnel in het midden van de auto om de rem-balans te kunnen veranderen (initieel nog trommelremmen achter, eerst even kijken hoe dat werkt). Alle remleidingen worden in de auto gelegd en vervangen door koper met goodridge uiteinden.
Het voor-subframe zal compleet vast gezet worden aan de auto, dus geen rubber-interfaces zoals in het origineel, maar allemaal vast. DIt verminderd de speling, maar ook jammergenoeg het comfort.
De voorwielophaning wordt coil-over met instelbare camber, castor en toe in/out. De achterwielophaning wordt alleen maar instelbaar qua camber. Achterwielophaninging wordt ook coil-over met instelbare dempers en vervangbare veren.


Binnenkant van de auto is al helemaal gestripped, en zal primer-grijs worden. Het achterbankje zal tot helm-bakje omgetoverd worden. Aan de onderkant van de achterbak zal een extra versteviging ingelast worden voor de gordels. Er komen kuipstoelen in de auto.
Dashboard wordt simpel maar functioneel. R1 klokken met apart paneel voor contact en starten. Ook nog een schakelaar om de koeling geforceerd aan te zetten (dit voor langere perioden van stilstand). Grote rooie lamp voor olie-druk gaat ook geregeld worden. Misschien nog een gear-indicator.

Electra zal compleet opnieuw worden aangelegd, zekeringen komen op een plek waar de bestuurder er vanuit zijn zit-positie makkelijk bij kan.
Verwarming (water) zal vervangen worden door electrische verwarming, accu zal zo groot zijn als een motor-fiets akku.
Quick-rack is al binnen, 2.1 turns ipv 2.9
Remmen worden voor 4-pots remklauwen van de Metro-turbo met geventileerde schijven en om mee te beginnen EBC green-stuff pads. Originele master-cylinder wordt nog gebruikt. Geen rem-bekrachtiging (geen vacuum van de motor zomaar beschikbaar). Wielen voor de straat worden 12x6 velgen met A539 banden, voor het circuit gaan we naar 13x6/7 met Formule Ford Avon slicks.
Het blok wordt in een soort kooi gezet waarmee het dan mogelijk wordt het blok (in de kooi) in het standaard mini voorsubframe te plaatsen. De ketting loopt direct naar het diff, wat met een span-voorrichting met de motor is verbonden, het moet mogelijk zijn de ketting op spanning te bengen (en te houden).

Het diff zal een Quife ATB diff worden:

Wat in een speciale bak wordt gezet (zodat de olie binnenblijft) zodat het aangedreven kan worden met een ketting en een tandwiel:
[img:200:177]http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... ffassy.jpg[/img]
Het is mogelijk dat het blok nog een sump baffle plate krijgt om olietekort te voorkomen. Ook is een voet-vriendelijkere koppeling beschikbaar, eerst even kijken hoe het allemaal loopt.
De Mini MPi radiateur zal voorin geplaatst worden, ik verwacht dat deze genoeg capaciteit heeft om het R1 blok te koelen.
Ik zal nog iets moeten verzinnen om van de hydraulische koppeling een mechanische te maken.
De uitlaat zal gewoon via de middentunnel een verlengd R1 uitlaattraject worden, incl alle EXUP zooi van Yamaha.
Alle zijruiten worden vervangen door plastic, en misschien de voordeuren en de achterklep van glasvezel.
Streefgewicht is 500kg. Begingewicht is 620kilo. Grote gewichtswinsten: Achtersubframe, motorblok, ruiten, interieur, flipfront(glasvezel), voordeuren en achterklep
3. De grootste obstakels waar ik nog tegenaan stoot:
a) plaatwerk (tijd)
b) kooi voor blok (uitzoekwerk, hoeken, sterkte)
c) kosten differentieel en differentieelhuis (~1600 eur) (blok was maar 1000!)
d) spuiten/verven en netjes maken van de carrosserie (zie ook "a")
Rob
Ik maak deze lijst ook een beetje voor mijzelf, zodat ik hier mijn huidige gedachtestatus ook een beetje kan vastleggen.
1. Ik ga zelf toch geen versnellingsbak bouwen. Ik hou het bij deze commerciele oplossing voor het ketting-aandrijven van een mini differentieel:http://www.westgarage.co.uk/services/ch ... rives.html
2. Van achter naar voren zijn de modificaties als volgt:
IPV een echt subframe (wat wel 50kg weegt) komt er het volgende in:
http://www.minispares-online.co.uk/?cat ... rod_id=582
Er komt een Ford XR3i benzine pomp in, de tank wordt aanpast voor een retour-leiding en er komt een 325i benzine filter onder de vloer van de achterbak:
Pomp heb ik al, filters ook, leiding moet nog in de tank aangepast worden.
Er komt een rolkooi in, heb ik al binnen, er moeten wel nog wat doorbars gemaakt worden. Hij ziet er ongeveer zo uit:
Er komt een brake-balancer naast de tunnel in het midden van de auto om de rem-balans te kunnen veranderen (initieel nog trommelremmen achter, eerst even kijken hoe dat werkt). Alle remleidingen worden in de auto gelegd en vervangen door koper met goodridge uiteinden.
Het voor-subframe zal compleet vast gezet worden aan de auto, dus geen rubber-interfaces zoals in het origineel, maar allemaal vast. DIt verminderd de speling, maar ook jammergenoeg het comfort.
De voorwielophaning wordt coil-over met instelbare camber, castor en toe in/out. De achterwielophaning wordt alleen maar instelbaar qua camber. Achterwielophaninging wordt ook coil-over met instelbare dempers en vervangbare veren.
Binnenkant van de auto is al helemaal gestripped, en zal primer-grijs worden. Het achterbankje zal tot helm-bakje omgetoverd worden. Aan de onderkant van de achterbak zal een extra versteviging ingelast worden voor de gordels. Er komen kuipstoelen in de auto.
Dashboard wordt simpel maar functioneel. R1 klokken met apart paneel voor contact en starten. Ook nog een schakelaar om de koeling geforceerd aan te zetten (dit voor langere perioden van stilstand). Grote rooie lamp voor olie-druk gaat ook geregeld worden. Misschien nog een gear-indicator.
Electra zal compleet opnieuw worden aangelegd, zekeringen komen op een plek waar de bestuurder er vanuit zijn zit-positie makkelijk bij kan.
Verwarming (water) zal vervangen worden door electrische verwarming, accu zal zo groot zijn als een motor-fiets akku.
Quick-rack is al binnen, 2.1 turns ipv 2.9
Remmen worden voor 4-pots remklauwen van de Metro-turbo met geventileerde schijven en om mee te beginnen EBC green-stuff pads. Originele master-cylinder wordt nog gebruikt. Geen rem-bekrachtiging (geen vacuum van de motor zomaar beschikbaar). Wielen voor de straat worden 12x6 velgen met A539 banden, voor het circuit gaan we naar 13x6/7 met Formule Ford Avon slicks.
Het blok wordt in een soort kooi gezet waarmee het dan mogelijk wordt het blok (in de kooi) in het standaard mini voorsubframe te plaatsen. De ketting loopt direct naar het diff, wat met een span-voorrichting met de motor is verbonden, het moet mogelijk zijn de ketting op spanning te bengen (en te houden).
Het diff zal een Quife ATB diff worden:
Wat in een speciale bak wordt gezet (zodat de olie binnenblijft) zodat het aangedreven kan worden met een ketting en een tandwiel:
Het is mogelijk dat het blok nog een sump baffle plate krijgt om olietekort te voorkomen. Ook is een voet-vriendelijkere koppeling beschikbaar, eerst even kijken hoe het allemaal loopt.
De Mini MPi radiateur zal voorin geplaatst worden, ik verwacht dat deze genoeg capaciteit heeft om het R1 blok te koelen.
Ik zal nog iets moeten verzinnen om van de hydraulische koppeling een mechanische te maken.
De uitlaat zal gewoon via de middentunnel een verlengd R1 uitlaattraject worden, incl alle EXUP zooi van Yamaha.
Alle zijruiten worden vervangen door plastic, en misschien de voordeuren en de achterklep van glasvezel.
Streefgewicht is 500kg. Begingewicht is 620kilo. Grote gewichtswinsten: Achtersubframe, motorblok, ruiten, interieur, flipfront(glasvezel), voordeuren en achterklep
3. De grootste obstakels waar ik nog tegenaan stoot:
a) plaatwerk (tijd)
b) kooi voor blok (uitzoekwerk, hoeken, sterkte)
c) kosten differentieel en differentieelhuis (~1600 eur) (blok was maar 1000!)
d) spuiten/verven en netjes maken van de carrosserie (zie ook "a")
Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
WOOHOOO.. BMW IS WEG!:
Hoe hebben we dat nou weer gedaan? Zonder ophanging, maar toch op een anhanger:

De enige goeie plek voor een BMW (let op de naam van het bedrijf):

Daar gaat ie, de eeuwige circuitparks in:

Mooi, daar zijn we vanaf! Weer een BMW minder!
Goed, R1 blok is daadwerkelijk op locatie nu!:

Ook de velgen zijn binnen, slicks volgen op de 21ste:

Ik heb ook een kooi weten te bemachtigen, is een custom-made schroefkooi. Niet FIA gekeurd, maar daar ging het me toch niet om.
Ziet er leuk uit.. Komende week stukje bij beetje de garage opruimen en dan nog wat ruimte maken om te kunnen sleutelen..
Rob
Hoe hebben we dat nou weer gedaan? Zonder ophanging, maar toch op een anhanger:
De enige goeie plek voor een BMW (let op de naam van het bedrijf):
Daar gaat ie, de eeuwige circuitparks in:
Mooi, daar zijn we vanaf! Weer een BMW minder!
Goed, R1 blok is daadwerkelijk op locatie nu!:
Ook de velgen zijn binnen, slicks volgen op de 21ste:
Ik heb ook een kooi weten te bemachtigen, is een custom-made schroefkooi. Niet FIA gekeurd, maar daar ging het me toch niet om.
Ziet er leuk uit.. Komende week stukje bij beetje de garage opruimen en dan nog wat ruimte maken om te kunnen sleutelen..
Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Goed even met de versnellingsbak (en de wielen) aan het rekenen gegaan:
Tandwielen voor (R1):
14,15,16,17,18
Tandwielen achter (R1)
39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50
Ik ga voor een Vmax van ~200km/uur op 11,500 toeren.
Bak verhoudingen zijn als volgt voor het 2002/2003 model:
Yamaha R1 6-speed sequential gearbox, 1.581 primary reduction ratio
Forward gear ratios of 2.500, 1.842, 1.500, 1.333, 1.200, 1.115
Dus als ik 195x45x13 doe, en ik even een Excelletje maak voor alle verschillende tandwiel combo's dan kom ik uit op de volgende combinaties:
Als ik voor 14:50 tandwiel combinatie ga, dan heb ik in de 6de versnelling te maken met 173km/uur Vmax op max toeren. Als ik voor 18:39 ga, dan heb ik 285km/uur!
Als ik een beetje normale snelheid neem van ~200km/uur (wil je wel zo snel met een mini?) dan kom ik uit op 16:50 tandwielen.
Dit betekent het volgende voor de versnellingen op 11500 toeren:
1. 88km/uur
2. 120km/uur
3. 147km/uur
4. 165km/uur
5. 183km/uur
6. 198km/uur
Misschien toch nog wat korter? Ik zal met deze bak ook vaak in zijn 1 zitten op circuits, denk ik zo. Speciaal op wat krappere bochten.
Het korste wat ik met (standaard) tandwielen kan kiezen is een 14:50 combinatie. Dan kom ik uit op het volgende:
1. 77km/uur
2. 106km/uur
3. 129km/uur
4. 145km/uur
5. 161km/uur
6. 173km/uur
Dit zal wel betere acceleratie betekenen, maar een Vmax van 173 zal op de meeste circuits makkelijk gehaald zijn op de rechte stukken.
Het is natuurlijk altijd mogelijk om eerst de 16:50 te nemen en dan later het voorste tankwiel op 14,15,17 of 18 te zetten. Dit geeft mij Vmaxen van 173, 185, 210 of 222km/uur. Dat lijkt mij een mooie range om uit te kiezen.
De versnellingsbak. Geregeld. [img:39:33]http://www.british-voice-association.co ... e/tick.gif[/img]
Tandwielen voor (R1):
14,15,16,17,18
Tandwielen achter (R1)
39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50
Ik ga voor een Vmax van ~200km/uur op 11,500 toeren.
Bak verhoudingen zijn als volgt voor het 2002/2003 model:
Yamaha R1 6-speed sequential gearbox, 1.581 primary reduction ratio
Forward gear ratios of 2.500, 1.842, 1.500, 1.333, 1.200, 1.115
Dus als ik 195x45x13 doe, en ik even een Excelletje maak voor alle verschillende tandwiel combo's dan kom ik uit op de volgende combinaties:
Als ik voor 14:50 tandwiel combinatie ga, dan heb ik in de 6de versnelling te maken met 173km/uur Vmax op max toeren. Als ik voor 18:39 ga, dan heb ik 285km/uur!
Als ik een beetje normale snelheid neem van ~200km/uur (wil je wel zo snel met een mini?) dan kom ik uit op 16:50 tandwielen.
Dit betekent het volgende voor de versnellingen op 11500 toeren:
1. 88km/uur
2. 120km/uur
3. 147km/uur
4. 165km/uur
5. 183km/uur
6. 198km/uur
Misschien toch nog wat korter? Ik zal met deze bak ook vaak in zijn 1 zitten op circuits, denk ik zo. Speciaal op wat krappere bochten.
Het korste wat ik met (standaard) tandwielen kan kiezen is een 14:50 combinatie. Dan kom ik uit op het volgende:
1. 77km/uur
2. 106km/uur
3. 129km/uur
4. 145km/uur
5. 161km/uur
6. 173km/uur
Dit zal wel betere acceleratie betekenen, maar een Vmax van 173 zal op de meeste circuits makkelijk gehaald zijn op de rechte stukken.
Het is natuurlijk altijd mogelijk om eerst de 16:50 te nemen en dan later het voorste tankwiel op 14,15,17 of 18 te zetten. Dit geeft mij Vmaxen van 173, 185, 210 of 222km/uur. Dat lijkt mij een mooie range om uit te kiezen.
De versnellingsbak. Geregeld. [img:39:33]http://www.british-voice-association.co ... e/tick.gif[/img]
-
Tom Verhaaf
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:12
- Locatie: Groningen
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Er zal de komende tijd (hoop ik) ook veel meer meer gebeuren. Er zijn een aantal onderdelen besteld in Engeland die ervoor zorgen dat het voor-subframe goed vastgezet kan worden zodat ik met de motor-plaatsing aan de slag kan.
Hierna even 'wat' staal kopen/lenen/krijgen zodat ik met het motorframe aan de slag kan. Binnenkort ook maar even het achtertandwiel en ketting regelen bij de Yamaha dealer (of iemand anders nog een suggestie van een goeie motorzaak in de buurt van Haarlem?).
Als de motor geplaatst is, dan zal het ook tijd worden om het diff te gaan regelen, de uitlaat (EPS een RVS buis laten maken naar mijn specs, dit ga ik niet zelf doen) en het schakelmechanisme. Wat dan ook wel geregeld zal moeten gaan worden is de electra, hier is ook nog zat te doen qua aanpassingen.
De dingen die relatief simpel zullen gaan worden (maar daarom niet minder duur) zijn:
De ophanging. (moet nog gekocht worden, op het quick-rack na)
De remmen. (al aanwezig, maar moet nog reviseren en spuiten)
Banden & velgen. (al aanwezig, maar steek moet nog op 4x100 aangepast worden (lekker klusje
))
Radiateurplaatsing op het subframe (deze zal voor de uitlaat komen, net als in de motor. Ik moet 'alleen' wat brackets lassen op het subframe die de radiateur kunnen houden.
Kortom, ik ben nog even bezig. Zodra ik wat meer progressie heb gemaakt, zal ik dit zeker hier posten.
Rob
Hierna even 'wat' staal kopen/lenen/krijgen zodat ik met het motorframe aan de slag kan. Binnenkort ook maar even het achtertandwiel en ketting regelen bij de Yamaha dealer (of iemand anders nog een suggestie van een goeie motorzaak in de buurt van Haarlem?).
Als de motor geplaatst is, dan zal het ook tijd worden om het diff te gaan regelen, de uitlaat (EPS een RVS buis laten maken naar mijn specs, dit ga ik niet zelf doen) en het schakelmechanisme. Wat dan ook wel geregeld zal moeten gaan worden is de electra, hier is ook nog zat te doen qua aanpassingen.
De dingen die relatief simpel zullen gaan worden (maar daarom niet minder duur) zijn:
De ophanging. (moet nog gekocht worden, op het quick-rack na)
De remmen. (al aanwezig, maar moet nog reviseren en spuiten)
Banden & velgen. (al aanwezig, maar steek moet nog op 4x100 aangepast worden (lekker klusje
Radiateurplaatsing op het subframe (deze zal voor de uitlaat komen, net als in de motor. Ik moet 'alleen' wat brackets lassen op het subframe die de radiateur kunnen houden.
Kortom, ik ben nog even bezig. Zodra ik wat meer progressie heb gemaakt, zal ik dit zeker hier posten.
Rob
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Goed (of niet goed), bij het klussen op zaterdag heb ik een gat gemaakt in mijn duim-nagel. Ik was eigenlijk van plan om op zondag te beginnen met de mini (even kijken hoe het blok het beste erin past).
Het gebeurde bij het boren van wat aluminium, ik had het werkstuk vast met mijn linker hand en boorde met de boormachine in mijn rechter hand. De druk op de boor was niet helemaal vertikaal, dus het boortje brak af (5mm HSS boortje) en ik duwde het afgebroken (al draaiende) stuk boor zo de nagel van mijn duim in. Resultaat: een gescheurde nagel, en wel in de breedte-richting van de nagel een snee van ~1mm breed tot voorbij het nagelbed. Het bloed spoot er initieel best goed uit (ook over mijn werkbank heen, was lekker opruimen) maar stopte al na korte tijd. Nadat het gestopt was, even goed schoon gemaakt met veel water. Daarna nog even goed gekeken of er geen aluminium of staal in de wond zat. Dit was misschien nog wel pijnlijker dan de initieele wond.
Kon alleen moeilijk in slaap komen door get 'gebonk' in mijn duim. Vandaag toch maar naar mijn werk gegaan, maar gebruik nu maar de rechter duim voor de spatiebalk, en neem ook pijnstillers zodat ik rustig kan werken zonder afleidingen (duim 'bonkt' nog steeds een beetje).
Bij lopen of andere verticale activiteiten moet ik ook de duim op hart-hoogte om vervelend gebonk in de duim tegen te gaan..
Verwachting: De nagel zal wel omhoog geduwd worden door de zwelling en heeling in het nagelbed. In 6-8 weken is de nagel weer bijgegroeid en belastbaar.
Dus ik vrees dat de mini noch even moet wachten. Wat ik in de tussentijd wel kan doen is de garage echt goed opruimen.
Ik heb wel nog even wat fotos geschoten van het R1 blok (voordat ik mezelf mutileerde):
De (verkeerde) klokkenwinkel van de R1:

De connector aan de kabelboom kant voor de klokkenwinkel:

De ophangpunten voor het blok in kaart gebacht:


Closeup van het schakelmechanisme/tandwiel:

Het is toch echt een 5PW blok (2002/2003 modeljaar):

Er zit zelfs nog olie in:

Iemand enig idee hoe ik het olie-glaasje kan checken als ie in de auto zit? Misschien met een spiegel(tje) ofzo? Iemand ooit een pijlstok gezien bij een motorfiets?
Tot de volgende keer!
Rob
Het gebeurde bij het boren van wat aluminium, ik had het werkstuk vast met mijn linker hand en boorde met de boormachine in mijn rechter hand. De druk op de boor was niet helemaal vertikaal, dus het boortje brak af (5mm HSS boortje) en ik duwde het afgebroken (al draaiende) stuk boor zo de nagel van mijn duim in. Resultaat: een gescheurde nagel, en wel in de breedte-richting van de nagel een snee van ~1mm breed tot voorbij het nagelbed. Het bloed spoot er initieel best goed uit (ook over mijn werkbank heen, was lekker opruimen) maar stopte al na korte tijd. Nadat het gestopt was, even goed schoon gemaakt met veel water. Daarna nog even goed gekeken of er geen aluminium of staal in de wond zat. Dit was misschien nog wel pijnlijker dan de initieele wond.
Kon alleen moeilijk in slaap komen door get 'gebonk' in mijn duim. Vandaag toch maar naar mijn werk gegaan, maar gebruik nu maar de rechter duim voor de spatiebalk, en neem ook pijnstillers zodat ik rustig kan werken zonder afleidingen (duim 'bonkt' nog steeds een beetje).
Bij lopen of andere verticale activiteiten moet ik ook de duim op hart-hoogte om vervelend gebonk in de duim tegen te gaan..
Verwachting: De nagel zal wel omhoog geduwd worden door de zwelling en heeling in het nagelbed. In 6-8 weken is de nagel weer bijgegroeid en belastbaar.
Dus ik vrees dat de mini noch even moet wachten. Wat ik in de tussentijd wel kan doen is de garage echt goed opruimen.
Ik heb wel nog even wat fotos geschoten van het R1 blok (voordat ik mezelf mutileerde):
De (verkeerde) klokkenwinkel van de R1:
De connector aan de kabelboom kant voor de klokkenwinkel:
De ophangpunten voor het blok in kaart gebacht:
Closeup van het schakelmechanisme/tandwiel:
Het is toch echt een 5PW blok (2002/2003 modeljaar):
Er zit zelfs nog olie in:
Iemand enig idee hoe ik het olie-glaasje kan checken als ie in de auto zit? Misschien met een spiegel(tje) ofzo? Iemand ooit een pijlstok gezien bij een motorfiets?
Tot de volgende keer!
Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Karel
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Kan je best toch even mee langs de dokter gaan hoor.
Ik heb iets identieks meegemaakt, alleen ging bij mij de boor aan de onderkant van de wijsvinger erin...
Bloed spoot ook alle kanten op.
Bij de dokter langsgegaan omdat ik angst had voor infecties
(mijn handen zaten vol olie en veel metaalresten)
Hij zei dat dit een goeie keuze was want de minste injectie kan grote gevolgen hebben, heeft een nonkel(oom voor de keesies) van me ondervonden toen ze bijna zijn hele arm konden afzetten na een pietluttige infectie op zijn vinger.
Ik kan je wel 1 ding zeggen....het spoelen van de open wonde met water (onder hoge druk) was het pijnlijkste wat ik ooit al heb ervaren 8)
Ik heb iets identieks meegemaakt, alleen ging bij mij de boor aan de onderkant van de wijsvinger erin...
Bloed spoot ook alle kanten op.
Bij de dokter langsgegaan omdat ik angst had voor infecties
(mijn handen zaten vol olie en veel metaalresten)
Hij zei dat dit een goeie keuze was want de minste injectie kan grote gevolgen hebben, heeft een nonkel(oom voor de keesies) van me ondervonden toen ze bijna zijn hele arm konden afzetten na een pietluttige infectie op zijn vinger.
Ik kan je wel 1 ding zeggen....het spoelen van de open wonde met water (onder hoge druk) was het pijnlijkste wat ik ooit al heb ervaren 8)
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Zo, de vinger/nagel is al weer een tijdje heel (zonder blijvende schade, overigens).
Wat heb ik zoal gedaan de laatste tijd? Waar staat het project? (nog steeds in de garage
)
Ik heb besloten hem initieel niet bij de RDW aan te bieden. Dit kost gewoon teveel geld & moeite. Op het moment is er ook nog geen achteruit voor de kit (van pro-motive) waarvoor ik uiteindelijk heb gekozen (een achteruit versnelling is een vereiste van de RDW).
Remklauwen zijn intussen compleet gereviseerd, 4-pots klauwen van de Metro-turbo. Kan dan alleen nog wielen monteren van 12" en groter. Niet zo'n probleem daar ik nu 16 licht-gebruikte FormuleFord slicks heb liggen (voor velgen van 13" x 7J breed). Ik heb een handmatig bandenapparaat gekocht (koopje) maar ik mis nog de nodige techniek om de bandjes om de velgen te krijgen (en mogelijjk ook nog een beetje kracht, damn wat is dat zwaar!).
Auto zelf heeft weinig vorderingen gemaakt, de auto is gestripped en klaar voor plaatwerk.
Dat was het zo'n beetje voor de voortgang.. Ik moet nog een hele hoop sparen voor ik de pro-motive kit kan kopen (zo'n slordige 4500 euro incl sperdif)
Als ik zo weinig vooruitgang boek, moet ik toch altijd een opkikker hebben waaraan ik me weer op kan krabbelen.. Die heb ik gevonden. Een gast in amerika maakt op het moment bijna exact de auto die ik aan heb bouwen ben. Hij heeft een gewicht van 400kilo berijkt door het gebruik van veel carbon fiber (voorkant, achterklep en boot floor (nederlandse naam?)). Ikzelf ben niet zo heet op carbon omdat het super-duur is en niet zoveel biedt boven glasfiber qua gewichtsbesparing. Plan is dus als volgt. Voorkant achterklep en DEUREN

van glasfiber te kopen, dit is nog redelijk te doen op een budget zoals het meine. Dan zal ik ook nog een extra buis in de rolkooi moeten lassen voor de deur, maar dat was ik toch al van plan.
Nog wat fotos van ZIJN auto (dus jammergenoeg niet de mijne!):
De Motor en het frame:






De Body:

Achterwielophanging:

Motor in auto:


Plannen? SPAREN voor het frame (brood en water vanaf nu tot volgend jaar augustus). Plaatwerk aanpakken (lasapparaat staat intussen weer bij mij thuis!) Geen excuus meer dus (behalve dat mijn garage op het moment vol ligt met iets van 30 banden, nog even een plekje voor zoeken!)
Dat is het weer zo'n beetje. Zal binnenkort even een foto maken van de remklauwen.
Rob
Wat heb ik zoal gedaan de laatste tijd? Waar staat het project? (nog steeds in de garage
Ik heb besloten hem initieel niet bij de RDW aan te bieden. Dit kost gewoon teveel geld & moeite. Op het moment is er ook nog geen achteruit voor de kit (van pro-motive) waarvoor ik uiteindelijk heb gekozen (een achteruit versnelling is een vereiste van de RDW).
Remklauwen zijn intussen compleet gereviseerd, 4-pots klauwen van de Metro-turbo. Kan dan alleen nog wielen monteren van 12" en groter. Niet zo'n probleem daar ik nu 16 licht-gebruikte FormuleFord slicks heb liggen (voor velgen van 13" x 7J breed). Ik heb een handmatig bandenapparaat gekocht (koopje) maar ik mis nog de nodige techniek om de bandjes om de velgen te krijgen (en mogelijjk ook nog een beetje kracht, damn wat is dat zwaar!).
Auto zelf heeft weinig vorderingen gemaakt, de auto is gestripped en klaar voor plaatwerk.
Dat was het zo'n beetje voor de voortgang.. Ik moet nog een hele hoop sparen voor ik de pro-motive kit kan kopen (zo'n slordige 4500 euro incl sperdif)
Als ik zo weinig vooruitgang boek, moet ik toch altijd een opkikker hebben waaraan ik me weer op kan krabbelen.. Die heb ik gevonden. Een gast in amerika maakt op het moment bijna exact de auto die ik aan heb bouwen ben. Hij heeft een gewicht van 400kilo berijkt door het gebruik van veel carbon fiber (voorkant, achterklep en boot floor (nederlandse naam?)). Ikzelf ben niet zo heet op carbon omdat het super-duur is en niet zoveel biedt boven glasfiber qua gewichtsbesparing. Plan is dus als volgt. Voorkant achterklep en DEUREN
van glasfiber te kopen, dit is nog redelijk te doen op een budget zoals het meine. Dan zal ik ook nog een extra buis in de rolkooi moeten lassen voor de deur, maar dat was ik toch al van plan.
Nog wat fotos van ZIJN auto (dus jammergenoeg niet de mijne!):
De Motor en het frame:
De Body:
Achterwielophanging:
Motor in auto:
Plannen? SPAREN voor het frame (brood en water vanaf nu tot volgend jaar augustus). Plaatwerk aanpakken (lasapparaat staat intussen weer bij mij thuis!) Geen excuus meer dus (behalve dat mijn garage op het moment vol ligt met iets van 30 banden, nog even een plekje voor zoeken!)
Dat is het weer zo'n beetje. Zal binnenkort even een foto maken van de remklauwen.
Rob
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Jezus man leef je ook nog?
Lang niks gehoord!
N.
Lang niks gehoord!
N.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
In 2009 horen van een dun mannetje hoever 't met dit project staat.(brood en water vanaf nu tot volgend jaar augustus).
- Jelte Jongsma
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 17:59
Re:
Robert Campbell schreef:Goed even met de versnellingsbak (en de wielen) aan het rekenen gegaan:
Tandwielen voor (R1):
14,15,16,17,18
Tandwielen achter (R1)
39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50
Ik ga voor een Vmax van ~200km/uur op 11,500 toeren.
Bak verhoudingen zijn als volgt voor het 2002/2003 model:
Yamaha R1 6-speed sequential gearbox, 1.581 primary reduction ratio
Forward gear ratios of 2.500, 1.842, 1.500, 1.333, 1.200, 1.115
Dus als ik 195x45x13 doe, en ik even een Excelletje maak voor alle verschillende tandwiel combo's dan kom ik uit op de volgende combinaties:
Als ik voor 14:50 tandwiel combinatie ga, dan heb ik in de 6de versnelling te maken met 173km/uur Vmax op max toeren. Als ik voor 18:39 ga, dan heb ik 285km/uur!
Als ik een beetje normale snelheid neem van ~200km/uur (wil je wel zo snel met een mini?) dan kom ik uit op 16:50 tandwielen.
Dit betekent het volgende voor de versnellingen op 11500 toeren:
1. 88km/uur
2. 120km/uur
3. 147km/uur
4. 165km/uur
5. 183km/uur
6. 198km/uur
Misschien toch nog wat korter? Ik zal met deze bak ook vaak in zijn 1 zitten op circuits, denk ik zo. Speciaal op wat krappere bochten.
Het korste wat ik met (standaard) tandwielen kan kiezen is een 14:50 combinatie. Dan kom ik uit op het volgende:
1. 77km/uur
2. 106km/uur
3. 129km/uur
4. 145km/uur
5. 161km/uur
6. 173km/uur
Dit zal wel betere acceleratie betekenen, maar een Vmax van 173 zal op de meeste circuits makkelijk gehaald zijn op de rechte stukken.
Het is natuurlijk altijd mogelijk om eerst de 16:50 te nemen en dan later het voorste tankwiel op 14,15,17 of 18 te zetten. Dit geeft mij Vmaxen van 173, 185, 210 of 222km/uur. Dat lijkt mij een mooie range om uit te kiezen.
De versnellingsbak. Geregeld. [img:39:33]http://www.british-voice-association.co ... e/tick.gif[/img]
Nu heb ik ooit eens een tandwielberekening gedaan, en heb toen geleerd dat je nooit tandwielen met minder dan 18 tanden moest nemen omdat anders je tanden te snel slijten... Nu weet ik dat niet meer zeker maar zal het even opzoeken zometeen. Verder een tof project! Een studiegenoot van me is ook bezig met een mini. Hij heeft een A+ blok welke getuned wordt.
Een R1 blok heeft inderdaad ook ooit eens door zijn hoofd gespookt, is vanaf geweken na de prijzen gezien te hebben
Succes man en ik hou het in de gaten.
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Juist nadat ik de prijs had gezien van een getuned A+ blok, ging ik voor de R1. Om een A+ op 100pk te krijgen, moet je al ongeveer 3000 euro uitgeven. Daarna wordt het snel meer, want dan moet ook de versnellingsbak anders (sterker). Vandaar dat ik heb gekozen voor een R1 blok. Prijstechnisch beter. En mocht je blok eens opblazen, voor 1000Euro heb je er weer één. Voor een getuned A+ blok is dat wel anders. Trouwens ook ~ 1/3 van het gewicht van een A+ blok. En nog een sequentieele 6-bak. Wat wil je meer?
De tandwielen die ik opnoemde (14-18) worden commercieel verkocht voor de R1. Ik zal ook heel wat minder slijtage zien dan de gemiddelde R1 rijder. Mijn auto zal alleen met droog weer gebruikt worden, en de ketting zal compleet ingesloten zijn
Ja, ik leef weer. De laatste tijd druk gehad met een nieuwe baan. Nu heb ik mijn oude baan weer terug, die nu overigens weer goed bevalt (betaling is toch belangrijk, maar niet het belangrijkste
. Dus nu ook weer hard door met de projecten die nog in de garage staan!.
Rob
De tandwielen die ik opnoemde (14-18) worden commercieel verkocht voor de R1. Ik zal ook heel wat minder slijtage zien dan de gemiddelde R1 rijder. Mijn auto zal alleen met droog weer gebruikt worden, en de ketting zal compleet ingesloten zijn
Ja, ik leef weer. De laatste tijd druk gehad met een nieuwe baan. Nu heb ik mijn oude baan weer terug, die nu overigens weer goed bevalt (betaling is toch belangrijk, maar niet het belangrijkste
Rob
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
